Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Magikern

Medlem
2 flaskor Messorio 06 för under 4000 är ju ett fynd i dagsläget. Toppårgång och allt men inget bud än så länge. Klockrent att man betalar acceptpriset för de flaskorna. :)
 

YKW

Medlem
Jag tycker mig se en tendens att även enklare viner letar sig in i katalogen. Ex Ch. Cantemerle som kostar 300:- i nya årgångar ligger ute för 600:- st med årgång 2016. Det är ett vin som kommer varje år och alltid finns kvar en stund efter släpp. Svårt att se att man når upp till utgångspriset men 100% vinst på 4 år för basbordeaux är lite skruvat för min del.

Fast det blir långt ifrån 100% vinst för säljaren med sälj- och fotoavgifter. Den typen av billigare objekt gör sig inte så bra på auktion helt enkelt
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vet!

Någon här som har några bra tips på viner på denna auktionen?
Generellt tror jag det är extremt kontraproduktivt att lämna tips kring specifika auktionsobjekt (som det oftast finns ett stycken av) på ett öppet forum. :oops: T.ex. kan ju tipset ”Koh-i-Noor-diamanten har fått ett oväntat lågt utropspris - skynda fynda” göra att fler blir intresserade och budar mot varandra!:eek:

Hade jag själv tänkt lägga något bud (inte aktuellt denna gång) hade jag definitivt inte tipsat. Beklagar egoismen! :blyg:

Däremot kan man ha nytta av generella tips. Här kommer ett: Åtminstone förr om åren brukade Bordeaux från ”icke haussade” årgångar gå till rimliga priser.
 

Kaptenen

Medlem
Generellt tror jag det är extremt kontraproduktivt att lämna tips kring specifika auktionsobjekt (som det oftast finns ett stycken av) på ett öppet forum. :oops:

Däremot kan man ha nytta av generella tips. Här kommer ett: Åtminstone förr om åren brukade Bordeaux från ”icke haussade” årgångar gå till rimliga priser.
Inte om man råkar vara säljaren.:cool:
 

Magikern

Medlem
Någon som kollade Bukowskis häromdagen?

Messorio 06 och Hill of Grace gick för lägsta acceptpris. Funderade på att bjuda över men något stoppade mig. :rolleyes:
 

Sarco

Medlem
Jag köpte några äldre italienare (som nog inte ens @StefanAkiko tycker är för unga!). Tror det var ett rätt bra pris men jag ska inte svära på det. Hade bud på tre-fyra auktioner till men jag tycker att värderingarna ligger för högt, generellt sett så jag höll mig under utropspris. Det ska ju till köparprovision också så totalsumman blir hög. Missade dock en låda med intressant Sauternes som jag tänkt bjuda över på men jag hade inte koll på när auktionen tog slut. Det lär komma fler chanser.
 

Magikern

Medlem
Jag köpte några äldre italienare (som nog inte ens @StefanAkiko tycker är för unga!). Tror det var ett rätt bra pris men jag ska inte svära på det. Hade bud på tre-fyra auktioner till men jag tycker att värderingarna ligger för högt, generellt sett så jag höll mig under utropspris. Det ska ju till köparprovision också så totalsumman blir hög. Missade dock en låda med intressant Sauternes som jag tänkt bjuda över på men jag hade inte koll på när auktionen tog slut. Det lär komma fler chanser.

Sauternes brukar sällan vara så efterfrågat så det kan hända att det inte blev något bud.
Vill minnas att det blev återrop för Berthau Bonnes Mares 1998 med 2500 som acceptpris. Tänkbart att man ger ett bud om den dyker upp igen.
 

Wintermute

Medlem
Sammanfattning av novemberauktionen 2022, D076.

1377 vinposter
134 återrop
561 poster som gick under utrop
77 poster som gick på utrop
605 poster som gick över utrop
12 poster som gick över dubbla utropspriset

Totalt utrop: 7 653 100 kr
Totalt klubbat; 7 293 601 kr


1​
1899 Château d'Yquem.
3,60​
2​
1956 Tokaji Aszú 4 Puttonyos, Tokaihegyaljai Állami Gazdasági Borkombinat (500ml).
2,94​
3​
2003 Châteauneuf-du-Pape, Château Mont-Redon (Magnum).
2,67​
4​
2008 Orpale Blanc de Blancs.
2,60​
5​
2009 Roda Reserva (6000ml).
2,59​
6​
2012 Roda Reserva I (Double Magnum).
2,25​
7​
2006 Bollinger Rosé.
2,19​
8​
1973 Recioto della Valpolicella Amarone Classico Superiore, Bertani.
2,17​
9​
1991-1993 Moulin Touchais.
2,17​
10​
1989 Puligny-Montrachet 1er Cru Clavoillon, Domaine Leflaive.
2,08​
11​
2006-2008 Rheinhessen & Pfalz.
2,05​
12​
2014 Bienvenues-Bâtard-Montrachet, Domaine Leflaive.
2,02​

Picture2.png


Och sammanfattning av oktoberauktionen, D046.
1237 vinposter
119 återrop
541 poster som gick under utrop
70 poster som gick på utrop
507 poster som gick över utrop
12 poster som gick över dubbla utropspriset

Totalt utrop: 7 291 600 kr
Totalt klubbat; 6 176 207 kr

1​
1959 Château Palmer.
3,13​
2​
2014 Sheridan Vineyard L'Orage (Magnum).
2,70​
3​
1948 Château d'Yquem.
2,63​
4​
1959 Château Palmer.
2,63​
5​
1949 Château Latour.
2,60​
6​
1995 Henriot Brut Millésime.
2,33​
7​
2008 Belle Epoque.
2,20​
8​
2008 El Nido, Bodegas El Nido.
2,10​
9​
2004 Bâtard-Montrachet, Domaine Leflaive.
2,08​
10​
1995 & 2001 Château Musar.
2,06​
11​
2011 Primofiore, Quintarelli.
2,00​
12​
1998 Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre, Raveneau.
2,00​
 

Wintermute

Medlem
På lediga stunder har jag rotat i metadata från Bukowskis auktioner. Såhär långt har jag kollat igenom D021--D047 (september 2019 till nyss). Det är en del utmaningar med databashygienen, så slutsatserna skall kanske tas med en nypa salt. Det här 30 viner som har stått för en stor andel av en enskild autktion. 2008 Cristal (halvmagnum) har som mest stått för 7,1% av utropsvärdet för vinet på en enskild auktion (auktion D021). I medel har det stått för 1,3%.

Picture1.png


På samma sätt, men utan årgång.
Picture2.png
 
Toppen