Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Magikern

Medlem
Det verkar vara lite fyndvarning på vissa viner på Bukowskis denna gången. J-L Chave 83 med ett lägsta acceptanspris på 2400 spänn eller 3 flaskor Rampolla D'Alceo 06 för motsvarande pris känns som halvfynd i min bok. :)

Det är alltid kul att bläddra genom sortimentet men det är svårt att bli klok på deras prissättning. Vissa viner säljs dock utan proviniens och då blir man ju lite misstänksam. Mouton 89 hade man kunnat slå till på om man vetat hur flaskan förvarats men ingen proviniens betyder ju i praktiken att flaskan varmlagrats och transporterats lite för mycket.

Vingubben

Medlem
Det verkar vara lite fyndvarning på vissa viner på Bukowskis denna gången. J-L Chave 83 med ett lägsta acceptanspris på 2400 spänn eller 3 flaskor Rampolla D'Alceo 06 för motsvarande pris känns som halvfynd i min bok. :)

Det är alltid kul att bläddra genom sortimentet men det är svårt att bli klok på deras prissättning. Vissa viner säljs dock utan proviniens och då blir man ju lite misstänksam. Mouton 89 hade man kunnat slå till på om man vetat hur flaskan förvarats men ingen proviniens betyder ju i praktiken att flaskan varmlagrats och transporterats lite för mycket.
Känner att jag vanligtvis har rätt bra koll på Norra Rhone men är förbryllad över att Chave Hermitage 1978 har ett utrop på 25 000 att jämföra med 1983 som har utrop på 3 000. 1978 är ju i och för sig ett superår men 1983 är ingen katastrof.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Känner att jag vanligtvis har rätt bra koll på Norra Rhone men är förbryllad över att Chave Hermitage 1978 har ett utrop på 25 000 att jämföra med 1983 som har utrop på 3 000. 1978 är ju i och för sig ett superår men 1983 är ingen katastrof.
Jag tycker att värderingen på "Buckan" har blivit mycket svajigare och att mycket märkliga "relativpriser" på likartade viner har blivit mycket vanligare. Två ytterligare exempel på sådana absurditeter på senaste auktionen:

"Vanliga" Beaucastel Blanc 2012 och Vieilles Vignes Blanc 2012 värderas exakt lika. Som nysläppta brukar VV ligga på nästan det dubbla (2021: 1190 mot 1960, 2017: 779 mot 1450), och det är ett mycket större "ikonvin" med rykte om lång lagringsbarhet, som därmed borde vara mer auktionsvärdigt.

När det gäller Kongsgaard Chardonnay har de å andra sidan dragit isär priserna rejält mellan den "vanliga" och The Judge. För de två partierna med årgång 2019 värderar de The Judge som 4x! Den har oftast sålts för ungefär 2x priset, men har på senare år börjat krypa upp lite högre. SB-priset för 2019 var 1299 resp 2899 per flaska.

(Chave Hermitage 1983 har RP 93, satta på den tiden då det var ett mycket högt betyg.)

Toppen