Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Håkan

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Min erfarenhet av dryckesauktionerna är att det lite är tokarnas marknad, många som är där vill synas och bjuder lite sporadiskt. Det var dock värre i början, det har sansat sig lite även om några objekt fortfarande går absurt dyrt. En kompis var glad att hans låda Gruaud Larose 82 (som han betalt ca 2000 kr för) gick för över 40 000.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Ehhhhh......3200:- + avgifter för en flaska SQN Raven?
http://www.auktionsverket.se/dbk/dbk_de ... 5&anr=3497

för att inte tala om två pavor cristal 2002 för 3500 plus avgifter (http://www.auktionsverket.se/dbk/dbk_detaljer.asp?d=2010-05-25&at=d&sp=se&bm=D005&anr=3051&id=a)
när man kan handla hos SS för 1595/pava (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96906&Butik=0)
(jag antar att de som säljs på bolaget nu är i "presentförpackning" pss som de som såldes i höstas)
-sunqan
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Ser att katalogerna för dryckesaktionen har kommit ut.
http://www.auktionsverket.se/s.asp?s=ka ... loger.html

Finns en del kul flaskor så jag lär nog följa auktionen och slänga in något spontanbud om buden ligger lågt.
Någon som har något på auktionen eller planerar att köpa något speciellt?

Känns som man eventuellt kan göra ett kap på alla Salon -96 som fanns till salu.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Ser att katalogerna för dryckesaktionen har kommit ut.
http://www.auktionsverket.se/s.asp?s=ka ... loger.html

Finns en del kul flaskor så jag lär nog följa auktionen och slänga in något spontanbud om buden ligger lågt.
Någon som har något på auktionen eller planerar att köpa något speciellt?

Känns som man eventuellt kan göra ett kap på alla Salon -96 som fanns till salu.

4015 - Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Mis en Cave 1983 och 4067 - Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé 1985 verkar ju vara klipp ::).
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
4015 - Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Mis en Cave 1983 och 4067 - Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé 1985 verkar ju vara klipp ::).

Mis en Caven var väll inte så fel värderad eller? Vad kostade den på huset?
VCP Rare däremot är helt åt h-e fel. Magnusson måste skrivit fel någonstans eller varit onykter när han värderade dem. Gick ju för 600kr/fl när de fanns på SS.
En rimlig värdering av dem borde snarare varit 1500-2000.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Mis en Caven var väll inte så fel värderad eller? Vad kostade den på huset?
VCP Rare däremot är helt åt h-e fel. Magnusson måste skrivit fel någonstans eller varit onykter när han värderade dem. Gick ju för 600kr/fl när de fanns på SS.
En rimlig värdering av dem borde snarare varit 1500-2000.
CH skrev:
Mis en Caven var väll inte så fel värderad eller? Vad kostade den på huset?
Jag gav 320 kronor för dem. De fanns tillgängliga i våras också. Men till gåslever är det ett kanonvin ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Jag gav 320 kronor för dem. De fanns tillgängliga i våras också. Men till gåslever är det ett kanonvin ;D

Jag gav 288 kr, har en kvar. Känns som det är dax för en Diebolt vertikal snart.
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Jag gav 320 kronor för dem. De fanns tillgängliga i våras också.

CH skrev:
Mis en Caven var väll inte så fel värderad eller? Vad kostade den på huset?

:-[ Då var jag ute och cyklade ganska ordentligt där.
Håller med dig om att den var helt fel värderad då.

shorepower skrev:
Men till gåslever är det ett kanonvin ;D

;D
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Magnusson har gjort fler missar. Det finns två lotter Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 på lilla auktionen där "Cuvée Spéciale" saknas i namnet. Man kan lätt tro att det är Pierre Peters vanliga vintage det handlar om. Trist för säljaren...
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Magnusson har gjort fler missar. Det finns två lotter Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 på lilla auktionen där "Cuvée Spéciale" saknas i namnet. Man kan lätt tro att det är Pierre Peters vanliga vintage det handlar om. Trist för säljaren...
Säljer du eller?
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

jag ser att de även har cristal 2002 med utrop 1600-1800. konstigt för ett vin som finns på systembolaget för 1595. det visar att man verkligen måste veta vad man bjuder på.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

sunqan skrev:
jag ser att de även har cristal 2002 med utrop 1600-1800. konstigt för ett vin som finns på systembolaget för 1595. det visar att man verkligen måste veta vad man bjuder på.

Jag tror inte att den finns kvar på Systembolaget (1 flaska på Regeringsgatan enligt lagersaldot brukar betyda 0 i verkligheten) men det är ändå märkligt med ett så högt utropspris. Påslaget på 20 % måste väl (?) ändå finnas med i beräkningen vid värderingen eller är det tänkt att komma som en överraskning?
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Jag tror inte att den finns kvar på Systembolaget (1 flaska på Regeringsgatan enligt lagersaldot brukar betyda 0 i verkligheten) men det är ändå märkligt med ett så högt utropspris. Påslaget på 20 % måste väl (?) ändå finnas med i beräkningen vid värderingen eller är det tänkt att komma som en överraskning?
Eller så köper man dem här för runt 1300 SEK
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

sunqan skrev:
jag ser att de även har cristal 2002 med utrop 1600-1800.
konstigt för ett vin som finns på systembolaget för 1595.
det visar att man verkligen måste veta vad man bjuder på.

När man lägger till de 20% som tillkommer i inropsavgift så blir också
Pol Roger Blanc de Blancs 1999 billigare att beställa på Systembolaget.

Förresten fick jag betala någon extra avgift på 150:- eller så i juni.
Jag har för mig att det var för att vi betalade med kort.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

med "där" som referens så är
salon -90 50% under
CdM 1996 rätt lika
comtes -96 40-50% dyrare
i utrop.

snacka om spridning :eek:
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Haha... Vad är det för tomte till värderare egentligen?

Ett annat snabbt exempel, Cos Estournel 1996 med utrop 19 200-21 600 plus 20% slagavgift dvs minst 23 040 om köparen får flaskorna till utropspris :eek:

En låda av samma vin på Systemet köper du för 16 788...

Klart det är trevligt att handla på ett annat ställe en systembutiken men det är väl fan inte värt 7000 spänn :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Priserna var lite svängiga idag på Lilla Dryckesauktionen.
2 flaskor Krug 1998 för 2800:- + 20% mot 3600:- för
1 (en) flaska av Krug 1988 eller 1990.
 
Toppen