Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vafan hände seriöst med Salon 1983 - VADÅ 8400kr trodde först det var en Magnum men nej för en vanlig flaska !?
 

Elvis

Medlem
Vafan hände seriöst med Salon 1983 - VADÅ 8400kr trodde först det var en Magnum men nej för en vanlig flaska !?

Sjukt. Den gick från 4200 kr till 8400 kr på mindre än tio minuter mellan kl 10.43 och 10.53... Måste ha varit två budgivare som fått fnatt framför datorn.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Sjukt. Den gick från 4200 kr till 8400 kr på mindre än tio minuter mellan kl 10.43 och 10.53... Måste ha varit två budgivare som fått fnatt framför datorn.
Kollade på wine-searcher där finns såväl lägre som högre priser....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan inte låta bli att stilla meditera över om inte Rudy's hantverk också nått de Nördliga Breddgraderna. Där, enligt kungen, fåglarna sjunger klarare.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Försökte få hem Selosse -89 men torska, lyckades däremot få hem Bollinger VVF -97.
Någon annan som fick nå kul?
 

Appel

Medlem
Vad är det som händer med priserna på auktionerna? Jag läser följande på Bolagets hemsida,
"En stor överraskning var en låda Grand Puy Lacoste från 2005 för 9600 kronor"
9 600 kr för Grand Puy Lacoste?!?! Bra årgång men herregud.
Är det ens någon idé att vara inne och lägga tid på de här auktionerna?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad är det som händer med priserna på auktionerna? Jag läser följande på Bolagets hemsida,
"En stor överraskning var en låda Grand Puy Lacoste från 2005 för 9600 kronor"
9 600 kr för Grand Puy Lacoste?!?! Bra årgång men herregud.
Är det ens någon idé att vara inne och lägga tid på de här auktionerna?
Nej. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vad är det som händer med priserna på auktionerna? Jag läser följande på Bolagets hemsida,
"En stor överraskning var en låda Grand Puy Lacoste från 2005 för 9600 kronor"
9 600 kr för Grand Puy Lacoste?!?! Bra årgång men herregud.
Är det ens någon idé att vara inne och lägga tid på de här auktionerna?
Verkar vara ett bra pris kostar 12-13,000SEK
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är det som händer med priserna på auktionerna? Jag läser följande på Bolagets hemsida,
"En stor överraskning var en låda Grand Puy Lacoste från 2005 för 9600 kronor"
9 600 kr för Grand Puy Lacoste?!?! Bra årgång men herregud.
Är det ens någon idé att vara inne och lägga tid på de här auktionerna?
Annars är det väl champagne som går för absurda priser på de svenska monopolauktionerna, jämfört med vad de kan kosta utomlands. Bordeaux kan ibland gå för "OK" priser jämfört den internationella prisnivån, har jag förstått.
 

chambertin

Medlem
Är det ens någon idé att vara inne och lägga tid på de här auktionerna?
Om du skall sälja då..:)
Verkar som kritikerkåren spretar en del vg Grand-Puy Lacoste -05:
Parkers skriver ner det några pinner (senast i Juni 2015) 92P
Neal Martin höjer det riktigt högt (Februari 2015) 97P
osv.
Kanske ett tecken på att R.P inte bestämmer priset helt och hållet på röd Bdx (RP=92P bör väl inte kosta 1lax/flaska ?)
http://www.farrvintners.com/wine.php?wine=1930
 

Alter Ego

Medlem
Mycket förvånad över vilka överpriser det betaldes för ung Bdx vid den senaste auktionen, vissa flaskor gick för 2 x näthandelspriset. Det är ju såklart kul med auktion, men någon måtta får det ju vara.
 

Appel

Medlem
Om du skall sälja då..:)
Verkar som kritikerkåren spretar en del vg Grand-Puy Lacoste -05:
Parkers skriver ner det några pinner (senast i Juni 2015) 92P
Neal Martin höjer det riktigt högt (Februari 2015) 97P
osv.
Kanske ett tecken på att R.P inte bestämmer priset helt och hållet på röd Bdx (RP=92P bör väl inte kosta 1lax/flaska ?)
http://www.farrvintners.com/wine.php?wine=1930
Det är förvisso en bra utveckling :)
 

Appel

Medlem
Annars är det väl champagne som går för absurda priser på de svenska monopolauktionerna, jämfört med vad de kan kosta utomlands. Bordeaux kan ibland gå för "OK" priser jämfört den internationella prisnivån, har jag förstått.
Jo, jag håller med om att Bdx tidigare har gått för helt okej priser. Men det senaste året tycker jag även Bdx har skenat. Dock inte riktigt som Champagne.
 

LeChat

Medlem
Lådan med Grand Puy Lacoste hade framförallt ett löjligt lågt utropspris, 4200:- om jag inte minns fel. Vi vinnördar vet ju att Bordeaux brukar kosta en slant. Om denna dessutom är en av de bättre av årgång 2005 så kanske priset trots allt är helt ok. Men det är klart, någon kanske hellre väljer att köpa en flaska Chateau Latour 2005 på Systemet för 11897:- :)
 
Toppen