Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesval till middag

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej alla.

Jag har extrem beslutsångest inför en kommande middag som jag håller. Det jag inte klarar av är att bestämma vilket vin jag ska välja till huvudrätten. Den består av helgrillad oxfilé med potatiskaka (parmesan, baconlindad) och smörstekt savoykål (ev några kantareller också). Jag har kommit fram till följande tre områden:
Barolo
Brunello
Chateaneuf-du-pape

Jag personligen hade nog valt en Brunello eller Barolo men då blir frågan, ungt eller med lite mognad? Funkar exempelvis Massolino 2011 (den årgången av Barolos har visat sig vara drickbara redan nu)?

Hjälp!!! Ta beslutet åt mig :vägg:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade valt ett lagom moget rödvin med bra kraft och rimlig fruktighet (max tio år på rygg). Rätten du valt borde funka lysande med många olika rödviner, men bacon och parmesan kräver enligt mig lite generösare fruktighet. Brunello med lite lagom ålder låter som ett lysande val i ditt fall, men mer ungdom lär funka det med. En stöddig cabernet i lite fruktigare stil än traditionell Bordeaux borde fungera fantastiskt. Det är underskattat att välja vin efter egen preferens dessutom. Ett vin man gillar har ju alltid större chans att fungera än ett man gillar mindre. :)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Mattias S Haha, det är med andra ord helt vidöppet :D

Jag kollade vad jag har tillgängligt så utifrån dessa viner, vad ska jag välja (insåg att jag glömt fylla på Barolo, väldans tomt på den hyllan)
2011 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape
2010 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
2007 E. Guigal Châteauneuf-du-Pape
2011 Ferdinando Principiano Barolo Serralunga
2011 Massolino Barolo Serralunga d'Alba
2008 Raineri Gianmatteo Barolo Raineri
2007 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
2008 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino
2009 Castelgiocondo (Marchesi de' Frescobaldi) Brunello di Montalcino
 

kayaker

Cyklist
Hej alla.

Jag har extrem beslutsångest inför en kommande middag som jag håller. Det jag inte klarar av är att bestämma vilket vin jag ska välja till huvudrätten. Den består av helgrillad oxfilé med potatiskaka (parmesan, baconlindad) och smörstekt savoykål (ev några kantareller också). Jag har kommit fram till följande tre områden:
Barolo
Brunello
Chateaneuf-du-pape

Jag personligen hade nog valt en Brunello eller Barolo men då blir frågan, ungt eller med lite mognad? Funkar exempelvis Massolino 2011 (den årgången av Barolos har visat sig vara drickbara redan nu)?

Hjälp!!! Ta beslutet åt mig :vägg:
Varför inte Barone Ricasoli Casalferro 2008? Jag tror den skulle funka perfekt! :)
F.ö. så hade jag hellre valt Bordeaux eller något annat vin på Cabernet Sauvignon/Merlot/Cabernet Franc än Barolo. Barolo gör sig bättre till lite mustigare kötträtter om du frågar mig.
 

kayaker

Cyklist
Potatiskakan är väldigt mastig i sig så jag tror att det inte ska vara ett problem.
?
Nu vet jag inte hur du gör din potatiskaka, men i min värld så är det definitivt inte samma smaker som i t.ex. en Brasato al Barolo. Mustig var ordet, inte "mastig". :)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Mustig var ordet, inte "mastig"
Du stämmer och jag specade viner som alternativ. Vi kliver alla över "gränserna" ;)
Skämt o sido, inte menat som pajkastning, men jag personligen föredrar de viner jag listat. Har ännu inte helt fastnat i Bdx-träsket. Jag skrev slarvig med mastig, själva potatiskakan är bastant, saftig med både sälta och viss beska. Tillsammans med savoykålen som är "smörspäckad" så blir det med köttet en ganska så mustig anrättning.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad blev det och hur funkade det?
Sorry, glömde meddela. Jag fick en sista minuten ångest (f-n att man ska vara så velig) då det pratades om CS. Så det blev en kompromiss som blev lyckad. En Villa di Capezzana, Carmignano 2009 (80% sangiovese, 20% CS). Det är precis lagom mycket CS för att man ska notera det men fortfarande med sangiovesens noter av timjan och kaffe. Satt som en smäck till maten.
 
Toppen