Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Easy Wine Glass

Pressmeddelande från Systembolaget

Systembolaget avlistar artiklarna Easy Wine Glass

Systembolaget har uppmärksammat att artiklarna Easy Wine Glass inte är förenliga med alkohollagen. Systembolaget kommer därför att avlista artiklarna.

Vi anser att artiklarna – ett ”upphällt och redan serverat” vinglas - har en inbjudande karaktär som väcker särskild uppmärksamhet och är påträngande samt att artiklarna får anses uppmana till bruk av alkohol. Vi anser därför att de inte uppfyller gällande krav i alkohollagen (bestämmelserna om marknadsföring av alkoholdrycker). Därför kan vi inte sälja dem.

Vi beklagar att Easy Wine Glass, Merlot, fanns med vid dryckesskribentprovningen för artiklar som ska lanseras i mars eftersom det nu inte blir så.
 

Peder

Medlem
Jag förstår inte riktigt stoppet egentligen - Det är just den här typen av produkter som Systembolaget har lagt fokus på med att ta in dåliga kändisviner, mer BIB:ar och nu vin på plastmugg.

Easy Wine Glass går precis i Systembolagets linje när det gäller folkhälsa där man har mer och mer fokus på skräp. Jag läste även en ett inlägg idag från Andreas Kjörling att ekologiskt tappar på Systembolaget.

http://www.kjorlingwine.com/systembolaget-tappar-ekologisk-forsaljning/
 
Trådskapare
A
Det har väl varit en del skriverier kring den här förpackningen. Personligen så är jag inte så upprörd över att det försvinner men det är väl en principiell fråga där Systembolaget vacklar fram och tillbaka. Om de nu bestämt att de ska ta in det, varför gör man inte den här typen av avvägningar innan man lanserar?

Läser man pressmeddelandet så framstår det som Systembolaget har uppmärksammat något medans det i det här fallet väl är ganska tydligt att man inte uppmärksammat det. Ändringen sker ju efter att man planerat lansering och låtit vinskribenter prova vinet.
 

Peder

Medlem
Om de nu bestämt att de ska ta in det, varför gör man inte den här typen av avvägningar innan man lanserar?

Hade jag varit importören hade jag varit väldigt förbannad på Systembolaget, men antar att man aldrig kan begära något skadestånd etc. från The Almighty God!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag ser att de finns i BS, så min gissning är att vinet kvalat in i ordinarie sortiment via försäljningsvolym. Sedan har man sent omsider funderat på om man vill ha dem. Alkohollagen skiljer inte på olika delar av Systembolagets sortiment, så endera är vinet olagligt att sälja även i BS, eller så är det lagligt att sälja i alla delar av sortimentet och Systembolaget har ägnat sig åt godtycke med juridiskt mycket tveksam motivering. Jag nöjer mig med att konstatera att Systembolagets juridiska track record under de senare tid inte är så imponerande.
 

Keen

slan
Det är i alla fall snällt att de ber om ursäkt till de som var tvungna att prova skiten på dryckesskribentprovningen. Heder.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Älskar beskrivningen av deras viner på hemsidan.

"Ett vin som tilltalar de allra flesta rödvinsälskare"
 

Peder

Medlem
Älskar beskrivningen av deras viner på hemsidan.

"Ett vin som tilltalar de allra flesta rödvinsälskare"

Kanske man kan stoppa undan några i vinkällaren? Frågan är vad som klarar lagring bäst? Vin på plastglas eller Systembolagets älskade och passionerade bag-in-box som man däremot inte har några problem med i alkohollagen. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kanske man kan stoppa undan några i vinkällaren? Frågan är vad som klarar lagring bäst? Vin på plastglas eller Systembolagets älskade och passionerade bag-in-box som man däremot inte har några problem med i alkohollagen. :)
Själva picknick vänliga konceptet är ju bra. Kanske lite för smart för att SB ska tillåta det.
 
Toppen