Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

eBay

CH

Medlem
Vågar man köpa av en användare som precis registrerat sig och inte fått någon feedback ännu?

Hur hanteras betalning när säljaren listat "Postal Order or Banker's Draft" som betalningsätt?


Inga direktlänkar till auktioner, köp/säljförbudet omfattar även detta.

//Krug
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

Jag får se hur det blir när det närmar sig slutet. Det verkar just nu nämligen som att det är fler än jag som är lite tveksamma till säljaren.
 

Helen

Medlem
SV: eBay

Jag skulle nog ha passat mig väldigt noga innan jag gjorde affärer med någon som är ny regestrerad.
Det är mycket fiffel med vin.

jag har själv presis blivit lurad på en försäljning av 5 st monton rotschild 82or som gick till England.
Flaskorna är borta och pengarna kommer jag alridg att få.
Det som gör mig så förbannad är att jag aldrig fick smaka på en av flaskorna.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

1CRU skrev:
Jag skulle nog ha passat mig väldigt noga innan jag gjorde affärer med någon som är ny regestrerad.
Det är mycket fiffel med vin.

jag har själv presis blivit lurad på en försäljning av 5 st monton rotschild 82or som gick till England.
Flaskorna är borta och pengarna kommer jag alridg att få.
Det som gör mig så förbannad är att jag aldrig fick smaka på en av flaskorna.

Fan vad surt. Du sålde dit och fick inte betalt eller?

Jag följer auktionen men tror inte jag vågar lägga ett nytt bud. Känns lite för riskabellt.
 

Helen

Medlem
SV: eBay

Ja jag sålde till en engelsman i London, dock ej via ebay.
Han faxade över bevis på betalningen från en av englands största banker.
Nu visade sig att allt är ett stort bedrägeri.
Bankpapperen såg helt korrekta ut, till och med min bank tyckte att det så ok ut men det var bara en jävligt bra förfalskning.

Så håll ögonen öppna om ni ser 5 monton rotschilder 82 till salu, det kan vara mina.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

1CRU skrev:
Ja jag sålde till en engelsman i London, dock ej via ebay.
Han faxade över bevis på betalningen från en av englands största banker.
Nu visade sig att allt är ett stort bedrägeri.
Bankpapperen såg helt korrekta ut, till och med min bank tyckte att det så ok ut men det var bara en jävligt bra förfalskning.

Så håll ögonen öppna om ni ser 5 monton rotschilder 82 till salu, det kan vara mina.

Lider med dig.


Jag kastade för övrigt in handduken på de auktioner där jag var lite tveksam till säljaren.
Om någon är nyfiken på vilka det gällde så är det dessa:

Länkar borttagna //Krug
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: eBay

Ok, köp och sälj regeln gäller även för att länka direkt till pågående auktioner.

Vi måste vara försiktiga med sådant då det kan falla på undertecknads huvud.

Lätt inte till länkar till pågående auktioner, avslutade är ok.

Att skriva vilka viner det gäller är också ok, och även att länka till den berörda e-bay sitens hemsida... Just not directly... Comprende?

//Krug
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

Krug skrev:
Comprende?


Jepp, fullständigt.

Skickar upp länkarna senare i eftermiddag istället då auktionerna är avslutade.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: eBay

CH skrev:
Man borde ju kunnat göra sig en hacka på dryckesauktionen utan problem, speciellt på 61an.
Förutsatt att de har med en avdelning för tegelsten då´rå.... ;D
 

vintjej

Medlem
SV: eBay

Ang ebay, jag budar i princip aldrig på auktioner därinte PayPal finns som alternativ. PayPal erbjuder ju en egen försäkring som täcker ev varor som inte dyker upp eller är på annat sätt inte överrensstämmer med objektbeskrivningen.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

vintjej skrev:
Ang ebay, jag budar i princip aldrig på auktioner därinte PayPal finns som alternativ. PayPal erbjuder ju en egen försäkring som täcker ev varor som inte dyker upp eller är på annat sätt inte överrensstämmer med objektbeskrivningen.

Jag försöker hålla mig till samma princip men om du läser villkoren på paypal så upptäcker man snabbt att den försäkringen kanske inte är lika omfattande som man tror.

Paypal Buyer Complaint Policy skrev:
General. PayPal’s Buyer Complaint Policy covers goods that are purchased and not delivered, and goods purchased on eBay and paid by using PayPal that are “significantly not as described”. For payments relating to eBay transactions, this Policy may apply if the buyer complaint is ineligible for coverage under PayPal Buyer Protection. Buyer disputes must be filed within 45 days of the payment and, even if the buyer’s claim is justified, the buyer will receive a recovery only if there are funds in the seller’s account. RECOVERY OF YOUR CLAIM IS NOT GUARANTEED.


Man kan med andra ord ha rätt till ersättning men inte få någon om säljaren inte har pengar på sitt Paypal konto.
 

vintjej

Medlem
SV: eBay

CH skrev:
Jag försöker hålla mig till samma princip men om du läser villkoren på paypal så upptäcker man snabbt att den försäkringen kanske inte är lika omfattande som man tror.



Man kan med andra ord ha rätt till ersättning men inte få någon om säljaren inte har pengar på sitt Paypal konto.

Japp, men jag har fått full ersättning via deras försäkring två gånger och det är bättre än ingen "försäkring" alls.:)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

vintjej skrev:
Japp, men jag har fått full ersättning via deras försäkring två gånger och det är bättre än ingen "försäkring" alls.:)

Självklart är det så.
 

Per Stade

Lege artis
SV: eBay

Har handlat säkert över tusen olika prylar på eBay genom åren.
Mest handlat från USA (aldrig drycker dock) med mycket lite
problem.
Enligt min erfarenhet är engelsmän de mest opålitliga. Tyskar är
mycket mer pålitliga. Har tyvärr liten erfarenhet av fransmän och italienare.
PayPal är den enklaste och billigaste (för köparen) metoden att betala
och har ofta (men inte alltid) köparskyddet, som har diskuterats
tidigare i den här tråden.
Under alla dessa år har jag aldrig blivit blåst i egentlig mening, snarast
lurat mig själv genom att inte läsa artikelbeskrivningen ordentligt.
Oftast har det varit att säljaren skriver NY (NEW, NEU eller liknande)
när han menar obegagnad.
Men detta problem uppstår ju knappast om det är vin eller liknade som
man köper. :)
Som också diskuterades tidigare i tråden så skulle jag inte handla från
en säljare utan feed-back, som använder reklambilder eller liknande
Men jag skulle inte heller köpa från säljare i Asien eller Öststaterna.
 

SUPRA

Bäst
SV: eBay

Per Stade skrev:
Som också diskuterades tidigare i tråden så skulle jag inte handla från
en säljare utan feed-back, som använder reklambilder eller liknande

+1 på den.
 
Toppen