Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

eBay

Öhman

Medlem
SV: eBay

CH skrev:
Det var väll bara en tidsfråga innan det hände.

Jag hämtade upp några flaskor igår och tyvärr var det ganska kraftiga fällningar i en av dem.
Nivån är ok men belyser jag flaskan för att kolla den så ser det ut som flaskan är frostad. Det är nästan omöjligt att se igenom flaskan trots att den är kraftigt belyst.
Lägger jag flaskan så den får vila så allt sjunker syns det väldigt tydligt att här finns det saker som inte borde vara i flaskan.

Jag har betalat flaskan med paypal och klagat hos säljaren på fällningarna som det inte fanns ett ord om i beskrivningen av flaskan men inte fått svar ännu.
Är flaskan helt värdelös eller finns det en chans att det är drickbart?
Hur ser chanserna ut att få tillbaka pengarna för detta?

Vad är det för vin?
 

Krug88

Medlem
SV: eBay

CH skrev:
Det var väll bara en tidsfråga innan det hände.

Jag hämtade upp några flaskor igår och tyvärr var det ganska kraftiga fällningar i en av dem.
Nivån är ok men belyser jag flaskan för att kolla den så ser det ut som flaskan är frostad. Det är nästan omöjligt att se igenom flaskan trots att den är kraftigt belyst.
Lägger jag flaskan så den får vila så allt sjunker syns det väldigt tydligt att här finns det saker som inte borde vara i flaskan.

Jag har betalat flaskan med paypal och klagat hos säljaren på fällningarna som det inte fanns ett ord om i beskrivningen av flaskan men inte fått svar ännu.
Är flaskan helt värdelös eller finns det en chans att det är drickbart?
Hur ser chanserna ut att få tillbaka pengarna för detta?
Dina odds är väl inte fantastiska, men vinet kan absolut vara drickbart ändå.
Comtes rosé 75 på magnum gick inte heller att se igenom och hade riktigt dålig nivå, men var mer magiskt än jag någonsin kunnat tro...
Äldre skumpor får ju ofta fällning eller slöjor, om du inte betalt en massa kan det vara värt att testa kanske?
 

anders

Medlem
SV: eBay

Jag undrar vad det kan vara för fällning, jag har faktiskt ingen koll på kemin här. Kan det vara så att det är en mognadsfällning? Jag tänker att i rött vin slås molekylerna i "rödfärgen" ihop och bildar just mognadsfällningen. Kan vara samma femma för en rose, men frågan uppstår ifall det kan bli samma typ av fällning CH har i flaskan även för ett "vitt" champagnevin där PN och/eller PM ingår. Teorier eller faktiska kunskaper någon?

Kanske intressant nog att lyfta till en egen tråd...?
 

SUPRA

Bäst
SV: eBay

anders skrev:
Kanske intressant nog att lyfta till en egen tråd...?

Ja, tack. Jag har också fällningar i några olika flaskor och tror inte det är någon fara.

Drack en Cristal med fällningar och den funkade.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

anders skrev:
Jag undrar vad det kan vara för fällning, jag har faktiskt ingen koll på kemin här. Kan det vara så att det är en mognadsfällning? Jag tänker att i rött vin slås molekylerna i "rödfärgen" ihop och bildar just mognadsfällningen. Kan vara samma femma för en rose, men frågan uppstår ifall det kan bli samma typ av fällning CH har i flaskan även för ett "vitt" champagnevin där PN och/eller PM ingår. Teorier eller faktiska kunskaper någon?

Kanske intressant nog att lyfta till en egen tråd...?

Fick följande mail från säljaren

Weinstein "winestone"
are tartaric crystals of the wineacid; in young wines is this a harmless and tasteless appearance. In older wines with high predicates is this a clear sign of quality, and in no way detract from the bouquet or flavour of the wine. So more ripe grapes, so higher is the containce of minerals coming out of the ground. By time the wineacid is starting to cristalise the minerals out of the wine. So longer the grapes are on the winestock, so more minerals will be enter to the grape and later on in the wine, which is good. The fact of finding wine stone caused always disputes with clients, due to misunderstanding of this fact.
or this article for further information:
http://www.yuikee.com/wines/Pfalz/more.html
http://www.zoompicks.com/cooking-drinki ... le6236.htm

Det låter ju inte helt orimligt så jag behåller flaskan.
 
SV: eBay

CH skrev:
Fick följande mail från säljaren

Det låter ju inte helt orimligt så jag behåller flaskan.

Beror väl på hur Tattinger gjort vinet. Normalt sett kyler man ju ner vinet före jäsning på flaska så att den mesta vinstenen fäller ut.
Vinsten är kristaller, ser mer ut som glas, fällningar är mer som en sörja,slöja.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

Det ser ut som väldigt firnkornig sand som lägger sig i botten när man låter den ligga. Hanterar man flaskan på minsta sätt så rör de upp sig så det bli en grumlig lösning. Det påminner helt klart om en slöja eller liknande som sedan sjunker till botten när flaskan får vila.
Tyvärr har jag inte flaskan hemma så jag kan ta kort på det men även om jag hade det så skulle jag tro att det är väldigt svårt att fota fenomenet.

Tänkte låta El burro grande kolla på flaskan imorgon och ge sin åsikt om det hela.
 

Arvid

Medlem
SV: eBay

Dejzan skrev:
Men din flaska var väl grumlig? Så mycket vinsten har jag aldrig sett i en flaska.

Det händer ju inte alls sällan i gammal Sauternes exempelvis, och i den mesta Riesling av äldre modell. Men oftast är det stora sjok också, och inte bara grumligt om man säger så. Men det är inte omöjligt att det finns i äldre champagne även om jag inte sett det själv.
 

Per Stade

Lege artis
SV: eBay

Grums i vinet är ett intressant ämne men hör kanske hemma i en egen tråd.
Själv har jag fått för mig att vinsten i vitt och fällningar i rött oftast är
ett kvalitetstecken.
Det är väl filtrering, kylstabilisering och andra knep som har eliminerat
fällningarna. Men samtidigt försvinner en del av aromerna.
Grums i form av en slöja verkar skumt däremot men vad vet jag?
 

Arvid

Medlem
SV: eBay

Man brukar säga att det är ett kvalitetstecken ja, men det är väl en sanning som ska tas med en handfull salt. Vissa producenter som gör fantastiska viner filtrerar och hävdar att det gör åldringspotentialen bättre. Vissa gör det inte och hävdar det samma.
 
SV: eBay

CH skrev:
Ser att det är fler som hittat den nu. Hoppas ingen lägger ett bud för går den över 40000 så fixar inte min budget det längre.
Undrar vad frakten kan komma att gå på... Kan tyvärr inte lägga bud på allt, men är vi några som går ihop så blir det genast mer intressant, fast då blir det väl ett jäkla liv om vem som har rätt till vad etc.
 

Bubblaren

Medlem
SV: eBay

El burro grande skrev:
Undrar vad frakten kan komma att gå på... Kan tyvärr inte lägga bud på allt, men är vi några som går ihop så blir det genast mer intressant, fast då blir det väl ett jäkla liv om vem som har rätt till vad etc.

Inga problem med uppdelningen, lösningen är såklart ett vininferno!
 
Toppen