Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Efterköpskänslor - vinauktioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag börjar ha en hel orkester med olika efterköpskänslor från vinauktioner.

  • Två ggr har jag fått hem Montrose som varit Rudyesque, bla en '86:a som presterade i nivån yngre Haut Medoc Cru Bourgeois… Har därför slutat köpa dyrare viner på auktion där proveniens inte är varken kontrollerbar eller verifierad med ansvar. Har också, tyvärr, resulterat i att jag får lite ledsamhetsångest då jag tittar på mina ännu oploppade finviner från auktioner… Därför jag betalar fullt fulpris för finare viner på min bucketlist. (Handlare i UK och Fra.)
  • Att balanseras mot en 1990 VCC från betrodd brittisk handlare med etiketten på sniskan, korken uppochned samt ett mycket svagt vin i flaskan…
  • Flera gånger fått hem viner som varit korkskadade eller överoxiderade. Går ej byta eller reklammera. Gnargamel!
  • En gång fått hem ett finvin som aktivt läckte, från en genuint ohederlig säljare.
  • Extremt många gånger fått hem viner som överträffat mina vildaste förhoppningar. Gör att jag fortsätter handla! Intensivt!!!
  • Objektivt har jag, via auktionerna, åstadkommit följande bra saker:
  • 1. Slipper ha en stor källare med mognande viner. Minimerar kapitalkostnader!
  • 2. Minimerar omkostnader för lagringskostnader (skåp, försäkringar, elektricitet) iom att samlingen kan hållas kompakt men fortfarande erbjuda flera hundra flaskor till varje behov.

Ibland har jag fått känna mig skämslig, som idag, då jag fick hem två tüska viner för slagpriset 8 öre (!) från en försäljare som gjorde sitt yttersta för att minimera portokostnaderna… (75 kr från Tokyo. En av de lägsta portoavgifterna för vin, någonsin. Och det var tvenne puteller! Inte ovanligt att en flaska kostar 175 kr att få hem…)

572DC25F-C446-4D3C-9286-A8D70EEDD201.jpeg


Verkligen inga räcerviner från de högre echelonerna, men fortfarande någon som köpt dem och sparat dem, fotat, lagt upp auktionerna, hanterat det hela… 1992 Svarta Katten ser förvisso ut som brun görja, medan 2002 Piesporter Goldtröpfchen i vart fall inte är varken brunad eller med geggamoya.

Ingen av dessa producenter finns ens registrerade på CT.

Hoppas verkligen det finns ngt gott i dem, så att jag kan kontakta säljaren med ett supertack!

Mao:
Jag erfar en mycket blandad kompott av efterköpskänslor. Ömsom vin (mums) ömsom vatten (huh).
Objektivt är detta ekonomiskt korrekt.
…men, bajsvinerna drar tyvärr ned mina känslor för auktioner, även om det objektivt är en felaktig slutledning…



Hur ser dina efterköpskänslor från dina auktionsvinster?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Jag har nästan enbart köpt bordeaux när det gäller äldre flaskor.

Nu har jag i princip slutat köpa dessa, men från juni 2019 och under ca ett år, så köpte jag äldre bordeaux varje vecka på auktion. Syftet med dessa inköp var bl.a. att jag ville lära mig mer om hur äldre bordeaux med olika ålder och mognadsgrad smakar, samt att se hur stor risken är för dåliga flaskor vid auktionsköp.

Det har blivit en del riktiga godbitar och några riktigt usla flaskor. Fast generellt så kan jag nog tycka att även om flertalet har varit bra eller hyfsat bra så ger de ofta ett generiskt uttryck. Det smakar gammal bordeaux helt enkelt. Men ibland är en sugen på just gammal bordeaux så de kan absolut ha sin funktion i vinkällaren.

De är inte de godaste vinerna jag druckit, men kan med sina mognadstoner bidra med ytterligare en intressant dimension.

Men under en period så drack jag dessa lite väl ofta och fick då lite mättnadskänsla. Variation är inte fel.

Antikviteter och gammalt vin kommer alltid att fascinera mig. Ålder, tid, är fascinerande och jag kommer säkert att göra enstaka auktionsköp av liknande flaskor även framtiden. Med förnuft och känsla!:cool:
 

lukastollig

Pudelfantast
Har i stort sett bara köpt från systembolagets dryckesauktioner, sporadiskt sedan 10-talet år. Med Bourgogne men lite annat också. Faktiskt inga riktigt usla flaskor ännu och flera fantastiska. Dock är det sällan man gör riktiga kap där.
 
Toppen