En reseberättelse från Champagne

Diskussion i 'Resor' startad av Emanuel, 2 maj 2015.

1. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Wow !! Imponerad å det grövsta!!

Emanuel gillar detta.
  2. MartinE

MartinE Medlem

Förstår inte hur jag har kunnat missa den här tidigare - men nu hittade jag den! Tack för en underhållande berättelse med mycket igenkänningshumor!

Emanuel gillar detta.
  3. Så himla skönt skrivet! Min första läsning på forumet. Bådar gott!

4. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Så himla skönt skrivet! Ditt första inlägg på forumet bådar gott inför framtiden. ;)

Välkommen!

WetterlingWines och Skumpagne gillar detta.
  5. Stenberg

Stenberg Medlem

Da jag hade det stora nojet att vara med pa resan (trots att min inbjudan initialt verkade hade kommit bort i posten ;)) sa har jag forstas last denna berattelse nar den forst publicerades. Det har dock drojt tills nu innan jag registrerat ett eget konto har for att kunna deltaga i diskussionerna och framfor allt lara mig mer och hitta tips for inkop.

Da jag nu agnat ett par dagar at att luslasa diverse tradar om vin i allmanhet och champagne i synnerhet sa sag jag i en annan trad att @Emanuel ar sugen pa en ny resa i var och det vore forbannat trevligt. Och alla vet ju att gor man nagot tva ggr sa ar det en tradition som maste uppratthallas aven framover. :)

Aven om detta inte lar vara en sarskilt valbesokt trad sa har ett drygt halvar senare kandes det som ett bra stalle att slanga in min forsta kommentar och ge mig till kanna. Utforligare presentation kommer nog med tiden. Som @Mattias S redan listat ut ar jag alltsa en av Emanuels gamla vanner och vapendragare. Jag ar dock osaker pa om det var min hemort (Kalmar) eller mitt yrke (Sjorovare) som avslojade mig? :cool:

nicke_pil, Emanuel, magnum och 1 annan gillar detta.
  6. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Var på bilsemester i Frankrike 1987 i augusti, med min gula Fiat 128 -74. Åkte runt lite i Champagne och besökte några champagnehus. Moet var ett av dem. Castellane var ett annat. Vill minnas att det var gratis rundvandring och att det hela avslutades med gratis avsmakning i en stor sal med kristallkronor och en pyramid med fyllda champagneglas. Vi var inte många på rundvandringen och jag roffade åt mig flera glas. Min fru (då sambo) som inte gillar skumpa fick köra. Är det gratis inträde och avsmakning även idag?

Last edited: 19 december 2018
    Emanuel och Tomas Lindblom gillar detta.
  7. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Varierar våldsamt men de stora husen påminner mer om Disneyland där man köper biljett och sedan guidas i stora grupper på en generisk rundtur (Alternativt åker tåg!)
    En del småodlare tar betalt för sina provningar andra inte, köper du något tar de ofta inget för provningen och många gånger får de feeling och skiter i att ta betalt oavsett.

Tomas Lindblom gillar detta.
  8. B-Hoglund

B-Hoglund Medlem

Mycket intressant! +5

9. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Hur raderar man inlägg?

10. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Det går inte att radera, men du kan ändra ditt inlägg i någon timme efter att det är skrivet. Sen är det svetsat i sten :D.
    Fast jag kan ju ta bort det åt dig.

11. gece

gece Man vänjer sig.

När jag klantar till det brukar jag anmäla mitt eget inlägg och motivera med "dubbelpost" eller "felpost" och vad jag vill få gjort (radera eller flytta). Spåren av mina misstag brukar försvinna snabbt...

Mattias Schyberg och Tomas Lindblom gillar detta.
  12. MagnusH

MagnusH Medlem

Måste bara skriva och säga ett tack för denna underbara reseskilldring, ett helt underbart inlägg!
    Så tacksam för alla er "nördar" som delar med sig av så mycket matnyttig info till oss "wannabe nördar" som inte hunnit lika långt i vår kunskap än... *skrattar* Men sitter och läser på nu inför 3:e besöket ner till Champagne som blir nu den 8 maj!

13. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Läste precis det här igen, för tredje gången tror jag. Bland det bästa som skrivits i genren! Tack @Emanuel

14. Emanuel

Tackar :)

-Förra årets rapport från champagneveckan ligger ju gömd bland artiklar för den som vill läsa, fick tyvärr avboka resan i år på grund av jobb så det blev inte fjärde gången gillt jag fick chans att skriva om denna begivenhet. :(

15. Wine island

Wine island Medlem

Tack för rolig och bra läsning!

Vi ska till Champagne i mitten av maj och undrar om det är lätt att boka besök hos någon än de odlare ni besökte eller om man måste ha kontakter alternativet vara ute i mycket god tid?

Dessutom, har du något tips hur man kan skicka vin hem till Sverige på något smidigt och prisvärt sätt?

/Mattias

Emanuel gillar detta.
  16. Emanuel

Hej!
    Att skicka vin har jag tyvärr ingen koll på, resväska och bubbelplast från Biltema är min melodi om jag inte har bil.

Vad gäller provningar så tycker jag du ska maila de olika producenterna via deras hemsidor och boka besök. De flesta tar emot bokade besök i mån om tid även om det finns dem som officiellt inte tar emot besök (Typ Selosse och Marguet)

17. Wine island

Wine island Medlem

Tack. Bubbelplast från Biltema var ett bra tips och har mailat några odlare efter att ha läst din tråd.

18. Ejdern

Ejdern Medlem

Hej!
    Tack för en fin berättelse om ert besök för några år sedan.
    Jag ska åka ner till Champagne för första gången i slutet på sommaren och har överväger om man ska köra bil ner eller flyga.
    Jag undrar om någon här skulle kunna ge mig tips och råd på ifall man behöver ha bil nere på plats i Champagne? Är det så att man alltid (eller i stort sätt) behöver åka bil för att komma till de olika Champagnehusen eller är det bara i något enstaka fall?
    Uppskattar alla tips :)

19. Pnilsson76

Pnilsson76 Medlem

Hej , Vi var nere i Champagne nu i Maj , och vi hade bilen med oss . Ett val som vi absolut inte ångrade. Även om det inte är så stora avstånd så har man en helt annan frihet och möjlighet. Vi rörde oss mycket i Epernay /Cramant/Avize men en dag körde vi till Reims och de fina vägarna tillbaks via Verzy,Bouzy ,Ay m.m vilket gör resa med bil så mycket enklare. Samt att man inte behöver oroa sig för hur man skulle transportera hem inköpta flaskor. Nu bor vi i Malmö så resan dit var 120 mil och bor man i norra delarna av SE så blir ju färden ganska lång ( beroende på hur länge man ska vara iväg)

20. Pontus

Pontus Medlem

Du kan också flyga ner och hyra en bil på plats. Bilen gör livet klart enklare om du ska kunna ta dig runt obehindrat och/eller du tänker köpa på dig ett gäng flaskor. Du behöver ingen bil om du håller dig till huvudorterna och inte köper mängder.

Dela sidan