Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era bästa viner 2008

chambertin

Medlem
Vad var det bästa/mest intressanta ni drack under 2008 ?

Inte alltid så lätt att plocka ut bara ett vin men för egen del så blev det dom här:

1) Bästa röda: Barolo "Colonnello" -01, Aldo Conterno
2) Bästa torra vita: Chassagne-Montrachet "Les Chaumes" -00, Colin-Deleger
3) Bästa söta vita: Château de Fargues -86
4) Bästa halvtorra vita: Sharzhofberger Riesling Auslese -83, von Hövel
5) Bästa mousserande: Fleur de Passion -02, Diebolt-Vallois
6) Årets mest positiva överaskning: Vinerna från Bierzo/Spanien
 
SV: Era bästa viner 2008

Svårt, men jag tror det kan se ut såhär:

1) Bästa röda: Chapoutier Hermitage Le Pavillon -95
2) Bästa torra vita: Någon Puyligny Montrachet -02 jag glömt producentnamnet på
3) Bästa söta vita: Ch Rieussec -01
4) Bästa halvtorra vita: Någon halvung mosel, förmodligen från Willi Schaefer eller Egon Müller
5) Bästa mousserande: Deutz Cuvee William Deutz -88
6) Årets mest positiva överaskning: Lustau Peninsula Palo Cordado. Jag gillar inte att snacka om prisvärdhet, men för 139:- helflaskan borde det vara omöjligt att göra ett så bra vin.

I morgon ser förmodligen listan annorlunda åt.
 

Keen

slan
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Chateau Leoville Poyferre '90 på Magnum
2) Bästa torra vita: får tänka lite[/]
3) Bästa söta vita: Chateau d'Yquem '99
4) Bästa halvtorra vita: får tänka lite[/]
5) Bästa mousserande: Krug '88 tätt följt av '79
6) Årets mest positiva överaskning: Krug Grand Cuvée som var lagrad i 10 år
 

Krug88

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Ch Margaux 83 (eller drack vi Haut Brion 89 mag 07 eller 08?)
2) Bästa torra vita: Dom Leflaive Chevalier Montrachet 04
3) Bästa söta vita:Yquem 88
4) Bästa halvtorra vita: Ingen aning, kanske nåt från Loosen...
5) Bästa skumpa: Krug 88/Henriot Enchantaleaur 88
6) Årets mest positiva överraskning: Comtes 96. Har alltid gillat Comtes men 96 kommer att bli magisk ;D
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

El burro grande skrev:
Svårt, men jag tror det kan se ut såhär:

1) Bästa röda: Chapoutier Hermitage Le Pavillon -95
2) Bästa torra vita: Någon Puyligny Montrachet -02 jag glömt producentnamnet på
3) Bästa söta vita: Ch Rieussec -01
4) Bästa halvtorra vita: Någon halvung mosel, förmodligen från Willi Schaefer eller Egon Müller
5) Bästa mousserande: Deutz Cuvee William Deutz -88
6) Årets mest positiva överaskning: Lustau Peninsula Palo Cordado. Jag gillar inte att snacka om prisvärdhet, men för 139:- helflaskan borde det vara omöjligt att göra ett så bra vin.

I morgon ser förmodligen listan annorlunda åt.

Lite nyfiken på Rieussec-01 eftersom jag har några liggandes men inte provat ännu. Är den så bra som alla recensenter säger (WS:100, RP:99) ?
Lustau blir man ju sällan besviken på. Skall ta och prova den Palo Cortadon. 139:- är ju give-away pris.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era bästa viner 2008

Jag har haft mitt fokus på Skumpa så jag kommer passa på en hel del.

1) Bästa röda: Troligen nåt Château Neuf-du-Pape.
5) Bästa mousserande: Krug 1966, Krug 1988.
6) Årets mest positiva överaskning: Krug Grand Cuvée, lagrad 10+ år. Tur man har nästan 7 liter till på gång :D
 
SV: Era bästa viner 2008

chambertin skrev:
Lite nyfiken på Rieussec-01 eftersom jag har några liggandes men inte provat ännu. Är den så bra som alla recensenter säger (WS:100, RP:99) ?
Lustau blir man ju sällan besviken på. Skall ta och prova den Palo Cortadon. 139:- är ju give-away pris.
Vad ska man säga... Ett enormt vin med enastående komplexitet och extrakt. Man bör dock vänta ett tag på att eken skall integreras ytterligare för att vinet skall vara på topp. Men bästa riussecen jag druckit (Vilket ifos inte säger så jättemycket då jag bara provat ett tiotal årgångar kanske). Har lite 03 hemma som jag inte öppnat något av ännu, som sägs vara ännu kraftfullare.

Jag och Parker burkar ha ganska olika uppfattning vad som är bra vin och jag kan väl kanske tycka att han lägger sig lite väl högt, men det är ju inget ovanligt när det gäller honom. Parker och WS brukar tycka samma om det mesta även om jag håller WS för något mera seriösa.
 

Elvis

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Chapoutier Ermitage l'Ermite 2001
5) Bästa skumpa: Krug 1979
6) Årets mest positiva överraskning: Pierre Moncuit "Vieille Vigne" Grand Cru 1996
 
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Kommer ej ihåg. Har inte druckit mycket rött.
2) Bästa torra vita: Kommer ej ihåg. Drack någon Chablis för 300, men jag tyckte inte den var något speciellt.
3) Bästa söta vita: Chateau Sudiraut 1996
4) Bästa halvtorra vita: Har ej druckit.
5) Bästa mousserande: Utan tvekan Krug Clos du Mesnil 1988.
6) Årets mest positiva överaskning: Taylor's Quinta de Vargellas 1988 (portvin).
 

anders

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Ch Margaux 83 (plankar 88:an här)
2) Bästa torra vita: får nog bli någon av de Chablis Grand Cru man har tankat... Fevres Bougros 04 och Pinsons Les Clos 06 var onekligen läckra.
3) Bästa söta vita:Yquem 83
4) Bästa halvtorra vita: Wehlener Sonnenuhr Auslese 94 från Joh. Jos. Prüm. (ihop med halstrad gåslever)
5) Bästa skumpa: Svårt. Kandidater är DP 88, Cristal 90, DP 90 samt Bollinger RD 88
6) Årets mest positiva överraskning: Gonzales Byass Apostoles Palo Cortado Muy Viejo 30 Years, (89114, 281:)
 
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: 1995 Château Margaux. Ung och ändå färdig på en gång.
2) Bästa torra vita: 1999 Corton Charlemagne Grand Cru Bertagna
3) Bästa söta vita: Någon Sauternes
4) Bästa halvtorra vita: Ingen aning
5) Bästa skumpa: Svårt. 1990 DP Oenothèque. Kanske ändå DP är ett prisvärt ;) vin
6) Årets mest positiva överraskning: André Clouet Brut Grande Réserve. 37.5cl i standardsortimentet för ca 150 kronor. Missat den tidigare, helt otroligt
 

vintjej

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Den första spontana tanken är årets godaste skumpa:
Henriot Millésimé Brut 1996
Sedan gillade jag Patrimo Irpinia Rosso 2004 på rödvinssidan. Fast inte om jag ska betala själv.:)
 

Keen

slan
SV: Era bästa viner 2008

vintjej skrev:
Den första spontana tanken är årets godaste skumpa:
Henriot Millésimé Brut 1996
Sedan gillade jag Patrimo Irpinia Rosso 2004 på rödvinssidan. Fast inte om jag ska betala själv.:)

Har inte druckit 96:an men drack 95:an på nyår. Riktigt god, men vill minnas att den var lite kort i smaken. Hur får man tag på 96:an? :)
 

vintjej

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Keen skrev:
Har inte druckit 96:an men drack 95:an på nyår. Riktigt god, men vill minnas att den var lite kort i smaken. Hur får man tag på 96:an? :)

Har för mig att 96:an låg på BS förut. Fast jag provade den på champagnedagen, så det ligger också i farans riktning att den bara finns/fanns i RS.
 

Keen

slan
SV: Era bästa viner 2008

vintjej skrev:
Har för mig att 96:an låg på BS förut. Fast jag provade den på champagnedagen, så det ligger också i farans riktning att den bara finns/fanns i RS.

Varan är tillfälligt slut och går inte att beställa just nu.

:'(
 

Krug88

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

vintjej skrev:
Den första spontana tanken är årets godaste skumpa:
Henriot Millésimé Brut 1996
Sedan gillade jag Patrimo Irpinia Rosso 2004 på rödvinssidan. Fast inte om jag ska betala själv.:)
Fan, undrar om inte jag köpte en sån i Italien i somras...
Den är väl 100 % merlot?
Killen i butiken blev helt galen när vi köpte alla hans Ornellaia 04 och lite 01:eek:r!
Han stod och pushade för Patrimo i 15 min för 75e, vet inte om det är 04, förmodligen.
Inte provat än, har bara en... :p Grym?
 

Jos

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Pure -05 - Klart svårast, - både Mon Aieul och Ornellaia flåsar i nacken ;)
2) Bästa torra vita: En Chablis Grand Cru som jag glömt namnet på
3) Bästa söta vita: Suduiraut -01
4) Bästa halvtorra vita: Forstmeister Geltz Zilliken Auslese -93
5) Bästa mousserande: Svårt då jag inte har någon som imponerade stort. Möjligtvis Henriot -96.
6) Årets mest positiva överaskning: Rauzan-Segla -82
 

vintjej

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Krug88 skrev:
Fan, undrar om inte jag köpte en sån i Italien i somras...
Den är väl 100 % merlot?
Killen i butiken blev helt galen när vi köpte alla hans Ornellaia 04 och lite 01:eek:r!
Han stod och pushade för Patrimo i 15 min för 75e, vet inte om det är 04, förmodligen.
Inte provat än, har bara en... :p Grym?

Japp, we're drinking fucking merlot!:)
Ja, jag tyckte den var grym. Kommer säkert att utvecklas vackert också.
Vad kostade den i Italien?
 

Keen

slan
SV: Era bästa viner 2008

vintjej skrev:
Japp, we're drinking fucking merlot!:)
Ja, jag tyckte den var grym. Kommer säkert att utvecklas vackert också.
Vad kostade den i Italien?

Krug88 skrev:
...
Han stod och pushade för Patrimo i 15 min för 75e, vet inte om det är 04, förmodligen.
...


:p
 
Toppen