Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era bästa viner 2008

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Mouton 1982
2) Bästa torra vita: Coche Dury Meursault Vireuils 1997
3) Bästa söta vita: Climens 1990 (Rieussec 2001)
4) Bästa halvtorra vita: -
5) Bästa mousserande: Enchanteleurs 1988, Krug 1988, William Deutz Rose 1996 Rose, Diebolt Vallois Prestige 1989 (sorry men listan går inte att göra kortare)
6) Årets mest positiva överaskning: Min 1a Bollinger VVF (1998)
 
SV: Era bästa viner 2008

magnum skrev:
1) Bästa röda: Mouton 1982
2) Bästa torra vita: Coche Dury Meursault Vireuils 1997
3) Bästa söta vita: Climens 1990 (Rieussec 2001)
4) Bästa halvtorra vita: -
5) Bästa mousserande: Enchanteleurs 1988, Krug 1988, William Deutz Rose 1996 Rose, Diebolt Vallois Prestige 1989 (sorry men listan går inte att göra kortare)
6) Årets mest positiva överaskning: Min 1a Bollinger VVF (1998)
Intressant Jag knäckte en dylik Coche Dury -98 i höstas (första Choche Duryn för min del, den är lite knepig att hitta till ok pris) , och kan väl inte säga annat att det är ett intressant vin som förmodligen behöver 10 - 20 år till i flaskan. Eken var helt utanpåliggande vilket fick vinet att upplevas nästan amerikanskt popcornlikt i nosen. Just nu var vinet inte alls balanserat, troligtvis kommer det bli sagolikt när faten lungat sig lite och kola-mango-grapetonerna tar över.

Hur upplevde du 97:an?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era bästa viner 2008

El burro grande skrev:
Intressant Jag knäckte en dylik Coche Dury -98 i höstas (första Choche Duryn för min del, den är lite knepig att hitta till ok pris) , och kan väl inte säga annat att det är ett intressant vin som förmodligen behöver 10 - 20 år till i flaskan. Eken var helt utanpåliggande vilket fick vinet att upplevas nästan amerikanskt popcornlikt i nosen. Just nu var vinet inte alls balanserat, troligtvis kommer det bli sagolikt när faten lungat sig lite och kola-mango-grapetonerna tar över.

Hur upplevde du 97:an?
Upplevde nog inte nåt direkt besvär med eken men tycker precis som du att det fortfarande var för ungt att dricka, behövde flera timmar att öppna upp sig. Var min 1a C-D har en 97a kvar!
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Jos skrev:
1) Bästa röda: Pure -05 - Klart svårast, - både Mon Aieul och Ornellaia flåsar i nacken ;)
2) Bästa torra vita: En Chablis Grand Cru som jag glömt namnet på
3) Bästa söta vita: Suduiraut -01
4) Bästa halvtorra vita: Forstmeister Geltz Zilliken Auslese -93
5) Bästa mousserande: Svårt då jag inte har någon som imponerade stort. Möjligtvis Henriot -96.
6) Årets mest positiva överaskning: Rauzan-Segla -82

Provade också några Zilliken-viner (eller Zillilken som SS kallar producenten ???) förra året och (det var en -92 eller en -93:a med också, osäker på om det var samma som du ref till ) och jag måste säga att det var bland det bästa jag provat från Mosel.
Köpte några Saarburger Rausch -04 som kommer att bli underbara när dom blir runt 15-20 år.
Kan bara rekommendera alla som inte upptäckt Saars och Ruwers ultraeleganta Rieslingviner (som "aldrig" blir gamla) att dyka ner och botanisera bland dessa juveler.
 

Helen

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Echezeau 1982 av Domaine Romanee Conti
2) Bästa torra vita: Bienvenues batard montrachet 2001 Jean-claude Bachelet
3) Bästa söta vita: Yquem 1982.
4) Bästa halvtorra vita: -
5) Bästa mousserande: Dompan rosé 86a på magnum
6) Årets mest positiva överaskning: vit chateauneuf du pape 2002 Jean Trintignant
 

Jos

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

chambertin skrev:
Provade också några Zilliken-viner (eller Zillilken som SS kallar producenten ???) förra året och (det var en -92 eller en -93:a med också, osäker på om det var samma som du ref till ) och jag måste säga att det var bland det bästa jag provat från Mosel.
Köpte några Saarburger Rausch -04 som kommer att bli underbara när dom blir runt 15-20 år.
Kan bara rekommendera alla som inte upptäckt Saars och Ruwers ultraeleganta Rieslingviner (som "aldrig" blir gamla) att dyka ner och botanisera bland dessa juveler.

Jag skulle gissa att det var -93 auslese för den var verkligen kanon! Berättade också om den för en systemanställd när jag bad om lite tips en annan gång och han gick också igång om hur bra den hade varit. Tror jag gav under trehundringen.
 

Håkan

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Bästa röda: Musigny 2000, Jacques Prieur
Bästa vita: Chevalier-Montrachet 1996, Dom Leflaive
Bästa halvtorra: Niederhäuser Herrmanshöhle Riesling Spätlese 06, Dönnhoff
Bästa söta: Cuvee Constance 97, Huet
Bästa Skumpa: Passar, dricker för lite
Mest positiva: Att röda Bourgogne 96orna äntligen börjar lösgöra sig från syragreppet.
 

Krug88

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Håkan skrev:
Bästa röda: Musigny 2000, Jacques Prieur
Bästa vita: Chevalier-Montrachet 1996, Dom Leflaive
Bästa halvtorra: Niederhäuser Herrmanshöhle Riesling Spätlese 06, Dönnhoff
Bästa söta: Cuvee Constance 97, Huet
Bästa Skumpa: Passar, dricker för lite
Mest positiva: Att röda Bourgogne 96orna äntligen börjar lösgöra sig från syragreppet.
Oj, kul att Musigny 00 var så pass bra.
Har bara en flaska och har aldrig provat den...
Drack däremot 00 Echezeaux nyligen och var inte vidare imponerad :(
 

Håkan

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

Krug88>>Den hade en härlig charm, typisk Musigny med en härlig silkighet men ändå ett bra bett. Pure elegance. Drick den medan du väntar på att de lite större årgångarna mognar.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

chambertin skrev:
Vad var det bästa/mest intressanta ni drack under 2008 ?

Inte alltid så lätt att plocka ut bara ett vin men för egen del så blev det dom här:

1) Bästa röda: Barolo "Colonnello" -01, Aldo Conterno
2) Bästa torra vita: Chassagne-Montrachet "Les Chaumes" -00, Colin-Deleger
3) Bästa söta vita: Château de Fargues -86
4) Bästa halvtorra vita: Sharzhofberger Riesling Auslese -83, von Hövel
5) Bästa mousserande: Fleur de Passion -02, Diebolt-Vallois
6) Årets mest positiva överaskning: Vinerna från Bierzo/Spanien

Glömde ju ett av dom viktigaste vinerna som ju bara måste med så att listan blir komplett:

1) Bästa röda: Barolo "Colonnello" -01, Aldo Conterno
2) Bästa torra vita: Chassagne-Montrachet "Les Chaumes" -00, Colin-Deleger
3) Bästa söta vita: Château de Fargues -86
4) Bästa halvtorra vita: Sharzhofberger Riesling Auslese -83, von Hövel
5) Bästa mousserande: Fleur de Passion -02, Diebolt-Vallois
6) Årets mest positiva överaskning: Vinerna från Bierzo/Spanien
7) Bästa starkvin: Fonseca -70

Ursäkta missen....
 

Pomerol

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1. Bästa röda: Château Léoville-las-Cases 1997 - Underbart drickfärdigt från en producent som verkligen lyckas en nedskriven årgång. Finns kvar!
2. Bästa champagne: Femme de Champagne Brut 1995 - Extremt prisvärd magnum som dessutom finns kvar på Systembolaget!
3. Bästa vita: Dönnhoff 2007 - Minns inte ursprunget men syran, den insmickrande sötman och den exotiska frukten minns jag! Underbar!
4. Bästa starkvin: Quinta do Vesuvio 1989 - Kärlek på flaska.
5. Bästa ale: Brother Thelonious - Underbart kraftig, underbart balanserad - avnjutes i kupa.
6. Bästa ljusa lager: Bitburger - I en ren ljus lager kan man inte dölja några skavanker. Välgjord!
7. Största överraskning: Nya Världen - Provat flera sydafrikaner som inte var rökiga och flera amerikanare som inte varit överdrivet fruktiga. Alltid kul när man får fördomar förstörda!
8. Högsta förväntning: Claude Val 2007 - Har än så länge inte provat men läst mycket om vinet. Den dagen då jag är ekonomisk obeoende ska jag prova. En dag ska det ske! En dag!
 

Krisman

Medlem
SV: Era bästa viner 2008

1) Bästa röda: Gevrey-Chambertin Minot-Perrot La Perrières 2000
2) Bästa torra vita: Druckit mycket bra vitt i år, Alain Graillot Crozes-Hermitage var sjukt bra, eller nån Riesling från österike eller tyskland. Vet inte faktiskt vilket bästa vita iår var.
3) Bästa söta vita: Yquem 88 tror jag att det var.
4) Bästa halvtorra vita: Jos Christoffel Riesling Auslese 1982
5) Bästa mousserande: Krug 79, 88 Pol Roger magnum 1990
6) Årets mest positiva överaskning: Krug degorgerad för 10 år sedan.
7) Årets mest oväntade: En Petrus från 70-talet som jag fick blind när jag tittade in på grappe en dag.

Fan att man inte skriver upp vad man provar och hur de var.
 

Keen

slan
SV: Era bästa viner 2008

CH skrev:
Tar du med den på vinfernot?
För jag vill också smaka ;)

Tror inte det, blir nog henriot enchantelerasdrtfsdgt, nåt sånt, 88:an som får komma med. Och så nåt rött.
 
Toppen