Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
PS Verkar som de medhavda flaskorna börjar att ta slut ;D

Ja... Har bara en flaska André Jacquart kvar och nu får vi besök i helgen av ett par som verkligen uppskattar bra viner.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En Krug GC och en La Grande Dame 98 på flygplatsen i Singapore.
Knappt 2 000kr för båda.

Såg också en Ch Margaux 83 på magnum för 54 000kr, helt vansinnigt...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har fått tag på en bra kontakt i Frankrike som kommer över en del Selosse till ok priser. Köpte hem all rose han hade men posten lyckades paja en del. Ska bli spännande att se hur leveransförsäkringen funkar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Var nere i Loire nu i sommar. Där jag sprang på många (för mig) helt okända o nya champange producenter. Jag slog till på bla en Jean-pol Hautbois Cuvée Achille 2005...men har nån här i tråden kanske prövat denne producent förut?
 

tobbe81

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev runt 450 pund fattigare idag på hemresan från London. Men blev också 4 flaskor rikare blev 2st Perrier Jouet rose 2002 samt 2 st cristal 2004 :D
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick en flaska Ch Evangile 2002 häromveckan och tyckte det verkade dumt att bara ha en så jag stödköpte två till plus två flaskor Sagrantino di Montefalco Collepiano från Augustisläppet.
 

tobbe81

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
tobbe81 skrev:
Blev runt 450 pund fattigare idag på hemresan från London. Men blev också 4 flaskor rikare blev 2st Perrier Jouet rose 2002 samt 2 st cristal 2004 :D
Trevligt

Inget du kommer ångra tror jag :)

Hur länge kan man låta dessa ligga ner i sin vinkällare är 10 år till en bra början eller kan man våga sig på och öppna någon om 5 år och pröva. Vad säger ni andra "experter" här inne. ?
 
SV: Era senaste vininköp.

tobbe81 skrev:
shorepower skrev:
tobbe81 skrev:
Blev runt 450 pund fattigare idag på hemresan från London. Men blev också 4 flaskor rikare blev 2st Perrier Jouet rose 2002 samt 2 st cristal 2004 :D
Trevligt

Inget du kommer ångra tror jag :)

Hur länge kan man låta dessa ligga ner i sin vinkällare är 10 år till en bra början eller kan man våga sig på och öppna någon om 5 år och pröva. Vad säger ni andra "experter" här inne. ?

Förutsatt att det är en bra källare kan dessa ligga både 5 och 10 år. Allt är egentligen en fråga om tycke och smak. Personligen tycker jag jag tex att Cristal 2004 nog kommer nå sin topp före Cristal 2002. Ingen av dessa två viner skulle jag dock öppna för 2015 (även om båda är njutbara redan nu)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

tobbe81 skrev:
Hur länge kan man låta dessa ligga ner i sin vinkällare är 10 år till en bra början eller kan man våga sig på och öppna någon om 5 år och pröva. Vad säger ni andra "experter" här inne?

Jag tror inte att du kommer att ångra dig om du låter dem ligga i tio år. Eller femton. Men det är svårt att låta bli att korka upp dem tidigare...
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
tobbe81 skrev:
Hur länge kan man låta dessa ligga ner i sin vinkällare är 10 år till en bra början eller kan man våga sig på och öppna någon om 5 år och pröva. Vad säger ni andra "experter" här inne?

Jag tror inte att du kommer att ångra dig om du låter dem ligga i tio år. Eller femton. Men det är svårt att låta bli att korka upp dem tidigare...
Tur att expert var inom citationstecken :)
 

SwedeDane

Comtes
SV: Era senaste vininköp.

Ny kille på forumet och detta har kommit hem just nu;

2x Selosse Rose
1x Salon -97
3x Krug -88
2x Krug NV Rose
2x DP Rose -96

Handlar endast för att avnjuta, ej lagra!

Sedan en hellåda med Leitz Eins zwei dry riesling -99 på ingång. Sjukt god riesling!
 
SV: Era senaste vininköp.

Borsta skrev:
Ny kille på forumet och detta har kommit hem just nu;

2x Selosse Rose
1x Salon -97
3x Krug -88
2x Krug NV Rose
2x DP Rose -96

Handlar endast för att avnjuta, ej lagra!

Sedan en hellåda med Leitz Eins zwei dry riesling -99 på ingång. Sjukt god riesling!
Välkommen Borsta, trevligt inköp, du verkar ha hamnat på rätt forum. Får man fråga var du köpte dem?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Borsta skrev:
Ny kille på forumet och detta har kommit hem just nu;

2x Selosse Rose
1x Salon -97
3x Krug -88
2x Krug NV Rose
2x DP Rose -96

Handlar endast för att avnjuta, ej lagra!

Sedan en hellåda med Leitz Eins zwei dry riesling -99 på ingång. Sjukt god riesling!

Mycket mycket trevliga inköp.

shorepower skrev:
Välkommen Borsta, trevligt inköp, du verkar ha hamnat på rätt forum. Får man fråga var du köpte dem?

+1
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Välkommen till forumet, Borsta.

Själv har jag precis inhandlat två lådor Krug Rosé på halvflaska.
 
Toppen