Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Haha, inga barn i min närmsta framtid :p Elvis däremot ligger nog risigare till ;D

Ha, skulle kunna tänka mig att det bara är en tidsfråga innan de har spårat upp dig och tagit det avgörande DNA-provet. Sedan sitter du där... :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ja där fick jag så jag teg.

Jag frågade om det inte fanns någon större för 2 flaskor eller mer eftersom jag redan har ishink för singelflaskor.
Svaret som dök upp att den var för "typ 2 flaskor"

Tolkade det som att det kanske fick plats 2 men att det troligtvis bara var en stor hink för singelflaskor.

Undra när jag ska använda alla dessa? Det får bli ett hejdundrandes party och jag ska fylla alla dem med skumpa.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Ja där fick jag så jag teg.

Jag frågade om det inte fanns någon större för 2 flaskor eller mer eftersom jag redan har ishink för singelflaskor.
Svaret som dök upp att den var för "typ 2 flaskor"

Tolkade det som att det kanske fick plats 2 men att det troligtvis bara var en stor hink för singelflaskor.

Undra när jag ska använda alla dessa? Det får bli ett hejdundrandes party och jag ska fylla alla dem med skumpa.


Tror typ 2 flaskor i detta fallet var typ 2 flaskor men då blir det lite tomt, kör på minst det dubbla. ;D

Jag är gärna med på det partyt :p
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Jag är gärna med på det partyt :p

Jaså?

Gissar att det är flera som skulle nappa om det någonsin skulle bli aktuellt.
Kommer visserligen försöka fylla dem nästa helg, fast då beroende på att vi har en liten provning och inte en bjudning
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Ja där fick jag så jag teg.

Jag frågade om det inte fanns någon större för 2 flaskor eller mer eftersom jag redan har ishink för singelflaskor.
Svaret som dök upp att den var för "typ 2 flaskor"

Tolkade det som att det kanske fick plats 2 men att det troligtvis bara var en stor hink för singelflaskor.

Undra när jag ska använda alla dessa? Det får bli ett hejdundrandes party och jag ska fylla alla dem med skumpa.

Men ch när vi pratar 2 flaskor, pratar vi inte jero då? För mig finns inget mindre än jero!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Tar tillbaka tråden till ämnet ;)

Idag kom det en Cristal 1986. Verkar läge att dricka upp den ganska snart enligt RJ, samt att inte ha alltför stora förhoppningar.

Innan jul beställde jag en låda André Clouet Cuvée 1911 på Regeringsgatan. Inga problem sa de, efter ihärdigt knappande på datorn.
Fick mitt SMS för nån vecka sedan och var och hämtade min laddning tidigare i veckan.
Dock blev det alridg någon låda utan 3 st. "kvastar" (flaskan är inlindad i nån halm, mycket säreget), och transan :-* förklarade att detta nog
var det allra sista som fanns, och att det var ihopskrapat från landets bolag.
Nåja, helt utan blev jag i alla fall inte. Ska bli mycket intressant att prova.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Tar tillbaka tråden till ämnet ;)

Idag kom det en Cristal 1986. Verkar läge att dricka upp den ganska snart enligt RJ, samt att inte ha alltför stora förhoppningar.

Innan jul beställde jag en låda André Clouet Cuvée 1911 på Regeringsgatan. Inga problem sa de, efter ihärdigt knappande på datorn.
Fick mitt SMS för nån vecka sedan och var och hämtade min laddning tidigare i veckan.
Dock blev det alridg någon låda utan 3 st. "kvastar" (flaskan är inlindad i nån halm, mycket säreget), och transan :-* förklarade att detta nog
var det allra sista som fanns, och att det var ihopskrapat från landets bolag.
Nåja, helt utan blev jag i alla fall inte. Ska bli mycket intressant att prova.

Berätta gärna hur 1911:an, har bara en och känns onödigt att öppna om den skulle visa behöva massa tid. :)
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Berätta gärna hur 1911:an, har bara en och känns onödigt att öppna om den skulle visa behöva massa tid. :)

1911:an är helt suverän. Om den blir bättre än så här vågar jag inte svara på.
 

Joakim

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var på regerings gatan igår. Då fanns det 3 st 1911 på bordet framför källaren. Kanske de finns kvar idag om någon är intresserad. Det fanns också 2 st mgm av Palmer 1996. Skynda och fynda!
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag håller inte med om 1911:an. Jag tror att den vinner mycket på lagring i några år till. Den har mörk färg, är fyllig, nästan rökig och är god redan nu, men mitt råd är att spara dem. Jag hade tre själv och provade en av dem i oktober -- de andra två kommer att få ligga i minst fem år till.
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag håller inte med om 1911:an. Jag tror att den vinner mycket på lagring i några år till. Den har mörk färg, är fyllig, nästan rökig och är god redan nu, men mitt råd är att spara dem. Jag hade tre själv och provade en av dem i oktober -- de andra två kommer att få ligga i minst fem år till.
Håller med. Knäckte en för exakt en vecka sedan som jag köpte för ca 1,5 år sedan. En riktig ungtupp som behöver tid. Det är ett lovande vin (jag pratar 25%95 50%96 25%97) men idag knuten och något tunn i frukten. Balansen är underbar och jag tror vinet kommer prestera något bättre om en 4-6 år. Ingen höjdarskumpa, men klart godkänd.
Drog upp en Fleur du Passion 02 samtidigt för att kolla om det är värt att springa efter när den släpps i februari. Oj vad den spöade skiten ur 1911.
Jag är å andra sidan ingen Clouetfan direkt. Tycker det är generellt ganska trista grejer speciellt deras NV och Non Dosé som är helt utan karaktär, obalanserade och med den där obehagliga bitterheten i eftersmaken vilket tyder på dålig hantering av råmaterialet. Jag misstänker att dom köper in skräpdruvor från mindre nogaräknade odlare som dom gör deras NV som skickas till Sverige på.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Idag kom det en Cristal 1996.
Min fru och jag har inte så mycket erfarenhet av
prestigechampagner så jag vi tyckte att vi borde prova
några olika.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Idag kom det en Cristal 1996.
Min fru och jag har inte så mycket erfarenhet av
prestigechampagner så jag vi tyckte att vi borde prova
några olika.
Den är helt grym!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Håller med. Knäckte en för exakt en vecka sedan som jag köpte för ca 1,5 år sedan. En riktig ungtupp som behöver tid. Det är ett lovande vin (jag pratar 25%95 50%96 25%97) men idag knuten och något tunn i frukten. Balansen är underbar och jag tror vinet kommer prestera något bättre om en 4-6 år. Ingen höjdarskumpa, men klart godkänd.
Drog upp en Fleur du Passion 02 samtidigt för att kolla om det är värt att springa efter när den släpps i februari. Oj vad den spöade skiten ur 1911.
Jag är å andra sidan ingen Clouetfan direkt. Tycker det är generellt ganska trista grejer speciellt deras NV och Non Dosé som är helt utan karaktär, obalanserade och med den där obehagliga bitterheten i eftersmaken vilket tyder på dålig hantering av råmaterialet. Jag misstänker att dom köper in skräpdruvor från mindre nogaräknade odlare som dom gör deras NV som skickas till Sverige på.
Hmmm. Men det är väl en helt annan blandning en den som säljs nu, eller?

SUPRA, följde det med nåt litet faktakort ( deg datum vilka årgångar som ingår) ?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Hmmm. Men det är väl en helt annan blandning en den som säljs nu, eller?

SUPRA, följde det med nåt litet faktakort ( deg datum vilka årgångar som ingår) ?

Det är i alla fall den som såldes för ett par månader sedan.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
SUPRA, följde det med nåt litet faktakort ( deg datum vilka årgångar som ingår) ?

Ja, till två av tre flaskor. Som sagt, de här flarrorna är nog mer beresta än vanligt.

Tydligen görs det bara 1911 flaskor!? Kan det verkligen stämma?

Båda flaskorna är till: "Wine world" dvs. http://www.vingruppen.se/WineWorld/

Degorgerad 3/9 2008.

De "årgångar" RJ testat är från (91/90/89) och (97/96/95). Jag gissar att de här är det senare?

Kanske ska jag dricka Cristal 1986 ikväll istället? Vad säger ni?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Ja, till två av tre flaskor. Som sagt, de här flarrorna är nog mer beresta än vanligt.

Tydligen görs det bara 1911 flaskor!? Kan det verkligen stämma?

Båda flaskorna är till: "Wine world" dvs. http://www.vingruppen.se/WineWorld/

Degorgerad 3/9 2008.

De "årgångar" RJ testat är från (91/90/89) och (97/96/95). Jag gissar att de här är det senare?

Kanske ska jag dricka Cristal 1986 ikväll istället? Vad säger ni?
Det skall stå i häftet vilka årgångar som ingår om den är deg. 3/9 2008 borde det vara en blandning av 2003 och 2005!!!

Japp görs 1911 flaskor per år! men kan vara av samma blandning. Därmed får flaskorna också olika lång tid på sig innan deg.!!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Det skall stå i häftet vilka årgångar som ingår om den är deg. 3/9 2008 borde det vara en blandning av 2003 och 2005!!!
Japp görs 1911 flaskor per år! men kan vara av samma blandning. Därmed får flaskorna också olika lång tid på sig innan deg.!!

Jag hittar inget förutom citatet från RJ på Cuvéen från (95-96-97) samt att det är Cuvée nr 13 mina flaskor kommer ifrån.

Ringde WineWorld som hävdar att det är årgångarna 95-97 i mina flaskor, och hon skulle återkomma med vilken procentsats av varje som är i min.

Är rätt sugen på att dricka 1911 OCH Cristal ikväll för att jämföra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Jag hittar inget förutom citatet från RJ på Cuvéen från (95-96-97) samt att det är Cuvée nr 13 mina flaskor kommer ifrån.

Ringde WineWorld som hävdar att det är årgångarna 95-97 i mina flaskor, och hon skulle återkomma med vilken procentsats av varje som är i min.

Är rätt sugen på att dricka 1911 OCH Cristal ikväll för att jämföra.
Utmärkt ide!
Ska kolla om jag hittar nån av mina häften men årgångarna och procent sats har alltid varit förtryckta och kund, deg. datum mm handskrivit!

Men med ditt deg datum borde det vara 03/05! som jag tycker är den bästa dom gjort ;)
 
Toppen