Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Kom precis hem från en jobbkryssning med Birka. Alltid lika intressant att uppleva fulla svenskar på färja...
Taxfreen var tyvärr katastrofalt dålig. Fanns nästan ingen skumpa alls, enda årgången som fanns var De Venoge 99.
Blev en flaska Piper rosé. Nån som testat den?
Kostade 245, riktigt bra pris!
Konferens med samma skuta om ett par dagar... Var butiken såååå dålig verkligen? Inget att ha alls överhuvudtaget?
Piper rosé har jag inte testat vad jag kan minnas, men deras övriga pavor är inga favoriter....
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Konferens med samma skuta om ett par dagar... Var butiken såååå dålig verkligen? Inget att ha alls överhuvudtaget?
Piper rosé har jag inte testat vad jag kan minnas, men deras övriga pavor är inga favoriter....

Var lite vågad - kryssa utan att handla ;D
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Konferens med samma skuta om ett par dagar... Var butiken såååå dålig verkligen? Inget att ha alls överhuvudtaget?
Piper rosé har jag inte testat vad jag kan minnas, men deras övriga pavor är inga favoriter....


När jag åkte den på svensexa förra året fanns det Chateau Palmer 97, Haut Brion 94 samt d'yquem 97 (tror jag).
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
När jag åkte den på svensexa förra året fanns det Chateau Palmer 97, Haut Brion 94 samt d'yquem 97 (tror jag).

Med Birka? Nice! Trodde det bara var vinbutiken på Silja som körde bra grejer.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

När, det bidde ingen dYquem för 850 bagis på Birkabåten. Däremot blev det nån Tokaji, en Sandemans Vau vintage 99 och tre pavor Cuvée Charlemagne 2004 för 225kr/st.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
När, det bidde ingen dYquem för 850 bagis på Birkabåten. Däremot blev det nån Tokaji, en Sandemans Vau vintage 99 och tre pavor Cuvée Charlemagne 2004 för 225kr/st.
Vilken Yquem för 850:- skulle ha funnits där i så fall ?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
När, det bidde ingen dYquem för 850 bagis på Birkabåten. Däremot blev det nån Tokaji, en Sandemans Vau vintage 99 och tre pavor Cuvée Charlemagne 2004 för 225kr/st.

Charlemangnen för 225 bagis får mig att kunna tänka mig att kryzza lite och stå ut med bufé som alla kladdat i och dansband fr 13:00!


Edit: Hittade listan för taxfree på Birka, Charlemagne vintage kostar 295:- enl den. http://www.birka.se/websites/webb_filer/filbank/Taxfree2009.pdf
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Charlemangnen för 225 bagis får mig att kunna tänka mig att kryzza lite och stå ut med bufé som alla kladdat i och dansband fr 13:00!


Edit: Hittade listan för taxfree på Birka, Charlemagne vintage kostar 295:- enl den. http://www.birka.se/websites/webb_filer/filbank/Taxfree2009.pdf
Köpte skumpan via restaurangen, där kostade den 225:- I butiken fanns den inte alls.
Utbudet i övrigt är kass..... Vad få dock vet är att allt i restaurangens vinlista kan köpas ut till taxfreepris.
Men vad fan, hellre konferens på båt med charlemagne för 225:- än konferens på vandrarhem i skogen....
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Jag hämtade ut min låda Domaine La Barroche Terroir 2007 idag. Det blir fint till grillen på fredag tillsammans med t.ex. Domaine Giraud Tradition 2007.
 

J.S.

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag hämtade ut min låda Domaine La Barroche Terroir 2007 idag. Det blir fint till grillen på fredag tillsammans med t.ex. Domaine Giraud Tradition 2007.

Jag hämtade också ut min låda i dag. Jag var bara tvungen att prova en flaska direkt. Först en doft av mörka bär och lakrits med en viss mineralitet, sedan smaken som jag upplevde som väldigt fruktig med inslag av både körsbär och lakrits med ett litet kryddigt och örtigt avslut. Vinet kändes väldigt balanserat med tanninerna på rätt ställe och med en relativt lång eftersmak. Efter ett tag blev dock lakritsen mer och mer påtaglig i både doft och smak. Sammanfattningsvis tyckte både jag och mitt sällskap att det var ett mycket gott och felåt "prisvärt" vin. (Grenache, Yummi!). :p
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

J.S. skrev:
Jag hämtade också ut min låda i dag. Jag var bara tvungen att prova en flaska direkt. Först en doft av mörka bär och lakrits med en viss mineralitet, sedan smaken som jag upplevde som väldigt fruktig med inslag av både körsbär och lakrits med ett litet kryddigt och örtigt avslut. Vinet kändes väldigt balanserat med tanninerna på rätt ställe och med en relativt lång eftersmak. Efter ett tag blev dock lakritsen mer och mer påtaglig i både doft och smak. Sammanfattningsvis tyckte både jag och mitt sällskap att det var ett mycket gott och felåt "prisvärt" vin. (Grenache, Yummi!). :p

Kul! Ser fram emot att pröva! Högklassiga lakritsen är heller inte ovanlig i hans lite dyrare vin och något jag har börjat gilla skarpt.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har en Palmer Brut Millisieme 1996 på magnum att hämta ut på SB. Är det någon som provat? Ska man dricka nu eller spara?
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jag tycker Palmer är god som den är, men jag har ett par på lagring också.

Dock är den så god så det är svårt att låta bli dom.

Någon som vet hur mycket 1996 det finns kvar? Kommer kännas dumt när det blir modell 2002 eller 2004...
 
Toppen