Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

weezer

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Har en Palmer Brut Millisieme 1996 på magnum att hämta ut på SB. Är det någon som provat? Ska man dricka nu eller spara?

Vi klämde 6 st på lillkillens dop i förra sommaren, jag tycker den var mkt trevlig, men klarar nog att ligga ett par år åxo.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Beställde 4 st. Palmer 1996 på Magnum :D Försökte beställa lite annat också, men det var slut så klart. :(

Slog upp SVD Sommarköket imorse och fick ett ryck. Tänkte ge Jens Dolk en sista chans och köpa
hans topprankade vin (6p av 6 möjliga). Jag menar det är mannen som skriver att boxvin är lika gott som flaskvarianten. För att i nästa mening skriva att
det finns en massa tillsatser i boxarna för att de ska kunna lagras längre. ::)

Nu ser jag att det jag gick på var Mikael Mölstads favoriter (högre delen av mittuppslaget) och Jens Dolks (som endast hade 5/6p som högst)....
Har ingen aning om vem MM är...

Jävligt smart att rekommendera Rosén från 1997 (96206) som är slut sedan någon månad... ;D

I vilket fall blev det några:

6792 Campolieti Ripasso (85 kr)
2705 Brolio (115)
2705 Bellingham Chenin Blanc (79 kr)

Dessa fick alltså 6/6 i betyg. Ska bli intressant att se vad man själv tycker.
 

Referee

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Nu ser jag att det jag gick på var Mikael Mölstads favoriter (högre delen av mittuppslaget) och Jens Dolks (som endast hade 5/6p som högst)....
Har ingen aning om vem MM är...

Mikael Mölstad är redaktör och utgivare av boken, En Värld av Vin, som sålt över 100'000 exemplar sedan 1994, enligt En Värld av Vins hemsida.
http://www.envarldavvin.se/Default.aspx?documentId=62

Även sidan WOW News, World of Wines, drivs av hans bolag.
http://www.wownews.se/

Hoppas detta klargjorde lite om vem Mikael Mölstad är.
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag hämtade ut min låda Domaine La Barroche Terroir 2007 idag. Det blir fint till grillen på fredag tillsammans med t.ex. Domaine Giraud Tradition 2007.

Min "kran" sitter på mina flaskor Terroir och kan förhoppningsvis leverera lite Signature, Fiancee och Pure också vad det lider.
 
SV: Era senaste vininköp.

En Comtes Rosé -96 för 1350:- inkl. frakt; borde vara ett bra pris. Inte hört så mycket om detta vin; ska bli spännande att prova...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Har en Palmer Brut Millisieme 1996 på magnum att hämta ut på SB. Är det någon som provat? Ska man dricka nu eller spara?

Den är jättebra på magnum. Jag har själv haft den som välkomstchampagne på ett antal middagar. Den håller säkert i ett par år till men jag tror inte att den blir bättre av mer lagring.

maxistockholm2 skrev:
En Comtes Rosé -96 för 1350:- inkl. frakt; borde vara ett bra pris. Inte hört så mycket om detta vin; ska bli spännande att prova...

Grattis, bra pris!
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

The Pint skrev:
Min "kran" sitter på mina flaskor Terroir och kan förhoppningsvis leverera lite Signature, Fiancee och Pure också vad det lider.
Jag har precis gett SS "grönt ljus" för privatimporten av alla tre. :)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag har precis gett SS "grönt ljus" för privatimporten av alla tre. :)

Och jag har inte fått någon respons alls trots att jag till och med la beställningen några timmar före dig, de gillar inte mig på SS...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Och jag har inte fått någon respons alls trots att jag till och med la beställningen några timmar före dig, de gillar inte mig på SS...

Nej de gillar inte er från Stockholm bara.
Det var ju samma sak när jag och Keen la beställning på Krug -96. Han la den någon dag tidigare än mig men jag fick min behandlad före honom ändå. Sedan var det ju bara ren bonus att min blev godkänd och inte hans.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Nej de gillar inte er från Stockholm bara.
Det var ju samma sak när jag och Keen la beställning på Krug -96. Han la den någon dag tidigare än mig men jag fick min behandlad före honom ändå. Sedan var det ju bara ren bonus att min blev godkänd och inte hans.

Yepp, är man Sthlmare får man vara lite handlingskraftigare ;) Efter lite påtryckningar på SS så har jag nu lagt handpenningen på privatimporten från Bristly samt passade på att även hämta ut en låda Terroir 07.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Har en Palmer Brut Millisieme 1996 på magnum att hämta ut på SB. Är det någon som provat? Ska man dricka nu eller spara?
TN i senaste LG, 94 poäng. Men var det någon som sa att de ska tas med en nypa salt? ;)

Eller så kanske man ska fylla på innan de är slut...?
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
TN i senaste LG, 94 poäng. Men var det någon som sa att de ska tas med en nypa salt? ;)

Eller så kanske man ska fylla på innan de är slut...?
Kanske både och? :)
 

Konjären

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag drack Palmer -96 mg för ett par veckor sedan. Tycker att den är toppen nu, och funderar själv på att fylla på förrådet. Den lär i alla fall klara ett par, tre års lagring till under goda förhållanden, även om den känns ganska mogen nu.
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Impulsköp på auktion i Danmark idag: Cos d'Estournel 2000 och Las Cases 2002. Rätt ner i källaren för att glömmas bort (antar jag är rätt beslut). Fast jag borde konsulterat Wine Searcher innan - 1300 DKK för båda var kanske inget superduperfynd.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Ett tips ang. Palmer är deras småflarror på beställningssortimentet. 135 kr st. tror jag.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Ett tips ang. Palmer är deras småflarror på beställningssortimentet. 135 kr st. tror jag.
Va?? Var då??


edit: Hittade den.... nr 83260
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Pirie Estate Chardonnay 2006 (fantastisk!)
Kevin Arnold (årgång återstår att se vid leveransen, suck)
Villa Puccini på Magnum (skall väl klara den påannonserade grillade marinerade fläskarrén (!) i helgen)
Pilsner av olika slag
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Impulsköp på auktion i Danmark idag: Cos d'Estournel 2000 och Las Cases 2002. Rätt ner i källaren för att glömmas bort (antar jag är rätt beslut). Fast jag borde konsulterat Wine Searcher innan - 1300 DKK för båda var kanske inget superduperfynd.

En bekant var med på auktionen och köpte på sig en hel del skumpa med lite ålder på. Han gjorde ett riktigt kap när han fick en Salon -88 magnum för 4100 sek.
 
Toppen