Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Andreas L

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag är lite svag för Chapoutiers 06:eek:r - har precis köpt 3 st magnum L´Ermite rouge 3 st magnum Le Méal Blanc och 12 magnum Saint-Joseph Les Granits Rouge. Bordeaux 2007 kommer att reas ut de närmsta åren trots att det finns en hel del goda viner, jag har fyndat 6 magnum Domaine de Chevalier, 6 magnum Du Terte, 6 magnum Haut-Bailly och 12 flaskor Les Plantiers du Haut-Brion Blanc till ett mkt bra pris. Har inte köpte så hemskt mycket Bourgogne 2008 en primeur heller - 12 fl Fichet Bourgogne Blanc Vieilles Vignes 12 fl Sylvain Cathiard Vosne-Romanée samt 12 fl Sylvain Cathiard Bourgogne Rouge. Man får hålla igen lite i dessa tider - dock en utsökt årgång för små appellationer Bourgogne.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Fick hem en låda Comtes de Champagne 1999 idag.
Trot eller ej - den hade överlevt frakten utan att
något hade hänt. Helt otroligt hur någon kan skicka
en papplåda utan något ytterligare emballage och
att ingenting gick sönder.
Skall fira med att öppna en flaska till helgen.
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Fick hem en låda Comtes de Champagne 1999 idag.
Trot eller ej - den hade överlevt frakten utan att
något hade hänt. Helt otroligt hur någon kan skicka
en papplåda utan något ytterligare emballage och
att ingenting gick sönder.
Skall fira med att öppna en flaska till helgen.
Kul, var köpte du den? Drack den för ett tag sedan, den var väldigt sluten, 1998 är mycket mer tillgänglig. Få se vad du tycker.
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hmm... få se vad folk kommit hem med från Regeringsgatan i dag.

Själv orkade jag inte utan tog mig till Forum Nacka och ett mer begränsat utbud i stället. Fick med mig två flaskor vardera av Clos du Mont Olivet 2007, Meyer-Näkel Blauschiefer Spätburgunder 2008, Tim Adams Clare Valley Semillon 2008 och Tim Adams Clare Valley Riesling 2007, samt enstaka exemplar av Geol, Baigorri, Saint-Cosme Gigondas och - en ren chansning, mest för att jag känner att jag måste lära mig något om "bättre" Beaujoulais - Fleurie Clos des Moriers 2007.
 
SV: Era senaste vininköp.

Kom till Nordstan vid 11-tiden. Ingen kö.
Fick tag på Masi Costasera Riserva 2004 (hoppas den är lika bra som 2003), Corte Sant´Alda Amarone,
Clos La Madeleine,Ch Cantemerle,Chante le Merle, Ugolforte samt Loimer Riesling.
Tror det blir att börja prova Ugolforte till helgen.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Två Roederer Rosé 2004 och två Roederer Brut 2004. Rosén provade jag i Frankrike i somras och tyckte mycket om, och Roederer vanliga årgångschampagne känns som ett säkert kort.
 
SV: Era senaste vininköp.

Lite gott o blandat

1999 Château Cos d'Estournel
2002 Château Gruaud Larose
2001 Château Figeac
2004 Louis Roederer Champagne Brut
2008 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Großes Gewächs
1998 Paul Bara Champagne Comtesse Marie de France
 
SV: Era senaste vininköp.

Ett par Roederer 2004.

Måste säga att jag är förvånad att de inte sålts snabbare; de andra årgångar jag testat har varit kanon och smakat som en helt annan prisklass än 500 spänn... Och idag kostar ju en bra Non Vintage 350-400:-, som jämförelse.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

jcj49 skrev:
Kom till Nordstan vid 11-tiden. Ingen kö.
Fick tag på Masi Costasera Riserva 2004 (hoppas den är lika bra som 2003), Corte Sant´Alda Amarone,
Clos La Madeleine,Ch Cantemerle,Chante le Merle, Ugolforte samt Loimer Riesling.
Tror det blir att börja prova Ugolforte till helgen.
Skriv gärna en rad om Ugolforten när du provat den.
Funderar på några stycken själv men vore kul och höra vad andra här tycker.
 
SV: Era senaste vininköp.

Beställt en Michel Arnould Mémoire de Vignes 2002. Tack till Per Stade för hjälpen! Nu har jag några trevliga champagnekvällar att se fram emot...
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krasnojarsk skrev:
Beställt en Michel Arnould Mémoire de Vignes 2002. Tack till Per Stade för hjälpen! Nu har jag några trevliga champagnekvällar att se fram emot...
Från vem?
 
SV: Era senaste vininköp.

Andreas L skrev:
Jag är lite svag för Chapoutiers 06:eek:r - har precis köpt 3 st magnum L´Ermite rouge 3 st magnum Le Méal Blanc och 12 magnum Saint-Joseph Les Granits Rouge. Bordeaux 2007 kommer att reas ut de närmsta åren trots att det finns en hel del goda viner, jag har fyndat 6 magnum Domaine de Chevalier, 6 magnum Du Terte, 6 magnum Haut-Bailly och 12 flaskor Les Plantiers du Haut-Brion Blanc till ett mkt bra pris. Har inte köpte så hemskt mycket Bourgogne 2008 en primeur heller - 12 fl Fichet Bourgogne Blanc Vieilles Vignes 12 fl Sylvain Cathiard Vosne-Romanée samt 12 fl Sylvain Cathiard Bourgogne Rouge. Man får hålla igen lite i dessa tider - dock en utsökt årgång för små appellationer Bourgogne.
Skönt att du är modest och håller igen ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Skönt att du är modest och håller igen ;D

Du måste komma ihåg att enligt egen utsago i en annan tråd är Larsson en fattig sommelier. Jag tycker mig dock här ovan se en ganska klar orsak till fattigdomen... ;)
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En låda Chateau Cambon la Pelouse -06 och 2 st Roederer Brut 2004. Är det nån som provat Roederern? Verkar inte vara så hård åtgång på dom som man funderar ju över om det är så att den inte är så bra.
 

baum

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tre 2007 Bosquet des Papes Cuvée Tradition
Tre 2007 Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape
 
Toppen