Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte just en låda Taylors 2003, förvånansvärt billigt. 640kr/flaskan ink skatt och moms.
Inte för att man är en Port-freak, men det kan nog bli gott till desserten någon gång.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Köpte just en låda Taylors 2003, förvånansvärt billigt. 640kr/flaskan ink skatt och moms.
Inte för att man är en Port-freak, men det kan nog bli gott till desserten någon gång.

Ja om inte annat så kan man ju sänka en pava efter krogen en lördagkväll!

Vad ska korven bjuda på i afton? Eller blir det som vanligt att han somnar i soffan och du glider ner och river fram en Selosse?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Köpte just en låda Taylors 2003, förvånansvärt billigt. 640kr/flaskan ink skatt och moms.
Inte för att man är en Port-freak, men det kan nog bli gott till desserten någon gång.

ha, jag var och klämde på den igår faktiskt. Ska nog köpa på mig ett par flaskor också.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Ja om inte annat så kan man ju sänka en pava efter krogen en lördagkväll!

Vad ska korven bjuda på i afton? Eller blir det som vanligt att han somnar i soffan och du glider ner och river fram en Selosse?
Det är det jag gillar med Korven, det är alltid jag som väljer viner hos honom.
Plockar jag en Selosse eller Krug så tittar han chockat på mig och säger "men, men, ska du ta den där. Är du inte klok?"
Klart vi ska säger jag, och skyndar mig upp från källaren...
Han ser alltid lite besvärad ut när den öppnas, sen när han väl får det i glaset ser han ut som en nyfiken vovve med kranen hela vägen ner i Riedelglaset.
Så är det att äta middag hemma hos Korven...
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Äntligen så skickade jag in beställningen.
En låda PP 99 beställd :D

Passade även på att spontanköpa:
R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs
Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs

Förhoppningsvis bra vardagsprovningar i framtiden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Äntligen så skickade jag in beställningen.
En låda PP 99 beställd :D

Passade även på att spontanköpa:
R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs
Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs

Förhoppningsvis bra vardagsprovningar i framtiden.
BRA ;D Grattis till bra Champagne (PP)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick just ett sms från Systembolaget att mina två flaskor Pol Roger Blanc de Blancs 1999 har kommit. Härligt!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Det vore förargligt annars med tanke på mycket den skrivits upp här 8)
Du kan vara lugn detta är en super Champagne!
Åt middag med en kompis i veckan som beklagade sig över att han nästan var tom på PP 99or (hemska tanke).
Han är på väg till Champagne och hade fått besked av PP att dom hade slut på 99an :mad:

Så jag tipsade honom om Bonnaire, som han påstod han aldrig druckit vilket jag vet att jag serverat honom många ggr ???. "Då får vi prova igen"
Ikväll blir det Sushi och Bonnaire.
Bonnaire 1989
Bonnaire 1985 Special Club
Bonnaire 1988 Special Club

Otroligt härliga, krämiga Champagner Importör VinUnic

Ett annat tips, Diebolt Fleur de Passion 2002, Importören (kommer inte ihåg namnet, samma som Billecart) får in några flaskor nästa vecka. MAGISK Champagne
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Du kan vara lugn detta är en super Champagne!
Åt middag med en kompis i veckan som beklagade sig över att han nästan var tom på PP 99or (hemska tanke).
Han är på väg till Champagne och hade fått besked av PP att dom hade slut på 99an :mad:

Så jag tipsade honom om Bonnaire, som han påstod han aldrig druckit vilket jag vet att jag serverat honom många ggr ???. "Då får vi prova igen"
Ikväll blir det Sushi och Bonnaire.
Bonnaire 1989
Bonnaire 1985 Special Club
Bonnaire 1988 Special Club

Otroligt härliga, krämiga Champagner Importör VinUnic

Ett annat tips, Diebolt Fleur de Passion 2002, Importören (kommer inte ihåg namnet, samma som Billecart) får in några flaskor nästa vecka. MAGISK Champagne

Hittar inte Bonnaire 1989, Bonnaire 1985 Special Club eller Bonnaire 1988 Special Club hos VinUnic.

Det verkar som PrimeWine är importör för Diebolt, hittar dock ingen Fleur de Passion i deras listor.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Hittar inte Bonnaire 1989, Bonnaire 1985 Special Club eller Bonnaire 1988 Special Club hos VinUnic.

Det verkar som PrimeWine är importör för Diebolt, hittar dock ingen Fleur de Passion i deras listor.
Tror du får svårt med just dom Bonnairena ring och kolla allt ligger inte ute. Vet att dom haft Bonnaire Prestige! Ring Prime Vine, dom borde få hem Fleur endera dan, först till kvarn.......
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Man har kunnat köpa gamla årgångar på plats hos Bonnaire. Hurvida det fortfarande går är jag osäker på men man skulle kanske kunna göra en privatimport i så fall.
Eller kanske köpa direkt från Bonnaire.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Oki, tack för tipsen. Skall kolla upp det.
Jag skrev i en annan tråd men fick inget svar så jag testar här.
Vad tror ni om Cristal 1996? Farsgubben hittade för 189 eruo/flaskan, är det köpläge?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Oki, tack för tipsen. Skall kolla upp det.
Jag skrev i en annan tråd men fick inget svar så jag testar här.
Vad tror ni om Cristal 1996? Farsgubben hittade för 189 eruo/flaskan, är det köpläge?
Köp ALLA dom har ;) fortfarande mkt syra,men om ett par år kommer den att vara grym. Priset hos grossist i London ca 3000SEK
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en flaska Krug 1996 av en god vän idag. Frågan är nu bara hur länge jag kan vänta innan jag korkar upp den... :)
 

fw

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Chateau de Seguin Cuvee Prestige -05
Moulin de Cassy, Médoc -05
Chateau Cissac, Haut-Médoc -05

Sen hamnade jag av misstag i Amsterdam förra veckan och knep med mig Chateau du Coureau, Graves -04 och en Barton & Guestier Margaux -06. Aldrig sett förut, någon som vet ngt om denna. Fanns inte mycket på Cellartracker heller.
 

fw

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Köpte en flaska Krug 1996 av en god vän idag. Frågan är nu bara hur länge jag kan vänta innan jag korkar upp den... :)

Grattis till det köpet! Inte många som släpper dom ifrån sig! :)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Nån som har nån koll på Chateau Prieure Lichine årgång 99. Var hemma hos en polare på födelsedagsfest och efter en lång vinkonversation med hans farsa fick jag en flaska med mig hem. Från Margaux, vilken är hans favoritapellation, låg otaliga Chateau Margaux i olika årgångar i vinrummet
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Tipsdags igen.

Vin för ca 700-800-900 sökes. Ska drickas på söndag, antagligen till hjortinnerfilé.

Inga större preferenser på ursprung, dock ska jag på vinprovning nästa vecka med franska röda toppviner, så kanske vore skoj att testa nåt spanskt eller italienskt. Dock inget krav om det finns nåt riktigt bra franskt att tillgå. Ska finnas på regeringsgatan då jag antar att det inte finns tid att beställa så att det anländer innan helgen.


stort tack
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Tipsdags igen.

Vin för ca 700-800-900 sökes. Ska drickas på söndag, antagligen till hjortinnerfilé.

Inga större preferenser på ursprung, dock ska jag på vinprovning nästa vecka med franska röda toppviner, så kanske vore skoj att testa nåt spanskt eller italienskt. Dock inget krav om det finns nåt riktigt bra franskt att tillgå. Ska finnas på regeringsgatan då jag antar att det inte finns tid att beställa så att det anländer innan helgen.


stort tack

Tjena!

d'Ampuis 2002 finns det 12 stycken av för 770 spänn. Ja, jag vet att 2002 inte är en "superårgång" men det betyder inte att vinet är dåligt, tvärt om, de är ofta fantastiskt goda att dricka unga.

Gallina 2004 är ett jävla monster som kräver sin tid på karaff, gärna 4 timmar eller mer, men väldigt gott! 765 spänn.

Cyril Henscke 2003 för 795 pix är även den ett monster, men ett gott monster!

La Nieta 2005 har fått bra betyg av advokaten, men jag känner inte till vinet. Det kan nog vara värt att prova dock! 849 pix
 
Toppen