Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Härligt!
Måste ju tro på min 98a teori :) , intressant att det är fler och fler som börjar ha samma synpunkter. Nedan från Berry Bros & Rudd vintage chart

1998 in Champagne, like, say, 2004 in Spain, is a vintage that has continued to grow in reputation with the passage of time. For some its putative progress has been the reverse of that of vintage 1996, so lauded in the early days and now causing a little concern as some of the wines appear to lack inherent balance, some still with searing acidity and yet others oxidising quickly………..not all I hasten to add.

Anyway, 1998 is the vintage for which one takes out and polishes either the cliché helter-skelter or the cliché roller-coaster. Both are equally apt to describe this extraordinary year; a sunny winter, then a very rainy April, then an early summer which alternated between extremes of temperature ( there was even frost late in May) and then a heat wave in August to threaten yields. Rainstorms in early September and sunshine at harvest time complete the picture. Empiricism and patience have been the only way to judge, although the matching high levels of both sugar and acidity from the outset were good omens. Now the wines seem to get better and better. Outstanding examples were made by Billecart Salmon, Mailly and Dom Ruinart.
 

baum

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

6 fl Barolo La Serra 2005
6 fl Sori 'Paitin Barbaresco 2006
2 flaskor Gosset Grand Rosé Brut
12 Fl Graham Beck Blanc de Blancs Brut
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En Domaine Leroy Vosne-Romanée 1:er cru 1992. Snacka om lottsedel. Kanske den sämsta årgången i Bourgogne på 30 år. Men den var också väldig billig (dansk netauktion för 500 kr)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett gäng billigare Cru Classé -06; Batailley, Cantemerle och Camensac
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I dag blev det blandat gott, främst Borgogne:

Domaine Barraud Puilly-Fuissé En Buland -08
Jadot Vosne Romanée 1cru Les Suchots -07
Vincent Girardin Santenay 1Cru les Maladiere -05 och Bourgogne Cuvée Saint- Vincent -06
Chateau Picque-Caillou -04
André Clouet Silver Brut
André Jacquart Bdb -02
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
André Clouet Silver Brut
André Jacquart Bdb -02

Trevliga champagner. Jag drack den senare på Champagnedagen och den var bra att dricka redan nu.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lite spanjorer inhandlades igår:
Domino de Tares Bem di Bre -05
Domino de Tares Viñas Viejas -06
Albariñho Paco & Lola -08
Albariñho Pazo de Barrantes -08
 
SV: Era senaste vininköp.

Åtta olika Champagne-2002:eek:r från SB's beställningssortiment; finns en hel del spännande -02:eek:r där just nu! Ett par av dem visade sig som en glad överraskning vara "vielles vignes", utan att det stått något om detta i SB:s knapphändiga info.

Föredrar generellt de större husens champagner, men har nu druckit ett par mindre kända -02:eek:r som båda varit oväntat bra, så det blir spännande framöver...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

6 Legras & Haas 2004 magnum
6 Domaine Janasse, Cotes du Rhone Village "Terres d´Argile" 2008
1 Selosse Substance deg april 09 (undrar om hur länge jag kan hålla mig från att korka upp den... ::))
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

12 flaskor BRUT TRADITION och 12 flaskor CUVÉE PRESTIGE från Thierry Perrion.
Provade Brut Tradition förra året och tyckte mycket om den.
Ska bli spännande att prova Prestige också.
Grand Cru champagne gjorda på mycket Pinot Noir kan aldrig bli fel.
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
12 flaskor BRUT TRADITION och 12 flaskor CUVÉE PRESTIGE från Thierry Perrion.
Provade Brut Tradition förra året och tyckte mycket om den.
Ska bli spännande att prova Prestige också.
Grand Cru champagne gjorda på mycket Pinot Noir kan aldrig bli fel.

Du får skriva lite provningsanteckningar. Har hört att det ska vara ett bra besök också om man är i Champagne.
 

Ilza

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Domaine de la Vieille Julienne 2007
Tignanello 1999
Château Pontet-Canet 2004
Château Belair 2004
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fan va soft med e-beställning! Sitta med iphonen och slänga iväg en order på 6 flaskor Janasse -07 :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Berätta vilka!

Har inte hunnit skriva ner exakt vilka det blev, men vill ändå nämna Camille Saves för att den känns som ett (åtminstone logiskt) minst sagt bra köp; vielles vignes (35 år+) från grand cru-lägen och av den årgången för 325:-...

Kan också nämna att det i farten slank med en "Leclerc Briant Rubis de Noirs 2002", som jag inte hade hunnit kolla vad det var, men var tvungen att prova redan kvällen efter, när jag såg den djupröda färgen genom den ofärgade flaskan. Ett mycket speciellt vin (100% PN); snarare ett mousserande rödvin från Champagne, än en Champagne. Får man säga så? ;-)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Fan va soft med e-beställning! Sitta med iphonen och slänga iväg en order på 6 flaskor Janasse -07 :)

Vilken av dom? Terre de Bussière? Beställde iallafall några sådana med e-beställning!
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

maxistockholm2 skrev:
Kan också nämna att det i farten slank med en "Leclerc Briant Rubis de Noirs 2002", som jag inte hade hunnit kolla vad det var, men var tvungen att prova redan kvällen efter, när jag såg den djupröda färgen genom den ofärgade flaskan. Ett mycket speciellt vin (100% PN); snarare ett mousserande rödvin från Champagne, än en Champagne. Får man säga så? ;-)

Beställde den för något år sedan och fick en 2001a istället (trots att det stod 2002 i listan) och naturligtvis upptäckte jag detta först när jag kommit hem. Orkade inte byta den utan var nyfiken på hur den smakade. Kort fattat så borde jag nog lämnat tillbaka den och begärt en 2002 istället. Härlig röd färg i alla fall men Leclerc Briant borde spark personen som gör deras etiketter. Kan vara bland de fulaste i hela champagne.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Beställde den för något år sedan och fick en 2001a istället (trots att det stod 2002 i listan) och naturligtvis upptäckte jag detta först när jag kommit hem. Orkade inte byta den utan var nyfiken på hur den smakade. Kort fattat så borde jag nog lämnat tillbaka den och begärt en 2002 istället. Härlig röd färg i alla fall men Leclerc Briant borde spark personen som gör deras etiketter. Kan vara bland de fulaste i hela champagne.

Jag borde kanske skrivit tydligare att inte heller 2002:an var någon större upplevelse; ganska endimensionell och "dov" smak av röda bär, men utan den rätta syran. Föreställer mig att den behöver lite ostar eller andra lämpliga tillbehör för att komma bättre till sin rätt, och helt klart var den bättre efter en stund i glaset; inget vin att ha bråttom med att dricka.
 
Toppen