Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var på SS idag för att hämta lite viner som jag ska ha till en provning på torsdag och då slank det med en DP -02.
 
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Oj då... Håller du med om det?
Jag har faktiskt inte druckit denna. Görs endast i 1640 flaskor och har endast gjorts i ett fåtal årgångar. Jacquesson använder ofta Vauzelle Terme druvorna som en "spets" i sina 7XX viner och de ska vara de som gör att det vinet faktiskt är så bra som det är.

När leverans kommer i höst (de ligger utomlands till efter sommaren då jag inte vill skeppa när det kan vara allt för varmt) så ska jag låta forumet veta vad jag tycker.

Som en äkta vinnörd kunde jag inte låta bli när jag såg att den kom upp, det är ett vin som fått bra recensioner av personer som Peter Liem, Richard Juhlin etc och Jacquesson tycker jag ofta har bra styr på deras single wineyard viner.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Jag har faktiskt inte druckit denna. Görs endast i 1640 flaskor och har endast gjorts i ett fåtal årgångar. Jacquesson använder ofta Vauzelle Terme druvorna som en "spets" i sina 7XX viner och de ska vara de som gör att det vinet faktiskt är så bra som det är.

När leverans kommer i höst (de ligger utomlands till efter sommaren då jag inte vill skeppa när det kan vara allt för varmt) så ska jag låta forumet veta vad jag tycker.

Som en äkta vinnörd kunde jag inte låta bli när jag såg att den kom upp, det är ett vin som fått bra recensioner av personer som Peter Liem, Richard Juhlin etc och Jacquesson tycker jag ofta har bra styr på deras single wineyard viner.


Trots min ringa erfarenhet av Jacquesson så har de alltid varit bra och t.o.m. mycket bra.
DT -88 var en av de bästa när jag var på en prestigeprovning.
Och visst är det något extra med vin, som bara har producerats i ett litet antal flaskor.
Brukar ge extraordinära upplevelser.
Lite avundsjuk, köpte du dem i London?
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Jag har faktiskt inte druckit denna. Görs endast i 1640 flaskor och har endast gjorts i ett fåtal årgångar. Jacquesson använder ofta Vauzelle Terme druvorna som en "spets" i sina 7XX viner och de ska vara de som gör att det vinet faktiskt är så bra som det är.

När leverans kommer i höst (de ligger utomlands till efter sommaren då jag inte vill skeppa när det kan vara allt för varmt) så ska jag låta forumet veta vad jag tycker.

Som en äkta vinnörd kunde jag inte låta bli när jag såg att den kom upp, det är ett vin som fått bra recensioner av personer som Peter Liem, Richard Juhlin etc och Jacquesson tycker jag ofta har bra styr på deras single wineyard viner.

Intressant, tack!
Min enda erfarenhet av Jacquesson är från 700-serien som jag tycker är riktigt bra
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Min enda erfarenhet av Jacquesson är från 700-serien som jag tycker är riktigt bra

Prova gärna Jacquesson Avize Grand Cru också. Jag tycker både att 1997 och 2000 varit mycket bra.
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I dag kunde jag hämta 3 flaskor Bonnaire Special Club -85, det ser jag framemot att prova ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
I dag kunde jag hämta 3 flaskor Bonnaire Special Club -85, det ser jag framemot att prova ;D
Trevlig Champagne, perfekt att dricka nu. Vart fick du tag på den?
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Trevlig Champagne, perfekt att dricka nu. Vart fick du tag på den?

Ebay, 35€ flaskan för vad som verkar vara flaskor i mycket bra skick ;D ;D ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Intressant, tack!
Min enda erfarenhet av Jacquesson är från 700-serien som jag tycker är riktigt bra
Elvis skrev:
Prova gärna Jacquesson Avize Grand Cru också. Jag tycker både att 1997 och 2000 varit mycket bra.
Jacquesson 700-serien är väldigt bra. 732 och 734 sticker ut de senaste åren enligt min mening.

Vad gäller Avize, håller med Elvis, 96 är en av de bättre 96orna i tillägg. Du kan också prova deras Corne Bautray. Kan vara svårt att få tag i tyvärr. Druckit 95 och 00 av denna och framförallt 95an var ett riktigt bra vin.
 
SV: Era senaste vininköp.

Dejzan skrev:
Ebay, 35€ flaskan för vad som verkar vara flaskor i mycket bra skick ;D ;D ;D
Om flaskorna är bra så är det ett riktigt lågt pris. Bonnaire sålde förra året dessa för ca €75. Riktigt bra vin som du inte kommer att ångra köpet av
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Yep, det finns några flaskor i Frankrike också, vet inte om de tas in i Sverige.
Tyvärr blev det inga flaskor. FRW visade sig inte ha vinet till slut. Det har varit lite för mycket trassel med FRW på sistone så jag rekommenderar just nu att man undviker FRW. Tråkigt men det har inte riktigt fungerar den sista perioden med dem.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit "Vieille Vigne" 2002
Fallet-Prévostat BdB Extra Brut
Fallet-Prévostat BdB Brut
Diemersfontein Carpe Diem Cabernet Sauvignon 2008
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit "Vieille Vigne" 2002
Den är riktigt bra . Ska bli kul att prova den mot Pierre Peters Les Chétillons. Les Chétillons delas ju av Pierre Moncuit och Pierre Peters om jag förstått det rätt (dock är stockarna äldre i Pierre Moncuits del).
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tittade runt lite på CdG igår och nu hoppas jag på att nån kan förklara för mig vad jag köpt...

Jag plockade upp två flaskor Cheval Noir Cuvee Le Fer 2008 á €46

Är det nån som vet nåt om det vinet?
En "vanlig" Cheval Noir verkar allt som oftast ligga på lite styvt en hundralapp enligt mina träffar på nätet och jag har svårt att tro att CdG - hur otrevlig som flygplats jag nu tycker den är - tar ut ett sånt ockerpris om det nu är samma vin.. ??? ???

Eller så är jag helt enkelt grundlurad och får trösta mig med den Pierre Joüet Grand Brut jag hittade på rea.
 
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Tittade runt lite på CdG igår och nu hoppas jag på att nån kan förklara för mig vad jag köpt...

Jag plockade upp två flaskor Cheval Noir Cuvee Le Fer 2008 á €46

Är det nån som vet nåt om det vinet?
En "vanlig" Cheval Noir verkar allt som oftast ligga på lite styvt en hundralapp enligt mina träffar på nätet och jag har svårt att tro att CdG - hur otrevlig som flygplats jag nu tycker den är - tar ut ett sånt ockerpris om det nu är samma vin.. ??? ???

Eller så är jag helt enkelt grundlurad och får trösta mig med den Pierre Joüet Grand Brut jag hittade på rea.
Google funkar ju alltid. ::)

Det är deras "prestige". Du kanske inte gjort ett klipp men du får väl prova.

http://www.mcg-communication.fr/mahlerb ... ation.html
http://www.mahler-besse.com/en/mahler_b ... p.asp?id=2
 
Toppen