Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Köpte lite CdE 1982 samt Deus Ex Machina. Den sistnämnda verkade ta slut fort så jag klippte till på 4. Det är ju en CdP så jag får väl ta den som utbildning (eller grytvin :) ) om inte annat.

Köpte också Deus Ex Machina men det var kvoterat till 2.
Någon som hjälpte dig eller?
Hur är Cde 1982?, Funderade lite på den men nu är den tyvärr slut :(
 
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Köpte också Deus Ex Machina men det var kvoterat till 2.
Någon som hjälpte dig eller?
Hur är Cde 1982?, Funderade lite på den men nu är den tyvärr slut :(
Tror CdE 82 är bra. Har köpt några flaskor tidigare men de är i England. Blir väl att dricka snart.

Vinintresserad flickvän hjälper när man vill ha tilldelning :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Drällde in på vinbutiken på Illums i København igår. Ramlade ut med ngr pavor. Hade tur och hittade en italienare för 50DKK - personalen ställde ut en kundvagn fylld med "utgående" viner och jag nöp den sista av det som var ngt att ha.

Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2001 Den finns på SB som 06:a. 2001 ska vara ett snudd på lika bra år. Ngn som känner till vinet? På cellertracker finns den "nästan" med, men då m ett tillägg av "Tenute". Är det ett annat vin jag har?


Picque Caillou La Reserva, Pessac-Léognan, 2009
- vilket ska vara ett bra år i Bx så jag hoppas den här är hyfsad, trots jag bara betalade 219DKK för 2 (ord pris 199DKK/st)
http://www.cellartracker.com/list.asp?Table=Notes&szSearch=Picque+Caillou
 
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Drällde in på vinbutiken på Illums i København igår. Ramlade ut med ngr pavor. Hade tur och hittade en italienare för 50DKK - personalen ställde ut en kundvagn fylld med "utgående" viner och jag nöp den sista av det som var ngt att ha.

Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2001 Den finns på SB som 06:a. 2001 ska vara ett snudd på lika bra år. Ngn som känner till vinet? På cellertracker finns den "nästan" med, men då m ett tillägg av "Tenute". Är det ett annat vin jag har?
Tenute betyder ungefär "odlare" har jag för mig. Står det på etiketten? Tror att det är samma vin.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Tenute betyder ungefär "odlare" har jag för mig. Står det på etiketten? Tror att det är samma vin.

Står inte Tenute på min etikett, men alla noteringar på Cellertracker har med ordet. Men det är, som du säger nog samma vin. Isf är det säkert värt de 50DKK :)

(skönt ingen gnällt över jag skriver om så billiga viner 8) )
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Står inte Tenute på min etikett, men alla noteringar på Cellertracker har med ordet. Men det är, som du säger nog samma vin. Isf är det säkert värt de 50DKK :)
Tenute är f.ö. pluralformen av "tenuta" så jag misstänker starkt att det är en amris med dålig koll som kladdat på Cellartracker. ;) Det borde inte stå "Tenute". :)
 
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Tenute är f.ö. pluralformen av "tenuta" så jag misstänker starkt att det är en amris med dålig koll som kladdat på Cellartracker. ;) Det borde inte stå "Tenute". :)
Var tvungen att gräva i detta spännande ämne :)

Här står det faktiskt Tenute, på cellartracker kopierar man ju oftast bara samma vin med ny årgång (man får hålla koll lite där) och 1991 (den etiketten hittade jag) stod det Tenute på flaskan. Har läst någon stans att Tenuta(e) kan också stå för vingård, dvs kanske det var flera , vingårdar där druvorna kom från.

2283.jpg
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Var tvungen att gräva i detta spännande ämne :)

Här står det faktiskt Tenute, på cellartracker kopierar man ju oftast bara samma vin med ny årgång (man får hålla koll lite där) och 1991 (den etiketten hittade jag) stod det Tenute på flaskan. Har läst någon stans att Tenuta(e) kan också stå för vingård, dvs kanske det var flera , vingårdar där druvorna kom från.
Det stämmer bättre. (La) Tenuta betyder faktiskt egendom/gård/gods. Då handlar det m.a.o. om flera gårdar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Det stämmer bättre. (La) Tenuta betyder faktiskt egendom/gård/gods. Då handlar det m.a.o. om flera gårdar.

Bara det här gör att flaskan är värd 50DKK!

Etiketten lik men texten annorlunda som sagt.
 
SV: Era senaste vininköp.

Köpte några flaskor Jacquesson Avize Champ Caïn. Gillat deras tidigare Avize men som Elvis påpekade , de har varit gjorda av tre vingårdar.

Tack Elvis för påminnelsen. Kul att få spendera lite pengar ::)

Rekommenderar INTE vinet från Dizy som inte tillhör någon av mina favoriter.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Era senaste vininköp.

Blev en beställning av Keller Abtserde 2010 vid dagens släpp
Drack 2007 för något år sen, det va fan den bästa riesling jag smakat
skulle va kul å testa Kellers G-max
den ska tydligen va sinnes
 

egonx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Beställt ett par flaskor "A Christmann IDIG Riesling Grosses Gewächs 2010 (nr 90142)" från släppet idag.

Den har bland annat blivit utnämnd till årets bästa torra Riesling i tyskland i konkurrens med 12500 provade viner och finns även med på top 10 listan sett över alla druvor. En av de faktorer som gör gården Idig så speciell är att den är täckt av kalksten mitt i ett område som annars domineras av sandsten. Synd man bör vänta några år innan man provar.
 
SV: Era senaste vininköp.

egonx skrev:
Beställt ett par flaskor "A Christmann IDIG Riesling Grosses Gewächs 2010 (nr 90142)" från släppet idag.

Den har bland annat blivit utnämnd till årets bästa torra Riesling i tyskland i konkurrens med 12500 provade viner och finns även med på top 10 listan sett över alla druvor. En av de faktorer som gör gården Idig så speciell är att den är täckt av kalksten mitt i ett område som annars domineras av sandsten. Synd man bör vänta några år innan man provar.
Välkommen till forumet egonx.

Läste om den här producenten på Decanter för ett tag sedan. Provningen du hänvisar till, var har du läst det?

Håller med dig om tiden, riesling måste man tyvärr vänta på men det gäller ju ofta många viner :)
 

egonx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Välkommen till forumet egonx.

Läste om den här producenten på Decanter för ett tag sedan. Provningen du hänvisar till, var har du läst det?

Håller med dig om tiden, riesling måste man tyvärr vänta på men det gäller ju ofta många viner :)

Tack!
Jag har inte läst hela testerna, såg dom på Christmanns hemsida. Referenserna är följande:

Gault & Millau Weinguide Deutschland 2012
“Auch die kleinen Weinen überzeugen – IDIG 2010 unter den TOP 10 des Jahrgangs...."

Wein-plus.de
"IDIG 2010 GG mit 96/100 Pt. der beste trockene Riesling des Jahrgangs überhaupt...."

EICHELMANN 2012
"IDIG 2010 GG – KLASSIKER DES JAHRES und Riesling trocken mit der höchsten Bewertung des Jahrgangs überhaupt.”

(12500 testade tyska viner syftar på Gault & Millau)

Själv gick jag på mina smaklökar efter att ha testat systergården Ölberg med liknande jordmån (för tidigt men ändå otroligt fin, torrt och syrligt). Slutpratat om denna producent nu, återkommer efter provsmakning om ett par år. Funderar också på att köpa från producenten Keller för att utvidga mina referensramar.
 
SV: Era senaste vininköp.

Mogen Riesling är väldigt gott. Så kunde inte låta bli att köpa Christmann och Keller. Nu stänger jag av att läsa forumet på ett tag.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vilket monstersläpp idag. Blir så trött över att så mycket gott kommer samtidigt. Hade ju varit så mycket bättre om de kunde portionera ut veckovis... Dessutom släpps så mycket sjukt bra rött och vitt i BS idag också som det är svårt att hålla koll på.

Jag och min plånbok vägrade fylla på med dyra framtidsprojekt så det blev trots allt bara lite trevliga dricksviner. Mogen Bordeaux från -96(får se om den är ok) samt Brune et Blonde -06. Jooo.. ett framtidsprojekt i form av Flor de Pingus 2009 kunde jag trots allt inte motstå.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte Jacquesson Avize Champ Caïn 2002. Alltid spännande med första årgången av ett vin.
 
Toppen