Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kanske att man pallrar sig tillbaka och lägger beslag på Mon Aieul och Taylors Vintage. Taylors givetvis för tidig konsumtion, - så sjukt jälva gott med riktigt ung vintage port. Har haft ett gäng halvflaskor Taylor Vintage från 2003 men de är alla uppdruckna sen länge... :p :p
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Kanske att man pallrar sig tillbaka och lägger beslag på Mon Aieul och Taylors Vintage. Taylors givetvis för tidig konsumtion, - så sjukt jälva gott med riktigt ung vintage port. Har haft ett gäng halvflaskor Taylor Vintage från 2003 men de är alla uppdruckna sen länge... :p :p
Skall nog ta mig an några Taylors -09 och Fonseca -09 jag med. Har dock inte din faibless för att dricka dom så unga.
I värsta fall blir det arvegods till barnen.. :(
Som tur är så finns det mogen VP att få tag på till överkomligt pris.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Vilket monstersläpp idag. Blir så trött över att så mycket gott kommer samtidigt. Hade ju varit så mycket bättre om de kunde portionera ut veckovis... Dessutom släpps så mycket sjukt bra rött och vitt i BS idag också som det är svårt att hålla koll på.

Jag och min plånbok vägrade fylla på med dyra framtidsprojekt så det blev trots allt bara lite trevliga dricksviner. Mogen Bordeaux från -96(får se om den är ok) samt Brune et Blonde -06. Jooo.. ett framtidsprojekt i form av Flor de Pingus 2009 kunde jag trots allt inte motstå.

Stackars dig! ::)
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

beställde några flaskor keller von der fels 2010, Schäfer-Fröhlich Riesling GG Felseneck 2010 och Kühling-Gillot Riesling Trocken Oppenheim 2010 från atomwine.dk i måndags kväll och flaskorna landade hemma idag före luncch (stockholm). lite billigare än systemet och ingen kö. Tom säljer numer på distans till sverige (äkta riktig distansförsäljning med 25% svensk moms och svensk alkoholskatt
 
SV: Era senaste vininköp.

sunqan skrev:
beställde några flaskor keller von der fels 2010, Schäfer-Fröhlich Riesling GG Felseneck 2010 och Kühling-Gillot Riesling Trocken Oppenheim 2010 från atomwine.dk i måndags kväll och flaskorna landade hemma idag före luncch (stockholm). lite billigare än systemet och ingen kö. Tom säljer numer på distans till sverige (äkta riktig distansförsäljning med 25% svensk moms och svensk alkoholskatt
Tack, jag kommer stoppa mina Keller och beställa dem här. Sparar 150 kronor per flaska.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Tack, jag kommer stoppa mina Keller och beställa dem här. Sparar 150 kronor per flaska.

Vilken sparar du 150 spänn på??
Jag sparar 100 spänn per flaska och slipper stödja Origo genom att köpa Pegau 08 från annan kanal och slipper helst betala överpris för hans Keller också.
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Snyggt! Om inte frakten äter upp det mesta dock... Jag kan vara med på ett par av ovan och Kirchspiel om du vill sambeställa.

Cool, frakten är 130 kronor för 12 flaskor så det är ca en tia per flaska
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Cool, frakten är 130 kronor för 12 flaskor så det är ca en tia per flaska
Åh fan.. Får lägga in en timme extra idag då. Eller nej, på måndag får det bli... ;)
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Osedvanligt oinspirerad när jag tog ett varv på Passagen idag, men hittade iallafall 2st Rudi Pichler Kirchweg Riesling på bordet och plockade också 2 st Keller Riesling von der Fels ur nya släppet.

Glömde däremot bort att leta efter "mångsidigt vardags-vitt".
Nån som har några bra tips på Chablis eller Chardonnay sub 200?
 

KimHartman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1 st 2009 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape La Combe des Fous
2 st 2009 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape Deus-Ex Machina
6 st 2007 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina

+ lite annat i släppet.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Då blev det ett gäng Chateauneuf i alla fall... Beaucastel 2007 och Pegau 2009. Kunde inte hålla mig från att knipa ett par Dal Forno Valpolicella samt lite dricksvin i form av Petit Barbaras CdRV Selection 2010
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
Osedvanligt oinspirerad när jag tog ett varv på Passagen idag, men hittade iallafall 2st Rudi Pichler Kirchweg Riesling på bordet och plockade också 2 st Keller Riesling von der Fels ur nya släppet.

Glömde däremot bort att leta efter "mångsidigt vardags-vitt".
Nån som har några bra tips på Chablis eller Chardonnay sub 200?
Sträck dig till 233 och köp 2008 Jean Paul Droin MdT, - grymt vin.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Då blev det ett gäng Chateauneuf i alla fall... Beaucastel 2007 och Pegau 2009. Kunde inte hålla mig från att knipa ett par Dal Forno Valpolicella samt lite dricksvin i form av Petit Barbaras CdRV Selection 2010
Vart fick du tag på Beaucastel 2007 & Pegau 2009?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

3x Raats Cabernet Franc 2009

Inte provat 2009 men tidigare årgångar har varit riktigt trevliga.
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har precis köpt lite vinerna från Domaine des Varoilles hos Esprit-du-vin i Köpenhamn.

Det är en mycket lustig vinaffär. Jag ville även köpa lite aligoté från Domaine d'Auvenay, men det fick jag inte. Trots att vinet fanns i lager och fanns med i prislistan (daterad mars 2012). Vissa viner måste man liksom kvala in för att få köpa, vilket jag finner mycket besynnerligt. Det är inte första gången, har tidigare blivit nekad att köpa Domaine Leroy trots att flaskorna stått framför näsan på mej.

Känns nästan lite franskt på något vis?
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En beställning på följande precis skickad:

-Crozes-Hermitage Cuvée Alberic Bouvet, 2006
-Cuvée André Péalat, 2006
-Saint Joseph Les Roches Vieilles Vignes, 2008
-Cornas Les Méjeans, 2009
-Crozes Hermitage Tardieu-Laurent Vieilles Vigne, 2009

Borde iaf hitta nått som faller mig i smaken.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
3x Raats Cabernet Franc 2009

Inte provat 2009 men tidigare årgångar har varit riktigt trevliga.
Absolut.
Har heller inte provat 2009 men 2007 var strålande och med utvecklingspotential dessutom.
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Har precis köpt lite vinerna från Domaine des Varoilles hos Esprit-du-vin i Köpenhamn.

Det är en mycket lustig vinaffär. Jag ville även köpa lite aligoté från Domaine d'Auvenay, men det fick jag inte. Trots att vinet fanns i lager och fanns med i prislistan (daterad mars 2012). Vissa viner måste man liksom kvala in för att få köpa, vilket jag finner mycket besynnerligt. Det är inte första gången, har tidigare blivit nekad att köpa Domaine Leroy trots att flaskorna stått framför näsan på mej.

Känns nästan lite franskt på något vis?

Jo, Esprit-du-Vin är verkligen lite märkligt. När jag var där för några år sen så trodde ett tag att jag missuppfattat det och att det inte var en affär utan typ ett showroom/försäljningskontor gentemot restauranger. Funkade dock den gången.
 
Toppen