Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Exemplarisk etikett får man säga. Kul att Jacquesson anstränger sig. Hoppas allt fler följer efter.
5eeaaa38-4b7f-a860.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Exemplarisk etikett får man säga. Kul att Jacquesson anstränger sig. Hoppas allt fler följer efter.
5eeaaa38-4b7f-a860.jpg

Shit vilket praktexempel sådär borde alla flaskor se ut.
 
SV: Era senaste vininköp.

Aqua Vitae skrev:
och innehållet går inte av för hackor, provade den häromdagen - strålande!

//Magnus
Kul. Har inte provat denna. Har druckit Dizy Corne Bautray spm jag inte gillar av någon anledning samt Aÿ Vauzelle Terme som är flytande kärlek, Deras vanliga Avize är riktigt riktig bra så blir kul att prova den tredje av deras vingårdsbetecknade viner
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Exemplarisk etikett får man säga. Kul att Jacquesson anstränger sig. Hoppas allt fler följer efter.
5eeaaa38-4b7f-a860.jpg

Har du smakat på den än?
 
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Bokade ett par Sylvain Cathiard Vosne-Romanée Premier Cru Aux Malconsorts 2008 idag.
Köpte 2009 Domaine Comte Georges de Vogüé Chambolle-Musigny på tips i andra tråden och roligt nog så visade det sig att jag trots allt fått Sylvain Cathiard Vosne-Romanée Premier Cru Aux Malconsorts 2008 . Konstigt nog så fick jag aldrig köplats eller bokning på dem så förstår inte varför jag fick men ska inte klaga :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Köpte 2009 Domaine Comte Georges de Vogüé Chambolle-Musigny på tips i andra tråden och roligt nog så visade det sig att jag trots allt fått Sylvain Cathiard Vosne-Romanée Premier Cru Aux Malconsorts 2008 . Konstigt nog så fick jag aldrig köplats eller bokning på dem så förstår inte varför jag fick men ska inte klaga :)
SB:s system är skakigt och buggigt i största allmänhet så det är väl bara att le och vara glad. Förmodligen så har du lyckats registrera en bokning som "kommit bort" utanför själva databasen men som legat som en korrekt och fullständig bokning i databasen.
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Köpte fyra flaskor Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine William Fèvre
och fyra flaskor Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre Domaine William Fèvre
Nu läser jag på Frankofilens blogg att det finns två varianter på viner från Fèvre
och att de som jag har fått inte är de som Systembolaget påstår att de säljer.
Är jag grundlurad? Är det fråga om falsk marknadsföring? Kan jag begära ersättning?
Ser inte ut att vara någon Domaine utskrivet ovanför namnet på dessa flaskor. Chablis Grand Cru Bougros exempelvis har det dock. Är väl bara att lämna tillbaka om du inte vill ha dem.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag tror inte ens att det finns nån Fevre Mont de Milieu som har "Domaine" utskrivet, har för mig att de inte äger mark själva där utan bara köper druvor därifrån.
Det behöver verkligen inte innebära att vinet är sämre på något sätt men känner du dig besviken är det väl bara att lämna tillbaka som Shorepower sa
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Köpte fyra flaskor Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine William Fèvre
och fyra flaskor Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre Domaine William Fèvre
Nu läser jag på Frankofilens blogg att det finns två varianter på viner från Fèvre
och att de som jag har fått inte är de som Systembolaget påstår att de säljer.
Är jag grundlurad? Är det fråga om falsk marknadsföring? Kan jag begära ersättning?
Du är grundlurad och jag har påpekat det för en i SB:s personal som faktiskt är intresserad och bryr sig.
Mont de Mileu finns såvitt jag vet bara i négocevariant så då är det alltid fel att skriva Domaine William Fèvre. Montée de Tonnerre finns i två varianter, en på egna druvor och en på köpta druvor. Den som är gjord på köpta druvor får enligt lag inte säljas som ett Domainevin och de sätter följdaktligen inte ut "Domaine" på etiketten heller.
Jag hade lämnat tillbaka vinerna. Att det på SB:s bilder går att se på etiketten att det inte är gjort på egna druvor tycker jag inte är tillräckligt då man inte kan förutsätta att alla kunder känner till detta faktum. Speciellt inte när SB själva uppenbarligen inte har koll...

Tidigare så har de olika varianterna faktiskt sålts som William Fèvre resp. Domaine William Fèvre om jag inte förstått helt fel.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Köpte fyra flaskor Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine William Fèvre
och fyra flaskor Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre Domaine William Fèvre
Nu läser jag på Frankofilens blogg att det finns två varianter på viner från Fèvre
och att de som jag har fått inte är de som Systembolaget påstår att de säljer.
Är jag grundlurad? Är det fråga om falsk marknadsföring? Kan jag begära ersättning?

Jag håller i princip med kayaker, men skulle inte gå så långt som att säga att du är grundlurad, om det nu var bra Chablis från William Fèvre i största allmänhet du vill ha. Fèvres négoce-viner är också mycket bra, men domänvinerna är aningen bättre och aningen dyrare när de finns i samma version. Det är däremot förstås helt oacceptabelt att det monopol som alltid slår sig för bröstet för hur otroligt bra de är, har inkorrekt information.

Om det är en tröst så är du och Bolis inte direkt de första som har svårt att skilja på de två Fèvre-varianterna, och det hjälper ju inte att etiketterna är i princip identiska. Var på en Chablis-provning i en vinklubb i Bryssel förra året, där en av deltagarna (en grek som bor deltid i Bourgogne) "spottade" att en Fèvre 1er cru inte var ett domänvin, som det skulle vara enligt vinlistan, utan ett négocévin och hävdade att den italienske provningsarrangören - en klart erfaren provare och provningsarrangör - hade blivit lurad om han fått betala det angivna priset för det vinet. Detta fortsatte sedan i form av ett vänskapligt grekiskt-italienskt gräl om vilken av dessa medelhavsländer som ägnar sig mest åt lurendrejeri, vad nu detta hade med franska viner inköpta i Belgien att göra. Kort sagt, jag har sett att erfarna entusiaster inte tänker på om det står "Domaine" eller inte på etiketten, i fallet Fèvre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Mont de Mileu finns såvitt jag vet bara i négocevariant så då är det alltid fel att skriva Domaine William Fèvre. Montée de Tonnerre finns i två varianter, en på egna druvor och en på köpta druvor. Den som är gjord på köpta druvor får enligt lag inte säljas som ett Domainevin och de sätter följdaktligen inte ut "Domaine" på etiketten heller.
...Att det på SB:s bilder går att se på etiketten att det inte är gjort på egna druvor tycker jag inte är tillräckligt då man inte kan förutsätta att alla kunder känner till detta faktum. Speciellt inte när SB själva uppenbarligen inte har koll...

Tidigare så har de olika varianterna faktiskt sålts som William Fèvre resp. Domaine William Fèvre om jag inte förstått helt fel.

Jag funderade på om det är importören Bibendum eller Bolaget som har gjort fel, och jag lutar åt att det är Bolaget. På produktsidorna hos Bibendum (http://www.bibendum.se/?Artikelnr=12541101 och http://www.bibendum.se/?Artikelnr=12541355) förekommer inte begreppet "Domaine", utan producenten kallas enbart "William Fèvre". Samma sak i pressmeddelandet inför lanseringen av dessa två premier cru + en grand cru Bougros:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ner-729073
Notera att Bougrosen där kallas "Chablis Grand Cru Bougros Domaine 2008", vilket det också tycks vara av bilderna på Systembolaget att döma, medan något "Domaine" inte finns hos de två premier cru:erna. Så jag tolkar det som att Systembolaget har hittat på "Domaine William Fèvre" som producent av alla tre. Det vore väl inte direkt första gången som vårt kära monopol har navigerat vilse i Bourgogne - det går t.ex. att hitta två röda Corton-Charlemagne i beställningssortimentet.

Däremot är det lite tveksamt av Bibendum att på sin producentpresentation av William Fèvre (http://www.bibendum.se/index2.asp) hävda "Andel av produktionen från egna odlingar: 100%" när de också tar in négociantvinerna.
 
SV: Era senaste vininköp.

vintomas skrev:
Jag funderade på om det är importören Bibendum eller Bolaget som har gjort fel, och jag lutar åt att det är Bolaget. På produktsidorna hos Bibendum (http://www.bibendum.se/?Artikelnr=12541101 och http://www.bibendum.se/?Artikelnr=12541355) förekommer inte begreppet "Domaine", utan producenten kallas enbart "William Fèvre". Samma sak i pressmeddelandet inför lanseringen av dessa två premier cru + en grand cru Bougros:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ner-729073
Notera att Bougrosen där kallas "Chablis Grand Cru Bougros Domaine 2008", vilket det också tycks vara av bilderna på Systembolaget att döma, medan något "Domaine" inte finns hos de två premier cru:erna. Så jag tolkar det som att Systembolaget har hittat på "Domaine William Fèvre" som producent av alla tre. Det vore väl inte direkt första gången som vårt kära monopol har navigerat vilse i Bourgogne - det går t.ex. att hitta två röda Corton-Charlemagne i beställningssortimentet.

Däremot är det lite tveksamt av Bibendum att på sin producentpresentation av William Fèvre (http://www.bibendum.se/index2.asp) hävda "Andel av produktionen från egna odlingar: 100%" när de också tar in négociantvinerna.
Riktig grundforskning får man säga. Kan bara hålla med dig, Systembolaget och Bourgogne är inte två saker som går ihop. Jag vet inte om det är ett genuint ointresse, okunskap eller en kombination.

I förhållande till andra regioner så är ju Bourgogne väldigt underutvecklat på SB, är det månde en inköpare/produktchef (har lite dålig koll på vem som bestämmer på SB) som har suttit lite för länge på ett område som egentligen inte intresserar personen.

Det kommer ju lite skvättar men deras hemsida är ett under av låg kvalité
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

vintomas skrev:
Det vore väl inte direkt första gången som vårt kära monopol har navigerat vilse i Bourgogne - det går t.ex. att hitta två röda Corton-Charlemagne i beställningssortimentet.
Jag har också noterat det och det kliar lite i fingrarna att trycka på beställningsknappen för att se vad som händer... :D
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Bokade ett par Sylvain Cathiard Vosne-Romanée Premier Cru Aux Malconsorts 2008 idag.
Hämtade ut dem idag. Nu får de ligga till sig några år, men jag ska nog se om jag kan få tag på ett par av nyare årsmodell. 2009:an lär vara fullt spelbar enligt Sylvain själv.
 

Obra1

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

För några veckor sedan köpte jag ca 30 flaskor blandade viner från den argentinska producenten Zuccardi genom Philipson & Söderberg. Jag är hyggligt frälst i argentinska powerviner och jag är INTE besviken. I kväll njöt vi Zuccardi Serie A Chardonnay-Viogner 2008 till grillad kyckling med olika sorters sallad och såser. Viogner är är ju en druva som folk antingen hatar eller tycker sådär om.. Jag har aldrig hört någon som höjt den till skyarna?! Den balanserade den fatlagrade chadden fint i det här fallet... Jag återkommer med mer info om de andra vinerna senare.

Oscar


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?f5321s
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte nyss en låda Croix de Beaucaillou 2003 på Vinforum för 1865 DKK (12 flaskor OWC).

Durcru Beaucaillous andravin i en stor årgång borde väl vara OK?

Samma gubbe säljer en låda OWC av Ormes de Pez 1999 för 1600 DKK. Vet inte om jag skall bjuda på den också. 140 spänn per flaska för mogen Bordeaux...
 
Toppen