Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Köpte nyss en låda Croix de Beaucaillou 2003 på Vinforum för 1865 DKK (12 flaskor OWC).

Durcru Beaucaillous andravin i en stor årgång borde väl vara OK?

Samma gubbe säljer en låda OWC av Ormes de Pez 1999 för 1600 DKK. Vet inte om jag skall bjuda på den också. 140 spänn per flaska för mogen Bordeaux...
Prismässigt så var det bra. En låda 2003 Croix de Beaucaillou kostar £275 på Bordeaux Index (in bond så du får lägga på 20% VAT och alkoholskatt också)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Prismässigt så var det bra. En låda 2003 Croix de Beaucaillou kostar £275 på Bordeaux Index (in bond så du får lägga på 20% VAT och alkoholskatt också)

Tackar! Det lät ju jag gjorde ett bra köp rent finansiellt i alla fall.

Vinet borde vara drickmoget nu, så det kommer en smaknot inom kort (får lådan levererad till jobbet på onsdag).
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1x SQN Grenache 2009
6x Henriot 2002
6x Vilmart Couer de Cuvee 2002
3x Henriot CdE 1996
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
1x SQN Grenache 2009
6x Henriot 2002
6x Vilmart Couer de Cuvee 2002
3x Henriot CdE 1996
Trevliga viner CH.

Hade lovat mig själv lite köpstopp ett tag men förra veckan gick inte så bra vad gäller det.
Var inne på SS-Nordstan i fredags för några viner till en provning samma kväll och tänkte "titta till" om dom hade några Felton Road kvar och de hade dom så köpstoppet hävdes.
Det blev:
Felton Road Pinot Noir Cornish Point 2010
Felton Road Pinot Noir Calvert 2010
Felton Road Pinot Noir Block 3 2010

Utöver det en låda blandade Faiveley Grand Crû från 2007 (Chambertin "Clos de Bèze", Latricières-Chambertin, Mazis-Chambertin, Clos de Vougeot, Corton "Clos de Corton" och Echezeaux).
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Utöver det en låda blandade Faiveley Grand Crû från 2007 (Chambertin "Clos de Bèze", Latricières-Chambertin, Mazis-Chambertin, Clos de Vougeot, Corton "Clos de Corton" och Echezeaux).
Från din vanliga franske langare? :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Trevliga viner CH.

Jo men smakar det så kostar det tyvärr. Fick någon form av hjärnsläpp i förmiddags när jag beställde skumpan.
Hade fullständigt förträngt att jag inte hämtat ut mina Raats ännu och SQN är inte betald den heller.
Är det ett negativt besked i min skatteåterbäring i år så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det faktiskt.
Är väll tur jag inte hoppade på ditt erbjudande om Faiveley för då hade det garanterat gått åt skogen med min ekonomi.

Nu är det köpstopp ett bra tag framöver för min del, eller ja det är min intention i alla fall.

chambertin skrev:
Felton Road Pinot Noir Cornish Point 2010
Felton Road Pinot Noir Calvert 2010
Felton Road Pinot Noir Block 3 2010

Utöver det en låda blandade Faiveley Grand Crû från 2007

Inga dåliga inköp från din sida heller. Kanske dags för en samling snart?
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jo men smakar det så kostar det tyvärr. Fick någon form av hjärnsläpp i förmiddags när jag beställde skumpan.
Hade fullständigt förträngt att jag inte hämtat ut mina Raats ännu och SQN är inte betald den heller.
Är det ett negativt besked i min skatteåterbäring i år så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det faktiskt.
Är väll tur jag inte hoppade på ditt erbjudande om Faiveley för då hade det garanterat gått åt skogen med min ekonomi.

Nu är det köpstopp ett bra tag framöver för min del, eller ja det är min intention i alla fall.

Inga dåliga inköp från din sida heller. Kanske dags för en samling snart?
Gröt är billigt CH och det är bra cykelväg från Borås till Gbg. :)
Var köpte du Henriot förresten ?

Ja det hade varit kul med en bred Pinot Noir-sittning (eller ngt annat också för den delen).
Kanske kunde locka hit några utsocknes också. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Ja det hade varit kul med en bred Pinot Noir-sittning (eller ngt annat också för den delen).
Kanske kunde locka hit några utsocknes också. :)
Med bra viner,i lagom mängd, så är det inte omöjligt. ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Ja det hade varit kul med en bred Pinot Noir-sittning (eller ngt annat också för den delen).
Kanske kunde locka hit några utsocknes också. :)

Har inte mycket att bidra med till en sådan provning annat än lämplig lokal.
Kan du skoja fram lite flaskor från ditt arkiv på ett lämpligt datum så kan vi säkert få besök från baksidan.

kayaker skrev:
Med bra viner,i lagom mängd, så är det inte omöjligt. ;)

Det blir ju ofta tendenser till att balla ur när man kör BYO men om chambertin kan fixa en provning så är jag övertygad om att det blir med bra viner och i lagom mängd.
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Gröt är billigt CH och det är bra cykelväg från Borås till Gbg. :)
Var köpte du Henriot förresten ?

Ja det hade varit kul med en bred Pinot Noir-sittning (eller ngt annat också för den delen).
Kanske kunde locka hit några utsocknes också. :)

Kommer gärna ner om tiden funkar. Har inte så mycket kul icke-mousserande pinot dock

Sent from my MT11i using Tapatalk
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

4 st CndP Domaine Pierre Usseglio -07
1 st Col d'Orcia Brunello -06
4 st Keller QbA
lite blandad påsköl

Funderar som bäst på om jag ska beställa lite från Bristly - det vore inte dumt med lite mer Cd Vatican CdR och Roagna Langhe Rosso nära till hands..
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Padawan skrev:
4 st CndP Domaine Pierre Usseglio -07
1 st Col d'Orcia Brunello -06
4 st Keller QbA
lite blandad påsköl

Funderar som bäst på om jag ska beställa lite från Bristly - det vore inte dumt med lite mer Cd Vatican CdR och Roagna Langhe Rosso nära till hands..

Usseglio, är det något du rekommenderar?`
Funderar på att köpa en låda Usséglio Raymond Cuvée Impériale 2010 för lagring.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Utöver det en låda blandade Faiveley Grand Crû från 2007 (Chambertin "Clos de Bèze", Latricières-Chambertin, Mazis-Chambertin, Clos de Vougeot, Corton "Clos de Corton" och Echezeaux).

Jo, man ska låta bli överdrifter, såsom Bourgogne Grand Cru från prestigedomäner i toppårgångar, utan då och då hålla sig till Bourgogne Grand Cru från mellanklassblandnégocianter i mellanårgångar. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

vintomas skrev:
Jo, man ska låta bli överdrifter, såsom Bourgogne Grand Cru från prestigedomäner i toppårgångar, utan då och då hålla sig till Bourgogne Grand Cru från mellanklassblandnégocianter i mellanårgångar. :)
Ja det finns ju nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man. (eller nåt sånt). :)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Provade en ny pusher idag, KB vin i Köpenhamn. Det blev riesling från Schaetsel, Chambolle från Confuron samt en blandlåda med Beaujolais från Dominique Piron.

Otroligt snabb leverans, tog mindre än 24 timmar
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Provade en ny pusher idag, KB vin i Köpenhamn. Det blev riesling från Schaetsel, Chambolle från Confuron samt en blandlåda med Beaujolais från Dominique Piron.

Otroligt snabb leverans, tog mindre än 24 timmar
Såg ju spännande ut.
Dom hade ju förutom Confuron som du köpte även Joseph Roty från Gevery-Chambertin.
Vad kostar leveransen till Sverige ?
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Såg ju spännande ut.
Dom hade ju förutom Confuron som du köpte även Joseph Roty från Gevery-Chambertin.
Vad kostar leveransen till Sverige ?

Glömde att skriva att jag fick vinet levererat till jobbet i Köpenhamn.... Däremot så kan jag se att de levererar till Sverige, och dessutom har de sidan på svenska (nåja, nästan i alla fall).

Skicka ett mail och fråga!
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Provade en ny pusher idag, KB vin i Köpenhamn. Det blev riesling från Schaetsel, Chambolle från Confuron samt en blandlåda med Beaujolais från Dominique Piron.

Otroligt snabb leverans, tog mindre än 24 timmar
Vem var det du köpte från?
 
Toppen