Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Era senaste vininköp.

Va på en helgtur till Köpenhamn och sprang in på Skål och hittade i vanlig ordning väldigt mycke roligt , på en hylla stod 2 flaskor David leclapart Trépail Rouge 2009 som jag av ren nyfikenhet fick följa med hem - något som druckit ??
 

Helen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Äntligen har jag fått hem tre flaskor Krug 88or. Ska bli trevligt att få dricka dem snart :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Helen skrev:
Äntligen har jag fått hem tre flaskor Krug 88or. Ska bli trevligt att få dricka dem snart :D
Fantastisk Champagne, svår att hitta nuförtiden, grattis till dina flaskor!
 
SV: Era senaste vininköp.

Kostjan skrev:
Va på en helgtur till Köpenhamn och sprang in på Skål och hittade i vanlig ordning väldigt mycke roligt , på en hylla stod 2 flaskor David leclapart Trépail Rouge 2009 som jag av ren nyfikenhet fick följa med hem - något som druckit ??
Kommer inte ihåg årgången men har druckit den. Bra rödvin för att vara champagne men jag är inte så imponerad generellt över deras rödviner. Framåt kommer väl mer av hans druvor att gå in i hans nya BdN. Bättre val tror jag.

Kul kuriosa och absolut inte dåligt men inget stort
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mitt köpstopp funkade mindre bra. La en del skambud på Henriot Rose Noire i helgen och 3 av dessa stod som segrare.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Mitt köpstopp funkade mindre bra. La en del skambud på Henriot Rose Noire i helgen och 3 av dessa stod som segrare.

Bra jobbat CH.
Själv testade jag att beställa på webben för första gången vid SS-lansering.
Blev 6 flaskor Hermitage Domaine des Tourettes 2009.
Nu återstår väl bara att se om man får tilldelning?
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

3 stk Jerôme Prévost, La Closerie Les Béguins LC08. för att inviga min nya vinkyl. Vinkylen har inte nån annan skrytfaktor än att den är min....

Nån som har provat Fac-Simile??
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Bra jobbat CH.
Själv testade jag att beställa på webben för första gången vid SS-lansering.
Blev 6 flaskor Hermitage Domaine des Tourettes 2009.
Nu återstår väl bara att se om man får tilldelning?
Om du har lyckats beställa så ska det inte vara några problem.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Era senaste vininköp.

Inköpt på Silja båten

San Pedro de Yacochuya 2008

Pol Roger Vintage 1999 (magnum)

Agrapart et Fils Mineral 2003

Comtes de champagne 1999

blir nog att ligga på cdc och agrapart kanske några år.

Dom hade en Piper Rare -99 på båten för 1300 kr, någon som testat denna?
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

3 stk Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000
1 stk Larmandier-Bernier Terre de Vertus Blanc de Blancs Brut Nature 2007.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

lite tröstköp häromdan:
far niente chardonnay -10
far niente cabernet sauvignon -09
aalto -09
jean león gran reserva cab -94
belvedere riserva -07
allegrini amarone -07
men det var mest för konsumtion i närtid (nån månad).
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

sunqan skrev:
lite tröstköp häromdan:
far niente chardonnay -10
far niente cabernet sauvignon -09
aalto -09
jean león gran reserva cab -94
belvedere riserva -07
allegrini amarone -07
men det var mest för konsumtion i närtid (nån månad).
Bra tröstköp (har en del trevliga minnen av Far Niente från 90-talet men har inte druckit ngt därifrån på länge) men närtidskonsumption av Aalto -09 och Allegrini -07 ?
Eller var det Jean Léon du tänkte på ?
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

samtliga faktiskt... aalto för att se om den är värd att köpa mer än de två jag tog. allegrinin för att jag var nyfiken men inte ville ta av de jag redan har. far niente för att se om den är lika bra som jag minns den sen 90-talet.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Gick förbi Passagen på lunchen och fick för mig att Conseillante -08 för 700ish nånting var ett bra pris så jag greppade de två som stod på hyllan. Nu måste jag kolla om det ska behållas ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Gick förbi Passagen på lunchen och fick för mig att Conseillante -08 för 700ish nånting var ett bra pris så jag greppade de två som stod på hyllan. Nu måste jag kolla om det ska behållas ;)
Nice !
2008 är ju ett Merlot-år så ett vin i Conseillantes klass bör väl inte göra dig besviken.
På Bordoverview står det: RP:95, JR:17, BD:17, RVF:17,5 osv... Idel omdömen runt 17-18 och/eller runt 95 med undantag av James Suckling som gav 90-93.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Knappast ett inköp men fick en flaska Château Margaux -89 av min mor och far häromdagen.
Det sved inte..
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Nice !
2008 är ju ett Merlot-år så ett vin i Conseillantes klass bör väl inte göra dig besviken.
På Bordoverview står det: RP:95, JR:17, BD:17, RVF:17,5 osv... Idel omdömen runt 17-18 och/eller runt 95 med undantag av James Suckling som gav 90-93.
Jo det var så jag tänkte! :)
Vet att jag korkade upp en Conseillante -85 på Grappe för ett par år sedan som var fantastisk och som hade ett inköpspris som faktiskt inte låg så långt ifrån det jag betalade idag. Dock var det väl typ slutet på 90-talet eller nåt men ändå, - ett bordeauxvin som inte ökat så mycket i pris är inte helt vanligt..
 
Toppen