Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Jag vill först och främst tacka Martin som öppnat upp mina ögon för en ny stjärna i champagne, Frédéric Savart. en riktigt intressant odlare som jag kommer följa i framtiden med stort intresse - det kommer inledas med följande flaskor

4st L'accomplie
4st Bulle de Rosé
4st Millésime 2008
2st Calliope 2006
2st la Dame de Coeur 2007

Skönt när man tackar importören. Det är stort
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Imorgon skall jag stå tillsammans med fyllona och vänta på att Vinmonpolet ska öppna sina dörrar. Specialbutiken bjuder till köpfest med temat "moget vin" och jag skall försöka armbåga mig fram till Henriot millésime 1989 och 1996. Önska mig lycka till.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

moos skrev:
Imorgon skall jag stå tillsammans med fyllona och vänta på att Vinmonpolet ska öppna sina dörrar. Specialbutiken bjuder till köpfest med temat "moget vin" och jag skall försöka armbåga mig fram till Henriot millésime 1989 och 1996. Önska mig lycka till.
WOW, vilken lista! En hel del till mycket bra pris, Enchanteleurs 1988 magnum, 2895 NOK!! Gruaud Larose 1982, 1825 NOK!!
Lycka till!!
 

moos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Försov mig i morse.... Inte en alkoholist i sikte när jag äntrade Vinmonopolet i vika. Lyckades dock med övermänsklig kraft lokalisera champagnen och roffa åt mig de sista magnumarna av Henriot Millésime 1989 och 1996. Utbudet var kraftigt reducerat och 3 liters flarra med Encanteleur har jag inte pengar eller plats till. Hittade dock Pol Roger BdB 2002 som fick följa med hem.

Nu är vinkylen full. Hyllplan är bort tagna, flaska efter flaska balanserar på varandra likt små cirkusartister och mer vin är på väg!!.

Så dagens lista blev:

1 stk Henriot Millésime 1989 Mag.
1 stk Henriot Millésime 1996 Mag.
2 stk Pol Roger BdB 2002.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Chateau La Garde 2009

vajra barolo bricco delle viole 2007

Någon som provat?

Den sistnämnda lär nog hamna i källaren. Eventuellt båda 2.
 
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
vajra barolo bricco delle viole 2007

Någon som provat?

Den sistnämnda lär nog hamna i källaren. Eventuellt båda 2.

Provat på plats och en av dem som följde med hem. Lagras absolut men den behöver inte ligga lika länge som en 2006a. Varmare år , lite hög alkoholhalt i min mening men ett i övrigt bra vin. Kostar mindre på SB än på plats så lite surt men köpte bara en flaska.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en Corton Grand cru från Louis Latour.

Har fått hem lite färsk tryffel och kobebiff,

Vet inte om man skall våga sig på att prova detta vinet till det?
Får kanske ha något annat som backup, men vad?
 

Henrik J

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick bli ett par Corton 2002 från Louis Latour för mig också.

Nån som provat den ännu? Melldén verkar ju tycka att den är lite övermogen ("uttorkad"). Kommer den bli bättre av ytterligare lagring eller är den redan over the top? Nu är jag Bourgognenovis, men vore det inte lite märkligt om en Grand Cru från en bra årgång och producent börjar falna redan vid 10 års ålder?
 
SV: Era senaste vininköp.

Forumets flitiga bloggare Vintomas har skrivit om Louis Latour Corton 2002 på sin blogg. Jag valde faktiskt att inte köpa efter att ha läst inlägget för även om Tomas var positiv så kändes det inte som den typ av vin jag normalt sett gillar.

För övrigt är Vintomas en av de få svenska bloggar jag rekommenderar och gärna läser, faktakoll, oftast bra smak (i de fall jag delar den :) ) intressanta viner och inte allt för glättig.
 

Henrik J

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Forumets flitiga bloggare Vintomas har skrivit om Louis Latour Corton 2002 på sin blogg. Jag valde faktiskt att inte köpa efter att ha läst inlägget för även om Tomas var positiv så kändes det inte som den typ av vin jag normalt sett gillar.

För övrigt är Vintomas en av de få svenska bloggar jag rekommenderar och gärna läser, faktakoll, oftast bra smak (i de fall jag delar den :) ) intressanta viner och inte allt för glättig.

Tack! Det var svar på de flesta av mina funderingar.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Köpte en Corton Grand cru från Louis Latour.

Har fått hem lite färsk tryffel och kobebiff,

Vet inte om man skall våga sig på att prova detta vinet till det?
Får kanske ha något annat som backup, men vad?

Jag hade nog druckit ett annat vin till den maten. ;) Svart färsk vintertryffel antar jag? :)

Man blir onekligen sugen. :)
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Magikern skrev:
Jag hade nog druckit ett annat vin till den maten. ;) Svart färsk vintertryffel antar jag? :)

Man blir onekligen sugen. :)

Stämmer,

Läste vintomas blogg, Får nog prova den senare till anka.

Har inga mogna Barolo i källaren dock.

Det lutar nog åt att jag plockar fram något från Toscana, Kanske en Brunello.
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Stämmer,

Läste vintomas blogg, Får nog prova den senare till anka.

Har inga mogna Barolo i källaren dock.

Det lutar nog åt att jag plockar fram något från Toscana, Kanske en Brunello.

Provar vinet nu faktiskt och det var oväntat fylligt och fruktigt. Som en blandning av söta och torkade körsbär och jordgubbar med lite citron som sticker till då och då. Hade nog inte druckit det till Kobebiff med färsk tryffel. Hade valt ett mer komplext vin till den maten.

Kanske inte riktigt så elegant som man väntat sig, men en flaska är värd att prova.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Doften när man delar en färsk vintertryffel är inte helt fel, sorry för offtopic

33yro8j.jpg
 

Magikern

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tristanqx skrev:
Doften när man delar en färsk vintertryffel är inte helt fel, sorry för offtopic

33yro8j.jpg

Imponerande, jag hade nog druckit ett höjdarvin från Bordeaux till den. Gärna med några år på nacken typ en 90:a. ;)
 

Tristanqx

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Delar den med min fru.

105g vägde den, hackade ner lite i grädde inför morgon kväll, resten får ligga ihop med avorioris till imorgon för en risotto.

Rikligt med färsk tryffel skall hyvlas över, Tryffel skall inte snålas med.
 
Toppen