Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ett litet räkneexempel

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ett litet räkneexempel:

En flaska vin som säljs på systembolaget för 69 kronor får betyget ”mycket prisvärt”, och babianflocken löper mot dörrarna till monopolet som en skeppsbruten paddlar mot land. Det vill säga tämligen frenetiskt.

Men vad är det som har fått betyget mycket prisvärt? Är det någon som tar en stund att tänka över vad de egentligen får då de köper ett vin för 69 kronor? Vin är ju en väldigt tacksam produkt att köpa, man kan hålla i flaskan, titta på etiketten och njuta av innehållet. Ett innehåll som utöver att det i många fall smakar väldigt smaskigt har den vidare effekten att det skapar ett angenämt snurr i huvudet och en avslappnad stämning. För tusan! Har man tur kanske man till och med får lite sex om man bjuder på ett riktigt höjdarvin! Man kan alltså koppla ann direkt till produkten då man köper ett vin, någonting som kanske gör att vi inte är riktigt så kritiska som vi borde vara.

Låt oss göra ett litet räkneexempel:

En flaska vin kostar 69 kronor. Vi börjar med att ta bort momsen på 25%: 0,8 x 69 = 55,20 kr

Därefter tar vi systembolagets påslag som är 19% i påslag och en listningsavgift på 3,50: 55,20 – 3,50 = 51,70 – 19% = 43,44kr som alltså är Systembolagets inpris.

Sen ska ju alkoholskatten bort: 43,44 – 16 kronor = 27,44 kr

Sen tar vi bort importörens marginal som är ca 50%: 27,44 – 50% = 13,72 kr som alltså är varans pris landad i Sverige. Men naturligtvis så måste ju varan hit också, så hepp! Transportkostnaden måste vi ta bort! Räkna på ca 60 cent per flaska inom europa, något dyrare om vinet transporteras längre naturligtvis. 13,72 – 6 (vi räknar euron som 10 spänn för att täcka eventuella valutaförändringar) = 7,72 kr som alltså är vad importören betalar producenten för den färdiga produkten.

I dessa 7,72 ingår alltså producentens marginal samt kostnader för flaska, kork, etikett och innehåll. Om innehållet som är ”mycket prisvärt” alltså ens kostar hälften av detta, så innebär det vinet kostar ca 3,82 kronor. Det är någonting som jag hävdar att man inte ens med de bästa intentionerna i världen kan få till ”mycket prisvärt”. Dock så är det en sak som är lite glädjande i allt detta. Det är enkelt att bättra på kvalitén på de viner man konsumerar, för varje 20lapp som man lägger extra på den vinflaska man köper så fördubblas kvaliteten, detta beroende på att de stora fasta kostnaderna är desamma oavsett inpriset på vinflaskan. En flaska vin för 89 kronor ger alltså nästan 16 kronor till producenten, och en flaska som kostar 109 runt 30 kronor till producenten. När man sen kommer högre upp i prisklasserna så börjar andra faktorer väga in. Men det ovan beskrivna är vad man får när man köper de viner som dagligen beskrivs som superfynd och väldigt prisvärda.

Jag kommer aldrig att förstå varför människor som betalar 200 kronor för en flaska vin på krogen (ett vin som inte kostat mer än 40 kronor ex moms att köpa in) aldrig skulle komma på tanken att köpa en flaska på Stora Satan som kostar mer än 80 kronor.

Kan någon förklara detta för mig?
 

anders

Medlem
SV: Ett litet räkneexempel

Detta var utan tvekan veckan mest tänkvärda inlägg. Jag kommer att använda denna text rakt av (med hänvisning till Krug naturligtvis) för att lyfta fram kvalitetsaspekten. För att få folk att ändra beteende finns det inget som är så effektivt som att få dem att framstå som dumma snåljävlar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ett litet räkneexempel

Jag tycker ju mest att det är otroligt att man kan använda orden mycket prisvärt om en produkt för 7 kronor som säljs för 69 kronor. ;D

Men vi får väl se om det blir någon diskussion på vinklubben.se, jag postade där också. Vem vet, det kanske till och med blir en sansad debatt utan personangrepp...

Men jag har inga höga förhoppningar.
 

Krug88

Medlem
SV: Ett litet räkneexempel

Varför diskuterar vi viner för 69kr här, kan vi inte lägga diskutioner om billigt krafs på vinforum istället?
Så kan vi bara prata om grymma flaskor här, sätt ett förbud att diskutera viner för under 400kr...
Nämn dem inte ens, usch, rakt ner i grytan bara...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ett litet räkneexempel

Jag håller med dig, men tänk på det som en diskussion inte om billigt vin, utan om människans förfall och dumhet!

Tillägg: Det är ju också en diskussion som är bra att ta då man, som Anders utryckte det, kan slänga det i ansiktet på folk som försvarar skit. Det handlar ju inte om skitviner i sig, det handlar om prisvärdhetshysterin och vad man egentligen får för pengarna, ett ämne som jag tycker är ganska intressant!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ett litet räkneexempel

Krug88 skrev:
Varför diskuterar vi viner för 69kr här, kan vi inte lägga diskutioner om billigt krafs på vinforum istället?
Så kan vi bara prata om grymma flaskor här, sätt ett förbud att diskutera viner för under 400kr...
Nämn dem inte ens, usch, rakt ner i grytan bara...
BRA SAGT!
"vi bryr oss om det som är bra, dom som inte bryr sig om det som är bra, bryr vi oss inte om"

Men 400? jag har gett 25 Euro för mina PP 99;or dom vill jag ju snacka om! jag har en j...a massa kvar att öppna. å du, Fleur de Passion (ca 30 Euro) 2002 som kommer snart???????
Kanske vi kan klura lite på "reglerna"??!!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ett litet räkneexempel

Krug skrev:
Jag håller med dig, men tänk på det som en diskussion inte om billigt vin, utan om människans förfall och dumhet!

Folks dumhet upphör aldrig att förvåna en, Krug.

Jag har själv bjudit ett par polare ( en är med i Munskänkarna den andre är kock) på ekchippat skitvin som jag hällde upp i karaff och påstod vara en 1985 Cos d' Estournel som jag dekanterat några timmar innan.

De tyckte vinet var lysande, och då berättade jag vad det var. När jag sedan kom med den äkta varan tyckte de att "det vr ju inte så bra" o.s.v.

Ja, ja...
 

anders

Medlem
SV: Ett litet räkneexempel

Förklaringen i det nämnda fallet är enkelt. Du bjöd, och som sagt "gratis är gott". Mer "prisvärt" än så kan det inte bli.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ett litet räkneexempel

Mysonoxen skrev:
Folks dumhet upphör aldrig att förvåna en, Krug.

Jag har själv bjudit ett par polare ( en är med i Munskänkarna den andre är kock) på ekchippat skitvin som jag hällde upp i karaff och påstod vara en 1985 Cos d' Estournel som jag dekanterat några timmar innan.

De tyckte vinet var lysande, och då berättade jag vad det var. När jag sedan kom med den äkta varan tyckte de att "det vr ju inte så bra" o.s.v.

Ja, ja...
Hur var Cos 85:an?
 
Toppen