Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

EU-politiker som vill avskaffa det svenska alkoholmonopolet

På söndag är det val till EU. Vore intressant att se vilka politiker från olika partier som förespråkar eller iallafall sympatiserar med att avskaffande av det svenska alkoholmonopolet. För de av er som delar den synen kan det vara en bra lista över vilka man kan kryssa för om man i övrigt tycker att deras program stämmer med ens egna idéer.

En enkel lista. Börjar med

Moderaterna
Gunnar Hökmark.
Christofer Fjellner
Anna Maria Corazza Bildt (oklart men importerar vin)
Carl-Oskar Bohlin?
Cecilie Tenfjord-Toftby?

.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Irriterande svårt att hitta när det inte är en "profilfråga" i valet. Piratpartiet borde väl generellt sett ha rätt inställning men de har ju också blivit utsatta för indoktrinering och propaganda.
 
Trådskapare
A
Irriterande svårt att hitta när det inte är en "profilfråga" i valet. Piratpartiet borde väl generellt sett ha rätt inställning men de har ju också blivit utsatta för indoktrinering och propaganda.

Det blir något lättare inför riksdagsvalet då det iallafall finns en del skickat in motioner, uttalat sig etc. Sättet att göra det till en profilfråga är att driva den i bloggar, forum, följa upp utredningen som regeringen tillsatt, delta i valundersökningar etc. Det stora problemet är att det inte finns en välfinansierad organisation som driver frågan. Bakom monopolet står förutom Systembolaget också organisationer som IOGT-NTO. Alla med stora ekonomiska resurser, i många fall statsunderstöda och med heltidsanställda personer som driver frågan.
 
Trådskapare
A
Gick igenom Folkpartiets 6 toppkandidater. Ska försöka med de andra men om någon vill ta stafettpinnen för ett av andra partierna så sökte jag helt enkelt på Google med kandidatens namn samt Systembolaget alternativt alkohol. Överstruken betyder att de uttalat att de är för ett monopol. För vissa finner jag ingen information

Folkpartiet

Marit Paulsen
Cecilia Wikström
Jasenko Selimovic ?
Tina Acketoft (Inte helt klart men för gårdsförsäljning)
Erik Scheller (vill ha ökade öppettider och filialer men bibehålla Systembolaget. Punkt 17)
Jenny Sonesson?
 
Trådskapare
A
Jag lägger ner projektet att gå igenom varje kandidat. Tack vare IOGT-NTOs tidning Accent har ändå en sammanställning gjorts. Det framgår inte om de är emot eller för monopolet men det går iallafall att bilda sig en uppfattning. Bland annat kan man se att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet helt vill stoppa privatimport genom att förbjuda E-handel och minska kvoter. Dvs en återgång till 1995 med ett statligt monopol som enda källa.

För att travestera IOGT-NTO. Socialdemokraterna där - förbud här

Direktlänk till sammanställningen av respektive EU-kandidats synpunkter om ni inte vill läsa artikeln:
https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AsGkNzfkniSvdFliMG5LdWNTQ2dvU3hJMS1EYlk1eFE&output=html

Lätt att ta till sig och välja den kandidat inom "sitt eget" parti som man upplever har en syn på alkohol vilket man kan stödja. När ni röstar, kryssa aktivt.

Ps. Då fick jag valuta för de pengar jag spelade för på Miljonlotteriet kan man säga. :)
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Piratpartiet:
Gunnar Svensson
Gustav Nipe
Rick Falkvinge

såvitt jag kan förstå. Då var jag inte helt ute och cyklade.
Intressant och skrämmande att S, V och Mp t.o.m. utklassar Förbudspartiet Liberalerna i sin förbuds- och monopoliver. Anar jag ett par partipiskor?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant och skrämmande att S, V och Mp t.o.m. utklassar Förbudspartiet Liberalerna i sin förbuds- och monopoliver. Anar jag ett par partipiskor?
Jag är mycket förvånad över att S driver frågan om införselkvoter så hårt, samt att frågan däremot inte finns med i FP:s valprogram. S under Löfven har ju inrikespolitiskt skaffat sig ett rykte om att vara pragmatiska. Att vilja backa tillbaka till en situation från före 2004 är inte särskilt pragmatiskt enligt mitt sätt att se saken, och jag undrar i mitt senaste blogginlägg hur S egentligen tänkt göra detta. Jag hoppas verkligen att Sveriges största parti, som har en omfattande erfarenhet att sitta vid regeringsmakten, inte säger att de ska driva saker utan att ha en koll på om de kan drivas. (Det är ju ett upplägg som jag mer förknippar med mindre partier som aldrig suttit i regeringsställning.)
Jag tror inte att jag sett ett enda alkoholpolitiskt utspel från FP under 2014, och de har inte hakat på när debatten väl dök upp. Jag är dock tveksam till om de verkligen bytt åsikt med tanke på de långvariga frimicklar- och IOGT-NTO-traditionerna i partiet.
Det märkliga är annars att C vill minska kvoterna och bl.a. förbjuda alkoholreklam medan som sagt FP är tysta i frågan. Inrikespolitiskt har ju C framstått som sympatiska för de som inte stödjer IOGT-NTOs alkoholpolitiska linje, men i EU-parlamentsvalet måste man ju verkligen komma med ett stort frågetecken. Kanske kan man fråga Maud för att få ett rakt svar om vad C egentligen tycker? ;)
 
Trådskapare
A
Jag är mycket förvånad över att S driver frågan om införselkvoter så hårt, samt att frågan däremot inte finns med i FP:s valprogram. S under Löfven har ju inrikespolitiskt skaffat sig ett rykte om att vara pragmatiska. Att vilja backa tillbaka till en situation från före 2004 är inte särskilt pragmatiskt enligt mitt sätt att se saken, och jag undrar i mitt senaste blogginlägg hur S egentligen tänkt göra detta. Jag hoppas verkligen att Sveriges största parti, som har en omfattande erfarenhet att sitta vid regeringsmakten, inte säger att de ska driva saker utan att ha en koll på om de kan drivas. (Det är ju ett upplägg som jag mer förknippar med mindre partier som aldrig suttit i regeringsställning.)
Jag tror inte att jag sett ett enda alkoholpolitiskt utspel från FP under 2014, och de har inte hakat på när debatten väl dök upp. Jag är dock tveksam till om de verkligen bytt åsikt med tanke på de långvariga frimicklar- och IOGT-NTO-traditionerna i partiet.
Det märkliga är annars att C vill minska kvoterna och bl.a. förbjuda alkoholreklam medan som sagt FP är tysta i frågan. Inrikespolitiskt har ju C framstått som sympatiska för de som inte stödjer IOGT-NTOs alkoholpolitiska linje, men i EU-parlamentsvalet måste man ju verkligen komma med ett stort frågetecken. Kanske kan man fråga Maud för att få ett rakt svar om vad C egentligen tycker? ;)

Folkpartiets Ungdomsförbund (LUF) har väl i skrift uttryckt grundsynen:
Ett parti som grundats av nykterhetsrörelsen kan inte förväntas driva på för att slopa Systembolagets monopol.

Rekommenderar för övrigt Vintomas senaste blogginlägg för de av er som vill läsa på ordentligt om EU-valet och alkohol. Framförallt frågan kring vad Sverige är villiga att ge upp för att få till stånd en förändring av principen om fri rörlighet? Snuset, höjd medlemsavgift eller annat? Läs kommentarer och ge er syn. Här eller där :)

Lyssna också på dagens debatt mellan Löven och Reinfeldt. Alkoholfrågan kommer upp och det är en klar ideologisk skiljelinje. Löven vill minska resandeinförsel och införa begränsningar, Reinfeldt vill inte göra några förändring. Klart är att alkohol allt mer blir en valfråga.
 

kayaker

Cyklist
Jag är mycket förvånad över att S driver frågan om införselkvoter så hårt, samt att frågan däremot inte finns med i FP:s valprogram. S under Löfven har ju inrikespolitiskt skaffat sig ett rykte om att vara pragmatiska. Att vilja backa tillbaka till en situation från före 2004 är inte särskilt pragmatiskt enligt mitt sätt att se saken, och jag undrar i mitt senaste blogginlägg hur S egentligen tänkt göra detta.
Utan vidare efterforskningar så känns det som en motion från partistämman som gått igenom trots avslag från partiledningen.
 
Trådskapare
A
Marita Ulvskogs hämnd från -87 när hon och en del andra i S inte fick igenom förbudet mot paraboler.
Det hade jag glömt (förträngt). Då var det väl SvT hon slogs för. Hemska tanke att svenska folket skulle få fri tillgång till andra idéer.

Men som @vintomas skrev. Det är förvånande att bland annat Socialdemokraterna trots allt driver en sådan fråga hårt. Tror inte att det är 70% av svenska folket som står bakom stopp för privatimport och minskad reseinförsel direkt. I "gemene" hens syn är ju oftast möjligheten att ta in lite mer alkohol från semesterresan en av de positiva effekterna från EU-inträdet. Att ta bort den möjligheten tillfredsställer en liten minoritet och lär inte värva många nya röster. Sedan finns det ju udda profiler i alla partier, det ska man inte glömma. Man blir lätt mörkrädd när man skannar igenom en del motioner och synpunkter från våra riksdags och EU-politiker, oavsett parti.
 

chambertin

Medlem
Det hade jag glömt (förträngt). Då var det väl SvT hon slogs för. Hemska tanke att svenska folket skulle få fri tillgång till andra idéer.

Men som @vintomas skrev. Det är förvånande att bland annat Socialdemokraterna trots allt driver en sådan fråga hårt. Tror inte att det är 70% av svenska folket som står bakom stopp för privatimport och minskad reseinförsel direkt. I "gemene" hens syn är ju oftast möjligheten att ta in lite mer alkohol från semesterresan en av de positiva effekterna från EU-inträdet. Att ta bort den möjligheten tillfredsställer en liten minoritet och lär inte värva många nya röster. Sedan finns det ju udda profiler i alla partier, det ska man inte glömma. Man blir lätt mörkrädd när man skannar igenom en del motioner och synpunkter från våra riksdags och EU-politiker, oavsett parti.
Jag är inte ett dugg förvånad faktiskt. Francois Hollande i Frankrike gick liksom S här hemma till val på en mängd återställare.
S har nu en mängd förslag som man tror "går hem" även om vissa (däribland att backa den fria införseln av alkohol) inte verkar förenliga med ett fortsatt medelmsskap i EU. Förmodligen inte speciellt många som tar sig tid att göra den analys och genomgång som @vintomas så förtjänstfullt gör och därför kan det passera förbi ganska obemärkt. Idén bygger nog på att man tror att väldigt många står bakom SB och att deras förslag verkar värna monoploet och då är man ju på säker mark.
 

kayaker

Cyklist
Jag är inte ett dugg förvånad faktiskt. Francois Hollande i Frankrike gick liksom S här hemma till val på en mängd återställare.
S har nu en mängd förslag som man tror "går hem" även om vissa (däribland att backa den fria införseln av alkohol) inte verkar förenliga med ett fortsatt medelmsskap i EU. Förmodligen inte speciellt många som tar sig tid att göra den analys och genomgång som @vintomas så förtjänstfullt gör och därför kan det passera förbi ganska obemärkt. Idén bygger nog på att man tror att väldigt många står bakom SB och att deras förslag verkar värna monoploet och då är man ju på säker mark.
Mycket troligt att det i grunden är ett sådant resonemang som ligger bakom. Som väljare kan jag dock inte undgå att känna mig skymfad av sådana, fullständigt orealistiska och idiotiska, idéer.
 

Livermore

Medlem
Marita Ulvskogs idéer hör hemma i DDR. Hur denna kvinna kunnat vara politiker i Sverige under så lång tid och fortfarande inte vara totalt ignorerad är för mig skrämmande. Vad det verkar som, att vissa vill ha en stat som bestämmer över varje del av ens liv är bortom mitt förstånd. Staten ska sluta pilla i alla småsaker och hålla sig till de stora frågorna, till exempel att varje individ ska känna sig säker från bedrägeri, stöld osv. Det gör man inte idag.
Om de inte vill att människor ska dricka så mycket kanske de ska kolla på varför vissa dricker så mycket. Inte ska min införsel strypas för att vissa inte klarar av alkoholen. Individuellt ansvar först och främst, om vissa inte klarar av att hålla ordning på sitt liv utan att staten förbjuder saker och ting borde de kolla upp vad för bakomliggande orsaker finns till att man inte kan kontrollera sig själv, och söka hjälp för de problem som man har som individ. Straffa inte hela samhället.

Lite raljerande och grovhugget, men Ulvskogs åsikter går väldigt hårt emot vad jag har för åsikter, så jag blir lite upprörd :)
 

Peder

Medlem
Glöm inte att rösta idag! Själv blir min röst på Centern eftersom det är det partiet som ändå har drivit frågan bäst om gårdsförsäljning och jag tycker att svenska jordbrukare skall ha samma förutsättningar som i övriga Europa.
 
Trådskapare
A
Glöm inte att rösta idag! Själv blir min röst på Centern eftersom det är det partiet som ändå har drivit frågan bäst om gårdsförsäljning och jag tycker att svenska jordbrukare skall ha samma förutsättningar som i övriga Europa.

Röstat och klart. Blir spännande att se ikväll..
 
Toppen