Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fattigmanslagring

Helen

Medlem
Vilken av följande skulle ni satsa på? Kylen kommer stå i vardagsrummet eventuellt så ljudnivån är av högsta betydelse.
Kompressor vs Termoelektrisk kylning? Båda har flera zoner, trähyllor och verkar kunna svälja ungefär lika många flaskor... Hoovern kanske tar ett gäng fler ser det kanske ut som iofs..

https://www.blocket.se/stockholm/Vinkyl_Hoover_Wine_Cooler_76192428.htm?ca=11

https://www.blocket.se/vi/Fristaende_Vinkyl_24fl___44___1900_kr__Rabatt_74496771.htm?ca=11

Hej Patrik

Det finns en tråd här på forumet där vi har diskuterat Hoover. Läs den först innan du gör misstaget och köper en Hoover.
Det är bättre att du sparar ihop pengar till ett bra skåp.
https://www.finewines.se/threads/vinskap-hoover-vs-bosch.321/
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Hej Patrik

Det finns en tråd här på forumet där vi har diskuterat Hoover. Läs den först innan du gör misstaget och köper en Hoover.
Det är bättre att du sparar ihop pengar till ett bra skåp.
https://www.finewines.se/threads/vinskap-hoover-vs-bosch.321/


Googlade lite på hoover och blev väl inte skitimponerad nej... det andra är ju ett billigt skitskåp också troligen. Försöker bara uppgradera flaskornas vila från källarförrådet i lägenhetshuset. Där de visserligen ligger stilla och mörkt men troligen för varmt.. 18-20 skulle jag tro, ganska stabilt
 

Silenos

Medlem
Ett annat option är väl att köpa viner som inte behöver lagras helt enkelt../
Jo... men visst! Där har du det, så, problemet ur världen. Grattis!
nu klickade jag ju hem CAV0075 och tolkar beskrivningen som att iaf Marcoux-flaskorna mår bra av att ligga ett tag.
Ok, jag ska utveckla en smula...

Nu vet jag ingenting om just ovanstående pavor, men problemet med lagringsdugliga viner är att "ett tag" ofta är en herrans massa år och att lagringsdugliga inte helt sällan snarare betyder: lagringskrävande. Och det är ett elände...

Det tar plats, mycket plats; det bör förvaras någorlunda korrekt (stadiet du fipplar med just nu), vilket du märker inte är het trivialt; det kan bli snott/brinna inne/bli uppsupet på fyllan/etc.; och det binder en fasligt med kapital.'

Så mitt förslag är att tänka över det här med långlagring en gång till. Ett litet skåp, för kortvarig förvaring av alldeles särskilda flaskor kan kanske vara en bra idé, men utöver det så tror jag moderatorMatthias har valt helt rätt väg som konsumerar vart efter han köper. Det behöver heller inte betyda att man bara behöver dricka halvtriviala barberor hela dagarna, men man måste kanske vara beredd att betala för att någon annan har stått för lagringen. Men ganska ofta är den kostnaden förvånansvärt rimligt.


'Räkna ackumulerad alternativavkastning på ca. 9%/år (OMX snitt de senaste 30 åren). Den femhundring du lägger nu är ingen femhunka om 15 år, långt därifrån.
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Jo... men visst! Där har du det, så, problemet ur världen. Grattis!

Ok, jag ska utveckla en smula...

Nu vet jag ingenting om just ovanstående pavor, men problemet med lagringsdugliga viner är att "ett tag" ofta är en herrans massa år och att lagringsdugliga inte helt sällan snarare betyder: lagringskrävande. Och det är ett elände...

Det tar plats, mycket plats; det bör förvaras någorlunda korrekt (stadiet du fipplar med just nu), vilket du märker inte är het trivialt; det kan bli snott/brinna inne/bli uppsupet på fyllan/etc.; och det binder en fasligt med kapital.'

Så mitt förslag är att tänka över det här med långlagring en gång till. Ett litet skåp, för kortvarig förvaring av alldeles särskilda flaskor kan kanske vara en bra idé, men utöver det så tror jag moderatorMatthias har valt helt rätt väg som konsumerar vart efter han köper. Det behöver heller inte betyda att man bara behöver dricka halvtriviala barberor hela dagarna, men man måste kanske vara beredd att betala för att någon annan har stått för lagringen. Men ganska ofta är den kostnaden förvånansvärt rimligt.


'Räkna ackumulerad alternativavkastning på ca. 9%/år (OMX snitt de senaste 30 åren). Den femhundring du lägger nu är ingen femhunka om 15 år, långt därifrån.

Jo, jag pratar i första hand om kortare “lagring/förvaring”, upp till fem år kanske? Längre än så lär det inte vara nån poäng för mig att lagra viner just nu av anledningarna att jag inte kommer ha plats för ett sånt stort skåp, och att jag ju är precis i starten av min ”vinhobby”, vilket innebär att det verkar väldigt dumt att lägga undan viner för 10-20 år nu. Jag vet ju inte ens vad jag gillar, eller hur ett 20 år gammalt vin smakar? Jag kanske är en sucker för unga ”slag i fejset - viner”, det vet jag ju inte ännu egentligen.

De två flaskorna jag köpt till mina barn är ju bara köpta för sparandets skull och jag är medveten om att chansen att vinet och skumpan är god om 15 år är nog relativt liten pga lagrings-problem, risken för inbrott under 15 år, risken för att tappa flaskan de ggr den kommer flyttas osv, osv.

Drack en Langhe från 2008 ikväll, som jag var och plockade upp på systemet imorse för 169 spänn, så det går ju att köpa prisvärda ”äldre” viner också.

Nej det får nog bli så att jag letar efter ett beggat mindre skåp för säg 40 flaskor eller så, för att kunna förvara viner jag ska dricka upp inom de kommande 1-5 åren kan vi säga.
 

Pontus

Medlem
Jo... men visst! Där har du det, så, problemet ur världen. Grattis!

Ok, jag ska utveckla en smula...

Nu vet jag ingenting om just ovanstående pavor, men problemet med lagringsdugliga viner är att "ett tag" ofta är en herrans massa år och att lagringsdugliga inte helt sällan snarare betyder: lagringskrävande. Och det är ett elände...

Det tar plats, mycket plats; det bör förvaras någorlunda korrekt (stadiet du fipplar med just nu), vilket du märker inte är het trivialt; det kan bli snott/brinna inne/bli uppsupet på fyllan/etc.; och det binder en fasligt med kapital.'

Så mitt förslag är att tänka över det här med långlagring en gång till. Ett litet skåp, för kortvarig förvaring av alldeles särskilda flaskor kan kanske vara en bra idé, men utöver det så tror jag moderatorMatthias har valt helt rätt väg som konsumerar vart efter han köper. Det behöver heller inte betyda att man bara behöver dricka halvtriviala barberor hela dagarna, men man måste kanske vara beredd att betala för att någon annan har stått för lagringen. Men ganska ofta är den kostnaden förvånansvärt rimligt.


'Räkna ackumulerad alternativavkastning på ca. 9%/år (OMX snitt de senaste 30 åren). Den femhundring du lägger nu är ingen femhunka om 15 år, långt därifrån.
Nja. För det första är det, iallafall för mig, minst halva nöjet att ha en källare att välja och vraka ur, att följa ett vins utveckling över åren osv. För det andra tror jag inte du ska räkna med en ackumulerad alternativavkastning på 9% framåt. Flera av de där 30 åren var inflationen väldigt hög. Jag skulle iallafall bli förvånad...
 

Silenos

Medlem
Nja. För det första är det, iallafall för mig, minst halva nöjet att ha en källare att välja och vraka ur, att följa ett vins utveckling över åren osv.

Jodå, du har en poäng. Tanken gillar jag också. Men en så här en 8-10 år in i intresset är jag något mer desillusionerad. Det har nog till stor del att göra med att min favoritregion är Bourgogne. Prylarna därifrån är ju knappt drickbara mellan ca. 3-13 års ålder. Mina vinskåp (400-500 fl.) innehåller i runda slängar 60% odrickbara flaskor. Det är faktiskt rätt segt... Men va gör man. Utbudet av flasklagrad Bggn är skralt.

Å andra sidan korkade jag just upp en halvflaska Ch. Latour a Pomerol 99. Köpt för nån månad sen för 30€/pavan. 2012'an kostar i helflaska 800 kr på SB (jag köpte fyra). 99an är klar, och alldeles utmärkt; tolvan är en ekvägg. Ändock är flaskan med 13 år i flaska billigare. Valet blir då rätt enkelt...

För det andra tror jag inte du ska räkna med en ackumulerad alternativavkastning på 9% framåt. Flera av de där 30 åren var inflationen väldigt hög. Jag skulle iallafall bli förvånad...
Medhåll. Men 5-6%, även där så rullar det iväg...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, jag pratar i första hand om kortare “lagring/förvaring”, upp till fem år kanske? Längre än så lär det inte vara nån poäng för mig att lagra viner just nu av anledningarna att jag inte kommer ha plats för ett sånt stort skåp, och att jag ju är precis i starten av min ”vinhobby”, vilket innebär att det verkar väldigt dumt att lägga undan viner för 10-20 år nu. Jag vet ju inte ens vad jag gillar, eller hur ett 20 år gammalt vin smakar? Jag kanske är en sucker för unga ”slag i fejset - viner”, det vet jag ju inte ännu egentligen.

De två flaskorna jag köpt till mina barn är ju bara köpta för sparandets skull och jag är medveten om att chansen att vinet och skumpan är god om 15 år är nog relativt liten pga lagrings-problem, risken för inbrott under 15 år, risken för att tappa flaskan de ggr den kommer flyttas osv, osv.

Drack en Langhe från 2008 ikväll, som jag var och plockade upp på systemet imorse för 169 spänn, så det går ju att köpa prisvärda ”äldre” viner också.

Nej det får nog bli så att jag letar efter ett beggat mindre skåp för säg 40 flaskor eller så, för att kunna förvara viner jag ska dricka upp inom de kommande 1-5 åren kan vi säga.
Enligt min erfarenhet är det bara smart att lagra vin i "olämplig garderobstemperatur" om man ändå har tänkt att poppa inom max 5 år. Har ännu inte öppnat en enda flaska som jag har garderobslagrat som har upplevts "kokt", men möjligtvis har mognaden gått snabbare, vilket jag faktiskt ser som en fördel i så fall.

Dyrgripar, som behöver minst 10 år, skulle jag dock rekommendera att man förvarar adekvat. För egen del så köper jag väldigt få viner av det slaget, men har i flera år planerat att fixa ett lagringsslåp. Jag äter, reser och dricker dock hela tiden upp mitt disponibla kaptital dessvärre. ;)
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Vet in va, det är ju så jäkla trist att ha sina viner nere i källarförrådet, så idag får de flytta upp till skåpet ovanför frysen och NEJ det blir faktiskt inte varmt där, har väl en Uber-speciell frys eller något. Men termometern visar 19-20 grader faktiskt. Kyligare än det är nere i källarförrådet visade det sig. Vibrationerna finns kanske där men skåpet är inte sammankopplat med frysen utan fritt hängande så det är nog acceptabelt fram tills att vinylen anländer.
 

Adamanko

Medlem
Hej, också ny i vinträsket och börjar redan inse att en vinkyl måste till. Har en chans på en begagnad av märket Candy. Väldigt billigt. Men väldigt dyr om den inte gör jobbet. Nån som har någon input på den?
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Hej, också ny i vinträsket och börjar redan inse att en vinkyl måste till. Har en chans på en begagnad av märket Candy. Väldigt billigt. Men väldigt dyr om den inte gör jobbet. Nån som har någon input på den?

Candy, Hoover? Same same? Efter att ha surfat runt massor så kom jag fram till att jag nog ska vänta med tills jag hittar en beggad kyl av bättre kvalitet. Främst pga ljudnivån, de flesta enklare/billigare märkena var specade till 42-45 DB och de dyrare under 40 DB. Rätt stor skillnad och avgörande för mig som kommer ha kylen i vardagsrummet!

Uppflyttningen av vinerna idag till skåpet i köket gav utdelning iaf, coravinade ett impulsköp som jag köpte 3 flaskor av i götet för någon månad sedan.
 

Uncle_Bob

Medlem
Hoppas den räcker till.
Köpte en fullhöjd för typ 150 flarror för dryga halvåret sedan.
Nu gömmer jag flaskor i garderoben för att slippa skäll av frugan att jag köpt för liten kyl:rolleyes: ;).
Tror ändå rätt många är avis på din partners inställning i frågan ;-)
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Nu ska här planeras! :)

image.jpg
 
Toppen