Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Men jag vet klart bättre vad CdM är än du och alla som tjatat emot mig här förutom Lambo.

Ja du har ju druckit den en gång... Men.., - du borde nog leta upp en till för rätt var det är så dricker jag eller någon annan en flaska och då är vi helt plötsligt i kapp! Skynda, skynda! ;D
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
För sendegorgering kan ju trolla fram ett lika stort djup som hårdare urval av druvor. ;D

Men jag vet klart bättre vad CdM är än du och alla som tjatat emot mig här förutom Lambo.
¨
I
Jag sa faktiskt att jag inte var hundra procent säker, men de belägg jag har, både rent teoretiska och genom provning av andra årgångar, styrker det till en övervägande sannolikhet
Om man påstår att alla BiB är sämre än toppbordeauxer utan att ha provat dem så är det i så fall också ett stort skämt. För du extrapolerar aldrig utifrån tidigare erfarenheter när du väljer nya viner? Alla BiB måste provas innan man bildar sig en uppfattning om vilken nivå de ligger på?
Nu ligger DP visserligen långt högre än BiB, men lägre än CdM likafullt.

Är oenoteque enbart sendegorgerad Dompa? Juhlin själv säger ju att DP helst ska drickas på magnum och oenoteque(hur fan stavas det?). Jag själv inte. Magnum, tror jag det var, sa väl att oenoteque var i princip Dompa deggat vid "rätt" tillfälle.

Ingen säger emot dig om att CdM är ett fantastiskt vin.


Men vafan!!! Du kan ju inte likställa en jämförelse mellan, säg, Comtes de Champagne och Clos Du Mesnil med en jämförelse mellan BiB och en Premier Cru???? Jag hoppas att det inte är vad du säger. Får då sänker du vartenda av dina argument i en flod av idioti ;D
 

J.S.

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Haha, den här tråden börjar anta smått komiska proportioner...

Men på tal om Darth Angelus påståenden om att små skördeuttag = objektivt bättre vin, ber jag dig bara läsa Larssons krönika i senaste Livets Goda.


Sen förstår jag inte denna insistens på att objektivt försöka övertala folk om att ett vin är bättre än en annat. I slutändan handlar det bara om folks smak...en i grunden subjektivt bedömning. Visst, CdM är ett grymt vin, ett av det bästa, och det kan jag säga/gissa/tro utan att ha druckit det. Men jag förstår inte varför valet mellan det och en dompa oenoteque(sp?) skulle vara så självklart, rent smakmässigt, ur en då ren teknisk synvinkel, är nog inte skillnaden lite stor som för en vinare som kostar 50kr och en som kostar 150kr (för att dra en ren gissning om att CdM är 3 ggr dyrare). På de nivåerna är det inte en så stor skillnad i just smakkvalitet, i min mening, som berättigar priset utan snarare tillgänglighet och till viss del framställningskostnad...

Och att börja ifrågasätta Parkers poäng på viner hit och dit känns bara befängt. Han bedömer efter HANS EGEN smak, inte efter vad som "subjekltivt" kan klassas som ett bättre vin. Och att ge han skit för det ställer nog mer din egen smak i fråga än hans, då han trots allt är en av världens "bästa" vinkritiker.

Väl talat! ;D
 

R.P

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

J.S. skrev:
Jag har roat mig, eller snarast oroat mig när jag läst denna tråd :eek: Darth Angelus: Varför denna ohövliga ton hela tiden? Alla har väl rätt till en åsikt, men du blir ju nästan rabiat när någon tycker att du är fel ute. Du får ursäkta, men nivån på dina inlägg börjar likna nivån på ett visst annat forum. Jag har noterat att du i flera andra inlägg hoppat på bl.a. bubblaren. Du antydde att bubblaren bara köpte billigare champagne (rena sandlådenivån). Du verkar rätt så prisfixerad tycker jag... Låt smaken avgöra, inte priset.

Den här debatten har hållit mig på forumet större delen av kvällen, en riktig cliffhanger (är det så det kallas?), min uppfattning precis som din är att alla har olika smak helt enkelt oavsett vad "experterna" inom området tycker (och vad gäller priserna). Nu har jag inte nån speciell erfarenhet av bubbel på den här nivån men debatten är underhållande även om den börjar bli lite på sandlådenivå...
 
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Och att börja ifrågasätta Parkers poäng på viner hit och dit känns bara befängt. Han bedömer efter HANS EGEN smak, inte efter vad som "subjekltivt" kan klassas som ett bättre vin. Och att ge han skit för det ställer nog mer din egen smak i fråga än hans, då han trots allt är en av världens "bästa" vinkritiker.

Från Parkers hemsida

"Robert Parker lives in the countryside of northern Maryland with his wife, Patricia, his daughter, Maia, and various basset hounds and English bulldogs.

He currently covers the wines of the Rhone Valley, Provence, Bordeaux and California"

Så det är inte Robert Parker som provar champagne just nu för the Wine Advocate eller eRobertParker.com. Därav min kommentar att man inte kan jämföra poäng från Parker då det inte alltid är samma person som provat
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

J.S. skrev:
Jag har roat mig, eller snarast oroat mig när jag läst denna tråd :eek: Darth Angelus: Varför denna ohövliga ton hela tiden?
För att jag blir påhoppad av ohövliga personer som inte provat CdM men antyder att jag inte begriper mig på vin för att jag höjer det över DP.

J.S. skrev:
Alla har väl rätt till en åsikt, men du blir ju nästan rabiat när någon tycker att du är fel ute.
Men Jos vet en stor mängd om CdM.

J.S. skrev:
Du får ursäkta, men nivån på dina inlägg börjar likna nivån på ett visst annat forum.
What goes round comes round? Om någon idiotförklarar mig så sväljer jag inte det.

J.S. skrev:
Jag har noterat att du i flera andra inlägg hoppat på bl.a. bubblaren. Du antydde att bubblaren bara köpte billigare champagne (rena sandlådenivån).
Har du också noterat Bubblarens kommentarer om min avatarbild? Nåväl, de var säkert på skämt, men att utgå från att allt jag skrivit till Bubblaren är döallvarligt är nog i så fall ett misstag, eller?

J.S. skrev:
Du verkar rätt så prisfixerad tycker jag... Låt smaken avgöra, inte priset.
Tja, det var nog Bubblaren som drog upp priset. Nåväl, om bara smaken skulle avgöra så vinner CdM.
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Hmmm Darth, aldrig hört frasen att "ju mer man lär sig desto mindre vet man"?
Personligen är jag sällan tvärsäker numera när det gäller vin. Förutom förstås när det gäller vad jag gillar och inte gillar.
Men smaken är också en lite bitch, för den ändrar sig också med tiden.
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

shorepower skrev:
Från Parkers hemsida

"Robert Parker lives in the countryside of northern Maryland with his wife, Patricia, his daughter, Maia, and various basset hounds and English bulldogs.

He currently covers the wines of the Rhone Valley, Provence, Bordeaux and California"

Så det är inte Robert Parker som provar champagne just nu för the Wine Advocate samt eRobertParker.com. Därav min kommentar att man inte kan jämföra poäng från Parker då det inte alltid är samma person som provat

Jag vet att det inte är han som provar alla viner, och ifrågasättandet jag talade om skedde om bordeaux :) Men bra förtygligat :)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

R.P skrev:
Den här debatten har hållit mig på forumet större delen av kvällen, en riktig cliffhanger (är det så det kallas?), min uppfattning precis som din är att alla har olika smak helt enkelt oavsett vad "experterna" inom området tycker (och vad gäller priserna). Nu har jag inte nån speciell erfarenhet av bubbel på den här nivån men debatten är underhållande även om den börjar bli lite på sandlådenivå...
Glad att jag kunnat roa. ;D
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
För att jag blir påhoppad av ohövliga personer som inte provat CdM men antyder att jag inte begriper mig på vin för att jag höjer det över DP.


Jag tror det är just detta som folk, iallafall jag, stör sig på. Att du tvärsäkert säger dig kunna avgöra att ett av världens bästa viner är bättre än ett annat av världens bästa, och att alla andra åsikter är fel, och att valet är lika lätt som valet mellan Gredos och Chateau Petrus.

Med reservation för att jag missförstått dig.

:)
 

R.P

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Glad att jag kunnat roa. ;D

Det har ju varit en intressant diskussion också även om tonen varit en aning hård.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Men vafan!!! Du kan ju inte likställa en jämförelse mellan, säg, Comtes de Champagne och Clos Du Mesnil med en jämförelse mellan BiB och en Premier Cru???? Jag hoppas att det inte är vad du säger. Får då sänker du vartenda av dina argument i en flod av idioti ;D
Inte skulle jag likställa jämförelserna, för skillnaden i fallet BiB och Premier Cru är givetvis kollosalt mycket större. Men det är en gradskillnad, inte en typskillnad.
Clos du Mesnil ligger tekniskt sett på en högre nivå än Comtes de Champagne, även om skillnaden är mindre än det andra fallet.
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Jag tror det är just detta som folk, iallafall jag, stör sig på. Att du tvärsäkert säger dig kunna avgöra att ett av världens bästa viner är bättre än ett annat av världens bästa, och att alla andra åsikter är fel, och att valet är lika lätt som valet mellan Gredos och Chateau Petrus.

Precis! Och det utan att själv ha provat någon utav de två speficika vinerna ifråga.

Sen tror jag att Darth blandar ihop terminologin litegrann.. Alternativt visar på sin kunskapsbrist då han hävdar att CdM tekniskt skulle vara bättre tack vare låga skördeuttag. Låga skördeuttag, som INTE behöver ge ett bättre vin, är inte samma sak som hård selektering som per definition ger ett bättre vin. Här kan den intresserade läsa på lite från Manfred Krankl som är rätt hemma på det området.
 

J.S.

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

shorepower skrev:
Så det är inte Robert Parker som provar champagne just nu för the Wine Advocate eller eRobertParker.com. Därav min kommentar att man inte kan jämföra poäng från Parker då det inte alltid är samma person som provat

Helt rätt! Vad jag förstått så är det väl Antonio Galloni som testat de flesta Krug sedan 1995.
 

J.S.

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Såja, nu tar vi varandra i hand och ber om förlåtelse så ingen går ledsen till sängs ;)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

vintjej skrev:
Hmmm Darth, aldrig hört frasen att "ju mer man lär sig desto mindre vet man"?
Jodå. Men är den sann? :D

vintjej skrev:
Personligen är jag sällan tvärsäker numera när det gäller vin. Förutom förstås när det gäller vad jag gillar och inte gillar.
Men smaken är också en lite bitch, för den ändrar sig också med tiden.
Visst ändras smaken. Det har jag själv erfarit. Man blir mer slipad och kräsen ju mer man provar och uppskattar också andra stilar.

Keen skrev:
Jag tror det är just detta som folk, iallafall jag, stör sig på. Att du tvärsäkert säger dig kunna avgöra att ett av världens bästa viner är bättre än ett annat av världens bästa, och att alla andra åsikter är fel, och att valet är lika lätt som valet mellan Gredos och Chateau Petrus.

Med reservation för att jag missförstått dig.

:)

Darth Angelus skrev:
Kan vara bra att ha hört mina förträffliga rekommendationer om man någonsin skulle ställas inför detta val. ;D
Jag tycker nog att emotikonen torde antytt att det inte var döallvarligt menat, och att självberömmet i det inlägget också hintade om en inte alltför hög nivå av allvar. Om jag uppfattades som lite för kategorisk så beklagar jag det, men jag sa i och för sig bara till 90-95%. Faktum är ändå att CdM var så sjukt bra, så överlägset supergrymt, att jag har svårt att se hur DP med någon sendegorgering eller lagring inte skall bli krossad av det.
OK, jag har haft lite hård ton, men jag tror nog du kan se att Jos inte är helt fri från skuld på det planet heller. Sedan har min vecka varit rätt tuff så jag var inte direkt på humör för tjafs eller att folk idiotförklarade mig.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Precis! Och det utan att själv ha provat någon utav de två speficika vinerna ifråga.
Ja, med glimten i ögat och en viss reservation.

Jos skrev:
Sen tror jag att Darth blandar ihop terminologin litegrann.. Alternativt visar på sin kunskapsbrist då han hävdar att CdM tekniskt skulle vara bättre tack vare låga skördeuttag. Låga skördeuttag, som INTE behöver ge ett bättre vin, är inte samma sak som hård selektering som per definition ger ett bättre vin. Här kan den intresserade läsa på lite från Manfred Krankl som är rätt hemma på det området.
Jag har inte blandat ihop de två sakerna. CdM har både lägre skördeuttag och hårdare selektering än DP, såvitt jag vet. Men jag har aldrig sagt att de två är samma sak.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

J.S. skrev:
Såja, nu tar vi varandra i hand och ber om förlåtelse så ingen går ledsen till sängs ;)
Det är helt OK för mig. Jag är inte förbannad på någon. Jag försvarade bara min position i samma tonläge som jag bemöttes. 8)
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Vet inte så mycket om Clos Saint-Hilaire. Skördeuttaget är en del av vad som gör något teoretiskt bättre, och det är svårt att säga om CSH har högre eller lägre hl/ha än Salon.

Om det är som du säger att du inte blandar ihop begreppen så är det ju värre, - du visar på att du inte vet vad du pratar om.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Om det är som du säger att du inte blandar ihop begreppen så är det ju värre, - du visar på att du inte vet vad du pratar om.
Suck, måste du fortsätta att tjafsa?
Om du inte tror att lägre skördeuttag ger bättre vin generellt eller vad du nu vill säga, varför tror du i så fall att man satt en övre gräns för skördeuttaget i Champagne? För att man har lust att tjäna mindre pengar?
Varför har en del av världens absolut främsta viner ruggigt lågt skördeuttag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen