Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Jodå. Men är den sann? :D
Visst ändras smaken. Det har jag själv erfarit. Man blir mer slipad och kräsen ju mer man provar och uppskattar också andra stilar.

Jag kan inte svar med säkerhet, ty endast idioter är tvärsäkra på sin sak.;)
Visst får man ofta något som går under "accquired taste". Men med tiden kan man också bli mindre kategorisk och mer förlåtande och framförallt tycker jag att smaken ofta går i cykler. Ibland får man upp näsan för saker som någon annan pekar ut åt en, ibland fördricker man sig på en viss typ av vin o s v. Jag tror att tre år från nu så kommer din smak att se annorlunda ut jämfört med idag.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

vintjej skrev:
Jag kan inte svar med säkerhet, ty endast idioter är tvärsäkra på sin sak.;)
Nåväl, de flesta av det här forumets medlemmar är nog rätt tvärsäkra på att toppbordeaux slår BiB.

vintjej skrev:
Visst får man ofta något som går under "accquired taste". Men med tiden kan man också bli mindre kategorisk och mer förlåtande och framförallt tycker jag att smaken ofta går i cykler. Ibland får man upp näsan för saker som någon annan pekar ut åt en, ibland fördricker man sig på en viss typ av vin o s v. Jag tror att tre år från nu så kommer din smak att se annorlunda ut jämfört med idag.
Jag förstår vad du menar och visst håller jag med om att min smak med all säkerhet kommer att ändras inom de närmsta tre åren (och framöver).

Jag menade inte att låta kategorisk, men det kändes som att Jos blev sur för att jag extrapolerade vilket vin som antagligen är bäst av två utifrån tidigare erfarenheter. Detta menar jag görs hela tiden, även av Jos själv. Jag förstår att DP har lagringspotential och att jag druckit den för ung, men efter att ha provat prestiger i olika åldrar har jag en erfarenhet av ungefär hur mycket lyft lagring ger och även ungefär hur stor skillnaden är mellan bra, halvbra och svaga årgångar av samma vin är. De generösast tilltagna förhoppningarna om hur bra DP kan bli med lagring, bättre årgång och senare degorgering räcker helt enkelt inte på långa vägar för att lyfta upp den till CdMs nivå. Sedan är DP säkert riktigt gott i rätt former och kan säkert ge en stor upplevelse.

Vad jag tycker är pinsamt är hur de här forumet medlemmar kategoriskt hånar BiB-pöbeln för att sedan föra liknande resonemang om pris kontra kvalitet, d.v.s. att över en viss prisgräns kan det inte bli bättre. Om någon champagne bara fått stämpeln "prestige" så finns det inte bättre, bara annorlunda som passar någons personliga smak bättre. Alla prestiger (bättre eller sämre årgångar åsido) är precis lika bra, personlig smak åsido. Det tycks vara sådant tänkande som gör att man buntar ihop Comtes de Champagne, Dom Pérignon (både vanliga och oenotequen) och Clos du Mesnil på samma nivå, när det är uppenbart för de som kan champagnedistriktet väl att Clos du Mesnil ligger i en nivå för sig.
Man sågar icke vinintresserade för att de inte tycker vin blir godare över 100 kr men anser själv att vin inte blir godare över 1500-2000 kr. Ja, det är en skillnad på nivån men det är en gradskillnad. Över en godtycklig prisnivå anses det inte bli bättre längre. BiB-pöbeln har dessutom ursäkten att den inte är intresserad av vin att luta sig emot, men vad är ursäkten för detta forums medlemmar? Ja, andra faktorer än kvaliteten spelar in för priset, givetvis, men över 1500 kr minskar bara hastigheten av kvalitetsökningen. Den prisnivå över vilken vin inte blir bättre alls (vilken jag inte vet var den går, om den alls finns) är betydligt högre än vad även det här forumets medlemmar tycks vilja medge (och även högre än jag själv trodde för ett par år sedan). Visst, kvalitetsökningen per krona är givetvis mycket mindre från champagne för 1500 kr till Clos du Mesnil än den är från 100 kronorsbubbel till sagda 1500-kronorschampagne, men att den inte finns alls som vissa här tycks tro var något jag ville markera att jag inte går med på.

Tack för ett sansat och vänligt inlägg, för övrigt!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag kan ana att kanske vissa inte förstått mig helt rätt. När jag säger att Clos du Mesnil är bättre än Dom Pérignon eller Comtes de Champagne menar jag strikt tekniskt. Det är ungefär som påståendet att spelmaskinen PlayStation 3 (för att dra en parallell till ett annat intresse) med sin prestanda är bättre tekniskt än Nintendo Wii (vilket vem som helst som inte är blind kan se på grafiken). Vad den enskilde uppskattar mest eller är villig att lägga pengar på är en annan sak, givetvis. Det är inte säkert att den enskilde får ut mer av att dricka Clos du Mesnil än Dom Pérignon, lika lite som det är säkert att den enskilde får ut mer av att spela ett PlayStation 3-spel än av att spela ett Wii-spel bara för att grafiken är snyggare på det förstnämnda.

Betvivlar någon att Clos du Mesnil är ett än bättre vin än Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque) rent tekniskt så har ni inte koll på Champagnedistriktet, tyvärr.
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Betvivlar någon att Clos du Mesnil är ett än bättre vin än Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque) rent tekniskt så har ni inte koll på Champagnedistriktet, tyvärr.

Nu vet ju alla här vem som inte vet vad han snackar om i alla fall.... Case closed.
 

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Intressant tråd. Man lär sig rätt mycket - om de olika medlemmarna.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

SUPRA skrev:
Intressant tråd. Man lär sig rätt mycket - om de olika medlemmarna.

Tack Supra, morgonens skratt :)

För det är vad jag tänkt och även antytt tidigare i annan tråd "...fundera på hur du vill bli uppfattad". Men trots allt är folk olika i forum och IRL, men kanske skulle allt vara trevligare och mer respektfullt om vi var mer som i IRL även på nätet.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Herreminje.... vilken j*vla tråd....

Krug CdM är säkert ett riktigt bra vin, det betvivlar jag inte. Jag har dock svårt att tro att jag skulle ranka det som #1 då jag oftast faller för andra druvor. Hursomhelst, det här snacket om att det rent tekniskt är ett bättre vin, det är ju bara jävla blaj... Vaddå rent tekniskt?

Sen tror ju jag såhär, att den som köpt en flaska eller två ALDRIG skulle avslöja dess svagheter. Hade jag slantat så mycket pengar för en pava vin skulle jag också benhårt intala mig själv att det är det bästa jag druckit, trots att sanningen egentligen kanske är en annan...

________________________________________________________________

Näe, för att återgå till topic lite, här är den rätta listan. Ni kan se den lite som ett facit.
1. Fuzion
2. Törley
3. Rotari
4. Chapel hill
5. pongracz
6. Cordon negro
7. Amadeus
8. Asti
9. Åkeson
10. Henkell Trocken
Allt ovan ÄR Champagne, så är det. Det finns visst Champagne som är gjord i Champagne, men de är så jävla sura...

Fredag idag, vad sägs om att vi tillsammans sjunger We shall overcome?
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Sjödin skrev:
Näe, för att återgå till topic lite, här är den rätta listan. Ni kan se den lite som ett facit.
1. Fuzion
2. Törley
3. Rotari
4. Chapel hill
5. pongracz
6. Cordon negro
7. Amadeus
8. Asti
9. Åkeson
10. Henkell Trocken
Allt ovan ÄR Champagne, så är det. Det finns visst Champagne som är gjord i Champagne, men de är så jävla sura...

Fredag idag, vad sägs om att vi tillsammans sjunger We shall overcome?

:D

Varför är inte Codorníu med?
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Sjödin skrev:
Aldrig blivit bjuden på den, så enkelt är det...

Lovar att bjuda på den nästa gång vi är på Grand.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Lovar att bjuda på den nästa gång vi är på Grand.
Eh.... du har ju tydligt klargjort att du gör allt i din makt för att undvika mig..?
 

v_skogh

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Sjödin skrev:
________________________________________________________________

Näe, för att återgå till topic lite, här är den rätta listan. Ni kan se den lite som ett facit.
1. Fuzion
2. Törley
3. Rotari
4. Chapel hill
5. pongracz
6. Cordon negro
7. Amadeus
8. Asti
9. Åkeson
10. Henkell Trocken
Allt ovan ÄR Champagne, så är det. Det finns visst Champagne som är gjord i Champagne, men de är så jävla sura...


Fredag idag, vad sägs om att vi tillsammans sjunger We shall overcome?

Va fan, Asti på 8:e plats och Henkell Trocken bara på 10:e.
Henkel är rent tekniskt ett mycket bättre vin än Asti. Kan tyvärr inte ta din lista som facit även om den är nästan helt rätt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Nu vet ju alla här vem som inte vet vad han snackar om i alla fall.... Case closed.
Intressant påstående, med tanke på att ingen som attackerar mig här har ens druckit CdM. Det är bara jag som vet vad jag talar om.

SUPRA skrev:
Intressant tråd. Man lär sig rätt mycket - om de olika medlemmarna.
Den tydligaste lärdomen jag dragit av den här tråden är att vissa medlemmar på det här forumet inte är så väsensskilda från den BiB-pöpel som de föraktar. Det är ett pinsamt hyckleri.
Jag har för övrigt hört precis samma argument presenterade mot mig från en kompis som hävdat att prestigechampagne inte nödvändigtvis är bättre än den typen av bubbel som platsar på Sjödins lista.
Patetiskt.
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Tack för ett sansat och vänligt inlägg, för övrigt!

Varsågod!:;

Nu låter du ju mer nyanserad. Jag tror jag förstår hur du menar. Men jag är ändå inte med.
BIB och en Bordeuax som är klassificerad är nog en för drastisk jämförelse. Men klassifieringssystemet i sig är ju en kul histora. Det finns många cru bourgeoiser där ute som definitivt kan tävla med de klassificerade. För att inte tala om Reignac som ju piskat många stora slott i blindprovningar med erfarna provare. Visst kan ett vin se bra ut på papperet, men det säger inte allt.
För att komplicera det hela ytterligare så kan ju en billig Chinon eller Bourgeuil smaka som en bra, mogen bordeaux, med 5 - 10 års lagring.
Och i blindprovningar med mogna riojor och bourgogner kan man få det riktigt svårt. Ålder är en nyckfull faktor.

När jag var med i Aftonbladets provningspanel så hade vi ett eget bedömningssystem. Ingen prisvärdhet, bara poäng på färg, doft, smak och - CHARM. Charmfaktorn ligger på något sätt utanför all teknisk kontroll och råkar vara en faktor jag själv värderr mycket högt. Det resonemang du för är säkert högst relevant om man ska investera i vin och betraktar viner som en aktie. Och säkert skulle du få bra avkastning på din investering och vackert så. Men inte min påse precis. Och i övrigt så tycker jag att du och alla borde ha tillräcklig tilltro till dina egna smaklökar och ditt eget huvud för att luta resonemanget på just det och inte andra människors, hur fina 100-poänsskalor de än har gjort.
Sedan har jag inte följt alla medelammars inläggshistorik, så jag kan inte hänga med dig i resonemanget där.
Men, tesen att vid en viss gräns så är priset inte längre beroende av framställning och kvalitet, den kan jag förstå.
Men var går den gränsen? Är den konstant?
Det tror jag inte. Särskilt inte nu under lågkonjunktur och vikande efterfrågan på högstatusviner. Men vore ju väldigt kul att med ovedersäglig bevisning kunna konstatera att ett vin inte är PRISVÄRT. :D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Sjödin skrev:
Krug CdM är säkert ett riktigt bra vin, det betvivlar jag inte. Jag har dock svårt att tro att jag skulle ranka det som #1 då jag oftast faller för andra druvor.
Det betvivlade jag också, tills jag provade det.

Sjödin skrev:
Hursomhelst, det här snacket om att det rent tekniskt är ett bättre vin, det är ju bara jävla blaj... Vaddå rent tekniskt?
Det som förmodligen skulle uppfattas som bäst och mest spännande för en jury riktigt vana vinprovare. DP är ett tekniskt sett bättre vin än standard-Moët, exempelvis.

Sjödin skrev:
Sen tror ju jag såhär, att den som köpt en flaska eller två ALDRIG skulle avslöja dess svagheter. Hade jag slantat så mycket pengar för en pava vin skulle jag också benhårt intala mig själv att det är det bästa jag druckit, trots att sanningen egentligen kanske är en annan...
Men jag drack CdM på en restaurang. Sedan, över ett halvår senare bestämde jag mig för att det var så sjukt bäst att jag skulle lägga multum på det igen. Jag har nu ytterligare två flaskor i vinkällaren. Om du inte tror mig, tro världens främste champagneexpert (Juhlin) och den medlem som tycks ha druckit i särklass mest prestigechampagne här (Krug88). De har druckit en j...a massa årgångar CdM. Tror du de skojar?
 

Krug88

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Betvivlar någon att Clos du Mesnil är ett än bättre vin än Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque) rent tekniskt så har ni inte koll på Champagnedistriktet, tyvärr.
I regel är det väl ett större vin, men inte alltid.
CdM 83 mot Dompa 83 var ingen match, Dompan sopade mattan med CdM!
Båda var orginaldegade och hade legat i samma källare sedan de släppts.

Och jo, jag har druckit CdM. 20-30 gånger sådär.
Har dock inte testat 80, 86 och 98 än...
 

Krug88

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Du är ju pinsam :-[
Det var inte riktigt samma priser på CdM för 5-10 år sedan.
Tror jag betalade 1 500kr för 89:an och 2 200 för 85:an.
90:an gick ju på knappt 3 000, priserna har ju mer än fördubblats bara sedan dess... :'(
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Krug88 skrev:
Det var inte riktigt samma priser på CdM för 5-10 år sedan.
Tror jag betalade 1 500kr för 89:an och 2 200 för 85:an.
90:an gick ju på knappt 3 000, priserna har ju mer än fördubblats bara sedan dess... :'(

Jag får väll försöka komma över en 86:a och plocka med mig upp nästa gång. Då får vi ju båda testa något nytt.

Ångrar bittert att jag inte gjorde som Darth och gick till Sjömagasinet och plockade in en tillsammans med lite mat. De hade den (86:an) för 5500 någonting men nu är den tyvärr slut.
88:an har däremot kommit in igen men priset är inte lika lågt som innan. 9365:- går den loss på nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen