Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

vintjej skrev:
Eller att Jacqesson 732 var vidrig och luktade kan jang och fågelbajs. Och hur fan förklarar man det,

Dåligt luktsinne, man dricker champagnen nära latrinen eller så har man ätit en extra kyddad , två dagar gammal kebab precis innan
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

;D Det e kul är Darth namedroppar ha ha... Det brukar tyda på osäkerhet. Men jag håller mig objektiv och roas gott åt denna tråd.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
;D Det e kul är Darth namedroppar ha ha... Det brukar tyda på osäkerhet. Men jag håller mig objektiv och roas gott åt denna tråd.
Namedroppar?

Jag är inte osäker på min sak alls.
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

shorepower skrev:
Dåligt luktsinne, man dricker champagnen nära latrinen eller så har man ätit en extra kyddad , två dagar gammal kebab precis innan

Ja, det är för mögigt att de alltid ska ha en fågellatrin så nära baren på champagnebaren - som om det inte var nog med de extra starka kebaberna de har som finger food.:D
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jag fattar inte att ni orkar. Jag spenderade min afton med att dricka skumpa istället och det var väldigt trevligt.
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Visserligen är det mesta av detta sant, men det ändrar inte min position. Men jag håller med om att vi antagligen inte kommer att komma längre. Det har varit en god diskussion. Trevlig helg!

Glömde säga: Tack det samma!
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Jag fattar inte att ni orkar. Jag spenderade min afton med att dricka skumpa istället och det var väldigt trevligt.

Jag tillbringade större delen av kvällen till att försöka övertala min man att vi skulle dricka skumpa. Blev så otroligt sugen av den här tråden. Men näe, han skulle dricka öl. Så jag fick nöja med mig med rödtjut.
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Namedroppar?

Namedroppa: Populärt stureplans fenomen där man för att imponera på andra slänger in några kändisar i konversationen. Typ var på fika med kungen, hade drinkbord med Persbrandt... osv...
Fick lite namedroppar känsla när du plötsligt slänger in massa namn typ Krug88, CH osv... Nu påstår jag inte att Krug88 och CH är kungen och Persbrandt utan detta var namedropping på en lite lägre nivå ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Fy fan vilken jävla fjantig invändning från Jos. Om man inte har druckit någon av två viner så kan man inte ha en ANING vilket som är det bättre vinet baserat på tidigare erfarenheter. Jag har inte druckit varken Petrus eller Gredos heller, men jag kan nog svära med en ganska hög sannolikhet att det förstnämdaa är bättre. Det är förstås som Keen säger lättare i det fallet, så jag skulle justera upp procentsatsen lite, kanske från 90-95% till sådär 99,99% (att Petrus är förstört åsido, även om jag utan att ha provat misstänker att även en exempelvis korkdefekt Petrus kan vara godare än Gredos). Jag håller fast vid att det finns en rätt stor skillnad mellan Dom Pérignon och Clos du Mesnil i mängden omsorg som går åt till att maximera kvaliteten. Vad gäller skördeuttag, mindre och mer kontrollerad produktion och rubbet som har med mätbar kvalitet att göra så krossar Clos du Mesnil Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque). Jag tror inte ett smack på att det här forumets medlemmar som tjafsade emot mig är så aningslösa om detta faktum som de ville göra gällande (möjligtvis Jos, han verkar lite så). Detta, i kombination med uttalanden från världens främsta auktoritet på området och de tidigare erfarenheter jag själv hade summerade jag till 90-95% sannolikhet att Clos du Mesnil var den bättre champagnen i jämförelsen. Jag har ändå provat någon årgång av båda vinerna och vet ungefär hur mycket si och så mycket lagring tillför, och även om oenotequen är senare degorgerad än vanliga DP så vet jag också att detta inte brukar göra champagne varken mindre eller större, bara annorlunda.

Jos kanske inte själv inte hade en aning i frågan. Det kan jag väl köpa. Han hör inte till topp 10 (kanske inte ens topp 20) av det här forumets aktiva medlemmar när det gäller koll på champagne i den här klassen (han vet att båda ligger under prestigeflagg och lyssnar på sin idol Parker, vilket vilken idiot som helst som kan surfa på nätet skulle kunna fixa). Dock så kan man nog räkna upp de medlemmar med mer erfarenhet av hela kvalitetsspektrumet i champagne än jag själv på handen. Krug88 poppar upp först (20-30 CdM är ganska ruggigt svår erfarenhet att tävla med). Som sommelier i världsklass antar jag att Andreas L riktigt mycket också. Kan nog tro att anders, El Burro Grande och Krug har riktigt god koll på champagne även de, men exakt hur god koll vet jag ej. Har någon lagt märke till att ingen av dessa tillhör de som högljutt idiotförklarat mig för att jag säger mig TRO att CdM var bättre i nämnda jämförelse?
Annars finns det väl en hel del medlemmar som har ungefär lika mycket erfarenhet av finchampagne eller lite mer nen som inte provat CdM och därför inte har koll på hela kvalitetsspektrumet (vet alltså inte hur skillnaden mellan vanlig prestige typ DP eller Comtes och ultrararitet med rekordlågt uttag av typ CdM smakar). Vad jag stör mig så grovt på är att en av de aktiva medlemmar här på forumet med absolut MINST erfarenhet av champagne i den här klassen och som inte verkar så påläst om champagne tror sig veta vad jag kan och inte kan ha en aning om. Vilken jävla fjant!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Namedroppa: Populärt stureplans fenomen där man för att imponera på andra slänger in några kändisar i konversationen. Typ var på fika med kungen, hade drinkbord med Persbrandt... osv...
Fick lite namedroppar känsla när du plötsligt slänger in massa namn typ Krug88, CH osv... Nu påstår jag inte att Krug88 och CH är kungen och Persbrandt utan detta var namedropping på en lite lägre nivå ;D
Kalla det vad du vill. Jag har själv smakat CdM och det var en ganska märkbar skillnad i koncentration i kombination med elegans gentemot vanliga prestiger. Om du inte la märke till detta så är det bara att beklaga din smaklöksdefekt. Diskussionen handlade om vad som var bäst, inte "värt sitt pris". Prisvärde brukar vi inte diskutera på det här forumet, men vill du göra det så kan jag hänvisa dig hit. Om du vill ha lite champagnetips, gå hit!

Jag betvivlar att Krug88 skojade när han rankade Clos du Mesnil högst. Samma med Juhlin.
 

chambertin

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Fy fan vilken jävla fjantig invändning från Jos. Om man inte har druckit någon av två viner så kan man inte ha en ANING vilket som är det bättre vinet baserat på tidigare erfarenheter. Jag har inte druckit varken Petrus eller Gredos heller, men jag kan nog svära med en ganska hög sannolikhet att det förstnämdaa är bättre. Det är förstås som Keen säger lättare i det fallet, så jag skulle justera upp procentsatsen lite, kanske från 90-95% till sådär 99,99% (att Petrus är förstört åsido, även om jag utan att ha provat misstänker att även en exempelvis korkdefekt Petrus kan vara godare än Gredos). Jag håller fast vid att det finns en rätt stor skillnad mellan Dom Pérignon och Clos du Mesnil i mängden omsorg som går åt till att maximera kvaliteten. Vad gäller skördeuttag, mindre och mer kontrollerad produktion och rubbet som har med mätbar kvalitet att göra så krossar Clos du Mesnil Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque). Jag tror inte ett smack på att det här forumets medlemmar som tjafsade emot mig är så aningslösa om detta faktum som de ville göra gällande (möjligtvis Jos, han verkar lite så). Detta, i kombination med uttalanden från världens främsta auktoritet på området och de tidigare erfarenheter jag själv hade summerade jag till 90-95% sannolikhet att Clos du Mesnil var den bättre champagnen i jämförelsen. Jag har ändå provat någon årgång av båda vinerna och vet ungefär hur mycket si och så mycket lagring tillför, och även om oenotequen är senare degorgerad än vanliga DP så vet jag också att detta inte brukar göra champagne varken mindre eller större, bara annorlunda.

Jos kanske inte själv inte hade en aning i frågan. Det kan jag väl köpa. Han hör inte till topp 10 (kanske inte ens topp 20) av det här forumets aktiva medlemmar när det gäller koll på champagne i den här klassen (han vet att båda ligger under prestigeflagg och lyssnar på sin idol Parker, vilket vilken idiot som helst som kan surfa på nätet skulle kunna fixa). Dock så kan man nog räkna upp de medlemmar med mer erfarenhet av hela kvalitetsspektrumet i champagne än jag själv på handen. Krug88 poppar upp först (20-30 CdM är ganska ruggigt svår erfarenhet att tävla med). Som sommelier i världsklass antar jag att Andreas L riktigt mycket också. Kan nog tro att anders, El Burro Grande och Krug har riktigt god koll på champagne även de, men exakt hur god koll vet jag ej. Har någon lagt märke till att ingen av dessa tillhör de som högljutt idiotförklarat mig för att jag säger mig TRO att CdM var bättre i nämnda jämförelse?
Annars finns det väl en hel del medlemmar som har ungefär lika mycket erfarenhet av finchampagne eller lite mer nen som inte provat CdM och därför inte har koll på hela kvalitetsspektrumet (vet alltså inte hur skillnaden mellan vanlig prestige typ DP eller Comtes och ultrararitet med rekordlågt uttag av typ CdM smakar). Vad jag stör mig så grovt på är att en av de aktiva medlemmar här på forumet med absolut MINST erfarenhet av champagne i den här klassen och som inte verkar så påläst om champagne tror sig veta vad jag kan och inte kan ha en aning om. Vilken jävla fjant!

Är det inte dags att droppa den här följetången nu ?

Jag tror att dom flesta vet vid det här laget vad du tycker om CdM kontra andra préstigechampagner.
Det enda du förmodligen kommer att åstadkomma med att fortsätta är att fler kanske hoppar på dig i stället för att debattera med dig och dina åsikter.
Mycket av det du skriver har du skrivit många ggr förut. Det blir inte mer sant för att du upprepar det.

Personligen tycker jag att det är trist med så här mycket personangrepp i ett annars väldigt bra och kul forum.
 

Krug88

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Oj, dags att stänga den här tråden snart tror jag...

Jag tolkar det lite som att Darth påpekar att CdM är på pappret ett mycket större vin än Dompa.
Medans Jos försöker få fram att det inte behöver vara det bara för att statistiken säger så.
Båda har väl rätt på sitt sätt...

För övrigt finns det många på det här forumet som är kompetenta på Champagne.
Andreas, Magnum och Krug är alla grymt duktiga och erfarna.
Och Andreas Larsson sopar mattan med oss alla, på de flesta vinområden!

Andreas(inte Larsson) drack dessutom CdM 98 igår kväll med Julle, ni kan ju fråga honom hur den upplevdes ;D
Julle gav den tydligen potential 99p.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

chambertin skrev:
Är det inte dags att droppa den här följetången nu ?

Jag tror att dom flesta vet vid det här laget vad du tycker om CdM kontra andra préstigechampagner.
Det enda du förmodligen kommer att åstadkomma med att fortsätta är att fler kanske hoppar på dig i stället för att debattera med dig och dina åsikter.
Mycket av det du skriver har du skrivit många ggr förut. Det blir inte mer sant för att du upprepar det.

Personligen tycker jag att det är trist med så här mycket personangrepp i ett annars väldigt bra och kul forum.
Jos var den som kom med personangrepp. Jag svarade bara med samma mynt. Att han har nollkoll på jämförelsen DP vs. CdM är helt uppenbart. Jag blir rätt jävla trött av mobmentaliteten som vissa uppvisar här. Samla ihop ett gäng och hoppa på en person och beskyll sedan denne för att tråden spårat ur.

Krug88 skrev:
Oj, dags att stänga den här tråden snart tror jag...

Jag tolkar det lite som att Darth påpekar att CdM är på pappret ett mycket större vin än Dompa.
Medans Jos försöker få fram att det inte behöver vara det bara för att statistiken säger så.
Båda har väl rätt på sitt sätt...
Jag försökte förklara att jag fattade Jos poäng, men att jag ändå kan svära till rätt stor sannolikhet att CdM skulle vinna.

Krug88 skrev:
För övrigt finns det många på det här forumet som är kompetenta på Champagne.
Andreas, Magnum och Krug är alla grymt duktiga och erfarna.
Och Andreas Larsson sopar mattan med oss alla, på de flesta vinområden!
Jag håller helt med (glömde Magnum), vilket inte ändrar på att jag sopar mattan med Jos på champagne.

Krug88 skrev:
Andreas(inte Larsson) drack dessutom CdM 98 igår kväll med Julle, ni kan ju fråga honom hur den upplevdes ;D
Julle gav den tydligen potential 99p.
Intressant. Skall bli kul att höra. I så fall gav Juhlin den 5 poäng mer än han gav DP av samma årgång.
 

Keen

slan
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Jos var den som kom med personangrepp. Jag svarade bara med samma mynt. Att han har nollkoll på jämförelsen DP vs. CdM är helt uppenbart. Jag blir rätt jävla trött av mobmentaliteten som vissa uppvisar här. Samla ihop ett gäng och hoppa på en person och beskyll sedan denne för att tråden spårat ur.
Jag försökte förklara att jag fattade Jos poäng, men att jag ändå kan svära till rätt stor sannolikhet att CdM skulle vinna.
Jag håller helt med (glömde Magnum), vilket inte ändrar på att jag sopar mattan med Jos på champagne.
Intressant. Skall bli kul att höra. I så fall gav Juhlin den 5 poäng mer än han gav DP av samma årgång.

Men det är ju precis det du inte gjort, förstått Jos poäng dvs, och inte min heller för den delen. Känns det som iallafall :)

Tyckte Krug88 sammanfattade det hela bra med:
Jag tolkar det lite som att Darth påpekar att CdM är på pappret ett mycket större vin än Dompa.
Medans Jos försöker få fram att det inte behöver vara det bara för att statistiken säger så.
Båda har väl rätt på sitt sätt...


Men det känns som att denna diskussion inte leder någonstans alls...kul iofs, vårt första flame war ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Trevlig helg ;D

arguing_on_internet.jpg
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Keen skrev:
Men det är ju precis det du inte gjort, förstått Jos poäng dvs, och inte min heller för den delen. Känns det som iallafall :)
Jag har mer än väl fattat att jag kan inte VETA vad som är bättre. Vet motsvarar 100% sannolikhet, inte 90-95% som jag skrev. Jag har bara en VÄLDIGT STARK ANING om vilket av de två som är bättre, av skäl som jag presenterat utförligt vid det här laget.

För övrigt var DP en av de absolut svagaste upplevelserna jag haft av en prestigechampagne hittills. Det kan bero på flera saker. Ungdom, bland annat, även om jag tyckt andra prestiger gjort bättre ifrån sig i ungdomen. Jag har dock förstått att ungdomen inte är där DP kommer till sin rätt och anser mig ha tillräcklig erfarenhet av champagneprovning för att kunna säga att DP -99 kan bli väldigt god med lagring (vilket ändå inte kommer att räcka till att tävla med CdM).
Jag tänker absolut inte vara så drastisk som vinklubbentrollet blue-chip var en gång när han skrev att DP är världens mest överskattade vin. Något sådant har jag inte på långa vägar fog för och tror inte ens på själv. Men, om det skulle vara så att vissa tror att en DP-vertikal skulle vara fullt kapabel att göra en jämn match i en tävling mot en CdM-dito i ögonen på en ihopplockad jury av världens skickligaste champagneprovare som är ute efter att hårdgranska kvalitet och inte prisvärde så skulle dessa personer tyvärr ge blue-chip åtminstone delvis rätt, så långt att personerna ifråga som tror detta överskattar DPs förtjänster.

Keen skrev:
Tyckte Krug88 sammanfattade det hela bra med:
Det tycker jag nog också.

Keen skrev:
Men det känns som att denna diskussion inte leder någonstans alls...kul iofs, vårt första flame war ;D
Om det blev flame war så beror det på att Jos skulle vara bror duktig och komma med pekpinnar mot mig som sopar mattan med honom när det gäller champagneerfarenhet. Jag är inte riktigt sur på någon annan specifik medlem (nej, inte dig heller), men lite irriterad på mobmentaliteten jag sett. Men bara så du vet så är det lugnt mellan oss som jag ser det. ;D Men skall det bli fred mellan mig och Jos måste han be om ursäkt först.
Kan fortfarande tycka att det är konstigt att vissa verkar tro att investeringar i form av omsorg i en champagnes kvalitet gör skillnad upp till DP-nivå men sedan spelar väldigt liten roll, men jag kan låta det vara.
 

Elvis

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Om det blev flame war så beror det på att Jos skulle vara bror duktig och komma med pekpinnar mot mig som sopar mattan med honom när det gäller champagneerfarenhet.

Kul att du inleder meningen med "om det blev flame war" och låter resten av meningen vara en flame! :D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Elvis skrev:
Kul att du inleder meningen med "om det blev flame war" och låter resten av meningen vara en flame! :D
På vad sätt var det en flame. Det var bara ett påpekande om Jos beteende.

Så trevligt att alla beskyller mig och enbart mig för att tråden spårat ur. Tack så mycket för det! Jos är en ängel som är helt skuldfri tycks du, J.S., Bubblaren och ett par till anse. Man tackar och bugar! Det är smärtsamt uppenbart att vissa här håller varandra om ryggen.

Ett budskap till alla er som vet med er att ni lägger hela skulden på mig. Läs min signatur och dra åt helvete!!! Jag tänker inte längre bry mig om att hålla mig vän med fjantar.
 

Elvis

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
På vad sätt var det en flame. Det var bara ett påpekande om Jos beteende.

Jaha, så uttrycken "bror duktig", "pekpinnar", "sopar mattan med honom" är helt objektiva beskrivningar? ;D

Darth Angelus skrev:
Jos är en ängel som är helt skuldfri tycks du [...] anse. Man tackar och bugar! Det är smärtsamt uppenbart att vissa här håller varandra om ryggen.

Jag har knappt varit med i tråden men du kanske har ägnat mer tid åt att skriva egna inlägg än att läsa? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen