Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Elvis skrev:
Jaha, så uttrycken "bror duktig", "pekpinnar", "sopar mattan med honom" är helt objektiva beskrivningar? ;D
"Bror duktig" och "pekpinnar" hänvisade till tillrättavisningarna jag fick. "Sopar mattan med honom" har att göra med att jag VET att jag provat mycket mer champagne i den här klassen.

Elvis skrev:
Jag har knappt varit med i tråden men du kanske har ägnat mer tid åt att skriva egna inlägg än att läsa? ;)
Det är hela tiden bara jag som anklagas för min argumentationsstil, trots att det torde vara synligt för alla som fattar ett dyft att Jos var jävligt spydig och ohövlig mot mig. Jag är inte ledsen, bara förbannad och föraktfull mot vissa här och deras brist på förmåga att se objektivt hur konflikten startade.
 

Öhman

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

En helt fascineranade tråd på många plan.

Hoppas ni tillåter en högst personlig reflektion kring tråden och forumet i stort.

Denna tråd påminner mig om när jag var tonåring och de tuffa killarna samlades med sina moppar, rusade sina motorer och diskuterade vilken mopedmodell som var bäst. Snacket gick snabbt över till storebrorsornas 500- och 1000-kubikare och kvaliteten på argumenten blev därefter helt i klass med "du har väl aldrig provat en Harley/CdA".
Eftersom innehållet i dessa diskussioner intresserade mig lika mycket som tuppfäktandet i denna tråd så surrade jag oftast iväg på min illgröna och automatväxlade DBS(jisses vilka ställen den tog mig till!).

Jag är inte den som vanligtvis (eller ens någonsin) brukar anlägga ett genusperspektiv på saker och ting, men jag känner att det är på tiden. Allt detta harvande om poäng, rankning, prisbilder och pittmätande om vem som provat mest/bäst/flest/dyrast måste väl betecknas som i högsta grad manligt/småpojksaktigt?

Vem är tekniskt bäst av Eddie Mercurey och sångaren i Metallica (vad han nu heter). Ja men snälla!!!
Handlar inte vin om upplevelsen? När ska vi få se fler tastingnotes och beskrivningar av vinerna ni provat (mer än "gott" och "skitgott" alternativt hur full/bakfull man blev).
Och varför måste alltid specialområden (oavsett om det är vin, whiskey, bilar, öl, frimärken eller fågelskådande) där vi killar dominerar alltid sluta i revirpinkande och muskelklämmande?

Har hållit mig undan ett tag från forumet. Trodde när jag gick med att här fanns medmännisikor som faktiskt var genuint intresserade av smakupplevelser, att njuta och låta njuta samt att lära sig av andra.
Jag är fortfarande optimist.

Ha en riktigt skön helg! Njut något riktigt bra!

(Min Madiran från 2000 som stått och luftats sedan igår har gjort mig lite mild och filosofisk med sin stora, mörka, sammetslena frukt, massiva men avrundade tanniner och långa komplexa eftersmak. Nu har jag dessutom blivit väldigt sugen på en champagne av någon anledning. )
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Gustibus, jag är ledsen om diskussionen upplevdes som sådan. Vad jag ville göra gällande var bara att mängden omsorg som lagts ner i ett vin har stor betydelse för sannolikheten att man får en stor upplevelse av vinet. Inte att det var helt avgörande, nej, men av stor betydelse. Jag tror att de flesta av detta forums medlemmar mer än väl känner till detta förhållande, annars behövde de inte ens slösa pengar på DP utan kunde gå på Henkell Trocken eller någonting i den stilen. Det lustiga upplevde jag var att de tycktes tro att det förhållandet ändrades om man gick ännu längre än DP för att maximera kvaliteten under produktionen. Det tyckte jag var en ganska inkoherent position rörande förhållandet mellan omsorg under produktionen och slutresultatets smakkvalitet.

Det mesta i livet är inte antingen-eller förhållanden, utan gråskalor. Förhållandet prestige kontra massproducerat blask när det gäller vin är inget undantag. Prestigechampagne är bara champagne som har passerat en viss gräns åt prestigehållet på denna skala, som jag ser det. Med andra ord finns det gradskillnader i prestige. Vissa tycks dock vilja trycka ihop all prestigechampagne till en och samma platta nivå. :-\
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Kalla det vad du vill. Jag har själv smakat CdM och det var en ganska märkbar skillnad i koncentration i kombination med elegans gentemot vanliga prestiger. Om du inte la märke till detta så är det bara att beklaga din smaklöksdefekt. Diskussionen handlade om vad som var bäst, inte "värt sitt pris". Prisvärde brukar vi inte diskutera på det här forumet, men vill du göra det så kan jag hänvisa dig hit. Om du vill ha lite champagnetips, gå hit!

Ha ha ha du e inte sann... Det ända jag har sagt är att jag inte kan rangordna champange, för mig handlar det om mer än bara den tekniska framställningen. Visst är tekniken intressant men ej avgörande. Att hoppa på mig för att jag inte tycker att CdM är värd sitt pris är patetiskt av dig. En sak ska du veta, jag har till skillnad mot lilla dig råd att dricka vad jag vill, när jag vill, var jag vill...! Men bara för att jag har råd att dricka CdA varje helg så innebär inte det att jag gör det. Prisvärdhet tycker jag är ett högt intressant ämne som en wannabe som dig kanske inte förstår. Än en gång: PATETISKT påhopp!

Btw CDM är grym, inget snack om saken!
 

Lando

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Seriöst så lär inte den här tråden komma längre, ni kan flamea varandra i PM istället tycker jag.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Ha ha ha du e inte sann... Det ända jag har sagt är att jag inte kan rangordna champange, för mig handlar det om mer än bara den tekniska framställningen. Visst är tekniken intressant men ej avgörande. Att hoppa på mig för att jag inte tycker att CdM är värd sitt pris är patetiskt av dig. En sak ska du veta, jag har till skillnad mot lilla dig råd att dricka vad jag vill, när jag vill, var jag vill...! Men bara för att jag har råd att dricka CdA varje helg så innebär inte det att jag gör det. Prisvärdhet tycker jag är ett högt intressant ämne som en wannabe som dig kanske inte förstår. Än en gång: PATETISKT påhopp!

Btw CDM är grym, inget snack om saken!
Haha, en fjant som skall gå till show-off med sina pengar och talar nedlåtande om folk som är vinintresserade utan att ha råd att dricka det de helst skulle vilja så ofta som de skulle vilja. Det är synd att det finns personer som du som har råd med det bästa men inte uppskattar det. Jävligt synd. Det är väl brats som du som sprutar CdM också? Men för att informera dig så skulle jag inte heller dricka CdA varje helg även om jag hade haft råd.
Eftersom du är novis på forumet kan jag än en gång tipsa dig om att prisvärde är inget vi brukar diskutera här. Att du uppenbarligen är snuskigt rik ändrar inte på det för fem öre utan gör bara att du har ännu mindre ursäkt. Inte heller gör det dig till en skickligare vinprovare.
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jepp dags att lägga ner...!

Vet att min förra inlägg var onödigt och omoget MEN blir irriterad när Darth hoppar på mig helt i onödan.
Han verkar ha lite problem med att ta människor...

Och btw varför skulle man inte kunna disktutera prisvärdhet även på ett forum som detta.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Jepp dags att lägga ner...!

Vet att min förra inlägg var onödigt och omoget MEN blir irriterad när Darth hoppar på mig helt i onödan.
Han verkar ha lite problem med att ta människor...
Du drog upp namedroppar-skiten, så spela inte helgon!
Och jag har svårt att ta människor som skall vara duktiga och tillrättavisa, som Jos och nu även du. Du borde ha sett att det redan rådde en mobmentalitet och inte gått in med din jävla namedroppar-grej som strå till stacken.

Och jag kan svälja skit, men varför skulle jag?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Du drog upp namedroppar-skiten, så spela inte helgon!
Och jag har svårt att ta människor som skall vara duktiga och tillrättavisa, som Jos och nu även du. Du borde ha sett att det redan rådde en mobmentalitet och inte gått in med din jävla namedroppar-grej som strå till stacken.

Och jag kan svälja skit, men varför skulle jag?

Ge skit - svälj skit

Nåja... men du, är det möjligen så att du tror du dikterar vad som ska och få sägas här i forumet? Vill jag eller ngn annan tala prisvärdhet så står det oss fritt. Gillar du inte det så scrolla vdare, det är ju inte svårare än så.

Du säger du skojat med mig när du sagt du säger dig veta jag inte har prestiger, inte ens har druckit dem, att jag borde hålla mig till ett annat forum. Jag tycker du är den som näst mest har otrevlig attityd av dem jag mött på ngt forum jag varit på.

Hur skulle du vilja att den här tråden avslutas DA?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Bubblaren skrev:
Ge skit - svälj skit
Torde gälla för Jos också, i så fall. Det var han som började, inte jag. Han försökte inte ens fatta vad jag ville säga utan skulle direkt idiotförklara mig. Om du inte ser det så måste du vara förblindad.

Bubblaren skrev:
Nåja... men du, är det möjligen så att du tror du dikterar vad som ska och få sägas här i forumet? Vill jag eller ngn annan tala prisvärdhet så står det oss fritt. Gillar du inte det så scrolla vdare, det är ju inte svårare än så.
I den tråd JAG skapat för att uttryckligen diskutera KVALITET är det väl off-topic?? Jag diskuterade med kayaker huruvida Juhlin ansåg Clos du Mesnil eller Comtes de Champagne var bättre. Lambo kom in med en kommentar om att tråden blivit löjlig och att det är intressantare att diskutera om Clos du Mesnils är värt sitt pris istället. Han la sig i vad jag skrev.

Bubblaren skrev:
Du säger du skojat med mig när du sagt du säger dig veta jag inte har prestiger, inte ens har druckit dem, att jag borde hålla mig till ett annat forum.
Jupp. Det var knappast döallvarligt. Ledsen att du tog åt dig, OK. Det är klart jag inte vet vad du har i din källare. Vad jag tyckte då var väl att eftersom du drev med min avatarbild fick du ta lite. Sett i efterhand borde jag inte skrivit så och det var jävligt dumt av mig. Det ändrar ändå inte på att jag anser mig blivit orättfärdigt påhoppad i denna tråd och nu med orätt anklagas för hela skiten. Det faktum att du inte verkar se att Jos startade baserat på ditt uppenbara tidigare ogillande av mig som person säger en del om din klarsynthet.

Bubblaren skrev:
Jag tycker du är den som näst mest har otrevlig attityd av dem jag mött på ngt forum jag varit på.
Tråkigt att höra, men nu har jag i alla fall bett om ursäkt för det tillfälle jag ansåg mig gjort fel mot dig. Både Jos och Lambo skulle dock spela bror duktiga så de får be om ursäkt först.

Bubblaren skrev:
Hur skulle du vilja att den här tråden avslutas DA?
En fet ursäkt från Jos för att han skulle vara bror duktig och från några till för att de gett mig hela skulden för denna tråds urspårande hade inte suttit fel. Men det väntar jag mig inte och i brist på det vet jag inte.
 

v_skogh

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Ärligt talat Darth, ser du inte åt vilket håll det lutar. Du gör dig ovän med allt och alla till slut.
Ingen har hävdat att CdM är dåligt utan direkt hävdat motsatsen. Men vad många också försöker få fram är att CdM inte är överlägset bäst bara för att det är dyrast, mest avancerat, minst skördeuttag osv. Jag upplever helheten och den väger för mig tyngst och många delar min uppfattning.
Sen är jag uppriktigt avundsjuk på alla som har provat CdM och hoppas själv vara en av dessa en dag.
Det bästa du har druckit är Cdm PUNKT. Det bästa alla andra druckit är kanske inte CdM även om du tycker det är konstigt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

v_skogh skrev:
Ärligt talat Darth, ser du inte åt vilket håll det lutar. Du gör dig ovän med allt och alla till slut.
Suck. Jaja. Jag skall försöka vara tyst. Dock så blev jag rätt sur på att Jos idiotförklarade mig och att folk sedan beskyllde mig och enbart mig för stämningen här.

v_skogh skrev:
Ingen har hävdat att CdM är dåligt utan direkt hävdat motsatsen. Men vad många också försöker få fram är att CdM inte är överlägset bäst bara för att det är dyrast, mest avancerat, minst skördeuttag osv. Jag upplever helheten och den väger för mig tyngst och många delar min uppfattning.
Sen är jag uppriktigt avundsjuk på alla som har provat CdM och hoppas själv vara en av dessa en dag.
Det bästa du har druckit är Cdm PUNKT. Det bästa alla andra druckit är kanske inte CdM även om du tycker det är konstigt.
Nej, jag tycker inte det är konstigt alls. Men det var inte det jag ville få fram direkt. Den rekommendation jag blev idiotförklarad för kvarstår dock.
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Du drog upp namedroppar-skiten, så spela inte helgon!
Och jag har svårt att ta människor som skall vara duktiga och tillrättavisa, som Jos och nu även du. Du borde ha sett att det redan rådde en mobmentalitet och inte gått in med din jävla namedroppar-grej som strå till stacken.

Och jag kan svälja skit, men varför skulle jag?

Herregud, jag tyckte ju bara att det var lite komiskt med namndroppningen. Inget mer...
Att du replikerar med påhopp och dumheter är beklagligt. Förstår faktiskt inte varför.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Herregud, jag tyckte ju bara att det var lite komiskt med namndroppningen. Inget mer...
Att du replikerar med påhopp och dumheter är beklagligt. Förstår faktiskt inte varför.
Jag fattar väl det, och hade svalt det utan kommentar i vanliga fall, men var inte på humör för det i det läget. Du borde insett att i och med att jag klagat på mobmentaliteten så skulle inte en sådan kommentar varit så välkommen för just min del vid just det tillfället. Det var redan tillräckligt på gång just då. Men, nej, nej. Du skulle dra fram det. Förklaringen till att jag svarade som jag gjorde var helt enkelt att din kommentar var droppen som fick bägaren att rinna över.

Den här tråden har avslöjat att en del tycker att Dom Pérignon av hävd hör till det absolut bästa. Om någon sedan krasst konstaterar att så inte är fallet så kan många inte ta ett sådant påstående för vad det är. Ja, jag hårddrog det när jag skrev att CdM på pappret än DP. Jag gör det ibland. Dock så har jag aldrig sagt att andra måste uppleva CdM som bäst, även om jag tydligen uppfattats så av vissa.
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth, de som inte träffat dig förstår nog inte att du är typen som bara trollar fram en Krug -98 sådär, när alla bara är som törstigast och håller på att tända av på en grym vintripp. För det kommer du alltid att ligga på plus. Men jag har läst lite tillbaka här i tråden nu och kan konstatera att man lätt kan få fel uppfattning om dig när man läser några inlägg. Du har känt dig påhoppad och det är ingen rolig känsla och jag ser varför. Du har givetvis din "rätt" att reagera hur du vill på det, men tänk på vad trist det blir om det ska råda sur stämning på nästa vinferno för det.

*Känner att jag vill göra en Birgit Friggebo och be alla ta varandra i handen och sjunga "We shall overcome".*
 

Lambo

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Är förresten övertygad att alla här håller med om att Krug CdM antagligen är den största skumpan (CdA borträknad, nån som har testat CdA förresten?).

Men bara för att den är störst, bäst och vackrast så innebär det inte att den bjuder på den största upplevelsen. Jag drack CdM på den trestjärniga michelin krogen Le Bernardin i NY, rest är ansedd att vara världens bästa fisk/skaldjurs rest, vilket jag kan hålla med om. Omgivningen var grymt, maten var helt sanslös, sällskapet mkt trevligt och skumpen i världsklass. En enorm kväll och upplevelse. Men fortfarande så är inte detta min bästa skumpa upplevelse utan den fick jag på Viking Line av alla jävla ställen. Det var många herrans år sen och jag hade inte blivit skumpafrälst än. Visst hade jag druckit lite skumpa men inte på de högre nivåerna. Den kvällen så tog jag in en Dompa -90 till maten, mest för att den var så sjukt billig. Den var billigare då på deras rest än var den var på bolaget. Varför det blev just Dompan måste jag skylla på Bond, James Bond. Kyparen öppnade vinet och jag kommer fortfarande ihåg den fantasiska aromen som spred sig av vinet. Jag smakade och hade aldrig tidigare varit med om liknande, vinet var helt fantastiskt. Rund, fin, syrlig men ändå lite mogen smak. Jag föll nästan av stolen! Att det satt finska fyllon på bordet bredvid och rapade öl gjorde mig inget, det var bara jag och vinet (och tjejen som var med då så klart...). Jag vet att jag aldrig kommer att få en lika häftig dryckesupplevlse som den kvällen på Viking Line, men man kan alltid hoppas! Har efter det druckit säkert 40 flaskor Dompa och ingen har någonsin kommit i närheten av den på finlandsfärjan. Inte ens CdM kommer upp i samma klass. Jag inser dock att smaklökarna har utvecklats...

Helvete va jag babblar på med massa nonsens som inte har med denna tråd att göra egentligen, tråden handlar ju om bästa skumpan, inte bästa upplevelsen. Ber jag om ursäkt för mitt lilla sidetrack.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

vintjej skrev:
Darth, de som inte träffat dig förstår nog inte att du är typen som bara trollar fram en Krug -98 sådär, när alla bara är som törstigast och håller på att tända av på en grym vintripp. För det kommer du alltid att ligga på plus. Men jag har läst lite tillbaka här i tråden nu och kan konstatera att man lätt kan få fel uppfattning om dig när man läser några inlägg. Du har känt dig påhoppad och det är ingen rolig känsla och jag ser varför. Du har givetvis din "rätt" att reagera hur du vill på det, men tänk på vad trist det blir om det ska råda sur stämning på nästa vinferno för det.

*Känner att jag vill göra en Birgit Friggebo och be alla ta varandra i handen och sjunga "We shall overcome".*
Det kan nog ligga något i det, men Jos var med då, vill jag minnas, så vad är hans ursäkt? Och det var han som gav sig på mig ursprungligen här.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Lambo skrev:
Är förresten övertygad att alla här håller med om att Krug CdM antagligen är den största skumpan (CdA borträknad, nån som har testat CdA förresten?).

Men bara för att den är störst, bäst och vackrast så innebär det inte att den bjuder på den största upplevelsen. Jag drack CdM på den trestjärniga michelin krogen Le Bernardin i NY, rest är ansedd att vara världens bästa fisk/skaldjurs rest, vilket jag kan hålla med om. Omgivningen var grymt, maten var helt sanslös, sällskapet mkt trevligt och skumpen i världsklass. En enorm kväll och upplevelse. Men fortfarande så är inte detta min bästa skumpa upplevelse utan den fick jag på Viking Line av alla jävla ställen. Det var många herrans år sen och jag hade inte blivit skumpafrälst än. Visst hade jag druckit lite skumpa men inte på de högre nivåerna. Den kvällen så tog jag in en Dompa -90 till maten, mest för att den var så sjukt billig. Den var billigare då på deras rest än var den var på bolaget. Varför det blev just Dompan måste jag skylla på Bond, James Bond. Kyparen öppnade vinet och jag kommer fortfarande ihåg den fantasiska aromen som spred sig av vinet. Jag smakade och hade aldrig tidigare varit med om liknande, vinet var helt fantastiskt. Rund, fin, syrlig men ändå lite mogen smak. Jag föll nästan av stolen! Att det satt finska fyllon på bordet bredvid och rapade öl gjorde mig inget, det var bara jag och vinet (och tjejen som var med då så klart...). Jag vet att jag aldrig kommer att få en lika häftig dryckesupplevlse som den kvällen på Viking Line, men man kan alltid hoppas! Har efter det druckit säkert 40 flaskor Dompa och ingen har någonsin kommit i närheten av den på finlandsfärjan. Inte ens CdM kommer upp i samma klass. Jag inser dock att smaklökarna har utvecklats...

Helvete va jag babblar på med massa nonsens som inte har med denna tråd att göra egentligen, tråden handlar ju om bästa skumpan, inte bästa upplevelsen. Ber jag om ursäkt för mitt lilla sidetrack.
Fair enough. Jag kan respektera detta, och dina upplevelser. Verkligen. Om jag uppfattats som alltför fixerad vid det tekniska så beklagar jag det. Jag ansåg dock att det jag skrev hade med ämnet att göra. Men, detta var ett bra inlägg och tack för en rolig skildring. ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Det kan nog ligga något i det, men Jos var med då, vill jag minnas, så vad är hans ursäkt. Och det var han som gav sig på mig ursprungligen här.

Jag säger inte att du inte har reagerat utan anledning eller att det är "ditt fel". Anledningen till att jag skrev det hela var att jag kände att i nuläget kanske många missar att du är en trevlig prick. Inte menat som något skuldbeläggande.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen