Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fem år av finewines.se

Gurto

Medlem
SV: Fem år av finewines.se

Gratulationer även från mig.

Jag ju rätt ny här. Själv började mitt vinintresse i och med att jag är i restaurangbranschen. Intresset växte först långsamt i något år. När jag sedan blev restaurangchef och själv gjorde vinlistor stegrade intresset. När jag sedan påbörjade en sommelierutbildning var vinnörden i mig på allvar född. Eftersom jag ofta sökt mig till forum när jag är intresserad av något hamnade jag här efter lite googlande. Sedan var jag fast. Finewines.se ligger konstant i bakgrunden på iphonen och kollas flera gånger varje dag.

Jag vill tacka för alla kunniga och engagerade människor på forumet för intressant läsning och ovärderliga tips. Finewines är en vital del av mitt vinintresse.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Fem år av finewines.se

Finewines.se, provat vid fem års ålder.
Färg med lätt blåton. Visar upp mycket blandade vinaromer, med en övervikt av klassiska regioner och ett dominerande inslag av champagnetoner. Närvaron av äldre årgångar är påtaglig. Enstaka gånger kan man i och för sig förnimma toner av lådviner eller billigt plonk, men denna typen av smygdefekter försvinner ofta efter lite extra luftning. Frisk och djärv attack, relativt intensiv, kan ibland framstå som nyanserad men har ibland också påtagliga syrliga, sträva eller till och med beska inslag. Eftersmaken är för det mesta lång och behaglig. Snabbt vanebildande. Fortfarande ung, men klart njutbar nu. Kommer att förbättras i minst fem år till. 90+, potential för förbättring. Mycket prisvärd!

Jag hoppas att planeringen för ett hejdundrande jubileumsvinferno ligger i startgroparna... ;)
 
SV: Fem år av finewines.se

vintomas skrev:
Finewines.se, provat vid fem års ålder.
Färg med lätt blåton. Visar upp mycket blandade vinaromer, med en övervikt av klassiska regioner och ett dominerande inslag av champagnetoner. Närvaron av äldre årgångar är påtaglig. Enstaka gånger kan man i och för sig förnimma toner av lådviner eller billigt plonk, men denna typen av smygdefekter försvinner ofta efter lite extra luftning. Frisk och djärv attack, relativt intensiv, kan ibland framstå som nyanserad men har ibland också påtagliga syrliga, sträva eller till och med beska inslag. Eftersmaken är för det mesta lång och behaglig. Snabbt vanebildande. Fortfarande ung, men klart njutbar nu. Kommer att förbättras i minst fem år till. 90+, potential för förbättring. Mycket prisvärd!

Jag hoppas att planeringen för ett hejdundrande jubileumsvinferno ligger i startgroparna... ;)
Dessa två punkter är nog inte vad Jimmy vill läsa. :eek:

Nej, men ärligt, rolig grej att göra, beskriva forumet som ett vin
 

Krug88

Medlem
SV: Fem år av finewines.se

Men vad fan, Joakim, min alskling!!!
(Ja det ar sant, Lantis-Advokaten is back)

Vi alla som kanner dig har, saknar och alskar dig sa mycket!
Hoppas att allt ar bra nu med dig nu...
Ingen av oss som var dar kan nagonsin glomma din oforglomliga mega-analys av en flaska som du bedomde vara en solklar "nytjarad flodeka", var det en Bollinger eller vad fan Fossmo? Svart att saga emot, ingen hade en aning om hur det ska dofta...
Tack for alla gamla Mouton, DRC och Haut Brion du korkat genom aren...

Saknar dig, och manga av er andra med. Ni vet vilka ni ar...

Kram pa er
Krug88
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fem år av finewines.se

Krug88 skrev:
Men vad fan, Joakim, min alskling!!!
(Ja det ar sant, Lantis-Advokaten is back)

Vi alla som kanner dig har, saknar och alskar dig sa mycket!
Hoppas att allt ar bra nu med dig nu...
Ingen av oss som var dar kan nagonsin glomma din oforglomliga mega-analys av en flaska som du bedomde vara en solklar "nytjarad flodeka", var det en Bollinger eller vad fan Fossmo? Svart att saga emot, ingen hade en aning om hur det ska dofta...
Tack for alla gamla Mouton, DRC och Haut Brion du korkat genom aren...

Saknar dig, och manga av er andra med. Ni vet vilka ni ar...

Kram pa er
Krug88


Nytjärad flodeka var väl en Billecart? Tror det var en 82a.

Nytjärad finsk flodeka.

Så säger de att vinnördar är pretto. Folk är uppenbarligen galna! Jag har också saknat dig Joakim. Vi måste höras! I sann Svensk anda har jag naturligtvis frågan andra OM dig (nettan) men inte hört av mig till dig.

Skall åtgärdas!

//J
 
SV: Fem år av finewines.se

vintomas skrev:
Finewines.se, provat vid fem års ålder.
Färg med lätt blåton. Visar upp mycket blandade vinaromer, med en övervikt av klassiska regioner och ett dominerande inslag av champagnetoner. Närvaron av äldre årgångar är påtaglig. Enstaka gånger kan man i och för sig förnimma toner av lådviner eller billigt plonk, men denna typen av smygdefekter försvinner ofta efter lite extra luftning. Frisk och djärv attack, relativt intensiv, kan ibland framstå som nyanserad men har ibland också påtagliga syrliga, sträva eller till och med beska inslag. Eftersmaken är för det mesta lång och behaglig. Snabbt vanebildande. Fortfarande ung, men klart njutbar nu. Kommer att förbättras i minst fem år till. 90+, potential för förbättring. Mycket prisvärd!

Jag hoppas att planeringen för ett hejdundrande jubileumsvinferno ligger i startgroparna... ;)

Var en bra sammanfattning. Lådviner luftar vi snabbt ut (fick mig att komma att tänka på en gammal "klassiker" http://www.finewines.se/soptunnan/finare-viner/ )

Vad gäller vininferno, absolut dags. Plats och tid måste bestämmas.
 

Krug88

Medlem
SV: Fem år av finewines.se

Jimmy Forsman skrev:
Nytjärad flodeka var väl en Billecart? Tror det var en 82a.

Nytjärad finsk flodeka.
//J
Visst var det en NFB 82!!!
Fick ett mail ifran honom idag da han satt pa nat hotell i London och drack Dompa 02 till lunchen, sa han ar nog ok brorsan...
 

kayaker

Cyklist
SV: Fem år av finewines.se

Jag är väl en av dem som halkade in här via vinklubben.se. Det var inte så svårt.
4 universitetskurser senare så har jag väl inte blivit mindre kräsen. ;)

Grattis finewines.se och tack Jimmy!
Hoppas vår vuxna barnslighet kan fortsätta att utvecklas i framtiden!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Fem år av finewines.se

Ja jäklar... Juni 2008 reggade jag mig, (efter en champagnerelaterad googling i samband med/efter en Frankrikeresa vill jag minnas) och är visst kvar här än. Dock lite mer sällan numera kanske, pga små barn + ANNAT.
Privatekonomin och levervärdena är väl inte så nöjda med det här forumet kanske, men jag är.

Stort tack och Stort Grattis!!
 

Jos

Medlem
SV: Fem år av finewines.se

Grattis forumet och Jimmy!

Såg att jag reggade mig 2a maj 2008 och jo, vinflaskorna har blivit klaaaart kostsammare sen dess men både godare och mer prisvärda så det tackar jag för! :)
 
Toppen