Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vem är Innertällmo Bryggeri?
Född i Norrland, inte långt från Innertällmo, på 60-talet, bor sedan -88 i Stockholm. Min sambo jobbar som sommelier, så det är jag som är den glada vinamatören i familjen.
Mat är också ett stort intresse. Jag gillar att laga mat, vilket gör att det blir få restaurangbesök hemmavid och mer pengar kan spenderas på att köpa vin:). Gillar också att resa, gärna till resmål som förknippas med mat och/eller vin.
På 90-talet var jag väldigt road av att brygga brännvin från strösocker och det var då som namnet Innertällmo Bryggeri kom till. Sprit, och framförallt klassiska cocktails, är fortfarande ett stort intresse, men nuförtiden blir det "köpesprit".

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jobbar med lera: naturlig lera i industriella tillämpningar.

Vad har jag för vinpreferenser?
Rött, oftast Bordeaux, men gärna Piemonte och Bourgogne också. En hel del Rhône brukar slinka ner också. Försöker att lära mig mer om vitt och Champagne.
 

Glenn L

Medlem
Vem är jag då?
Jag är en snickare från Göteborg men bor numer i Falkenbergs inland. Jag har en gammal kåk från 30-talet som jag renoverar och som
drar pengar, både energi (el) och byggmaterial. Det kostar på, alltså färre buteljer. Jag är 56,5 år;)
Jag har alltid varit intresserad av vin, nästan iaf. Jag tyckte synd om min salig morfar som drack "Egri" till maten och såg det som min livsuppgift att hitta ett bättre vin, det som barn.
Och jag fann mängder med bättre viner, det ena bättre än det andra. Jag förstod att det fanns en vinvärld och provade olika sorters
vin. Ofta var priset en parameter jag gick efter, men att även druvorna spelade roll liksom lagringstiden insåg jag efterhand.
1992 var första året jag lade en semester i något vindistrikt, det blev Cochem i Mosel som huvudmål. I sommar blir det Mosel för
fjärde gången och Champagne för andra. Men mina favoritviner är spanjorer och där har jag aldig varit:(

Vinpreferenser:
Jag föredrar kraftiga rödviner men även vita viner är ok bara det inte är chardonney.
 

Vino fino

Medlem
Jag tyckte synd om min salig morfar som drack "Egri" till maten och såg det som min livsuppgift att hitta ett bättre vin, det som barn.
Väldigt trevlig introduktion. Välkommen till forumet!

En liten fråga bara: var Egri verkligen så hemskt? Jag drack en del tjurblod som fattig student och de var inte så pjåkiga. Klassisk torr stram stil. Långt ifrån de sockrade boxar som idag säljer bäst. Jag undrar om din morfar egentligen inte hade en ganska bra, klassisk smak.
 

grappa

Medlem
Vem är jag?
Henric, 50 år, fru och 2 barn bor i Gbg området. Aktiv i munskänkarna sedan 3 år. Gillar många olika goda drycker som grappa, maltwhisky, öl och i synnerhet vin.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?

Jobbat länge med innovation och teknik ofta kopplat till att öka värdet på forsknings- och utvecklingsinvestering från bolag eller staten.

Vad har jag för vinpreferenser?
Gillar många olika saker. Barolo och Brunello i Italien, Priorat och Rioja i Spanien, Riesling och Pinot från Tyskland, Bourgogne (nybörjare), Loire (vitt), Alsace, Norra Rhone, Languedoc, med mera i Frankrike, Pinot från Nya Zeeland, ....
Har svårt att hitta intressanta Champagner, letar fortfarande.
Tycker att alla drycker skall förtäras vid rumstemperatur så att man inte gömmer smaken genom att kyla ner dem :). (Isvatten är törstsläckare, vin är njutning.)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vem är jag?
Henric, 50 år, fru och 2 barn bor i Gbg området. Aktiv i munskänkarna sedan 3 år. Gillar många olika goda drycker som grappa, maltwhisky, öl och i synnerhet vin.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?

Jobbat länge med innovation och teknik ofta kopplat till att öka värdet på forsknings- och utvecklingsinvestering från bolag eller staten.

Vad har jag för vinpreferenser?
Gillar många olika saker. Barolo och Brunello i Italien, Priorat och Rioja i Spanien, Riesling och Pinot från Tyskland, Bourgogne (nybörjare), Loire (vitt), Alsace, Norra Rhone, Languedoc, med mera i Frankrike, Pinot från Nya Zeeland, ....
Har svårt att hitta intressanta Champagner, letar fortfarande.
Tycker att alla drycker skall förtäras vid rumstemperatur så att man inte gömmer smaken genom att kyla ner dem :). (Isvatten är törstsläckare, vin är njutning.)
Härligt med en göteborgare till! Säg bara till när du blir sugen på att komma på våra forumsträffar där det slinker ner ganska mycket trevligt vin!

Munskänkarna i Göteborg. :cool: Misstänker således att vi har stött på varann med tanke på att jag är med och håller i en del kurser där?
 

grappa

Medlem
Härligt med en göteborgare till! Säg bara till när du blir sugen på att komma på våra forumsträffar där det slinker ner ganska mycket trevligt vin!

Munskänkarna i Göteborg. :cool: Misstänker således att vi har stött på varann med tanke på att jag är med och håller i en del kurser där?
Väldigt intresserad av forumsträffar! Är dock med i Lerumssektionen (men räknar mig som Göteborgare i själen i alla fall ;)). Vi kan nog stött på varandra ändå, har varit med på några Gbg provningar, stått i Champagnebaren med mera.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt intresserad av forumsträffar! Är dock med i Lerumssektionen (men räknar mig som Göteborgare i själen i alla fall ;)). Vi kan nog stött på varandra ändå, har varit med på några Gbg provningar, stått i Champagnebaren med mera.
Jag jobbar på att ge dig tillgång till göteborgssektionen. Det kan ta lite tid, då jag behöver hjälp av våra administratörer, men du kommer att märka när det är klart. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Längesen vi såg en uppdatering av denna tråd. Vi har ju fått en hel del nya medlemmar, dessutom så har vi ju fortfarande en del gamla kvar som borde krypa till korset och skriva några rader. :)
 

akaSami

Livsnjutare
Denna tråd har jag helt missat, tackar för uppmaningen! :)
Vem är jag?
Sami 28år, bosatt i Göteborg på Norra Älvstranden. Jobbar som konsult inom tekniksektorn på en av Europas större koncerner. Jag kommer ursprungligen från de Värmländska skogen men har bott i Gôtet sedan avslutade studier.
På fritiden spenderar jag gärna tid på den lokala Crossfit Anläggningen, Crossfit Eriksberg. Det är för mig en underbar parallell till mitt andra intresse som är Mat och Vin. Ju mer jag tränar, desto mer får jag äta! :) och vice versa.
Mat avnjuter jag gärna på olika platser, lika väl hemma där vi lagar väldigt mycket mat, eller på restauranger runt om i landet.
Några pärlor jag gärna tipsar om i restaurangväg är kanske inte så unika men ack så goda, Thörnströms Kök, Upper House Dining, Enoteca Maglia, Griffins Steakhouse, Gammelgården, PM-Mat och Vänner eller varför inte The Barn.

Vin för mig
Jag ramlade in på vin för ungefär 8år sedan och kan tacka min svärfar för att ha väckt detta intresse. Det hela eskalerade väldigt fort då jag gjorde min första vinresa 2010 till Amarone-country, Valpolicella. Det var även där jag inledde min då inte ännu existerande lagring.
Sedan dess har jag lyckats snöa in på fler av Italiens pärlor när det kommer till röda viner. När det kommer till vitt så är det Fransk Chardonnay eller Riesling från centrala Europa som är favoriterna.
Om jag däremot måste välja vad jag föredrar framför allt annat i dryckesväg, så väljer jag (självklart) Champagne!
Champagne för mig är något magiskt! Jag slutar aldrig att fascineras av att vin gjort på samma sätt av samma druvor kan ge så otroligt olika viner.

I övrigt så gillar jag även Single Malt, bättre Bourbon, Öl i de flesta formerna, eller varför inte en trevlig cocktail.
Kort och gott, jag gillar det mesta! Och livet är för kort för att dricka sådant man inte tycker om!

Det var den korta sammanfattningen av vad jag sysslar med och gillar att dricka, jag kan avsluta med ett av mina levnadsmotton som jag delar med några andra här på forumet, "Life is to short to drink bad wine"

Skål på er !
 

Toby

Medlem
Hej,
Jag heter Tobias, kallas för Toby eller Tobbe. 25 år från Umeå, Västerbotten.
Jobbar som projektledare på ett av Sveriges största kommunikationsöperatör.

Blev insnöad på vin efter besök hos kusin som under ett par år bodde i bergen utanför Verona.
Har inte uppnåt kunskapen om viner som de flesta här men vill och lär mig mer eftersom! :)

"Life is to short to drink bad wine"
Det tyckte jag låter som ett utomordentligt bra motto!

Mvh
Toby
 

Torpan45

Jennifer
Jennifer 36år
Bosatt i Knivsta utanför Uppsala, jobbar som analytiker på Arlanda.
Mat har alltid varit det stora intresset i vår familj och vin har alltid varit trevligt.. men för två år sedan så upptäckte jag vad mycket mer ett glas vin kan ge om man dricker rätt vin.. ojoj.. en helt ny värld öppnade sig för mig och mina sinnen då jag och min man besökte Montalcino och fick vårt första glas Brunello.
Därefter så har jag utvecklat mig själv och mina sinnen.. studerar en hel del vin på egen hand och har även påbörjat Munskänkarnas grundkurs, mest för att få prova lite nya viner som man kanske inte skulle köpt annars. Några vinprovningar har jag också hängt med på och anordnar gärna egna hemma med släkt och vänner för att testa oss fram.

Det har blivit en hel del vinresor (Toscana, Piemonte, Venetien, Mosel, Alsace, Bougogne, Chablis, Champagne) och samlingen börjar att ta en allt större plats i hemmet...
Då jag är relativt färsk så har jag mycket kvar att upptäcka och jag är ivrig att lära mig mer.

Helst i glaset..
Champagne funkar alltid ;)
Tanniner!! Barolo och Barbaresco är mina absoluta val och kan sitta och snurra kupan i timmar.
Chablis och friska Rieslings en varm sommardag är helrätt!
Självklart beror ju valet av in på miljö, tillfälle och tillbehör.. men söta röda viner (söta vita till ost är ju fantastiskt!) går bort! Det kan aldrig bli rätt..
 

Glenn L

Medlem
När jag en gång presenterade mig här uttryckte jag mig nedvärderande om Chardonnayviner. Jag tar tillbaka det, det mesta iaf.
Jag har dock aldrig haft druvan som favorit som bla Kerner och Riesling.
Jag blev en gång (25 år sedan) bjuden på ett Chardonnayvin som smakade bedrövligt, rent skadat, jag tog ett nytt glas och testade
en annan flaska, lika illa det så sen dess har jag aldrig gett Chardonnay en chans.
Jag har blivit varse efter idogt pinande att jag behöver upp i kvaliten innan jag kan uppskatta Chardonnay, det kan vara riktigt gott.
 
Toppen