Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag instämmer i välkomnandet och tipsar om att om du gillar Musar 2005 så är det den man får om man beställer halvflaskor på systemet. Jag mailade leverantören här om dagen för att kolla vilka årgångar man får om man beställer magnum eller halvflaska och magnum är 2007 som i vanliga flaskan på SB men halvflaskorna är 2005 fram till någon gång i maj/juni så jag beställde direkt 7 st och det blir nog kanske några till senare.
Bra tips, och tack för det! Gillade 05:an betydligt mer än 07:an (som dock var rätt trevligt den med). Beställde 2 halvor direkt! :)
 

Appel

Medlem
Seghesios viner på Zinfandel brukar vara riktigt trevliga. Blanda inte ihop dessa vin med 7 deadly zins, för det är stor skillnad. Detta även om man inte är en zinlover. :)
Instämmer med fg talare.
Från att ha varit en stor zin motståndare är jag nu helt öppen inför denna druva. Främst pga ridge och seghesio...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag fick en påminnelse om att jag inte hade gjort några noteringar i denna tråd, så det var väl bara att ta tag i saken innan man kan skylla på att det "glöms bort".

Vem är jag?

Jag heter Tomas och bor i Stockholm. Är 25 år gammal. Bor tillsammans med min underbara fästmö i en hyresrätt. Vi har planerat att flytta till en bostadsrätt i November.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?

Jag jobbar som säljare i en butik. Uppgifterna är att fylla på och packa upp varor. Hjälpa kunderna att hitta rätt produkt. Lägga beställningar, uppföljning av resultat och allmänt butiksplock. Har jobbat som butikssäljare sedan studenten.

Jag är otroligt trött på att jobba varannan helg och varannan vecka kvällar.

Nu till hösten så hoppas jag på att komma in på en distansutbildning, med ekonomisk inriktning & löneadministration.
Främst för att få ett måndag-fredag jobb så att jag får mer tid över till mina fritidsintressen.

När jag inte jobbar så gillar jag att röra på mig. Jag tränar främst simning. Men det blir en del löpning, gym, kajak, tennis & squash också.

När jag inte tränar eller jobbar så sitter jag gärna framför TVn och tittar på någon "halvbra dokusåpa", eller umgås med min fästmö (Spela kort, snacka skit, dricka vin, laga mat).

Vad har jag för vinpreferenser?
Mitt vinintresse är väldigt nytt, och jag har bara hunnit anteckna 41 flaskor sedan i November 2014.
Mitt intresse för vin är något som verkligen har växt snabbt.
Jag kan inte säga att jag har någon speciell preferens ännu, men om jag skulle bli tvungen till att försöka att kategorisera så skulle jag säga; Unga, fylliga röda viner från Nya världen.

Jag har många tidigare tillfällen i mitt liv undrat vad jag ska bli duktig på, vad jag ska jobba med, vad jag egentligen tycker är kul att läsa om. När jag hittade den här sidan så var det som ett tecken från ovan. Jag tror att jag har vart inne här varje dag sedan (återigen November 2014).

I framtiden skulle jag vilja gå en Sommalierutbildning och gå med i Munskänkarnas organisation. Mitt absolut största fokus just nu är dock familjen. Vi två vill bli tre! (Även om det innebär att jag får fortsätta min vinresa ensam i över nio månader).

Hoppas att jag fick med det mesta som kan tänkas vara relevant! Fråga gärna om ni undrar något :)
 

Daniel A

Administratör
Hej Finewines.

Jag har hållt mig i skuggorna ett bra tag här (mest för att hålla koll på flaskbankens lanseringar) men aldrig känt något behov av att registrera mig. I helgen hittade jag dock funktionen “my reports” på CT och, tjaa… jag kan behöva likasinnades närvaro och förståelse.

Vem är jag?
En yngling från sena 80-talet som rört sig från rötterna i det sköna Småland till det hyfsat trevliga Uppland och Uppsala. Jag bor i en liten hyreslägenhet som är inredd med livets fina i åtanke: det finns en matsal, som lätt tar 10 pers vid bordet, och ett välutrustat kök (sedan sover jag i hallen…). Hyllor, skåp och garderober är fyllda med allsköns alkoholhaltiga drycker.

Jag uppskattar bra skönlitteratur. Annars ägnar jag mig åt diverse fysiska aktiviteter: klättring sker nästan för ofta, fridykning alldeles för sällan, cykeldäcken rullar ständigt och vandringsskorna sitter på fötterna titt som tätt.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Efter många år i akademiens humanistiska- och samhällsvetenskapliga kretsar sitter jag nu i en skön stol på Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek. Jag jobbar med inköp av s.k. e-resurser, vilket innebär en hel del stirra-på-skärmen-arbete men även en skaplig mängd resor. Stormtrivs.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det har alltid varit väldigt mycket vitt vin av den lite mer karaktärsfulla typen. Fransk chenin blanc har varit en ständig favorit - Domaine Huet är utan tvekan den producent jag köpt flest viner från. Jura är roligt och vit Rioja är fantastiskt.

Madeira dricker jag gärna och ofta. Skrytvarning (men jag har hört att det är tillåtet här?): D’Oliveiras sercial 1862 är en av mina starkaste smakupplevelser någonsin.

Har börjat utforska röda viner av lite bättre kvalité på sistone, men skjuter fortfarande från höften oftare än inte. Men det är bara roligt! På den här punkten har Finewines hjälpt en hel del (senaste exempel skulle väl vara Reyneke Reserve 2010 (inte smakat än!) och Etna rosson (mycket behagligt!)).

Allt gott!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej Finewines.

Jag har hållt mig i skuggorna ett bra tag här (mest för att hålla koll på flaskbankens lanseringar) men aldrig känt något behov av att registrera mig. I helgen hittade jag dock funktionen “my reports” på CT och, tjaa… jag kan behöva likasinnades närvaro och förståelse.

Vem är jag?
En yngling från sena 80-talet som rört sig från rötterna i det sköna Småland till det hyfsat trevliga Uppland och Uppsala. Jag bor i en liten hyreslägenhet som är inredd med livets fina i åtanke: det finns en matsal, som lätt tar 10 pers vid bordet, och ett välutrustat kök (sedan sover jag i hallen…). Hyllor, skåp och garderober är fyllda med allsköns alkoholhaltiga drycker.

Jag uppskattar bra skönlitteratur. Annars ägnar jag mig åt diverse fysiska aktiviteter: klättring sker nästan för ofta, fridykning alldeles för sällan, cykeldäcken rullar ständigt och vandringsskorna sitter på fötterna titt som tätt.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Efter många år i akademiens humanistiska- och samhällsvetenskapliga kretsar sitter jag nu i en skön stol på Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek. Jag jobbar med inköp av s.k. e-resurser, vilket innebär en hel del stirra-på-skärmen-arbete men även en skaplig mängd resor. Stormtrivs.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det har alltid varit väldigt mycket vitt vin av den lite mer karaktärsfulla typen. Fransk chenin blanc har varit en ständig favorit - Domaine Huet är utan tvekan den producent jag köpt flest viner från. Jura är roligt och vit Rioja är fantastiskt.

Madeira dricker jag gärna och ofta. Skrytvarning (men jag har hört att det är tillåtet här?): D’Oliveiras sercial 1862 är en av mina starkaste smakupplevelser någonsin.

Har börjat utforska röda viner av lite bättre kvalité på sistone, men skjuter fortfarande från höften oftare än inte. Men det är bara roligt! På den här punkten har Finewines hjälpt en hel del (senaste exempel skulle väl vara Reyneke Reserve 2010 (inte smakat än!) och Etna rosson (mycket behagligt!)).

Allt gott!
Kul, välkommen!
-Och kul att du gillade Etna Rosso!
-Min hemliga och ondskefulla plan att Etna Rosso skall ta över världen håller sakta men säkert på att gå i lås *Moahaha*
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hej, och välkommen! Kul att läsa lite om nya medlemmar, hade helt missat @Deppodi 's inlägg!


Kul, välkommen!
-Och kul att du gillade Etna Rosso!
-Min hemliga och ondskefulla plan att Etna Rosso skall ta över världen håller sakta men säkert på att gå i lås *Moahaha*

Hah, det ska krävas mer om ni ska få över mig till er hejaklack! ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej, och välkommen! Kul att läsa lite om nya medlemmar, hade helt missat @Deppodi 's inlägg!
Hah, det ska krävas mer om ni ska få över mig till er hejaklack! ;)
-I ärlighetens namn ser jag med förskräckelse hur det skrivs mer och mer om etnaviner i vinpressen.

Vill inte att det blir hajpat med efterföljande prisökningar och slagsmål efter flaskorna på lanseringara...
-Så för alla nytillkomna läsare, etnaviner är jätteäckligt så håll er borta!
(Och om ni trots allt råkar komma i kontakt med ett etnavin, öppna det inte utan skicka istället flaskorna till mig för destruktion på ett säkert sätt)
 

Gurto

Medlem
Hej Finewines.

Jag har hållt mig i skuggorna ett bra tag här (mest för att hålla koll på flaskbankens lanseringar) men aldrig känt något behov av att registrera mig. I helgen hittade jag dock funktionen “my reports” på CT och, tjaa… jag kan behöva likasinnades närvaro och förståelse.

Vem är jag?
En yngling från sena 80-talet som rört sig från rötterna i det sköna Småland till det hyfsat trevliga Uppland och Uppsala. Jag bor i en liten hyreslägenhet som är inredd med livets fina i åtanke: det finns en matsal, som lätt tar 10 pers vid bordet, och ett välutrustat kök (sedan sover jag i hallen…). Hyllor, skåp och garderober är fyllda med allsköns alkoholhaltiga drycker.

Jag uppskattar bra skönlitteratur. Annars ägnar jag mig åt diverse fysiska aktiviteter: klättring sker nästan för ofta, fridykning alldeles för sällan, cykeldäcken rullar ständigt och vandringsskorna sitter på fötterna titt som tätt.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Efter många år i akademiens humanistiska- och samhällsvetenskapliga kretsar sitter jag nu i en skön stol på Sveriges lantbruksuniversitets bibliotek. Jag jobbar med inköp av s.k. e-resurser, vilket innebär en hel del stirra-på-skärmen-arbete men även en skaplig mängd resor. Stormtrivs.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det har alltid varit väldigt mycket vitt vin av den lite mer karaktärsfulla typen. Fransk chenin blanc har varit en ständig favorit - Domaine Huet är utan tvekan den producent jag köpt flest viner från. Jura är roligt och vit Rioja är fantastiskt.

Madeira dricker jag gärna och ofta. Skrytvarning (men jag har hört att det är tillåtet här?): D’Oliveiras sercial 1862 är en av mina starkaste smakupplevelser någonsin.

Har börjat utforska röda viner av lite bättre kvalité på sistone, men skjuter fortfarande från höften oftare än inte. Men det är bara roligt! På den här punkten har Finewines hjälpt en hel del (senaste exempel skulle väl vara Reyneke Reserve 2010 (inte smakat än!) och Etna rosson (mycket behagligt!)).

Allt gott!

Välkommen! Här kan du skryta loss - så länge du delar med dig av dina upplevelser (skriftligen alltså) och varför de är så fantastiska så får du gehör för skrytet :)
 

Daniel A

Administratör
Välkommen! Här kan du skryta loss - så länge du delar med dig av dina upplevelser (skriftligen alltså) och varför de är så fantastiska så får du gehör för skrytet :)

Ska försöka så gott jag kan! Har generellt sätt inte analyserat dryckerna i glasen framför mig särskilt mycket. Men tänkte börja med det nu. Dags att ta intresset till en ny nivå. Första steget var inlägget ovan!

Just Madeira-höjdpunkten är ett sammelsurium av fantastiska intryck. Åkte till ön 2013 och besökte såklart D'Oliveiras för att köpa på mig ett gäng flaskor. Hade ett år tidigare arrangerat en provning för några vänner med b.la. deras Boal 1968 och Boal 1908 (det finns fortfarande kvar flaskor på systemet!). I min enfald misstänkte jag att 1908an skulle vara lite för gammal. 100 år på fat? Det kan vara intressant att dricka, men förväntningar var rätt låga. Ojojoj. En så kraftig och livfull dryck det visade sig vara! Eftersmaken stannade kvar lika länge som cognac. Jag var helt såld. Så ett år senare stod jag i D'Oliveiras lokaler och fick chansen att smaka allt möjligt... Det började på mitten av 1800-talet och gick upp till cirka 1950-talet. Det kändes helt absurt. Jag minns att jag drack en Malvazia från 1907 och tänkte "näe, det här är lite för ungt", eftersom jag jämförde den med en Moscatel från 1875 jag smakat precis innan. Jahopp. Intensiteten i de här vinerna var något helt nytt för mig. Jag hade uppskattat 10-15 år gammal Madeira tidigare, men det där spannet på 50 till 150 år var verkligen en helt annan värld. Det var en överväldigande provning men jag kommer aldrig glömma det. Gissningsvis kommer Madeira alltid ha en speciell plats i mitt smakhjärta.
 

Cavan

Medlem
Hej!
Efter att ha ägnat delar av påskhelgen åt att läsa era inlägg på FW är det kanske dags att kreera egna. Jag börjar med att presentera mig själv. Jag har varit vinintresserad ett antal år men intresset fick ordentlig fart för 6-7 år sedan då jag och G gick med i Munskänkarna. Där har jag läst både 1 och 2 betygskursen och har fortsatt att läsa sensorik på Södertörn och håller nu på med Dryckeskunskap A och B på Grythyttan. Bokhyllan här hemma bågnar med allehanda vinlitteratur, det är ett outtömligt intresse!
Vad gäller viner så är det gamla världen som gäller, främst Frankrike och Italien, föga orginellt eller hur? Jag har en förkärlek till viner från Jura och tycker att Langedouc förtjänar bättre än sitt rykte. Vin handlar jag från Atomwine, Carlo Merolli, Bra Vin, Franska Vinlistan och i princip allt som Caviste släpper. Besöken på bolaget blir allt färre och färre. Jag är extremt svag för sherry, men det är dtt annat kapitel!
 
Toppen