Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

ChristianB

DipWSET
Hej
Är ny på forumet men har läst en del diskussioner här inne sedan en tid. Tycker att just idag är jag stark och känner att det är dags att bli en aktiv medlem. Stort vinintresse ligger till grund att jag hittade hit men det är väl det vanliga. Vem har inte ett stort vinintresse som skriver här? Levde i Stockholm 15 år innan jag nyligen flyttade till den lugna och trevliga orten Kungsör där man kan få ett hus med tänkbar vinkällare för mindre än vad en lägenhet kostar i huvudstaden.
Jag är sommelier, mer teknisk än praktisk. Jag har aldrig jobbat på en restaurang och kommer troligtvis aldrig göra det. Så fråga mig inte om menyer, matchningar, serveringar etc för det kan jag inte så mycket om. Jag är mycket bättre på det tekniska och det jag tycker om. Jag tänker nu trotsa många här inne och säga följande, jag har ännu inte upptäckt det stora med Champagne. Visst förstår jag affektionsvärdet med drycken, men fattar inte riktigt prisbilden. Hjälp mig hjärna om ni vill.
Dryckesmässigt är min stora grej Portugal. Älskar landet och vinerna med det unika de har. Är lite lätt trött på snobbismen som jag känner finns i vinvärlden att man alltid ska älska Bordeaux, Bourgogne och Piemonte bland annat. Visst de är härliga områden men det finns mycket mer utanför.
Var nog allt. Trevligt att vara här, tack för mig!
Jag är förstås en av de som gillar Bdx, Bggne och Piemonte stort, men intressant nog befinner jag mig på andra sidan av ditt staket; Spanien och Portugal är för mig vinländer som är fullständigt ointressanta (med ett par undantag som bekräftar regeln förstås). Vinerna är goda men de slår inte an den där extra strängen för att göra mig tillräckligt upphetsad att köpa dem. ;)

Obs! Att jag nämner Spanien och Portugal i samma mening är för att jag tycker de smakar rätt lika, inte för att jag likställer dem.
 

Michael_M

Medlem
Jag är förstås en av de som gillar Bdx, Bggne och Piemonte stort, men intressant nog befinner jag mig på andra sidan av ditt staket; Spanien och Portugal är för mig vinländer som är fullständigt ointressanta (med ett par undantag som bekräftar regeln förstås). Vinerna är goda men de slår inte an den där extra strängen för att göra mig tillräckligt upphetsad att köpa dem. ;)

Obs! Att jag nämner Spanien och Portugal i samma mening är för att jag tycker de smakar rätt lika, inte för att jag likställer dem.
Överdrivet användande utav amerikanska ekfat kan ju få länderna att likna varandra o att de till viss del odlar samma druvor, men det gör ju även Frankrike o Spanien. Har som sagt inte något emot Bdx, Bggne, eller Piemonte (kul att åka Finlandsfärja o äta tjärtabletter) utan det är snarare prisbilden på dessa som jag ogillar o att alla "måste" gilla det. Jag gillar det unika o lite annorlunda, sedan uppskattar jag ju förstås ett bra vin oavsett ursprung. Mogen bra Bdx eller Bggn är ju gudomligt gott, men är det värt pengarna om du måste betala själv:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul att tycka om... Bordeaux? Nej fy, det är en bara en plåga för plånboken. Inget att sträva efter :)
Alltså förutom de stora har väl BDX snarare fyndstatus och oftast rätt hög lägstanivå?
För en tvåhundring får du ju utan problem ett riktigt gott vin därifrån...
 

ChristianB

DipWSET
Överdrivet användande utav amerikanska ekfat kan ju få länderna att likna varandra o att de till viss del odlar samma druvor, men det gör ju även Frankrike o Spanien. Har som sagt inte något emot Bdx, Bggne, eller Piemonte (kul att åka Finlandsfärja o äta tjärtabletter) utan det är snarare prisbilden på dessa som jag ogillar o att alla "måste" gilla det. Jag gillar det unika o lite annorlunda, sedan uppskattar jag ju förstås ett bra vin oavsett ursprung. Mogen bra Bdx eller Bggn är ju gudomligt gott, men är det värt pengarna om du måste betala själv:)
Well played, sir! ;)

Jag instämmer i att det verkligen är en annan prisbild för de här prestige-områdena. Själv har jag knappast inkomsten att plocka hem särskilt mycket av dem; ofta försöker jag ha ett pristak på 500 kr flaskan när jag handlar det på SB eller i annan butik. På krogen köper jag väldigt sällan flaskor men om det händer så blir det ju förstås en annan summa...

Det släpps ju ett vin nu 3e oktober som jag gillar, PSI, så det kanske blir en spanjor i alla fall. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Oavsett vad så är det skönt att vi tycker lite olika ibland, men det är såklart helt ok att tycka lika också. Man gillar det man gillar PUNKT. Vad man gillar tenderar dessutom att ändras med tiden. :)
Och ibland ogillar man att man gillar det man gillar för det är dyrt och hade hellre gillat att ogilla det man gillar istället.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså förutom de stora har väl BDX snarare fyndstatus och oftast rätt hög lägstanivå?
För en tvåhundring får du ju utan problem ett riktigt gott vin därifrån...
Tycker sällan Bordeaux för 200 pix är särskilt spännande, men undantag finns.
 

Michael_M

Medlem
Well played, sir! ;)

Jag instämmer i att det verkligen är en annan prisbild för de här prestige-områdena. Själv har jag knappast inkomsten att plocka hem särskilt mycket av dem; ofta försöker jag ha ett pristak på 500 kr flaskan när jag handlar det på SB eller i annan butik. På krogen köper jag väldigt sällan flaskor men om det händer så blir det ju förstås en annan summa...

Det släpps ju ett vin nu 3e oktober som jag gillar, PSI, så det kanske blir en spanjor i alla fall. ;)
Har funderat på PSI eller på Batuta/ Charme från Niepoort men jag tvekar då jag är lite för snål just för portugiserna. Har druckit Batuta tidigare men tvekar lite. Ribera är oftast trevligt
 

ChristianB

DipWSET
Har funderat på PSI eller på Batuta/ Charme från Niepoort men jag tvekar då jag är lite för snål just för portugiserna. Har druckit Batuta tidigare men tvekar lite. Ribera är oftast trevligt
Jag förstår ditt problem. Om jag nu måste prioritera så kommer jag välja PSI eftersom jag har koll på den, men det är ju spännande med nya grejer! Kanske kan slå mig ihop med någon och prova en flaska Portugal... ;)
 

chambertin

Medlem
Jag är förstås en av de som gillar Bdx, Bggne och Piemonte stort, men intressant nog befinner jag mig på andra sidan av ditt staket; Spanien och Portugal är för mig vinländer som är fullständigt ointressanta (med ett par undantag som bekräftar regeln förstås). Vinerna är goda men de slår inte an den där extra strängen för att göra mig tillräckligt upphetsad att köpa dem. ;)

Obs! Att jag nämner Spanien och Portugal i samma mening är för att jag tycker de smakar rätt lika, inte för att jag likställer dem.
Årets sågning ! Ingen pardon där inte.;)
 

Vino fino

Medlem
Jag förstår ditt problem. Om jag nu måste prioritera så kommer jag välja PSI eftersom jag har koll på den, men det är ju spännande med nya grejer! Kanske kan slå mig ihop med någon och prova en flaska Portugal... ;)
Jag tog några betablockerare och lugnade ned mig efter din dissning av två av världens främsta vinländer... :eek: Menar du att portvin, sherry, madeira, Ribera, Rias Baixas, Rioja, Priorat m.fl. är buteljer som vinälskaren borde hoppa över? :(

Skämt åsido och för att komma till saken ( @Michael_M s inlägg om Charme/Batuta) så drack jag Niepoorts Vertente nyligen, och den kändes väldigt ung. Kan nog bli utmärkt, men i dagsläget var det lite för mycket av det goda. Så döm inte för snabbt efter dagsintrycket, om ni köper och dricker i närtid. Spara åtminstone en skvätt och se hur den tar sig efter några dagars luftning.
 

ChristianB

DipWSET
Årets sågning ! Ingen pardon där inte.;)
Jag tog några betablockerare och lugnade ned mig efter din dissning av två av världens främsta vinländer... :eek: Menar du att portvin, sherry, madeira, Ribera, Rias Baixas, Rioja, Priorat m.fl. är buteljer som vinälskaren borde hoppa över? :(

Haha, ni läser in för mycket, mina vänner. :p Visst finns det några lysande undantag, som sagt, men om vi talar om rödvin överlag så är jag väldigt sällan imponerad av Portugal och Spanien. Om jag ska vara lite objektiv så beror det förmodligen på att jag inte hunnit prova de där riktigt bra vinerna än, men innan det sker så... Rias Baixas, Ribera del Duero, Priorat; det är alla ställen som jag gillar, men jag får inte riktigt den där 100-poängaren i min bok. Se det som en utmaning, någon gång får vi sätta oss med några flaskor bra vin från Portugal och Spanien, så får vi se vad jag säger sedan. ;)
 

Rexel

Medlem
Haha, ni läser in för mycket, mina vänner. :p Visst finns det några lysande undantag, som sagt, men om vi talar om rödvin överlag så är jag väldigt sällan imponerad av Portugal och Spanien. Om jag ska vara lite objektiv så beror det förmodligen på att jag inte hunnit prova de där riktigt bra vinerna än, men innan det sker så... Rias Baixas, Ribera del Duero, Priorat; det är alla ställen som jag gillar, men jag får inte riktigt den där 100-poängaren i min bok. Se det som en utmaning, någon gång får vi sätta oss med några flaskor bra vin från Portugal och Spanien, så får vi se vad jag säger sedan. ;)
Prova Aalto från ribera.....mumma:D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
håller med. oftast är det lite slutet o inte riktigt vad man söker. Prova att köra vinet genom en elvisp. Har provat det o gillade vad som hände på just det vinet, kanske var placebo-effekten.
Jag gillar att tänka utanför boxen, men bara tanken på att stå med en elvisp och lufta min Bordeaux känns väl drastiskt - men kul. Får ta och testa vid tillfälle. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag gillar att tänka utanför boxen, men bara tanken på att stå med en elvisp och lufta min Bordeaux känns väl drastiskt - men kul. Får ta och testa vid tillfälle. :)
Ett beprövat trick som jag inte skulle bli förvånad om dom andra på en del restauranger är att köra vinerna i en blender typ. Har prövat men den var för ny och vinet smakade bara sjukt mycket gummi. Kanske bra att undvika en som doftar för mycket mat också :)

Men lär ge en väldigt kraftig och tidsbesparande luftning.

Temperera sina viner i mikrovågsugnen är också något som skall funka men som får det att krypa lite i skinnet på mig.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ett beprövat trick som jag inte skulle bli förvånad om dom andra på en del restauranger är att köra vinerna i en blender typ. Har prövat men den var för ny och vinet smakade bara sjukt mycket gummi. Kanske bra att undvika en som doftar för mycket mat också :)

Men lär ge en väldigt kraftig och tidsbesparande luftning.

Temperera sina viner i mikrovågsugnen är också något som skall funka men som får det att krypa lite i skinnet på mig.
Mikra kylskåpskallt rödvin har jag gjort vid några tillfällen. Det svåra är att tajma rätt. Rödvin som passerat 30 grader smakar inget vidare om det inte är glögg. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är förstås en av de som gillar Bdx, Bggne och Piemonte stort, men intressant nog befinner jag mig på andra sidan av ditt staket; Spanien och Portugal är för mig vinländer som är fullständigt ointressanta (med ett par undantag som bekräftar regeln förstås). Vinerna är goda men de slår inte an den där extra strängen för att göra mig tillräckligt upphetsad att köpa dem. ;)

Obs! Att jag nämner Spanien och Portugal i samma mening är för att jag tycker de smakar rätt lika, inte för att jag likställer dem.
Du är iaf ärligt oerfaren :stendumt:
 
Toppen