Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Michael.S

Medlem
Under cirka ett och ett halvt år har jag skummat igenom det som skrivits på forumet så det är kanske dags med ett premiärinlägg.

Sandhultsbo sedan sju år tillbaka. Efter att ha flyttat ända från Sandared... För att ni ska slippa googla är det alltså i Boråstrakten.

Personligen tycker jag att vin smakar bäst i goda vänners lag och kan i fulla drag (ursäkta ordvitseriet) njuta av ett blaskvin så länge sällskapet och stämningen är rätt. Annars blir mest Italienskt som förtärs och under senare år har en fullt rimlig mängd dolcettoviner korkats upp. Glasbankens varianter har stötta och blötts samt även flertalet egenimporterade buteljer har fuktat glas och strupe. Försöker kliva utanför mina snäva ramar och upptäcker ibland viner som tål att köpas/drickas igen.

Rödmosiga hälsningar
Leg. Byfåne
Varmt välkommen. Kul med fler sjuhäringar. Nu är vi fem :)
 

Byfånen

Leg. byfåne
Tack för det! Med tanke på koncentrationen vinvänner väst om stan är det väl snart dags för ett bolag i Lundaskog?
Varför hade ingen politiker det som valslogan?
 

ckntur

Medlem
Välkommen till forumet. Ang bolaget så byggs ett nytt på andra sidan stan, men ska man ändå åka så långt åt "fel" håll kan man lika gärna åka till Europa.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Funderade just på när du skulle svara. Tyvärr har dessa rykten nått Sandhult. Kanske fyra butiker skulle vara för vulgärt i en småstad som Borås?
 

chambertin

Medlem
Tack för det! Med tanke på koncentrationen vinvänner väst om stan är det väl snart dags för ett bolag i Lundaskog?
Varför hade ingen politiker det som valslogan?
Skulle nog farsgubben uppskatta. Tillbringade mina 20 första år i livet där och både jag och bror min fick nog vinintresset med oss med modersmjölken eller så är det något med terroiren väster om Borås. :)
 

mnor

Medlem
Varmt välkommen. Kul med fler sjuhäringar. Nu är vi fem :)
Verkar som att de i forumet som vågar "komma ut ur vinkällaren" har klar tyngd från västkusten med koncentration till Borås på sistone. Är uppväxt och har släkt kvar i Borås (och även i Sjömarken), börjar också tro som @chambertin att jag fick vinintresset med modersmjölken. För vem kan motstå, tyskt, franskt, spanskt och österrikiskt lantvin.
 
Last edited:
Det börjar väl bli dags att skriva något här efter några månader som medlem.. :)

Stockholmare född i mitten av 70-talet som jobbar med systemutveckling och på fritiden, förutom vin, är intresserad av mat och matlagning och resor. Gärna alla dessa i kombination.

Vinintresset har funnits ett bra tag, men har ökat markant senaste året, framför allt efter en resa till sydostasien där jag åt på ett flertal trevliga restauranger. Det som stack ut var speciellt ett restaurangbesök med otrolig mat och en riktigt skrämmande vinlista för en novis. Det har dessutom blivit några trevliga besök och vinupplevelser på restauranger här i Stockholm och en kompis som tipsade om att jag borde se dokumentären "Somm"(som en del personer här säkert också sett), vilket gjorde att snöbollen började rulla.

All detta har mynnat ut i att jag har blivit medlem i Munskänkarna, gått på lite provningar och ändrat tankesätt och lärt mig en del(men det återstår hur mycket som helst) om vinmatchning till mat.

Och då man lär sig mest av de som kan mer än en själv, så känns detta forum helt rätt för mig som försöker lära mig så mycket som möjligt.
 

chambertin

Medlem
Verkar som att de i forumet som vågar "komma ut ur vinkällaren" har klar tyngd från västkusten med koncentration till Borås på sistone. Är uppväxt och har släkt kvar i Borås (och även i Sjömarken), börjar också tro som @chambertin att jag fick vinintresset med modersmjölken. För vem kan motstå, tyskt, franskt, spanskt och österrikiskt lantvin.
Föreslår en friluftsprovning vid Viaredssjön sommaren 2015.
 

Michael_M

Medlem
Hej
Är ny på forumet men har läst en del diskussioner här inne sedan en tid. Tycker att just idag är jag stark och känner att det är dags att bli en aktiv medlem. Stort vinintresse ligger till grund att jag hittade hit men det är väl det vanliga. Vem har inte ett stort vinintresse som skriver här? Levde i Stockholm 15 år innan jag nyligen flyttade till den lugna och trevliga orten Kungsör där man kan få ett hus med tänkbar vinkällare för mindre än vad en lägenhet kostar i huvudstaden.
Jag är sommelier, mer teknisk än praktisk. Jag har aldrig jobbat på en restaurang och kommer troligtvis aldrig göra det. Så fråga mig inte om menyer, matchningar, serveringar etc för det kan jag inte så mycket om. Jag är mycket bättre på det tekniska och det jag tycker om. Jag tänker nu trotsa många här inne och säga följande, jag har ännu inte upptäckt det stora med Champagne. Visst förstår jag affektionsvärdet med drycken, men fattar inte riktigt prisbilden. Hjälp mig hjärna om ni vill.
Dryckesmässigt är min stora grej Portugal. Älskar landet och vinerna med det unika de har. Är lite lätt trött på snobbismen som jag känner finns i vinvärlden att man alltid ska älska Bordeaux, Bourgogne och Piemonte bland annat. Visst de är härliga områden men det finns mycket mer utanför.
Var nog allt. Trevligt att vara här, tack för mig!
 
Är ny på forumet men har läst en del diskussioner här inne sedan en tid. Tycker att just idag är jag stark och känner att det är dags att bli en aktiv medlem.

Välkommen till forumet, tror inte att du ska ångra att du tog dig mod :)

Också kul med olika inriktningar på vilka vinområden man gillar. Smaken är som baken bekant och det finns inget rätt eller fel i den här världen.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Dryckesmässigt är min stora grej Portugal. Älskar landet och vinerna med det unika de har. Är lite lätt trött på snobbismen som jag känner finns i vinvärlden att man alltid ska älska Bordeaux, Bourgogne och Piemonte bland annat. Visst de är härliga områden men det finns mycket mer utanför.!
Håller med, inte om Portugal (kanske - kan inget om det nästan utom något enstaka vin) men om snobbismen. Fattar inget om Bdx, men skulle vilja förstå. Kanske är det med det som med en del annat i livet, man måste fatta lite mer för att förstå?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Håller med, inte om Portugal (kanske - kan inget om det nästan utom något enstaka vin) men om snobbismen. Fattar inget om Bdx, men skulle vilja förstå. Kanske är det med det som med en del annat i livet, man måste fatta lite mer för att förstå?
Ändå har du ett Bordeauxvin på din avatar. Ett ganska känt sådant också... :)
 

Michael.S

Medlem
Hej
Är ny på forumet men har läst en del diskussioner här inne sedan en tid. Tycker att just idag är jag stark och känner att det är dags att bli en aktiv medlem. Stort vinintresse ligger till grund att jag hittade hit men det är väl det vanliga. Vem har inte ett stort vinintresse som skriver här? Levde i Stockholm 15 år innan jag nyligen flyttade till den lugna och trevliga orten Kungsör där man kan få ett hus med tänkbar vinkällare för mindre än vad en lägenhet kostar i huvudstaden.
Jag är sommelier, mer teknisk än praktisk. Jag har aldrig jobbat på en restaurang och kommer troligtvis aldrig göra det. Så fråga mig inte om menyer, matchningar, serveringar etc för det kan jag inte så mycket om. Jag är mycket bättre på det tekniska och det jag tycker om. Jag tänker nu trotsa många här inne och säga följande, jag har ännu inte upptäckt det stora med Champagne. Visst förstår jag affektionsvärdet med drycken, men fattar inte riktigt prisbilden. Hjälp mig hjärna om ni vill.
Dryckesmässigt är min stora grej Portugal. Älskar landet och vinerna med det unika de har. Är lite lätt trött på snobbismen som jag känner finns i vinvärlden att man alltid ska älska Bordeaux, Bourgogne och Piemonte bland annat. Visst de är härliga områden men det finns mycket mer utanför.
Var nog allt. Trevligt att vara här, tack för mig!
Välkommen !! Bra namnval!!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Förresten, detta är analysen av en intern feedbackövning på jobbet. Bilden mina kollegor har av mig är på gott och ont följande:

image.jpg


Kan inte påstå att orden "dominerande" och "konkurrerande" är de första orden som jag själv skulle valt, men jag dricker ju sällan vin på jobbet å andra sidan, så det kan mycket väl stämma. På FW är jak en snel hest. :)
 

Rexel

Medlem
Förresten, detta är analysen av en intern feedbackövning på jobbet. Bilden mina kollegor har av mig är på gott och ont följande:

Visa bifogad bild 2326

Kan inte påstå att orden "dominerande" och "konkurrerande" är de första orden som jag själv skulle valt, men jag dricker ju sällan vin på jobbet å andra sidan, så det kan mycket väl stämma. På FW är jak en snel hest. :)
Dom glömde FW skriv aktiv
 
Toppen