Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

mmh

Medlem
34 årig Finländare som bott i London sedan 2011. (Ifall ni undrar varför jag läste finewines.se trots att jag är finsk är det främst pga. de intressanta och kunniga diskussionerna men också pga. att det enda finska vinforumet jag känner till har en ganska låg nivå nuförtiden. Läser också dagligen vissa svenska vinbloggar i tåget på väg till och från jobbet.) Har fru och en 2.5 årig pojke. Till vardags jobbar jag med sjöfartens internationella miljöfrågor.

Jag kommer ihåg att jag tyckte att vin var fascinerande redan i 15 års åldern, innan jag ens hade smakat. Mina föräldrar hade ett par vinböcker och jag tyckte att det var spännande att läsa i dem (föräldrarna är dock inte särskilt vinintresserade, så det var inte tack vare dem jag blev intresserad). Jag började dricka vin i 18-20 års åldern och intresset tog sakta men säkert fart för att slutligen växa till sig till något av en hobby vid 27-28. Samtidigt växte även intresset för att både laga och äta god mat.

På senare år har mina övriga hobbyn gett vika åt vin och mat, så den del av min lilla fritid som inte tillägnas familjen, går åt till vin (läsa, dricka, smaka, köpa, resa, lagra etc.). Jag är dock lyckligt lottad med en fru som också uppskattar god mat och gott vin (fram för allt champagne), så även en stor del av familjelivet går i vinets tecken:)

Min vinsmak har evolverat på ett antagligen ganska typiskt vis, från Australiensisk shiraz och Argentinsk malbec (ju fylligare, desto bättre) till lättare och elegantare viner med mellanlandningar i rioja, bordeaux och toscana. Preferenserna lutar nu mest åt bourgogne (både röd och vit), champagne, tysk riesling och rhone (både norra och södra, men kan inte tåla vit rhone...inte ens Guigals Condrieu la Doriane som lär ska vara bra). Skulle vilja lära mig mera och dricka mera från Sicilien, Jura, Beaujolais crus, Piemonte och ”nya Kalifornien” (har blivit inspirerad av Frankofilens eskapader i Santa Rita Hills etc och köpte förra veckan några flaskor för att utbilda mig lite) samt Bourgogne där jag har oändligt mycket kvar att lära mig.

Tre flaskor som haft särskilt stor påverkan på mitt vinintresse:
  • 1991 Montecillo Gran Reserva (dracks ca 2001 och fick mig att inse att om man betalar lite mera kan man hitta bättre viner)
  • 1993 Montecillo Gran Reserva (dracks ca 2007 efter att ha förvarats i några år i en lägenhet som blev 30 grader om somrarna. Fick mig att inse att jag måste köpa ett vinskåp.)
  • Faurie de Souchard 1982 (dracks 2009 och fick mig att inse att vin kan erbjuda fantastiska upplevelser, långt utöver "gott" eller "jätte gott". Fick mig att bli en total vin-nörd.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vem är jag?
47-årig man från Umeå som började intressera mig för vin för ca 30 år sedan när jag gick i gymnasiet i samma klass som StefanAkiko och vi och några andra började ordna vinprovningar. Har två tonårsbarn och är gift med en fru som knappt dricker vin så tyvärr får jag lov att tömma allt jag öppnar själv, kan ju låta bra men hade gärna haft en anledning att öppna dubbelt så många flaskor som jag gör nu. Förutom vin går fritiden åt till att bygga och snickra på hus och sommarstugor, försöker även hinna med att dyka så mycket det går och gillar att resa och har som mål att hinna besöka minst hälften av världens drygt 200 länder. Har lyssnat en hel del på musik och har där gått ifrån att vara helt insnöad på Zappa till rap och nu ha landat i metal och längtar ordentligt till sommarens metal-festivaler.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Började med att läsa kemi/mikrobiologi på universitetet och blev doktorand i växtfysilologi och jobbade sedan några år i Los Angeles efter att jag disputerat. Kom tillbaka till Umeå och startade en egen forskargrupp men tappade helt intresset och bestämde mig för att börja om från början så jag la ner forskningen och började plugga medicin istället och jobbar nu som läkare.

Vad har jag för vinpreferenser?
Dricker gärna viner från hela världen men mest blir det röda italienare och fransoser och varje gång jag dricker en bra Bordeaux undrar jag varför man dricker något annat. Dricker mycket hellre kraftiga och rustika tanninmonster med läder och brett än finlemmad silkeslen saft så vad gäller den i alla vinsammanhang ständigt närvarande debatten för eller emot Bourgogne är det nog så att jag är bland de som har ett smaksinne som saknar det som behövs för att uppskatta de vinerna. Känner även starkt för vita söta viner med ordentligt med syra och botrytis så Tokajer och vissa Sauterner hör till favoriterna.
...hur jag minns föräldrarnas förundrade farhågor då jag begärde av dem att köpa ut viner som kostade över 400kr flaskan. Och hur vi till slut höll den ständigt undvikna "sötvinsprovningen" med bla ärkeäcklet Atlantis "med uttalad smörkolasmak, ett av AoM's mest prisvärda viner" och 1982 Chateau Suduiraut... Jag återkallar än idag dess exquisita botrytiskaraktär, ssk då jag blir uttråkad och sitter och väntar på att stenägg skall kläckas...

...och hur vi under studenttiden drack makalösa viner ur alla kategorier. Världens bästa!
'90 Le Pin, '82 Mouton, '82 Latour, '75 Cheval blanc, '64 (?) Bonnes Mares (nåja, iaf på papperet bra), massa Yquem, '85 Margaux, '82 Leoville Las Cases, '28 Montrose och alla de andra. Hur vår miniatyrkopia av AoM's Standardsortimentsprovning urartade så att folk somnade, kräktes och var sjuka i flera dagar... Ibland är det ok att spotta! Två killar (nämner inga namn, men både @Mats och jag var oskyldiga, iaf den gången) hade bestämt sig för att en redig karl dricker ett glas av varje vin. Och det var ca 40 flaskor vin... Ca 12 pers ("så det inte skulle bli för lite i glasen") och en sensommarkväll där planen var att vi skulle avsluta den i ett lusthus.
Vad jag minns var det ingen som tog sig dit...

Sällan jag spottar på provningar, men ibland är det viktigt. Där spottade jag iaf "avloppsflighterna".
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
... och 1982 Chateau Suduiraut... Jag återkallar än idag dess exquisita botrytiskaraktär, ssk då jag blir uttråkad och sitter och väntar på att stenägg skall kläckas...

...och hur vi under studenttiden drack makalösa viner ur alla kategorier. Världens bästa! '90 Le Pin, '82 Mouton......

Ja det är otroligt hur just den flaskan Suduiraut har fastnat i huvudet, det är väl 27-28 år sedan vi drack den men jag minns exakt hur den smakade. Jag fick slatten som var kvar i flaskan efter provningen och den hade växt otroligt till dagen efter och höll sig i ett par veckor i kylen. Jag tog en liten mini-sipp varje kväll och i slutet hällde lite i ett glas och sen hällde tillbaka det i flaska och bara satt och luktade i det tomma glaset under kvällen. Helt otroligt fantastiskt jämfört med allt annat vin man hade druckit innan och slår det mesta man druckit senare också.

Sen var det ju den där Ch Mouton Rotschild -82..... Det pratas i en annan tråd om viner man kanske aldrig mer får uppleva och för mig är det ett sådant vin. En ren käftsmäll i munnen och man kände att man var tvungen att öppna munnen för att för att släppa ut eftersmaken, den fick helt enkelt inte plats där inne! Smak efter smak liksom bolmade upp och avlöste varandra i säkert 30-60 sek innan eftersmaken sakta klingade av under ytterligare någon minut. Ett vin jag skulle kunna betala i tusenlappar för och fortfarande kalla det prisvärt!
 

chambertin

Medlem
Ja det är otroligt hur just den flaskan Suduiraut har fastnat i huvudet, det är väl 27-28 år sedan vi drack den men jag minns exakt hur den smakade. Jag fick slatten som var kvar i flaskan efter provningen och den hade växt otroligt till dagen efter och höll sig i ett par veckor i kylen. Jag tog en liten mini-sipp varje kväll och i slutet hällde lite i ett glas och sen hällde tillbaka det i flaska och bara satt och luktade i det tomma glaset under kvällen. Helt otroligt fantastiskt jämfört med allt annat vin man hade druckit innan och slår det mesta man druckit senare också.
Är böjd att helt hålla med er båda om detta vins förträfflighet. Hade förmånen att komma över 18 flaskor i slutet av 80-talet och har fortfarande 2 st kvar (tror jag). Senast jag drack den så hade den tappat lite men doften (!), den är fortfarande helt gudomligt ljuvlig.

Skulle ni ha vägarna förbi Gbg/Partille ngn gång så skulle vi ju kunna knäcka en tillsammans och drömma oss tillbaka till 80-talet försjunkna i ett tungt botrytistöcken och lite fransk leverpastej från Sud-Ouest.
 

Mats

Gone todash....
Skulle ni ha vägarna förbi Gbg/Partille ngn gång så skulle vi ju kunna knäcka en tillsammans och drömma oss tillbaka till 80-talet försjunkna i ett tungt botrytistöcken och lite fransk leverpastej från Sud-Ouest.

Nästan så att jag sätter mig på cykeln och kommer ner från Umeå nu direkt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nästan så att jag sätter mig på cykeln och kommer ner från Umeå nu direkt!
Jag flyger t Swe nu på söndag!
Men, kommer inte ha mmöjlighet bege mig t Gbg förrän ca maj. Då skall jag också grovisjobba i Borås. Är alltid lite skoj att slänga av sig kostymen för att klofsa i gegga.
Och om man på kvällen sedan kan ägna sig åt Suduiraut '82 så, ja, så vet jag inte. Får ta med mig något matchande rödtjut. @Mats har ju också så att han kan ta med sig godbitar. Jag har nog aldrig tidigare längtat sååå här starkt till Göteborgstrakten :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag efterlyser fler medlemmar som kan tänka sig att sprida lite ljus kring sig själv. Är det någon som känner sig manad? Är det inte dags för @vintomas snart?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag efterlyser fler medlemmar som kan tänka sig att sprida lite ljus kring sig själv. Är det någon som känner sig manad? Är det inte dags för @vintomas snart?
Jag trodde det var lite överflödigt eftersom jag har en "Om mig"-sida på min blogg, där man t.o.m. kan se ett foto, som i och för sig numera är över fem år gammalt.
http://vintomas.wordpress.com/about/
Bäst jag kollar att det som står där är aktuellt...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske är jag otålig eller bara genuint nyfiken på alla medlemmar, men jag skulle gärna vilja fånga in lite fler i tråden. Provar att efterfråga vårt nya stjärnskott @golfkompis, han kan kanske få fart på tråden? o_O
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi är ju så många som har samlats här i denna tråd, det hade därför varit kul om vi lyckades bli ännu fler. Kom igen nu, jag vet att det finns ett gäng därute!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kille, närmar sig 40, Stockholmsområdet. Jobbar där ni helst inte vill vara men ändå hamnar ofta ändå...:rolleyes:

Kommer inte uttrycka mig allt för flitigt men pm:ar gärna vid behov.
Många som jobbar på Systembolaget är fantastiska vinkamrater, det är inte de som är problemet, monopolet däremot...kan vi klara oss utan. ;)
 

Elvis

Medlem
Vem är jag?
Jag är 44 år och bor med min fru och våra två söner i Manila sedan ett drygt ett år tillbaka. Om några månader går flyttlasset vidare till Los Angeles - jag väntar bara på att mitt visum ska bli klart. Ursprungligen är jag från Stockholm.

Sedan tioårsåldern har jag varit stor fan av Elvis Presley, därav mitt namn här på forumet, och lyssnar på hans musik så gott som dagligen. Jag lyssnar även på Neil Diamond, Dolly Parton, Rebecca Malope (sydafrikansk gospel), Brook Benton, Alison Krauss, mm. När jag bodde i Sverige spelade jag curling, golf och snooker, nu endast golf.

Jag älskar alla typer av kortspel och brädspel: bridge, poker, gin rummy, back gammon, svenskt brädspel, mm. Jag kommer från en riktig spelfamilj och spelade spel med mina föräldrar, min bror och mina kusiner så gott som dagligen. Jag håller i dagsläget igång spelandet med Quizkampen och Ruzzle mot min far och bror.

Vinintresset uppstod för ungefär tio år sedan. Jag var på Gordon Ramsay at the Claridges, en av Gordon Ramsays restauranger i London, och en god vän beställde in en Grande Dame 1983 på magnum till förrätten. Jag hade aldrig druckit något bättre än en standard-NV tidigare och blev helt förundrad och fascinerad över hur bra det här vinet var. En riktig aha-upplevelse som väckte mitt intresse och sedan började jag prova mig igenom Systembolagets sortiment av champagner, kom i kontakt med Jimmy och Krug88, sedan också @Mesnil, @Anders Landström, @CH och flera andra här på forumet. Finewines.se och de här personerna har betytt mycket för mitt vinintresse.

Hand i hand med mitt vinintresse har jag också börjat uppskatta mat och restaurangbesök mycket mer. Det har jag delvis en tidigare chef att tacka för. Han tog mig jämnt till bra restauranger, först Prinsen, Wedholms fisk och Oaxen i Sverige och sedan till ett antal av Londons Michelinkrogar. Min fru delar samma intresse och vi älskar att gå på bra restauranger tillsammans.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag arbetar i spelbranschen, främst med online poker. Jag började i branschen för tio år sedan som produktchef och har sedan haft alla möjliga chefsposter på några olika spelbolag. Det har tagit mig till platser som Isle of Man, Malta, Kahnawake (ett indianreservat utanför Montreal) och Antigua men även till världsstäder som London, Kapstaden, Hong Kong och Barcelona. Det är en väldigt spännande bransch.

I somras startade jag ett eget bolag i Kalifornien, en mjukvaruleverantör till den amerikanska online poker-branschen. Just nu arbetar jag hemifrån här i Manila men ser fram emot att snart vara på plats på kontoret i Beverly Hills. Jag börjar bli lite trött på att flyga fram och tillbaka över Stilla havet.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det var champagne som fick mig att snöa in på vin och det är fortfarande champagne som dominerar mitt intresse. Det är champagne jag läser om och det är champagne jag samlar på.

Jag uppskattar bra stilla viner och är säker på att det intresset kommer att växa de kommande åren. Hittills är det gamla världen som dominerat mitt intresse: Bordeaux, Bourgogne, Barolo, supertoscanare, norra Rhone, Rioja och österriska och tyska rieslingviner. Men väl på plats i Kalifornien är min plan är lära mig allt om kaliforniska viner och jag planerar att bygga upp en bra vinkällare med viner därifrån.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vem är jag?
Jag är 44 år och bor med min fru och våra två söner i Manila sedan ett drygt ett år tillbaka. Om några månader går flyttlasset vidare till Los Angeles - jag väntar bara på att mitt visum ska bli klart. Ursprungligen är jag från Stockholm.

Sedan tioårsåldern har jag varit stor fan av Elvis Presley, därav mitt namn här på forumet, och lyssnar på hans musik så gott som dagligen. Jag lyssnar även på Neil Diamond, Dolly Parton, Rebecca Malope (sydafrikansk gospel), Brook Benton, Alison Krauss, mm. När jag bodde i Sverige spelade jag curling, golf och snooker, nu endast golf.

Jag älskar alla typer av kortspel och brädspel: bridge, poker, gin rummy, back gammon, svenskt brädspel, mm. Jag kommer från en riktig spelfamilj och spelade spel med mina föräldrar, min bror och mina kusiner så gott som dagligen. Jag håller i dagsläget igång spelandet med Quizkampen och Ruzzle mot min far och bror.

Vinintresset uppstod för ungefär tio år sedan. Jag var på Gordon Ramsay at the Claridges, en av Gordon Ramsays restauranger i London, och en god vän beställde in en Grande Dame 1983 på magnum till förrätten. Jag hade aldrig druckit något bättre än en standard-NV tidigare och blev helt förundrad och fascinerad över hur bra det här vinet var. En riktig aha-upplevelse som väckte mitt intresse och sedan började jag prova mig igenom Systembolagets sortiment av champagner, kom i kontakt med Jimmy och Krug88, sedan också @Mesnil, @Anders Landström, @CH och flera andra här på forumet. Finewines.se och de här personerna har betytt mycket för mitt vinintresse.

Hand i hand med mitt vinintresse har jag också börjat uppskatta mat och restaurangbesök mycket mer. Det har jag delvis en tidigare chef att tacka för. Han tog mig jämnt till bra restauranger, först Prinsen, Wedholms fisk och Oaxen i Sverige och sedan till ett antal av Londons Michelinkrogar. Min fru delar samma intresse och vi älskar att gå på bra restauranger tillsammans.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag arbetar i spelbranschen, främst med online poker. Jag började i branschen för tio år sedan som produktchef och har sedan haft alla möjliga chefsposter på några olika spelbolag. Det har tagit mig till platser som Isle of Man, Malta, Kahnawake (ett indianreservat utanför Montreal) och Antigua men även till världsstäder som London, Kapstaden, Hong Kong och Barcelona. Det är en väldigt spännande bransch.

I somras startade jag ett eget bolag i Kalifornien, en mjukvaruleverantör till den amerikanska online poker-branschen. Just nu arbetar jag hemifrån här i Manila men ser fram emot att snart vara på plats på kontoret i Beverly Hills. Jag börjar bli lite trött på att flyga fram och tillbaka över Stilla havet.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det var champagne som fick mig att snöa in på vin och det är fortfarande champagne som dominerar mitt intresse. Det är champagne jag läser om och det är champagne jag samlar på.

Jag uppskattar bra stilla viner och är säker på att det intresset kommer att växa de kommande åren. Hittills är det gamla världen som dominerat mitt intresse: Bordeaux, Bourgogne, Barolo, supertoscanare, norra Rhone, Rioja och österriska och tyska rieslingviner. Men väl på plats i Kalifornien är min plan är lära mig allt om kaliforniska viner och jag planerar att bygga upp en bra vinkällare med viner därifrån.
Kul att du väljer att ge Kalifornien en ärlig chans. Förmodligen den region som har störst variation i världen när det kommer till olika stilar och filosofier. Allt annat än de likställda varianter som vanligtvis hittar till bolaget.
 
Vem är jag?
Jag är 44 år och bor med min fru och våra två söner i Manila sedan ett drygt ett år tillbaka. Om några månader går flyttlasset vidare till Los Angeles - jag väntar bara på att mitt visum ska bli klart. Ursprungligen är jag från Stockholm.

Sedan tioårsåldern har jag varit stor fan av Elvis Presley, därav mitt namn här på forumet, och lyssnar på hans musik så gott som dagligen. Jag lyssnar även på Neil Diamond, Dolly Parton, Rebecca Malope (sydafrikansk gospel), Brook Benton, Alison Krauss, mm. När jag bodde i Sverige spelade jag curling, golf och snooker, nu endast golf.

Jag älskar alla typer av kortspel och brädspel: bridge, poker, gin rummy, back gammon, svenskt brädspel, mm. Jag kommer från en riktig spelfamilj och spelade spel med mina föräldrar, min bror och mina kusiner så gott som dagligen. Jag håller i dagsläget igång spelandet med Quizkampen och Ruzzle mot min far och bror.

Vinintresset uppstod för ungefär tio år sedan. Jag var på Gordon Ramsay at the Claridges, en av Gordon Ramsays restauranger i London, och en god vän beställde in en Grande Dame 1983 på magnum till förrätten. Jag hade aldrig druckit något bättre än en standard-NV tidigare och blev helt förundrad och fascinerad över hur bra det här vinet var. En riktig aha-upplevelse som väckte mitt intresse och sedan började jag prova mig igenom Systembolagets sortiment av champagner, kom i kontakt med Jimmy och Krug88, sedan också @Mesnil, @Anders Landström, @CH och flera andra här på forumet. Finewines.se och de här personerna har betytt mycket för mitt vinintresse.

Hand i hand med mitt vinintresse har jag också börjat uppskatta mat och restaurangbesök mycket mer. Det har jag delvis en tidigare chef att tacka för. Han tog mig jämnt till bra restauranger, först Prinsen, Wedholms fisk och Oaxen i Sverige och sedan till ett antal av Londons Michelinkrogar. Min fru delar samma intresse och vi älskar att gå på bra restauranger tillsammans.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag arbetar i spelbranschen, främst med online poker. Jag började i branschen för tio år sedan som produktchef och har sedan haft alla möjliga chefsposter på några olika spelbolag. Det har tagit mig till platser som Isle of Man, Malta, Kahnawake (ett indianreservat utanför Montreal) och Antigua men även till världsstäder som London, Kapstaden, Hong Kong och Barcelona. Det är en väldigt spännande bransch.

I somras startade jag ett eget bolag i Kalifornien, en mjukvaruleverantör till den amerikanska online poker-branschen. Just nu arbetar jag hemifrån här i Manila men ser fram emot att snart vara på plats på kontoret i Beverly Hills. Jag börjar bli lite trött på att flyga fram och tillbaka över Stilla havet.

Vad har jag för vinpreferenser?
Det var champagne som fick mig att snöa in på vin och det är fortfarande champagne som dominerar mitt intresse. Det är champagne jag läser om och det är champagne jag samlar på.

Jag uppskattar bra stilla viner och är säker på att det intresset kommer att växa de kommande åren. Hittills är det gamla världen som dominerat mitt intresse: Bordeaux, Bourgogne, Barolo, supertoscanare, norra Rhone, Rioja och österriska och tyska rieslingviner. Men väl på plats i Kalifornien är min plan är lära mig allt om kaliforniska viner och jag planerar att bygga upp en bra vinkällare med viner därifrån.

Finns ju en hel del intressant norr om Kalifornien. Oregon gör mycket bra Pinot Noir bland annat.

Trevligt inlägg för övrigt och lycka till i USA.
 
Toppen