Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För en sekund trodde jag du jobbade på häktet! Men sedan förstod jag att du syftade på en helt annan statlig institution... :rolleyes:
Jag blev först rädd att det handlade om Tullmyndigheten eller Psyket... Kanske att också mardrömmar om Kronofogden också skickade ut några kallt slemmiga trevare...
På SB kan man ju ha skoj, juh :rolleyes:
 

egonx

Medlem
Vem är jag?
33 årig man från norrort där jag bor med fru och 2 barn. Vinintresserad sedan 12 år tillbaka då jag började med en vinodlingskurs på SLU och resa till vinodlande områden. Munskänk.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Civ.ing från Uppsala och sedan något år doktor från KTH (ett prov på uthållighet snarare än förmåga). Etablerar nu sverigeverksamheten åt ett norskt teknikföretag vilket är mycket spännande.

Vad har jag för vinpreferenser?
Sedan jag började dricka vin är jag helt torsk på Piemonte. Varit i Barolo ett par gånger för studier i den magiska saftens egenskaper. Tillbringar flera veckor om året i Pfalz där jag lastar kombin full hos mina mina lokala kranar. Tysk Riesling, Müller-Thurgau, Spätburgunder och Silvaner är det jag dricker mest av.
 

Oggy

Medlem
Vem är jag?
På väg mot 40. Bor i Umeå, med fru och två barn. Snöade in på vin för ganska precis 4 år sedan. Mycket matintresserad också. För att inte tala om musik. Sångare och multiinstrumentalist. Tyvärr bandlös sedan ett par år tillbaka.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Gymnasielärare. Lär ungdomar foto, film och design.

Vad har jag för vinpreferenser?
Piemonte är min första och största kärlek, men jag försöker att hålla ett öppet sinne och provar gärna viner från andra områden och i andra stilar än de jag vanligen dricker. Föredrar vanligtvis "slankt och elegant", dricker mer och mer vitt vin och Champagne, men blir ibland sugen på en fruktbomb (vänder mig då oftast till Rhône). Överdriven ek är väl det jag retar mig mest på.
 

CH

Medlem
Vem är jag?
Är 33 fyllda och bor i Göteborg efter en längre period i Borås (som skulle varit tillfälligt under studietiden men blev 11 år till)
Blev intresserad av vin i samband med att jag bytte jobb och började samåka med @v_skogh i början av 2008. Vi snackade drycker i allmänhet i bilen men snöade in oss på champagne eftersom det var precis efter nyår. Lite googlande och hetsande gjorde att vi provade Krug GC och efter det var vi fast. Sedan dessa har man träffa många på forumet och hunnit öppna en hel del flaskor man aldrig trodde man skulle få prova.
Utöver intresset för vin så försöker jag åka så mycket skidor som möjligt vintertid och spela golf sommartid. Har även ett stort film och musikintresse.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jobbar som konsult och sysslar med produktutveckling åt fordonsindustrin.

Vad har jag för vinpreferenser?
Vinmässigt så är det champagne som är det jag har mest i källaren av och det jag dricker mest av men har via forumet breddat mina vyer ordentligt och sabbat min ekonomi permanent. Har haft en förkärlek till fylliga röda från Rhone eller USA men har allt eftersom glidit över mera mot Italien och främst Piemonte. Upplever annars att jag ständigt saknar bra stilla vitt och föredrar Riesling eller Grüner Veltliner från Österrike och helst från Wachau.
 

Silverfux

Medlem
Vem är jag?
Markus är jag, 28 år (yngst hittills tror jag!) ifrån Uppsala med fru och 2 st Yorkshire Terriers. Vin intresset har alltid funnits där men blivit starkare på senare år. Det som gjorde att intresset riktigt tog fart var när vi en champagnefrukost på sista april (ni som är från Uppsala vet vad jag pratar om) hade vi en minivertikal av en Henriot 1996 och en 2005 båda från systemet. 1996:an var då den bästa champagnen som jag druckit, brödig och mogen vilket gjorde att 2005:an nästan bleknade bort i jämförelse. Detta öppnade ögonen för mig hur olika samma vin med olika årgång kunde vara. Sen var man fast i träsket =)

Vad jag sysslar med till vardags?
Jag är hissmontör till yrket och arbetar just nu på service med Uppsala City som distrikt.

Vad har jag för vinpreferenser?
Jag gillar det mesta men tyvärr får min fru migrän av röda vinet så det blir väldigt sällan sådana hemma. Lite då och då när vi har middagar hemma. Däremot är hon tokig i champagne så det blir mycket utav den varan och jag måste nog säga att ju mer champagne jag dricker ju mer gillar jag vinet. Någon riesling, chardonnay eller andra vita viner brukar också slinka ner. Gillar mycket när vinerna har lite ålder.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vem är jag?
Markus är jag, 28 år (yngst hittills tror jag!) ifrån Uppsala med fru och 2 st Yorkshire Terriers. Vin intresset har alltid funnits där men blivit starkare på senare år. Det som gjorde att intresset riktigt tog fart var när vi en champagnefrukost på sista april (ni som är från Uppsala vet vad jag pratar om) hade vi en minivertikal av en Henriot 1996 och en 2005 båda från systemet. 1996:an var då den bästa champagnen som jag druckit, brödig och mogen vilket gjorde att 2005:an nästan bleknade bort i jämförelse. Detta öppnade ögonen för mig hur olika samma vin med olika årgång kunde vara. Sen var man fast i träsket =)

Vad jag sysslar med till vardags?
Jag är hissmontör till yrket och arbetar just nu på service med Uppsala City som distrikt.

Vad har jag för vinpreferenser?
Jag gillar det mesta men tyvärr får min fru migrän av röda vinet så det blir väldigt sällan sådana hemma. Lite då och då när vi har middagar hemma. Däremot är hon tokig i champagne så det blir mycket utav den varan och jag måste nog säga att ju mer champagne jag dricker ju mer gillar jag vinet. Någon riesling, chardonnay eller andra vita viner brukar också slinka ner. Gillar mycket när vinerna har lite ålder.
Vilken hiss firma jobbar du på?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vem är jag?
På väg mot 40. Bor i Umeå, med fru och två barn. Snöade in på vin för ganska precis 4 år sedan. Mycket matintresserad också. För att inte tala om musik. Sångare och multiinstrumentalist. Tyvärr bandlös sedan ett par år tillbaka.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Gymnasielärare. Lär ungdomar foto, film och design.

Vad har jag för vinpreferenser?
Piemonte är min första och största kärlek, men jag försöker att hålla ett öppet sinne och provar gärna viner från andra områden och i andra stilar än de jag vanligen dricker. Föredrar vanligtvis "slankt och elegant", dricker mer och mer vitt vin och Champagne, men blir ibland sugen på en fruktbomb (vänder mig då oftast till Rhône). Överdriven ek är väl det jag retar mig mest på.
Räkna dig som tvångsinbjuden vid nästa vinafton @Mats och jag ordnar i Umeå. Slutet av april. Det kommer ett brev!
 

Swedish

Medlem
Räkna dig som tvångsinbjuden vid nästa vinafton @Mats och jag ordnar i Umeå. Slutet av april. Det kommer ett brev!

Öh Stefan... Du får nog se det som att hela forumet är inbjudet... Bara att börja förhandla med SJ/SAS och dom lokala campingarna för mängdrabatt!

Vi är många och vi är törstiga!!!:p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då kör vi med väl utvalda nattvardsviner och barnen får sitta tyst, tålmodigt och vänta på att de vuxna skall bli färdiga. Sedan kanske de inte får fira jul, men det får väl gå ändå. Barn blir ju inte intressanta vuxna om de inte får sig några utmaningar på vägen.
image.jpg

...så vi får väl utse oss till de välkomnade följarna :rolleyes:
 

ChristianB

DipWSET
Vem är jag?
Jag är 26 år fyllda, född 87 och fyller således 27 i sommar. För närvarande är jag en sådan där snygg singel som ägnar min fritid åt så många intressen jag hinner med. Min bana i världen av dryck började väl när jag fyllde 18 och fick gå ut på krogen; med start på ölpubarna i Stockholm så började jag prova nya öl varje gång och fram till för ett par år sedan var det enbart öl som gällde. Nu idag kan jag nog räkna med närmare 2000 st provade öl och dessutom en 1,5 år lång bryggeriutbildning på meritlistan! Stockholm Beer & Whisky Festival är en stående tradition förstås men inte enbart för att jag gillar öl och whisky utan också för att jag känner utställare och gillar att träffa nya branschaktörer! Alla är alltid så trevliga (salongsberusade kanske?)!
Annars är träning en rätt stor del av mitt liv! Jag tycker om att hålla mig i form på olika sätt och provar gärna det som är nytt för mig. Gym, löpning, innebandy, yoga... Det är kul att träna helt enkelt. :)

Vad sysslar jag med till vardags?
Det kanske är till förvåning för somliga men jag jobbar till vardags på det förhatliga Monopolet med stort "m". :p Nå, skämt åsido är det faktiskt en rätt ok arbetsplats. Lönen är inte mycket att hänga i granen men jag har fantastiska kollegor och har på sistone lyckats knipa åt mig ett gäng fina kurser, däribland WSET Level 3 Awards in Wines and Spirits. Examination där är i september!
Jag förstår emellertid till fullo varför det finns de som motsätter sig monopolet. En del av sortimentet är verkligen undermåligt... Jag jobbar inte där för att jag gillar Systembolaget som samhällsfunktion eller för "folkets hälsa" utan för att jag gillar dryck. Så ha inte dåligt samvete för att ni känner för att skälla på SB. ;)

Vad har jag för vinpreferenser?
Jag har inte provat hela världen, men jag tycker mig ana en viss fäbless för Frankrike (förstås!) och där särskilt Bggne och norra Rhône. Jag önskar att jag kunde prova lite mer Bdx men de sorter man suktar efter är lite för mycket för den magra SB-lönen. Men vänta bara!
Annars är jag lite fascinerad av kontrasterna mellan Gamla och Nya världen, Bggne vs NZ eller Rhône vs Washington t ex. :) Det finns alltid en massa kul att upptäcka i skillnaderna!
 

merlotsmile

Medlem
Är ganska ny seriös dryckesentusiast. Tröttnade på att aldrig ha riktig koll på vinerna man drack :eek:. Under 2012 utbildade jag mig till sommelier för att lära mig mer. Utbildningen inkluderade även WSET level 2 och 3. Fick blodad tand och bestämde mig för att läsa vidare på WSET level 4/diplomanivå. Läser den nu i London på distans vilket är väldigt spännande. Har snart avverkat första året. Har även tagit Munskänkarnas 1-betyg, Druvbetyg och förhoppningsvis 2-betyg (tentade förra lördagen). Vi får väl se hur framtiden ter sig. Kanske dyker det upp någon rolig business opportunity så småningom att hoppa på :).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är ganska ny seriös dryckesentusiast. Tröttnade på att aldrig ha riktig koll på vinerna man drack :eek:. Under 2012 utbildade jag mig till sommelier för att lära mig mer. Utbildningen inkluderade även WSET level 2 och 3. Fick blodad tand och bestämde mig för att läsa vidare på WSET level 4/diplomanivå. Läser den nu i London på distans vilket är väldigt spännande. Har snart avverkat första året. Har även tagit Munskänkarnas 1-betyg, Druvbetyg och förhoppningsvis 2-betyg (tentade förra lördagen). Vi får väl se hur framtiden ter sig. Kanske dyker det upp någon rolig business opportunity så småningom att hoppa på :).
Låter som att din tvåbetygssatsning hos Munskänkarna borde vara en baggis. Till och med jag som är måttligt kunnig teoretiskt fixade ca 65 poäng när jag tentade förra året. Gjorde den även i år då jag var med och arrangerade årets prov, fick då 63. Med andra ord behöver du nog inte vara särskilt orolig tror jag. ;)
 

mnor

Medlem
Jag är en snart 40 årig fotbolls (Elfsborg), champagne och rödvins entusiast, som bor i Sollentuna och jobbar för ett större amerikanskt IT bolag. Kom in på vin efter att jag hade en whiskyperiod i mitt liv. Det som verkligen fick mig att bygga en mindre vinsamling och inse värdet av att lagra vin var när jag köpte 3 flaskor av en bättre Cabernet från Australien, som vi (jag och min fru) ansåg smakade ganska ordinärt. Vi höll Peter Lehmann the Barossa Cabernet som ett godare och bättre vin än det vi köpt. Detta ledde också till att vi glömde bort den sista flaskan och tog fram den cirka 3 år senare när svärmor var på besök och jag tänkte att det var inget vidare vin så det kan vi ta. Kommentaren från svärmor var, vilket fruktansvärt gott vin och det var bara att instämma.

Champagne kom jag in på några år senare då jag som nyinflyttad bjöd grannen på öl+drink och han svarade med att bjuda på Bollinger och Dom Perignon. Efter att ha provat igenom större delen av NV sortimentet på SB och även plöjt en hel del årgångschampagne i 300-500 sek spannet så satsar jag nu mer och mer på att köpa och testa "prestigechampagner" och "odlarchampagner".

Smakpreferenser:
Rödvin: Svulstiga rödviner, gärna från Valpolicella, Rhone, Kalifornien eller Mendoza
Champagne: Gärna syradrivna "odlarchampagner" med bra frukt och lägre dosage.
 
Toppen