Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns vinsamlarterapi?

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hjälp...
Säkert inget ovanligt problem i detta forum att ha för lite lagringsutrymme för sina viner. Mitt problem är att det nybyggda vinrummet inte slukar de viner jag redan har. Bra för eventuellt köpstopp men dåligt för drömmen om att äntligen kunna ladda på lite och köpa viner som rekommenderas på olika håll och kanter, här inte minst.
Nu vet jag inte var jag ska vända mig eller hur jag ska lösa det hela.
Kanske får jag hyra plats på stan även om det var just att ”slippa” betala hyra som i tanken delfinansierade vinrumsbygget.
Jag är förmodligen inte ensam om liknande problem, men jag undrar, finns hjälp att få?
Finns te.x. vinsamlarpsykolog?
Hur gör ni?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är förmodligen inte ensam om liknande problem, men jag undrar, finns hjälp att få?
Tyvärr är sjukdomen kronisk, utan kända botemedel! :D:D:D:(:(:(
Endast läkemedel som ger tillfällig lindring är kända, men forskning visar att dessa leder till att sjukdomstillståndet långsiktigt förvärras:
Öppnar en flaska vin, och vipps så försvinner alla bekymmer.
 
Sälj så mycket att du med gott samvete kan börja köpa igen och har möjlighet inom förväntad livslängd att dricka upp hela härligheten!
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Sälj så mycket att du med gott samvete kan börja köpa igen och har möjlighet inom förväntad livslängd att dricka upp hela härligheten!
.... hur ser ekvationen för det ut? Tecken och värde på förväntad livstid är säkert ett ”pi” vilket liknar en rolator.. Men sen?
 

Wintermute

Medlem
Hjälp...
Säkert inget ovanligt problem i detta forum att ha för lite lagringsutrymme för sina viner. Mitt problem är att det nybyggda vinrummet inte slukar de viner jag redan har. Bra för eventuellt köpstopp men dåligt för drömmen om att äntligen kunna ladda på lite och köpa viner som rekommenderas på olika håll och kanter, här inte minst.
Nu vet jag inte var jag ska vända mig eller hur jag ska lösa det hela.
Kanske får jag hyra plats på stan även om det var just att ”slippa” betala hyra som i tanken delfinansierade vinrumsbygget.
Jag är förmodligen inte ensam om liknande problem, men jag undrar, finns hjälp att få?
Finns te.x. vinsamlarpsykolog?
Hur gör ni?
Med en lite alvarligare underton kan man fråga sig om det är:
1) hoarding som driver en. Om jag förstått saken rätt, är den bakomliggande drivkraften att man blandar samman sitt eget värde med sina sakers värde. I vissa fall vill man dessutom visa upp sina ägodelar, likt påfågelfjärdrar.
2) Fear Of Missing Out som driver en. Jag misstänker att det ger en högre stressnivå. I vissa fall är det jakt på fyndet (att hitta det billigaste sättet att köpa någonting) som driver. I andra fall är det att få det unika (vilket påminner om sjukdomsbilden för Hoarding)
3) Någonting annat.
Om det är så att man faktiskt mår dåligt av sitt samlande, är det nog någonting bakomliggande som är problemet och någonting som man kanske borde ta tag i.
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Med en lite alvarligare underton kan man fråga sig om det är:
1) hoarding som driver en. Om jag förstått saken rätt, är den bakomliggande drivkraften att man blandar samman sitt eget värde med sina sakers värde. I vissa fall vill man dessutom visa upp sina ägodelar, likt påfågelfjärdrar.
2) Fear Of Missing Out som driver en. Jag misstänker att det ger en högre stressnivå. I vissa fall är det jakt på fyndet (att hitta det billigaste sättet att köpa någonting) som driver. I andra fall är det att få det unika (vilket påminner om sjukdomsbilden för Hoarding)
3) Någonting annat.
Om det är så att man faktiskt mår dåligt av sitt samlande, är det nog någonting bakomliggande som är problemet och någonting som man kanske borde ta tag i.

Nu blev det allvarligt, och det är alltid intressant. Hoarding har väl alla här en lien släng av? Varför skulle man annars berätta om alla goda (och dyra) viner man dricker..? Det kan väl inte BARA vara för nördintresserade smakfantomer? Och utan boarding - ingen displayhylla i vinrummet (?). Några spar väl tom på tomflaskor från "spännande" provningar. (ofta dyra). (Jag skyldig till minst tre av ovan nämnda hoarding-tendenser). FOMO låter som en börsterm, men gäller säkert även här. Vem vill inte hitta mest prisvärda vinet (obs förbjuden terminologi). Men fynd eller i vart fall billigt jämfört med andra inköpsställen är säkert ok (nu skojar jag lite)
Men jag njuter av det - lider inte det minsta, annat än av lite utrymmesbrist... Tack för spännande tankar!
 

aldenniklas

Medlem
Med en lite alvarligare underton kan man fråga sig om det är:
1) hoarding som driver en. Om jag förstått saken rätt, är den bakomliggande drivkraften att man blandar samman sitt eget värde med sina sakers värde. I vissa fall vill man dessutom visa upp sina ägodelar, likt påfågelfjärdrar.
2) Fear Of Missing Out som driver en. Jag misstänker att det ger en högre stressnivå. I vissa fall är det jakt på fyndet (att hitta det billigaste sättet att köpa någonting) som driver. I andra fall är det att få det unika (vilket påminner om sjukdomsbilden för Hoarding)
3) Någonting annat.
Om det är så att man faktiskt mår dåligt av sitt samlande, är det nog någonting bakomliggande som är problemet och någonting som man kanske borde ta tag i.

Tycker faktiskt frågeställningen är intressant. Själv drivs jag nog mest av en form av FOMO fast för vad jag kan missa i framtiden. Jag vill ju kanske kunna dricka lagrad Barolo om 10-15 år och då måste den köpas idag, men för att det ska vara möjligt måste man ju köpa extremt mycket, ganska dyrt, vin idag som inte får drickas förrän om lång tid. Alltså svårt att få ihop ekonomiskt.
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Håller med vintomas.. det finns inga riktiga botemedel mot denna sjukdom. Antingen har du byggt ett för litet vinrum eller så får vi börja ha mer dbyob;s hemma hos dig. :oops:
Jag kommer gärna!
Men om du har platsbrist på riktigt, så kan du få låna en bit av vår vinkällare utan kostnad. :kyss:
Varför inte både och? Dvs dbyob hos mig SAMT låneutrymme...
 
.... hur ser ekvationen för det ut? Tecken och värde på förväntad livstid är säkert ett ”pi” vilket liknar en rolator.. Men sen?
Ha ha pi är alltid en bra utgångspunkt vid skattningar av okända tidsrymder. Jag måste nog fundera ekvationen i sin helhet, jag tänker att vi kan utgå från SCBs mätningar om förväntad livslängd, addera livsNjutarFaktorn. Det är väl här det blir svårt, vi utgår från att den är positiv upp till en viss gräns av dekadent mat- och vinintag men sen för att bli negativ om det konsumeras i överkant vilket då är en funktion av hur många flaskor som finns i källaren och måste drickas innan det är dags att panta sin sista flaska. Tror även vi kan få in PI i den faktorn för elegansens skull.

Personligen är det nog en "samlar" gen som hela tiden driver en FOMO, att det är dessa flaskor som ska lyfta en måltid eller kväll till att bli magisk i framtiden, när tiden är den rätta. Dock verkar denna "drivkraft" nästan vara "roligare" än själva förverkligandet och det kan jag tycka är helt ok, är inte klyschan att det är vägen dit som är målet, det är ju en hobby, man lär sig, man ändrar sig, man tänker nytt, man förlorar smaklökar, hittar andra och det tar ju ibland så förbannat "lång tid". Då tänker jag att det kanske är bättre att försöka "förbättra" samlingen konstant istället för att skaffa mer utrymme, jag börjar själv hamna där. Det utrymme jag har börjar bli fullt men jag vill definitivt inte sluta köpa "roliga" viner och samtidigt så börjar det finnas en del som ligger vilket jag inte ser fram emot att öppna lika mycket som jag gjorde den dag jag köpte dem vilket talar för att inte skaffa mer utrymme. Hmm det är rolig och komplex hobby det här, jag ska jobba på att försöka välja bättre...och ibland dricka tidigare
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Köp en sommarstuga om du inte redan har en, bygg en vinkällare där och sedan kan alltid platsbrist lösas med att man rensar ut lite "stugviner".
Då får man även chans att doomsdaypreppa lite, det gäller ju att man har en välfylld källare i stugan om man ska vänta ut zombiespocslypsen där tänker jag...
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Köp en sommarstuga om du inte redan har en, bygg en vinkällare där och sedan kan alltid platsbrist lösas med att man rensar ut lite "stugviner".
Då får man även chans att doomsdaypreppar lite, det gäller ju att man har en välfylld källare i stugan om man ska vänta ut zombiespocslypsen där tänker jag...
Vilken ö var det...?:rolleyes:
 

MagnusH70

Medlem
Jag förstår din känsla då jag själv länge gått i liknande banor. Ännu har jag lite plats kvar, men om några år kommer jag inte längre ha tillgång till nuvarande lagringsplats. Då måste alla flaskor hem, vilket även min fru vill. Utmaningen är dock att jag inte har utrymme för flaskorna då (det är en viss skillnad mellan det antal flaskor jag har och det antal min fru tror att jag har).
Det finns ju alltid så mycket gott och spännande där ute, och man vill ju inte missa någon vertikal, eller ett intressant vin som det tipsas om här, så FOMO är alltid något som ligger nära.
Sommarhuset ligger lite för långt bort för att vara ett alternativ.
Att öka sin egna konsumtion är ett trevligt alternativ, men någonstans finns faktiskt en gräns.
 

The Wall

Medlem
det är en viss skillnad mellan det antal flaskor jag har och det antal min fru tror att jag har
Det där känns skrämmande bekant. Och inte bara när det kommer till flaskor. "Du måste vara besläktad med Mus-Olle" brukar min störiga fru säga emellanåt. Eller faktiskt ganska ofta.
 
Toppen