Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns vinsamlarterapi?

The Wall

Medlem
...och hur många handväskor/stövlar tror ni att frugan/sambon har då?...:)
Det där med skor är (också) något av minerat område hemma; hustrun kan ha ett nytt par skor varje dag i ungefär 20 dagar medan jag skulle klara "omkring" ett halvår.
En inte ovanligt förekommande dialog hemma:
Hustrun; "Kan vi slänga alla de här skokartongerna?"
Jag; "Helst inte."
H; "Varför?"
Jag; "Det är skor i skokartongerna. På tal om något annat; ska vi testa en anständig Barolo ikväll?"
 

lukastollig

Pudelfantast
...och hur många handväskor/stövlar tror ni att frugan/sambon har då?...:)

Inte tillnärmelsevis så många eller till lika stort värde som vinflaskorna tyvärr. Min fru gillar ändå dyra handväskor och hotar då och då med att åka ned till Italien och shoppa 50-100 märkesväskor för att jämna ut balansen.. :nagelbitare:
 

lukastollig

Pudelfantast
Känner annars igen mig i mycket av ovanstående. För mig är den grundläggande drivkraften naturligtvis intresse. Det finns också en ambition att ha en ”komplett” vinkällare såtillvida att de flesta klassiska regioner/druvor/stilar ska vara representerade så att det alltid finns en bra matchning till olika maträtter och tillfällen. Detta, kombinerat med en tidshorisont på 30+ år gör att antalet flaskor och pengar nedlagda börjar bli ett problem. Dessutom finns hos mig ett ganska stort inslag av FOMO och ”good deal” beteende, såtillvida att jag har svårt att tacka nej till ett bra erbjudande och ofta tänker att det är bäst att köpa nu då det kan bli svårt/dyrt att få tag på vinet i fråga senare.

Jag har faktiskt gått i terapi för mitt köpbeteende. Det hjälpte lite, men inte helt. Det jag fick med mig var dels större insikt i mina drivkrafter och dels några strategier för att undvika oplanerade spontanköp. Jag köper fortfarande en del men känner att jag större kontroll, vilket också gör att jag i slutändan får en bättre vinkällare.
 

The Wall

Medlem
Inte tillnärmelsevis så många eller till lika stort värde som vinflaskorna tyvärr. Min fru gillar ändå dyra handväskor och hotar då och då med att åka ned till Italien och shoppa 50-100 märkesväskor för att jämna ut balansen.. :nagelbitare:
”Om du åker idag är det ok, annars får jag fortsätta som förut. Ok?”
”Men det går ju inte att komma in i Italien...”
”Just det”

Det är ett slag du inte kan förlora. :D
 

sunqan

Vinös

lukastollig

Pudelfantast

Den där krokodilskinnsväskan från Prada var bland det dyrare jag sett. Riktigt den nivån har hon inte kommit upp i som tur är. Men kan ju lägga fram förslaget ”En mixlåda DRC till mig, en krokodilväska till dig”
 

sunqan

Vinös
Den där krokodilskinnsväskan från Prada var bland det dyrare jag sett. Riktigt den nivån har hon inte kommit upp i som tur är. Men kan ju lägga fram förslaget ”En mixlåda DRC till mig, en krokodilväska till dig”
Nu tog jag bara exempel från de normalt prisade lyxväskorna...

Mer normala "lyxväskor" ligger väl normalt i spannen 3-5000 kr eller 8-10000 kr.
 

The Wall

Medlem
Ett kungarike för ett paket jäst.
Jag fick i söndags i uppdrag av hustrun att köpa ett paket jäst, vilket jag också gjorde. Väl hemma konstaterade hon att jag hade köpt fel jäst; jag köpte det röda "för söta degar" istället för det blåa "för matbröd". Ett kungarike kanske kan mildra hennes irritation något? Vart teleporterar jag jästen?
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jag fick i söndags i uppdrag av hustrun att köpa ett paket jäst, vilket jag också gjorde. Väl hemma konstaterade hon att jag hade köpt fel jäst; jag köpte det röda "för söta degar" istället för det blåa "för matbröd". Ett kungarike kanske kan mildra hennes irritation något? Vart teleporterar jag jästen?
Tyvärr fel sort. F-n vad folk börjat baka...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
IMG_20200317_201326_104.jpg
 
Toppen