Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förändringar i hur Webblanseringarna fungerar fr.o.m 19 januari 2023

Har jag fattat det fel? Det är väl det här som har ändrats? Flaskorna släpps 10.00. 10.05 och 10.10. Vill du har flaskor både 10.00 och 10.10 så får du spendera 10 min extra för att försöka få dina flaskor?

Du har förstått rätt. Jag förstår inte heller SBs syn på att chansen att få flaskor ökar, logiskt sett är det tvärt om. Men någon kanske kan förklara?

Att man måste bekräfta innan 12 är däremot helt ok. Antingen köper man eller så avstår man.
 
Last edited:
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Samma här. Min enda edge har varit att jag riktar in mig på en vara. Nu blev det ju ännu omöjligare helt plötsligt.
Håller även med detta.
Innan fick man prioritera från en större lista och klicka därefter, vilket innebär att sannolikheten att många människor siktar efter samma produkt som dig först av allt är så mycket lägre.

Nu är det ju mer personer som kan sikta in sig på samma produkt med fikapausen emellan och du blir helt överkörd.

Sedan tillkommer ju även möjligheten att de gör likadant med vad som finns på online-lagren vid tillfälliga släpp i framtiden! En inte helt omöjligt tanke om de är nöjda med resultatet efter ändringen på webblanseringarna
 
Man kan väl summera det som att vi får se hur det blir när det inträffar i januari.

Min magkänsla säger positivt om man brukar boka upp sig på 5+ olika flaskor och inte hinner scrolla vid 10:00:00:00:00 atomursekunder och vanligtvis missar hälften men negativt om man som jag vill ha en flaska var femte webbsläpp. Konkurrensen borde öka när fler har tid att invänta rätt klockslag med färre viner per släpp.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har jag fattat det fel? Det är väl det här som har ändrats? Flaskorna släpps 10.00. 10.05 och 10.10. Vill du har flaskor både 10.00 och 10.10 så får du spendera 10 min extra för att försöka få dina flaskor jmfr med tidigare?

Nej, du har tolkat det rätt och jag fel. Jag läste helt enkelt för hastigt och får ta tillbaka delar av mina åsikter. Jag kan tycka att det är dumt att det tar extra tid, men kan också tycka att det på ett sätt är positivt eftersom man kan fokusera på X flaskor först och sen Y i nästa omgång. Jag har möjligheten att vara flexibel en torsdag klockan 10 i 9 fall av 10, så för mig blir det inte problematiskt att ta lite extra tid till detta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kul med förändring.
Här på forumet klagas det frekvent på lagg, och hur mycket buggar varje lansering har.

Om man istället ser positivt på denna förändring, så gynnas vi som föredrar en typ av kategori. Genom att minska antalet som klickar på olika intressen under ett släpp kanske det blir mindre lagg och att boka-knappen står och snurrar 10 sekunder efter släppet och saldot tickar ner..
Som sagt. Alla gillar inte samma saker. Alla faller inte för hype. Alla faller inte för FW-effekt.
Jag förstår inte hur du resonerar. Ett fåtal flaskor som nästan alltid tar slut på några sekunder sprids nu ut över en längre tidsperiod och du tror att resultatet blir att färre klickar per produkt?

Om fallet är så att du sitter upptagen 23h 55min om dagen så är jag ledsen för din skull. ;)
Det är väl helt irrelevant om man är upptagen andra tider än vid 10-tiden på torsdagar? I jobb där man har möten eller krav på fysisk närvaro i kombination med uppmärksamhet på jobbet är det betydligt vanligare att vara uppbokad vid 10 än vid tex 08 eller 18.
 
Jag förstår inte hur du resonerar. Ett fåtal flaskor som nästan alltid tar slut på några sekunder sprids nu ut över en längre tidsperiod och du tror att resultatet blir att färre klickar per produkt?


Det är väl helt irrelevant om man är upptagen andra tider än vid 10-tiden på torsdagar? I jobb där man har möten eller krav på fysisk närvaro i kombination med uppmärksamhet på jobbet är det betydligt vanligare att vara uppbokad vid 10 än vid tex 08 eller 18.
Skippa släppet eller fixa någon som klickar åt dig, hur svårt är det?
Förstår inte problemet.

Jag köper att fler kommer få chansen att klicka på fler produkter vilket kommer bli svårare för någon som vill ha en specifik flaska. Men förhoppningsvis löser detta Systembolagets problem som varit senaste halvåret där bokningsknappen bara stått och tuggat.
 

buteljen

Medlem
Skippa släppet eller fixa någon som klickar åt dig, hur svårt är det?
Förstår inte problemet.

Jag köper att fler kommer få chansen att klicka på fler produkter vilket kommer bli svårare för någon som vill ha en specifik flaska. Men förhoppningsvis löser detta Systembolagets problem som varit senaste halvåret där bokningsknappen bara stått och tuggat.
Men hur jävla svårt kan det vara att fixa ett system som funkar?? Herregud, hur många miljarder (??) får dom inte för att kunna sköta uppgiften att leverera vin till Sveriges medborgare? Patetiskt är vad det är.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag förstår inte hur du resonerar. Ett fåtal flaskor som nästan alltid tar slut på några sekunder sprids nu ut över en längre tidsperiod och du tror att resultatet blir att färre klickar per produkt?


Det är väl helt irrelevant om man är upptagen andra tider än vid 10-tiden på torsdagar? I jobb där man har möten eller krav på fysisk närvaro i kombination med uppmärksamhet på jobbet är det betydligt vanligare att vara uppbokad vid 10 än vid tex 08 eller 18.
Livet är tufft för vissa…
 

matage

Medlem
Skippa släppet eller fixa någon som klickar åt dig, hur svårt är det?
Förstår inte problemet.

Jag köper att fler kommer få chansen att klicka på fler produkter vilket kommer bli svårare för någon som vill ha en specifik flaska. Men förhoppningsvis löser detta Systembolagets problem som varit senaste halvåret där bokningsknappen bara stått och tuggat.
Det är så underbart när (primärt hel/halvstatliga) bolag kör med retoriken att det "blir bättre för kunden" när de hittar en workaround för sin egen inkompetens.
Hur svårt kan det vara att sätta upp en fungerande korrekt lastbalanserad/skalbar ehandelslösning 2022 för ett företag med monopol?

Lite som när SJ enligt ryktet undantog alla inställda tåg från sin punktlighetsstatistik eftersom ett inställt tåg per definition inte var försenat...
 

Johan L

Medlem
Chansen att få något är ju fortfarande en funktion av antalet tillgängliga flaskor och antalet tillgängliga köpare. Kan inte se att det här förändrar det på något annat vis än att de som vill köpa många flaskor i samma släpp nu får bättre möjligheter, vilket försämrar möjligheterna för andra. Däremot skapar det kanske jämnare villkor om sidan flyter bättre och därmed ger alla mer jämlika förutsättningar att lyckas klicka hem något.

Skönt att jag aldrig handlar på webblanseringar så att jag egentligen inte behöver bry mig :cool:
 

Poussard

Medlem
Skillnaden är väl att förut kunde det släppas en 20 fl Petit Chablis och 5 fl Barolo på samma släpp, och då kanske man tänkte att chansen att få en Barolo är så låg så jag lägger allt superklickande på Chablisen och kanske får den, för man har samtidigt mindre konkurrens från Barolo-klickarna som inte kan multitaska under ett så kort tidsfönster. Det scenariot är borta nu, så systemet gynnar de rika, de som har råd att klicka hem alla dyrgripar har nu större möjlighet att lyckas med det.
 

jrick

Medlem
Skillnaden är väl att förut kunde det släppas en 20 fl Petit Chablis och 5 fl Barolo på samma släpp, och då kanske man tänkte att chansen att få en Barolo är så låg så jag lägger allt superklickande på Chablisen och kanske får den, för man har samtidigt mindre konkurrens från Barolo-klickarna som inte kan multitaska under ett så kort tidsfönster. Det scenariot är borta nu, så systemet gynnar de rika, de som har råd att klicka hem alla dyrgripar har nu större möjlighet att lyckas med det.
Fast de rika är förstås feta och trötta och dessutom flottiga av gåslever på fingrarna så de har ju den nackdelen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Skillnaden är väl att förut kunde det släppas en 20 fl Petit Chablis och 5 fl Barolo på samma släpp, och då kanske man tänkte att chansen att få en Barolo är så låg så jag lägger allt superklickande på Chablisen och kanske får den, för man har samtidigt mindre konkurrens från Barolo-klickarna som inte kan multitaska under ett så kort tidsfönster. Det scenariot är borta nu, så systemet gynnar de rika, de som har råd att klicka hem alla dyrgripar har nu större möjlighet att lyckas med det.
Sannolikhetslära indikerar på att om flera avser att klicka hem samma sak så minskar sannolikheten för alla att lyckas, oavsett om varan har ett högt eller lågt pris.
Av någon underlig anledning väljer sannolikhetsläran att bortse från samhällsklass, saldo på banken etc. då det synes vara en okänd variabel i klick-och-tur lotteriet. Måste vara ett nytt vetenskapligt pradim som fastställits, i klass med relativitetsteorin - "att rika klickar bättre och har mer tur" på systembolagets webblanseringar och att systemet såldes bara "gynnar de rika". Känns som en punkt av yttersta intresse och vikt för Nosshi att behandla vidare så att alla samhällsklasser lära sig hur och när de ska klicka.
;)
 

Poussard

Medlem
Sannolikhetslära indikerar på att om flera avser att klicka hem samma sak så minskar sannolikheten för alla att lyckas, oavsett om varan har ett högt eller lågt pris.
Av någon underlig anledning väljer sannolikhetsläran att bortse från samhällsklass, saldo på banken etc. då det synes vara en okänd variabel i klick-och-tur lotteriet. Måste vara ett nytt vetenskapligt pradim som fastställits, i klass med relativitetsteorin - "att rika klickar bättre och har mer tur" på systembolagets webblanseringar och att systemet såldes bara "gynnar de rika". Känns som en punkt av yttersta intresse och vikt för Nosshi att behandla vidare så att alla samhällsklasser lära sig hur och när de ska klicka.
;)
Vet inte om du försöker vara rolig eller inte läste vad jag skrev. Min poäng var att om man sprider ut dem så har de utan ekonomiska hinder möjlighet att turklicka hem allt men om allt släpps samtidigt så måste vissa saker prioriteras bort.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vet inte om du försöker vara rolig eller inte läste vad jag skrev. Min poäng var att om man sprider ut dem så har de utan ekonomiska hinder möjlighet att turklicka hem allt men om allt släpps samtidigt så måste vissa saker prioriteras bort.
Då poängen ännu inte gått fram så görs ett nytt försök. :rolleyes:
Förtydligar, fler som klickar på samma vara - lägre sannolikhet för samtliga. Troligen får inte alla. Många gör ett nytt försök på nästa slott med andra varor. Även då fler som klickar - lägre sannolikhet för samtliga.
Kontenta: för varor med hög efterfrågan kommer sannolikheten att vara lägre för samtliga.
 

Sonderlese

Medlem
Då poängen ännu inte gått fram så görs ett nytt försök. :rolleyes:
Förtydligar, fler som klickar på samma vara - lägre sannolikhet för samtliga. Troligen får inte alla. Många gör ett nytt försök på nästa slott med andra varor. Även då fler som klickar - lägre sannolikhet för samtliga.
Kontenta: för varor med hög efterfrågan kommer sannolikheten att vara lägre för samtliga.
Varför jag inte spelar hasardspel, men är tvungen att infinna mig vid Systembolagets ’Fortunas Snurra’
 
Toppen