Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förändringar i hur Webblanseringarna fungerar fr.o.m 19 januari 2023

Poussard

Medlem
Då poängen ännu inte gått fram så görs ett nytt försök. :rolleyes:
Förtydligar, fler som klickar på samma vara - lägre sannolikhet för samtliga. Troligen får inte alla. Många gör ett nytt försök på nästa slott med andra varor. Även då fler som klickar - lägre sannolikhet för samtliga.
Kontenta: för varor med hög efterfrågan kommer sannolikheten att vara lägre för samtliga.
Tack för förtydligandet. Det stämmer såklart att sannolikheten går ned för alla som klickar på allt. Jag hade en poäng och en teori om det där med att det gynnar rika men dina kommentarer om samhällsklasser och himla-med-ögonen-emojis gör att jag inte riktigt känner för att fortsätta diskutera.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack för förtydligandet. Det stämmer såklart att sannolikheten går ned för alla som klickar på allt. Jag hade en poäng och en teori om det där med att det gynnar rika men dina kommentarer om samhällsklasser och himla-med-ögonen-emojis gör att jag inte riktigt känner för att fortsätta diskutera.
Skilj på rikedom och klasstillhörighet. Nyrika räknas inte in i överklassen, särskilt inte om de är angelägna att visa upp att de har pengar (såvida de inte är väldigt, väldigt rika). ;)
Är man rik på riktigt, och därtill vinintresserad, så köper man väl sina viner där de finns att köpa, även om det kostar någon tusing extra per flaska? Att hålla på och hålla ordning på släpptider, sitta och panikklicka o.s.v. är väl ett extremt medelklassigt beteende? :cool:
För du är väl inte så generös med beteckningen "rik" att du använder den om den mer högavlönade delen av medelklassen med kanske 100 000-200 000 i månadslön, typ halvframgångsrika småbolagsägare, affärsjurister, halvseniora managementkonsulter, relativt juniora halvfigurer i finanssvängen och annat löst folk? :ängel: Och nej, jag ingår själv inte i den kategorin, så jag är sur de gånger jag inte ens har möjlighet att panikklicka.
 

YKW

Medlem
Sannolikhetslära indikerar på att om flera avser att klicka hem samma sak så minskar sannolikheten för alla att lyckas, oavsett om varan har ett högt eller lågt pris.
Av någon underlig anledning väljer sannolikhetsläran att bortse från samhällsklass, saldo på banken etc. då det synes vara en okänd variabel i klick-och-tur lotteriet. Måste vara ett nytt vetenskapligt pradim som fastställits, i klass med relativitetsteorin - "att rika klickar bättre och har mer tur" på systembolagets webblanseringar och att systemet såldes bara "gynnar de rika". Känns som en punkt av yttersta intresse och vikt för Nosshi att behandla vidare så att alla samhällsklasser lära sig hur och när de ska klicka.
;)

Det går väl inte att preppa korgen i webbsläppen? I så fall gynnar ju detta dem som köper många olika flaskor. Det är väldigt dyrt att köpa många olika flaskor på webbsläpp med exklusiva viner.
 

Johan L

Medlem
Då poängen ännu inte gått fram så görs ett nytt försök. :rolleyes:
Förtydligar, fler som klickar på samma vara - lägre sannolikhet för samtliga. Troligen får inte alla. Många gör ett nytt försök på nästa slott med andra varor. Även då fler som klickar - lägre sannolikhet för samtliga.
Kontenta: för varor med hög efterfrågan kommer sannolikheten att vara lägre för samtliga.

Vin A och B släpps, det kommer vara tiondelssekundsstrid om båda. Person X vill egentligen köpa båda men har bara vinbudget till en och satsar på A, Person Y vill köpa både A och B och är lite smårik så den har råd med båda, men prioriterar A. Person Z är precis som X, men lägger sin vinbudget på B istället för A. Båda personerna X och Z har ju begränsade vinbudgetar och om de inte får sitt respektive priovin sparar de pengarna till något annat släpp.

Om båda vinerna släpps samtidigt klickar Person Y först efter vin A och sen efter vin B, om de inte hinner ta slut. Person X får alltså konkurrens från Person Y medan Person Z har bra chans att få sitt önskade vin.

Om vinerna släpps med 5 minuters kommer Person Y klicka efter vin A i första släppet och på vin B i andra släppet. För person X blir det ingen skillnad, hen har konkurrens i båda situationerna. För Person Z blir det plötsligt konkurrens om vinet, och hen får sämre chans att få det den vill ha. För person Y har det blivit bättre, hen behöver inte prioritera sina klick utan kan hugga först på båda sina önskade viner eftersom de inte släpps samtidigt.

Alltså, det blir bättre för de rika som vill och har råd att köpa flera viner i samma släpp, vilket gör det svårare för de sämre bemedlade som satsar på enstaka viner.
 

Wintermute

Medlem
Min analys är såhär. Det är inte självklart hur det kommer att påverka tillgängligheten på just de viner som jag är intresserad av. Det som däremot är helt uppebart, är att vi kommer att se massor med anekdotisk bevisföring för hur förändringen har försämrat för enskilda medlemmar på Finewines. ;)
 

jrick

Medlem
Den första lanseringen blir bara intressant, kommer man märka ett mindre tryck på servrarna? Jag misstänker att svaret blir nej.

Apropå det så måste man ändå förundras över hur Systembolaget förhåller sig till kalendrarna. Med 10 dagar kvar på 2022 så kan man bara läsa om släppdatum 2022, ingenting om datum eller innehåll i släppen under 2023.
 
Som ett direkt tips, för de av er som inte redan gör det, säkra att ni köper de av era viner ni önskar köpa årgång efter årgång av i möjligaste mån utomlands (eller om ni har kontakter via vinimportören och kan köpa som privatimport).

Vara trogen och köpa regelbundet gör att ni också får tilldelning hos de flesta vinhandlare även då vinet eller årgången blir hypad. Priset vid släpp är också oftast i paritet med vad SB säljer för.

Själv använder jag webblanseringar för "tillfällen", viner som jag vill prova eller om priset är så bra att jag kan sälja direkt.

Avhåller mig att debatera begreppet rik. Tror dock inte att de som helt saknar ekonomiska problem och som kan köpa vad de vill, spenderar någon tid på svenska webbsläpp.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Jag tror att alla som bekymrar sig över att inte få förmånen att köpa en flaska vin för hundratals eller tusentals kronor kan kallas för rika i någon mening :). Ja om inte avsikten är att göra arbitrage förstås.

Det du säger @Anders Landström är sant, om att man kan bygga relationer utomlands. Det är dock knappast sant att man idag skulle kunna bygga en relation till en handlare som innebär att man får en allokering till fint pris av t.ex. Raveneau, Gonon, Accomasso, Coche-Dury osv som alla säljs i små poster på webbsläppen från tid till annan. Relationerna idag kan väl byggas i relation till sådant som inte är extremt eftertraktat ännu?
 

Thirsty

Smygnykterist
Vin A och B släpps, det kommer vara tiondelssekundsstrid om båda. Person X vill egentligen köpa båda men har bara vinbudget till en och satsar på A, Person Y vill köpa både A och B och är lite smårik så den har råd med båda, men prioriterar A. Person Z är precis som X, men lägger sin vinbudget på B istället för A. Båda personerna X och Z har ju begränsade vinbudgetar och om de inte får sitt respektive priovin sparar de pengarna till något annat släpp.

Om båda vinerna släpps samtidigt klickar Person Y först efter vin A och sen efter vin B, om de inte hinner ta slut. Person X får alltså konkurrens från Person Y medan Person Z har bra chans att få sitt önskade vin.

Om vinerna släpps med 5 minuters kommer Person Y klicka efter vin A i första släppet och på vin B i andra släppet. För person X blir det ingen skillnad, hen har konkurrens i båda situationerna. För Person Z blir det plötsligt konkurrens om vinet, och hen får sämre chans att få det den vill ha. För person Y har det blivit bättre, hen behöver inte prioritera sina klick utan kan hugga först på båda sina önskade viner eftersom de inte släpps samtidigt.

Alltså, det blir bättre för de rika som vill och har råd att köpa flera viner i samma släpp, vilket gör det svårare för de sämre bemedlade som satsar på enstaka viner.
Antagandet i exemplet ovan har inte beaktat variabel ökat antal klickare på dyrare flaskor vilket gör den såpass förenklat att den kommer till sitt önskade resultat. Exempelt förutsätter att det kommer medföra ett ökat antal intressenter som klickar på lägre prissatta viner med lägre efterfrågan (rimligt) och att högre prissatta viner kommer ha en oförändrat antal personer som klickar (orimligt).

Det är av vikt att skilja på att möjligheten att klicka på flera flaskor inte är samma sak som automatiskt högre sannolikhet för tilldelning (vilket synes bortses från då pengar argumentet återkommer), om flera kommer klicka på flaskorna. Övertydligt exempel är:
1) Möjlighet att klicka på en flaska i konkurrens med 10. En på tio att vinna.
2) Möjlighet att klicka på två flaskor i konkurrens med 100 per flaska. En på hundra att vinna respektive flaska.

Blir i vart fall intressant att se hur det blir i praktiken.
 
Det du säger @Anders Landström är sant, om att man kan bygga relationer utomlands. Det är dock knappast sant att man idag skulle kunna bygga en relation till en handlare som innebär att man får en allokering till fint pris av t.ex. Raveneau, Gonon, Accomasso, Coche-Dury osv som alla säljs i små poster på webbsläppen från tid till annan. Relationerna idag kan väl byggas i relation till sådant som inte är extremt eftertraktat ännu?
Du kan även över tid bygga i relation till sådant som är redan idag eftertraktat. Jag handlar det mesta jag köper utomlands från ett fåtal handlare och får då också ibland köpa sådant jag aldrig köpt förut. Visst, vi talar om långa perioder men de flesta av oss köper ju också över långa tidsperspektiv..

Men självklart att vara tidig med en producent är idealt
 
Last edited:

Stina

Medlem
Apropå det så måste man ändå förundras över hur Systembolaget förhåller sig till kalendrarna. Med 10 dagar kvar på 2022 så kan man bara läsa om släppdatum 2022, ingenting om datum eller innehåll i släppen under 2023.
En killgissning är att nästa webblansering är 19 januari, när de annonserat att det blir förändringar. De tycker väl att de inte behöver precisera kommande datum förutom att det är på torsdagar, och min gissning är att det är varje vecka som i år.

TS lokalt släpps 2 januari
TS 20 och 27 januari
TS lokalt 6 februari
TS 3, 10, 17 och 24 februari
dvs TS släpps varje vecka, på fredagar, TS lokalt släpps första måndagen varje månad.
 

jrick

Medlem
En killgissning är att nästa webblansering är 19 januari, när de annonserat att det blir förändringar. De tycker väl att de inte behöver precisera kommande datum förutom att det är på torsdagar, och min gissning är att det är varje vecka som i år.

TS lokalt släpps 2 januari
TS 20 och 27 januari
TS lokalt 6 februari
TS 3, 10, 17 och 24 februari
dvs TS släpps varje vecka, på fredagar, TS lokalt släpps första måndagen varje månad.
Javisst kan man gissa sig till vilka datumen är, men kanske kunde man hoppas på en servicekänsla hos bolaget som kanske kunde erbjuda mer en rullande framåtblick snarare än ett kalenderår i taget. Det är ju inte så att Systembolaget inte vet, utan det är ju snarare så att de inte gör sig ansträngningen att berätta.
 

jrick

Medlem
Du kan även över tid bygga i relation till sådant som är redan idag eftertraktat. Jag handlar det mesta jag köper utomlands från ett fåtal handlare och får då också ibland köpa sådant jag aldrig köpt förut. Visst, vi talar om långa perioder men de flesta av oss köper ju också över långa tidsperspektiv..

Men självklart att vara tidig med en producent är idealt
Jag kan villigt erkänna att jag köper från 20+ olika handlare och därför kanske inte har full insikt i hur det skulle se ut med erbjudanden om jag istället hade handlat allt från en handfull.
 
Tittade på webblanseringen i morgon som är den första med det nya systemet. Verkar som alla viner släpps 10:00 så funktionen att viner släpps i 5-minuters intervaller kommer nog längre fram

 

Martin F

Medlem
Tittade på webblanseringen i morgon som är den första med det nya systemet. Verkar som alla viner släpps 10:00 så funktionen att viner släpps i 5-minuters intervaller kommer nog längre fram

Scrollar du ner inne på själva webblanseringssidan ser du att det finns släpp även 10:05 och 10:10.
 
Toppen