Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är personligen duktigt less på korkskadade viner och läckande korkar...

På CT läser vi följande inlägg.

Monday night at a wine group dinner we got to have the 2002 Mitolo G.A.M. in two versions, one bottled with screw cap closure, one with cork closure. They were bottled from the same barrel and treated the same except for the closure mechanisms. Our member had sourced a case of each of them upon release - same time and place - and has stored them identically in a proper cellar since then. So this was about as controlled a side-by-side as can get. They were coded and bagged and three bottles of each were used to serve single blind side-by-side. (Everybody knew what the taste comparison involved.) About 33 members and guests of the wine club got to try two ounces each and vote for their "preferred" one at the end.

I did not see the exact count, but one version of the wine was preferred by 3-to-1 or maybe 4-to-1. Which would you have predicted?

The very much preferred version was the screw cap. I preferred it myself. I had the opportunity to do this experiment about two years ago as well, with a small group from a single bottle of each, also presented blind, from the same collector. I also preferred the screw cap then, though not by as much as I did this week. I actually gave the nod on the bouquet to the cork-closed wine, where some nice tertiary development was showing. But it failed on the palate, where it seemed listless and muddled, whereas the screw cap was fresh, plump, and well-defined. And just more flavorful. Some did prefer the cork version, but I think no one didn't think the wines were quite different in their evolution.

It also seemed to me that the cork bottle was on downside of its aging curve, and would likely decline further rather than have any hope to improve - though this of course introduces more personal conjecture - and that the screw cap bottle was in a peak/plateau area with plenty of time ahead of it.
Having had them a couple of years ago furthered this impression as I think this year the cork version has faded and the screw cap has even improved since then.

So this is one particular wine, from one particular place, one particular vintage, one particular producer with their particular methods, and may not be generalizable to any hard and fast conclusions, but nevertheless it's pretty fascinating stuff to me. Also, screw cap closures have undergone further refinements and availability to order ones that have differing specified degrees of air exchange over time. I think this is a very fertile field for valuable learning and experience over the coming years.

_____________________________

... she uncorked it and put it to her lips. "I know somethinginteresting is sure to happen," she said to herself, "whenever I eat or drink anything; so I'll just see what this bottle does."
Alice in Wonderland
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, jo, detta är onekligen ett ämne där det finns många åsikter men lite konkret material...

Diskuterade skruvkorkar, kronokorkar och glaskorkar för lite sedan här:
http://finewines.se/threads/glaskorken-pa-vag-framat.2200/#post-50052

Och hur mycket åsikterna kan gå isär ser man när det hettar till i kommentarsfältet till den här artikeln om skruvkorkar:

http://vinbanken.se/2013/02/25/skruvkork-antagligen-lika-bra-for-lagringsviner-som-naturkork/

-Gillar att du tar upp diskussionen till ytan igen, jag lutar mig tillbaka och poppar popcorn :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min känsla är att någon form av skruvkapsyl med anpassad och reglerad syreinsläpplighet (stelvin) borde vara bäst för jämn och hög kvalitet utan reduktion-, oxidation-, eller korkdefektsproblem. Rent logiskt så är väl skruvkapsylens enda akilleshäl eventuella problem med reduktion, vilket inte blir fallet om förslutningen släpper in den mängd syre som behövs?

Rent estetiskt så är dock naturkork trevligare på alla sätt och vis. Det som stör mig mest är att den tenderar att bidra med en hel del flaskvariation, då korken helt enkelt varierar i hur mycket syre den släpper in. TCA är inte heller roligt, men kan ju komma från fler ställen än korken (fat eller vingård etc.).

På sikt så tror jag att naturkorken kommer försvinna, frågan är bara hur länge det kommer att ta, samt om vi vinnördar kan klara oss utan PLOPP-ljudet. :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På sikt så tror jag att naturkorken kommer försvinna, frågan är bara hur länge det kommer att ta, samt om vi vinnördar kan klara oss utan PLOPP-ljudet. :)
Jag klarar mig framför allt utan ljudet av "NEEEJJJJJJJ!!!!!"-vrålet som hörs varje gång när man konstaterar att ännu ett flaskfanskap, omsorgsfullt lagrad, länge länge inväntad och prismässigt uppe i det fyrsiffriga, har drabbats av korkjäveln. :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag klarar mig framför allt utan ljudet av "NEEEJJJJJJJ!!!!!"-vrålet som hörs varje gång när man konstaterar att ännu ett flaskfanskap, omsorgsfullt lagrad, länge länge inväntad och prismässigt uppe i det fyrsiffriga, har drabbats av korkjäveln. :mad:
Helt sant, har ännu inte stött på något vin med skruvkapsyl som varit defekt, men korkade viner dyker upp ständigt. Speciellt viner med ålder.

Kan förstå frustrationen när man väntat 20 år på att öppna ett storartat vin och det första man möter är en lukt av gammal och valkig kärring som badar näck i hotellbassängen på favorithotellet i Mallorca :D
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag klarar mig framför allt utan ljudet av "NEEEJJJJJJJ!!!!!"-vrålet som hörs varje gång när man konstaterar att ännu ett flaskfanskap, omsorgsfullt lagrad, länge länge inväntad och prismässigt uppe i det fyrsiffriga, har drabbats av korkjäveln. :mad:
Man blir mörkrädd när man tänker på att 5-10 procent av dom flaskor som ligger och tar plats i vinkällaren antagligen är korkade.
Kräver skruvkapsyl på alla viner !!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag klarar mig framför allt utan ljudet av "NEEEJJJJJJJ!!!!!"-vrålet som hörs varje gång när man konstaterar att ännu ett flaskfanskap, omsorgsfullt lagrad, länge länge inväntad och prismässigt uppe i det fyrsiffriga, har drabbats av korkjäveln. :mad:
Åh vad jag håller med!
Ibland funderar jag på att rent köpvägra korkskadade viner, eller snarare: alla potentiellt jävla korkskadade viner...
 

vininfo.nu

Medlem
Enligt International Wine Challenge så var korkdefekt enligt en begränsad del av dom 5.9% av defekta viner dom noterade 2008.

Korkdefekta viner stod för 31% av dessa 5.9%.
Oxiderade viner 19%
Reducerade viner (för tät förslutning - screw caps) 29%
Brettanomyces (dvs för mkt stall eller stall i viner som inte skall ha karaktären) 14%
Övriga "mikroorganismskador" (vad det nu är?) 3%
Övriga defekter 4%

Detta är för 2008, dvs för ett antal år sedan. Enligt litterturen så har korkdefekten sedan dess dessutom sjunkit markant. Enligt Concours Mondial de Bruxelles så noterades korkdefekt på enbart 1% av dom 7000 öppnade vinerna vid 2010 World Championship of Wine.

Dessutom så lär Christian Butzke för något år sedan (The Globe and Mail, 2012) konstaterat att TCA inte längre är ett problem.

"Christian Butzke, an enology professor at Purdue University in Indiana and formerly with the University of California at Davis, one of the world's leading wine schools, is also chief judge of the Indy International Wine Competition. It's not exactly the Academy Awards of wine, but the Indy competition does get 2,200 commercial wine entries. So it affords Prof. Butzke the chance to study cork-taint frequency on a large scale. His conclusion, based on the past two years' worth of entries, is that less than 1 per cent of wines on U.S. shelves are noticeably corked."

"Prof. Butzke said the industry has made big strides both in reducing the bark's exposure to chlorine in the first place and in harnessing new technologies to extract TCA from already-infected cork. "That does not mean that the problem has completely disappeared," he said. "But at under 1 per cent it really becomes irrelevant.""
 

Vino fino

Medlem
Jag vet inte om jag vill kalla mig "korkälskare"… men jag är inte så förtjust i "svavelstickorna" som tar två timmar att vädra ur heller…

Jag har refererat tidigare till de studier som görs i Bdx och på andra ställen och vi kommer under vår livstid (om jag håller nere min vinkonsumtion) att få svar på hur skruv- och plastkork står sig över 20-30 års tid.

Min (ovetenskapliga) erfarenhet är att korkhanteringen blivit bättre. När jag började bölja i mig vin i mitten av nittiotalet var det otroligt mycket korkdefekter, framförallt från Spanien och Sydafrika, tyckte jag mig märka. Bourgogne var också en hemsk syndare men oftare p.g.a att de fyllde flaskorna för mycket, snarare än korkkvaliteten. Överfyllnaden gjorde att flaskorna började läcka från dag 1. Men det har blivit bättre.

Visst, lagra kortare än 5-6 år, då accepterar jag skruvkorken. Men på mina rariteter som ska ligga 20, 30 eller 40? Jag vet inte om jag vågar ta steget. Den där plasten på insidan av skruvkorken--- hur står den sig över tid? Om den dessutom är i konstant kontakt med vin (låg pH)? Nu kommer säkert kemisterna bland oss kasta sig över mig...

Tsarens Cristal förseglades ju helt i glas. Går det inte att fixa till någon förslutning i glas (utan gummiring) som går att öppna på ett enkelt sätt (utan skärredskap)?
 
Last edited:
Jag vet inte om jag vill kalla mig "korkälskare"… men jag är inte så förtjust i "svavelstickorna" som tar två timmar att vädra ur heller…

Jag har refererat tidigare till de studier som görs i Bdx och på andra ställen och vi kommer under vår livstid (om jag håller nere min vinkonsumtion) att få svar på hur skruv- och plastkork står sig över 20-30 års tid.

Min (ovetenskapliga) erfarenhet är att korkhanteringen blivit bättre. När jag började bölja i mig vin i mitten av nittiotalet var det otroligt mycket korkdefekter, framförallt från Spanien och Sydafrika, tyckte jag mig märka. Bourgogne var också en hemsk syndare men oftare p.g.a att de fyllde flaskorna för mycket, snarare än korkkvaliteten. Överfyllnaden gjorde att flaskorna började läcka från dag 1. Men det har blivit bättre.

Visst, lagra kortare än 5-6 år, då accepterar jag skruvkorken. Men på mina rariteter som ska ligga 20, 30 eller 40? Jag vet inte om jag vågar ta steget. Den där plasten på insidan av skruvkorken--- hur står den sig över tid? Om den dessutom är i konstant kontakt med vin (låg pH)? Nu kommer säkert kemisterna bland oss kasta sig över mig...

Tsarens Cristal förseglades ju helt i glas. Går det inte att fixa till någon förslutning i glas (utan gummiring) som går att öppna på ett enkelt sätt (utan skärredskap)?

Jag vill börja med att säga att jag gillar kork, känslan och det faktum att det är en naturlig försegling med ett material som kan hålla så tätt som det faktiskt gör.

Vad som jag alltid funderat över är dock de mycket fantastiska viner man får på plats i Champagne, de viner som degoreras upp framför dina ögon. I del flesta fall med kapsyl. Där är del sällan eller aldrig problem med kvaliteten.

Intressant med @vininfo.nu referat till undersökningen som visar att 29% av de defekta vinerna var pga för tätt förslutning. Det är inte något som verkar drabba champagne. Vet inte om det är annorlunda pga kolsyran. Å andra sidan finns det en del viner som jäses med kork då vinmakaren vill ha en viss "vaccinering" av vinerna genom att korken ändå ska släppa igenom en del syre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vet inte om jag vill kalla mig "korkälskare"… men jag är inte så förtjust i "svavelstickorna" som tar två timmar att vädra ur heller…

Jag har refererat tidigare till de studier som görs i Bdx och på andra ställen och vi kommer under vår livstid (om jag håller nere min vinkonsumtion) att få svar på hur skruv- och plastkork står sig över 20-30 års tid.

Min (ovetenskapliga) erfarenhet är att korkhanteringen blivit bättre. När jag började bölja i mig vin i mitten av nittiotalet var det otroligt mycket korkdefekter, framförallt från Spanien och Sydafrika, tyckte jag mig märka. Bourgogne var också en hemsk syndare men oftare p.g.a att de fyllde flaskorna för mycket, snarare än korkkvaliteten. Överfyllnaden gjorde att flaskorna började läcka från dag 1. Men det har blivit bättre.

Visst, lagra kortare än 5-6 år, då accepterar jag skruvkorken. Men på mina rariteter som ska ligga 20, 30 eller 40? Jag vet inte om jag vågar ta steget. Den där plasten på insidan av skruvkorken--- hur står den sig över tid? Om den dessutom är i konstant kontakt med vin (låg pH)? Nu kommer säkert kemisterna bland oss kasta sig över mig...

Tsarens Cristal förseglades ju helt i glas. Går det inte att fixa till någon förslutning i glas som går att öppna på ett enkelt sätt (utan skärredskap)?
Bra att få lite annan syn på saken, vilket både du och @vininfo.nu har bidragit med. Jag kan förstå resonemanget och känslan av att inte vilja chansa. Har själv ingen aning om hur diverse plastdetaljer beter sig vid lagring, men det har nog de som tillverkar dem skulle jag tro.

En annan aspekt är ju miljöaspekten; borde det inte vara bättre med naturkork ur det perspektivet?

Jag tror dock att den största anledningen till att korken fortfarande är standard beror på tradition och konservativa konsumenter. Även jag gillar ju kork mer, även om jag inser att det rimligtvis borde vara enkelt att ordna "en bättre" lösning med någon form av skruvkapsyl med kontrollerat syreintag. På detta vis så skulle dessutom producenter kunna anpassa vinerna och bättre styra när de teoretiskt borde vara mogna att förtäras (olika viner anpassas med olika skruvkapsyler beroende på vin och filosofi). Kork som varierar i täthet gör ju detta klart svårare, då det blir lite roulette över det hela.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
His conclusion, based on the past two years' worth of entries, is that less than 1 per cent of wines on U.S. shelves are noticeably corked."
Bra om det stämmer, men siffran låter märkligt låg. I och för sig provar jag mycket som har legat till sig ett tag, så jag "samplar" lite bakåt. Tveklöst verkar 90-talet och möjligen de första åren på 2000-talet vara en särskilt mörk period.

Andelen av defekterna:
Reducerade viner (för tät förslutning - screw caps) 29%
Överdrivet reduktiva toner är väl att se som en "handhavandefel" av buteljeringen från producentens sida snarare än en defekt som orsakas av förslutningen? Till skillnad från korkdefekt - som avlivar vinet - går reduktiva toner ganska lätt att avhjälpa genom att lufta vinet ett tag. Det är förstås inte en option för bedömare på en vintävling som ska sörpla sig igenom 100-200 viner i uppställd ordning och har ett kort ögonblick att ge varje vin, utan då bli det "defekt" i protokollet. Men för en vanlig vindrickare spelar reduktiva toner inte i samma division som en korkdefekt.
 

vininfo.nu

Medlem
"Reduktion uppstår dock endast om förslutningen är för tät. I dagsläget finns alternativ där detta är löst så vitt jag har förstått."

Samma sak när det gäller korkdefekt...

Finns både totalt korkdefektfria korkar gjorda av agglomerat som tvättats och är - mer eller mindre - "inerta" och även korkar där man har analyserat korkarna med masspektroskopi (ETS och Quantum laboratories är exempel på lag som gör sådana analyser). En vinmakare kan idag alltså välja allt i från billigaste agglomererade, betydligt dyrare TCA-fria agglomererade, billiga traditionella korkar, till dyrare TCA fria sådana... Visst alla enskilda korkar är inte analyserade men man kan med - ny teknik - göra fler stickprover än någonsin, och nästintill garantera korkdefektfria korkar. Men det kostar och lär inte dyka upp på billigare viner annat än som agglomererade sådana...
 
Toppen