Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Folkets (ibland tveksamma) val och viner vi köpt lådvis av

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sitter och skummar igenom vilka viner som kvalat in i från beställningssortimentet till ordinarie sortiment och det är onekligen ömsom högt ömsom lågt och en ganska intressant läsning.

Chatteau Petrus, Pontet-Canet och Montrose har kvalat in sida vid sida av "heavy duty multi purpose"-vinet Montazami Chardonnay och Kirchsteigers utvalda "göra sås på" vin tillsammans med en drös Premier Cru från Bourgogne.

Jag får väl ta på mig ansvaret för att Maria Montazami kvalade in, ångrar lite att jag fyllebeställde den där helpallen av hennes Chardonnay men det kändes som en god idé just då.

I övrigt gissar jag att forumet verkar ha en del inflytade då viner som förekommit här under året verkar ta sig in och jag gissar at medlemmarna på Finewines står för en hel del av det som beställts i "premiumsegmentet".

Är även lite nyfiken exakt hur reglerna ser ut för att kvala in i ordinarie sortiment dels vad som gäller för att en flaska ska kvala in på dit lokala bolag?

Har ju beställt en hel del, och ibland lådvis till mitt lokala bolag från BS, småpartier och dylikt men såhär långt består fortfarande sortimentet av samma gamla travar med BIB?
-
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som rubriken antytte ämnade jag ju även att fråga vilka viner ni här på forumet druckit lådvis av under året?

Det fanns en liknande tråd förra året där jag fick tips om flera trevliga viner och nu återupplivar jag således temat för i år.

För egen del kan jag bland annat nämna Etna Rosso, Petit-Barbaras och Brunel Les Cailloux Cuvée...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Som rubriken antytte ämnade jag ju även att fråga vilka viner ni här på forumet druckit lådvis av under året?

Det fanns en liknande tråd förra året där jag fick tips om flera trevliga viner och nu återupplivar jag således temat för i år.

För egen del kan jag bland annat nämna Etna Rosso, Petit-Barbaras och Brunel Les Cailloux Cuvée...
Vad avses med låda, 1,3, 6, 12 flaskor?:)
 

moos

Medlem
Då jag framför allt är i prova på stadiet så blir det inte många flaskor av det jag har druckit mest av.... Men...
3 flaskor Egly-Ouriet, brut tradition,
3 flaskor Pol Roger 2002
3 Flaskor Hofberg riesling från AJ Adams och
4 flaskor Pra Monte grande Soave.
...är dom som ligger överst på kvantitetslistan.
 

Håkan

Medlem
En låda varje av Montez Cotes du Rhone 10 och St Cosme Cotes du Rhone 10-12, mina husviner (bägge 100% Syrah). Sedan har det druckits en 6-pack Bourgogne Rouge 10 från Geantet-Pansiot. Vitt har druckits mycket Buisson -Charles, från Bourgogne Blanc till Meursault, verkligen bra vitvinsproducent. Sedan har jag kommit en bit ner i en låda Volnay Chevret 02 från Henri Boillot.
 

ae

Medlem
En låda varje av Montez Cotes du Rhone 10 och St Cosme Cotes du Rhone 10-12, mina husviner (bägge 100% Syrah). Sedan har det druckits en 6-pack Bourgogne Rouge 10 från Geantet-Pansiot. Vitt har druckits mycket Buisson -Charles, från Bourgogne Blanc till Meursault, verkligen bra vitvinsproducent. Sedan har jag kommit en bit ner i en låda Volnay Chevret 02 från Henri Boillot.
Gillar verkligen Buisson-Charles 2009or. Missade dock att köpa på mig 2010 (velade - sen var de slut). Har du druckit ngra 2011?
 

Håkan

Medlem
Gillar verkligen Buisson-Charles 2009or. Missade dock att köpa på mig 2010 (velade - sen var de slut). Har du druckit ngra 2011?
Köpt men inte druckit, har roat mig med 08orna, missade också 10, man skall helt enkelt inte vela.
 

sunqan

Vinös
Dönnhoff riesling trocken och catena alta chardonnay ha varit de stående bulkvinerna några år nu :) inget liknande på rödvinssidan dock.. där är det mer spritt :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fortsätter listan med hus-Bordeaux i form av Chateau Pezat (72247) och vardagsskumpa i form av Serge Mathieu Brut Prestige (76245).
 

chambertin

Medlem
Gillar verkligen Buisson-Charles 2009or. Missade dock att köpa på mig 2010 (velade - sen var de slut). Har du druckit ngra 2011?
Har druckit Buisson-Charles Rouge och Blanc -10 men var inte alls imponerad. Förstår inte att man vill sätta ordet Bourgogne på en sådan produkt över huvud taget. Har i och för sig inte hittat ngt annat heller i den prisklassen som är drickbart så felet ligger kanske inte hos Buisson-Charles. Har inte smakat Buisson-Charles övriga sortiment så jag dissar inte alls firman som sådan.

Får känslan av att man tar de druvor med röta man sorterat bort från kommunviner och uppåt samt blandar med druvor från unga stockar o.s.v och sen får det bli Bourgogne rouge/blanc av det hela.

Så när jag skall ha enkel Pinot under 200:- så riktar jag blicken mot Nya Zeeland i stället.
 

Elvis

Medlem
Bortsett från champagne har jag druckit en hel del Felton Road, mest för att jag hittat en importör som jag kan köpa direkt av här i Manila. Mest Bannockburn Pinot Noir 2011.
 
I år har det inte blivit något husvin. En ganska stor blandning med övervikt på Bourgogne och för mig naturligtvis Champagne. Det är väl vissa producenter som sticker ut men inget speciellt vin. Tror jag vill ha det så även under 2014 :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Försöker läsa mig till exakt vilka regler som gäller för vilka volymer som skall säljas av ett visst vin för att kvala in från BS samt vilka volymer som måste beställas till butik för att det skall börja ingå i dess ordinarie sortiment...
Vad jag förstår så är det olika kvoter beroende på vad det är för produkt, land, region osv?
SB's sortimentsbegreppsförklaring http://www.systembolaget.se/sortimentsbegrepp förklarar precis ingenting?

Det måste ju finnas någon mer ingående förklaring på hur det fungerar att finna någonstans?
 
Last edited:

chamkat

Medlem
Systembolaget har ett rankingsystem som de arbetar efter.

De har delat upp alla butiker i Premium respektive Standard, mellan tummen och pekfingret är det en 80 butiker i premium och 320 i standard.
Butikerna i sin tur är uppdelade i olika typer, A-E och sedan har varje butik en sortimentsmix 1-6. Dessa 3 parametrar bestämmer tillsammans hur många slots av en viss varugrupp en butik skall ha. Champagne exempelvis är uppdelat i 4 varugrupper, 0-249 kr. 250-399 kr, 400+ kr och Rose.

När du säljer dina varor räknar SB ut en poäng för varje såld flaska som nästan bara bygger på priset, man räknar även om poängen så att den är flaskstorleksneutral. Bara beställningar som reflekterar faktiskt efterfrågan gäller. Så au contraire mon frére, pallen Montazami du beställde hjälpte nog ingen... ;). Man kvalar sedan in till de butiker i respektive segment som säljer bäst och så vandrar man nedåt desto fler poäng man får. För att ta champagneexemplet igen då så finns det totalt 28 slots i premiumsegmentet för champagne 250-399 (alla storlekar).

När det gäller Lokalt efterfrågat sortiment är det enklaste att be personalen på SB om att ta de vinerna du vill ha. Om och om igen, för varje gång du gör det är de tvungna att registrera din förfrågan och till slut är det väl en grön lampa som tänds nånstans!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
+1
du råkar inte veta vilken uppdelning som gäller för röda viner?
-Har ju bestält rätt mycket rött på mitt lokala bolag i segmentet 500-1000 och undrar om det kan påverka sortimentet.
Till saken hör att mitt lokala bolag var av den större typen med alla tilläggsmoduler samt även mycket från små partier och liknande. Personalen plockade även in mycket på eget bevåg som normalt hamnar i vinkällarbutikerna.
Dessvärre tyckte någon på systetembolagets moderskepp att det var onödigt att folk i Kalmar skulle ha tillgång til bra vin varvid de tog bort alla tilläggsmoduler för att göra plats för mer öl och BIB.
-När jag pratat med SB om detta hänvisar de till att det finns en butik med utökat sortiment i Växjö (!?). -För er som inte är lokalt bevandrade är det 1,5 timmes bilresa från Kalmar genom de småländska ödemarkerna.
Personalen på det lokala bolaget är mycket profesionella och är förstås ledsna över att de förlorat alla intressanta delar av vinsortimentet då många av dem har ett genuint vinkunnande och intresse men kan inget göra annat än att be oss trycka på SB centralt via kundtjänst.

Vi är ju således ett par arma själar som fulkomligt bombarderar det lokala bolaget med beställningar från alla möjliga släpp, småpartier och BS med förhoppningen att någon på det onda moderskeppet i Stockholm skall vakna och inse att även vi i städer med bara 50K+ invånare förtjänar möjligheten till att spontanhandla gott vin utan att beställa en vecka i förväg...

Såhär långt verkar våra försök dock enbart resultera i att de skyfflar in ännu en pall Montazami medans förskräcka vinmänniskor desperat funderar på att söka politisk-vinasyl i Frankrike.

Kan ju tillägga att vi vinintresserade i Kalmartrakten aldrig beställt så mycket vin från oberoende näthandlare som nu, snacka om att SB skjuter sig i foten.
 
Toppen