Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Folkets (ibland tveksamma) val och viner vi köpt lådvis av

+1
du råkar inte veta vilken uppdelning som gäller för röda viner?
-Har ju bestält rätt mycket rött på mitt lokala bolag i segmentet 500-1000 och undrar om det kan påverka sortimentet.
Till saken hör att mitt lokala bolag var av den större typen med alla tilläggsmoduler samt även mycket från små partier och liknande. Personalen plockade även in mycket på eget bevåg som normalt hamnar i vinkällarbutikerna.
Dessvärre tyckte någon på systetembolagets moderskepp att det var onödigt att folk i Kalmar skulle ha tillgång til bra vin varvid de tog bort alla tilläggsmoduler för att göra plats för mer öl och BIB.
-När jag pratat med SB om detta hänvisar de till att det finns en butik med utökat sortiment i Växjö (!?). -För er som inte är lokalt bevandrade är det 1,5 timmes bilresa från Kalmar genom de småländska ödemarkerna.
Personalen på det lokala bolaget är mycket profesionella och är förstås ledsna över att de förlorat alla intressanta delar av vinsortimentet då många av dem har ett genuint vinkunnande och intresse men kan inget göra annat än att be oss trycka på SB centralt via kundtjänst.

Vi är ju således ett par arma själar som fulkomligt bombarderar det lokala bolaget med beställningar från alla möjliga släpp, småpartier och BS med förhoppningen att någon på det onda moderskeppet i Stockholm skall vakna och inse att även vi i städer med bara 50K+ invånare förtjänar möjligheten till att spontanhandla gott vin utan att beställa en vecka i förväg...

Såhär långt verkar våra försök dock enbart resultera i att de skyfflar in ännu en pall Montazami medans förskräcka vinmänniskor desperat funderar på att söka politisk-vinasyl i Frankrike.

Kan ju tillägga att vi vinintresserade i Kalmartrakten aldrig beställt så mycket vin från oberoende näthandlare som nu, snacka om att SB skjuter sig i foten.

Tack för det Systembolaget.

 

chamkat

Medlem
Hejsan,

Det var många fler steg än jag trodde, prisintervallen som är utpris på SB är:
0-59, 60-69, 70-79, 80-89, 90-99, 100-119, 120-149, 150-199, 200+.

Tror inte att allmänna beställningar i en prisgrupp har lika stor påverkan som enskilda beställningar av ett särskilt vin (för att få in just det vinet). Men rekommenderar en dialog med ditt SB.

Vad gäller det utökade sortimentet av BiB och öl har det troligen att göra med att det köps mer av dem varorna än att det faktiskt finns ett SB i "närområdet", eller vad det nu ska kallas, som har ett bredare sortiment.

Gott slut!

Edit: felstavning *Slutt =/
Edit2: Läste tråden lite nogrannare. =)
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hejsan,

Det var många fler steg än jag trodde, prisintervallen som är utpris på SB är:
0-59, 60-69, 70-79, 80-89, 90-99, 100-119, 120-149, 150-199, 200+.

Tror inte att allmänna beställningar i en prisgrupp har lika stor påverkan som enskilda beställningar av ett särskilt vin (för att få in just det vinet). Men rekommenderar en dialog med ditt SB.

Vad gäller det utökade sortimentet av BiB och öl har det troligen att göra med att det köps mer av dem varorna än att det faktiskt finns ett SB i "närområdet", eller vad det nu ska kallas, som har ett bredare sortiment.

Gott slut!

Edit: felstavning *Slutt =/
Edit2: Läste tråden lite nogrannare. =)

Tack för svaret, onekligen intressant att i stort sett allt vin man handlar hamnar i översta kategorin 200+ och att vi onekligen är rätt många som rör sig i det spannet på mitt lokala bolag, synligtvis utan resultat.
Som du säger så kan det ju vara så att det inte påverkar sortimentet då moderskeppet redan beslutat att det räcker med en fullsortimentsbutik i Småland även om man behöver resa timmar genom tät jungel för att ta sig dit.

Antar att de bättre flaskor vi beställt till bolaget inte heller når upp i de kvantiteter som krävs för att ett enskilt vin ska komma in, det handlar ju trots allt bara om enstaka lådor och inte pallvis som i fallet med Montasamis Chard...

Personalen är ju hur trots allt bra så jag antar att det bästa sättet kanske är att tjata in ett vin i det lokala sortimentet...

Skall nog hur som helst knåpa ihop ännu ett mail till kundtjänst och ödmjukt be om att få tillbaka vår fullsortimentsbutik,
vem vet, tro flyttar fjäll som mina norska kollegor brukar säga...
 
Last edited:
Tack för svaret, onekligen intressant att i stort sett allt vin man handlar hamnar i översta kategorin 200+ och att vi onekligen är rätt många som rör sig i det spannet på mitt lokala bolag, synligtvis utan resultat.
Som du säger så kan det ju vara så att det inte påverkar sortimentet då moderskeppet redan beslutat att det räcker med en fullsortimentsbutik i Småland även om man behöver resa timmar genom tät jungel för att ta sig dit.

Antar att de bättre flaskor vi beställt till bolaget inte heller når upp i de kvantiteter som krävs för att ett enskilt vin ska komma in, det handlar ju trots allt bara om enstaka lådor och inte pallvis som i fallet med Montasamis Chard...

Personalen är ju hur trots allt bra så jag antar att det bästa sättet kanske är att tjata in ett vin i det lokala sortimentet...

Skall nog hur som helst knåpa ihop ännu ett mail till kundtjänst och ödmjukt be om att få tillbaka vår fullsortimentsbutik,
vem vet, tro flyttar fjäll som mina norska kollegor brukar säga...

Kundjänst? Finns ingen anledning att skriva brev dit. Skicka istället till de som har makten att förändra något baserat på ni vill påverka

Missnöje med/ synpunkter på:
Skötseln av den dagliga verksamheten : Magdalena Gerger, VD Systembolaget
Företagets ledning: Cecilia Schelin Seidegård, Styrelseordförande Systembolaget
Övergripande frågor av ägarkaraktär: Pia Fagerström, Departementssekreterare och ansvarig ägarrepresentant, Socialdepartementet
Politiskt inriktning: Maria Larsson Barn- och Äldreminister

 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon verkar i förmodad ren frustration ha eldat upp SB's sajt?

-Troligen en stackars frustrerad själ som blivit utsatt för ett av systembolagets kafkasiska moment 22 när hen försökte beställa ett vin?
SB.jpg
 

chamkat

Medlem
Tack för svaret, onekligen intressant att i stort sett allt vin man handlar hamnar i översta kategorin 200+ och att vi onekligen är rätt många som rör sig i det spannet på mitt lokala bolag, synligtvis utan resultat.
Som du säger så kan det ju vara så att det inte påverkar sortimentet då moderskeppet redan beslutat att det räcker med en fullsortimentsbutik i Småland även om man behöver resa timmar genom tät jungel för att ta sig dit.

Antar att de bättre flaskor vi beställt till bolaget inte heller når upp i de kvantiteter som krävs för att ett enskilt vin ska komma in, det handlar ju trots allt bara om enstaka lådor och inte pallvis som i fallet med Montasamis Chard...

Personalen är ju hur trots allt bra så jag antar att det bästa sättet kanske är att tjata in ett vin i det lokala sortimentet...

Skall nog hur som helst knåpa ihop ännu ett mail till kundtjänst och ödmjukt be om att få tillbaka vår fullsortimentsbutik,
vem vet, tro flyttar fjäll som mina norska kollegor brukar säga...

Nja, jag tror inte att de tänker "Men det finns ju ett SB i Växjö som har fullsortiment" utan snarare att det överlag är för liten försäljning av viner i prisklassen 200+ relativt försäljningen av BiB, öl, vin under 90kr etc.

Jag har faktiskt ingen insyn i hur många flaskor (poäng) som behöver säljas för att ett rödvin i den prisklassen ska kvala in på hyllorna. Men poängen räknas inte specifikt för den butiken, utan över alla Premiumbutiker (såsom den i Kalmar är klassad), och en fördelning på hyllorna ges från den bäst säljande butiken i Premiumsegmentet och sedan nedåt. Jag vet inte exakt vad det kan handla om men i ALLA händelser så innan du får den till Kalmar så Hansa, Nordstan och Passagen fått den på hyllorna tack vare era enträgna beställningar...
 
Nja, jag tror inte att de tänker "Men det finns ju ett SB i Växjö som har fullsortiment" utan snarare att det överlag är för liten försäljning av viner i prisklassen 200+ relativt försäljningen av BiB, öl, vin under 90kr etc.

Jag har faktiskt ingen insyn i hur många flaskor (poäng) som behöver säljas för att ett rödvin i den prisklassen ska kvala in på hyllorna. Men poängen räknas inte specifikt för den butiken, utan över alla Premiumbutiker (såsom den i Kalmar är klassad), och en fördelning på hyllorna ges från den bäst säljande butiken i Premiumsegmentet och sedan nedåt. Jag vet inte exakt vad det kan handla om men i ALLA händelser så innan du får den till Kalmar så Hansa, Nordstan och Passagen fått den på hyllorna tack vare era enträgna beställningar...

När man tänker efter så är det ju helt rätt. Det finns ingen anledning att sponsra småstadsbutiker bara för att vi har ett monopol. Bättre att se till att intresserade framförallt i huvudstaden får sin behov tillgodosedda innan provinserna får sitt. :p
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När man tänker efter så är det ju helt rätt. Det finns ingen anledning att sponsra småstadsbutiker bara för att vi har ett monopol. Bättre att se till att intresserade framförallt i huvudstaden får sin behov tillgodosedda innan provinserna får sitt. :p

-Snigel på ögat igen!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon verkar i förmodad ren frustration ha eldat upp SB's sajt?
Hörrni, dags att erkänna: vem av er var det som satte eld på Evrys serverhall? Aja baja! Systembolaget ska bekämpas med lagliga medel, inte genom pyromani.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hörrni, dags att erkänna: vem av er var det som satte eld på Evrys serverhall? Aja baja! Systembolaget ska bekämpas med lagliga medel, inte genom pyromani.
-Risken finns ju helt klart att SÄPO tar resursen från bevakningen av Flashback och riktar dem mot Finewines istället.
Det är ju ett känt faktum att vissa vinmänniskor blir på gränsen till militanta när monopolet kommer på tal :)
 

gece

Man vänjer sig.
Hörrni, dags att erkänna: vem av er var det som satte eld på Evrys serverhall? Aja baja! Systembolaget ska bekämpas med lagliga medel, inte genom pyromani.
Är det inte en socialmedicinsk åtgärd för att göra alkohol mer svårtillgängligt för svenskarna, tro?
 

MD

Medlem
Nja, jag tror inte att de tänker "Men det finns ju ett SB i Växjö som har fullsortiment" utan snarare att det överlag är för liten försäljning av viner i prisklassen 200+ relativt försäljningen av BiB, öl, vin under 90kr etc.

Jag har faktiskt ingen insyn i hur många flaskor (poäng) som behöver säljas för att ett rödvin i den prisklassen ska kvala in på hyllorna. Men poängen räknas inte specifikt för den butiken, utan över alla Premiumbutiker (såsom den i Kalmar är klassad), och en fördelning på hyllorna ges från den bäst säljande butiken i Premiumsegmentet och sedan nedåt. Jag vet inte exakt vad det kan handla om men i ALLA händelser så innan du får den till Kalmar så Hansa, Nordstan och Passagen fått den på hyllorna tack vare era enträgna beställningar...

Det du tar upp här ovan gäller endast artiklar som ska kvala in det Fasta Sortimentet. En artikel i Beställningssortimentet kan lagerföras på enstaka butiker som "lokalt efterfrågad" och då är det endast beställningar på just den butiken som väger in i beräkningen.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det du tar upp här ovan gäller endast artiklar som ska kvala in det Fasta Sortimentet. En artikel i Beställningssortimentet kan lagerföras på enstaka butiker som "lokalt efterfrågad" och då är det endast beställningar på just den butiken som väger in i beräkningen.
-Då blir ju i så fall nästa fråga vad som gäller för detta? -Är det upp till den lokala butiken att fritt välja vad som anses vara lokalt efterfrågat eller finns det ett regelverk med fasta kvoter, och är de i så fall samma för alla prisklasser?

Mystiken tätnar, Systembolagets vägar äro outgrundliga...
 

chamkat

Medlem
Det du tar upp här ovan gäller endast artiklar som ska kvala in det Fasta Sortimentet. En artikel i Beställningssortimentet kan lagerföras på enstaka butiker som "lokalt efterfrågad" och då är det endast beställningar på just den butiken som väger in i beräkningen.
+1, helt rätt!
 

MD

Medlem
-Då blir ju i så fall nästa fråga vad som gäller för detta? -Är det upp till den lokala butiken att fritt välja vad som anses vara lokalt efterfrågat eller finns det ett regelverk med fasta kvoter, och är de i så fall samma för alla prisklasser?

Mystiken tätnar, Systembolagets vägar äro outgrundliga...

Det är styrt på samma sätt som när artiklar kvalar in i Fasta via poängberäkning. Butiken kan inte påverka och det är olika kvoter beroende på prisklass.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag väntar på att IOGT-NTO ska ta på sig ansvaret för dådet.
-Varför då?
Systembolaget verkar ju länge haft en strategi att göra en så usel och illa fungerande sajt som möjligt för att på så vis försöka få folk att ge fan i att köpa alkohol i ren frustration för att det är så krångligt, mumma för IOGT-NTO således kan man tycka?
-Fast när man tänker efter så är det ju bara gott vin som är svårt att få tag på, Morbergs görasås-kollektion och Montazamis utvalda multipurposeviner råder det ju ingen brist på.
 
Toppen