Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Folklig Sauternes & Barsac

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Sauternes- och Barsacvinerna måste bli folkligare

Berenice Lurton har valts till ny
ordförande för Sauternes och Barsac
Crus Classes. Nu ska hon få unga att
upptäcka finsmakarvinerna.
Man kan ana att de söta botrytisvinerna
från de två Bordeauxkommunerna har
svårt på marknaden. Visserligen finns
stora slott som säljer ”av sig själva”
men generellt har vinerna har lite dammigt
och dyrt rykte. Lurton vill nu
attrahera yngre konsumenter och visa
på de många användningsområden som
vinerna har. Att de passar som apéritif
och till olika maträtter, särskilt exotiskt
smakande.
I första hand ska det satsas på Vinexpo
Asia-Pacific i Hong Kong, med masterclasses
och mat- och vinaktiviteter.

Jamenvisst, det är klart!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Mmmmmmm, ja! Folklighet när den är som bäst!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Andreas L skrev:
Och kan ni gissa vilken folklig sommelier som ska leda denna masterclass i hong-kong ;D

Det är DU! Din gudsförbannade förrädare! Folkheten klär dig inte, du ser för brackig ut för det!

P.s Är det Rajsling i Sauternes? Jag menar, kan man lattja med Kryoextraktion i d'Yquem så kan man väl blanda i lite Rajsling Suduiraut? Det har väl ingen dött av! d.s
 

Andreas L

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Nej men seriöst, jag tycker att Sauternes aldrig varit bättre, jag har själv alltid varit en förespråkare för t ex Österrike och att man får bättre valuta där etc. Nu måste jag, äldre och klokare tillstå att det finns en uppsjö av riktigt goda och gud förlåt mig prisvärda[i[/i] viner att finna (150-300 kr)
Precis som med all annan bordeaux är problemet att folk bara går efter etiketter och klassifikationer, samt att stora satan fattar noll.

Och Krug min käre vän, folklig ska jag aldrig bli!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Andreas L skrev:
Nej men seriöst, jag tycker att Sauternes aldrig varit bättre, jag har själv alltid varit en förespråkare för t ex Österrike och att man får bättre valuta där etc. Nu måste jag, äldre och klokare tillstå att det finns en uppsjö av riktigt goda och gud förlåt mig prisvärda[i[/i] viner att finna (150-300 kr)
Precis som med all annan bordeaux är problemet att folk bara går efter etiketter och klassifikationer, samt att stora satan fattar noll.

Och Krug min käre vän, folklig ska jag aldrig bli!

Som jag alltid sagt: man kan flirta med nya vinbekantskaper över hela världen, men i slutändan hamnar man alltid i bingen hos sin gamla kära fru Bordeaux...
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Vinerna ska bli folkligare och man börjar med en "masterclass", vilket i mina öron inte ligger allt för långt från "master race". ;D

Känns det dessutom inte som att man går över ån efter vatten när man kör ett sådant upplägg i Sydostasien, eller har man helt enkelt gett upp den europeiska och amerikanska marknaden?

Långtidsprognosen för Hong-Kong säger dessutom att det kommer att dra in en taifun lagom till mässan och att det enda Larsson kommer få ut av resan är ett genomblött bagage och ett antal dagar på hotellrummet stirrandes ut genom det igenspikade fönstret. :D
 

Håkan

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Aneldningen att det ligger i Sydostasien är väl att asiaterna gillar att blanda Sauternes med läsk.
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Håkan skrev:
Aneldningen att det ligger i Sydostasien är väl att asiaterna gillar att blanda Sauternes med läsk.

Aha, ja då är Larsson definitivt mannen att leda detta seminarium, denna groggblandarnas mästare. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
Aha, ja då är Larsson definitivt mannen att leda detta seminarium, denna groggblandarnas mästare. ;D

Ahhh! Kombinationernas kombination! En dagens på d'Yquem 1986 och ett egenhändigt framplinkat Jazzalster och vår väldigt kände (läs "store") supersommelier är nöjd med livet!
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Krug skrev:
Ahhh! Kombinationernas kombination! En dagens på d'Yquem 1986 och ett egenhändigt framplinkat Jazzalster och vår väldigt kände (läs "store") supersommelier är nöjd med livet!

Och glöm inte läsken! Jag undrar om vår supersommelier skulle rekommendera Loranga eller Cuba Cola i en d'Yquem 86. Jag kommer sitta andäktigt vid hans fötter och lyssna på hans utläggning i frågan. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
Och glöm inte läsken! Jag undrar om vår supersommelier skulle rekommendera Loranga eller Cuba Cola i en d'Yquem 86. Jag kommer sitta andäktigt vid hans fötter och lyssna på hans utläggning i frågan. :D

En "dagens" görs på vin och fruksoda (vill jag minnas) så läsken är inte glömd! Men heder åt dig för att du inte visste detta.
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Krug skrev:
En "dagens" görs på vin och fruksoda (vill jag minnas) så läsken är inte glömd! Men heder åt dig för att du inte visste detta.

En Radler på vin, fy fan! Nä, där var jag lyckligt ovetande. Snacka om att bli deflorerad så det gör ont.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
En Radler på vin, fy fan! Nä, där var jag lyckligt ovetande. Snacka om att bli deflorerad så det gör ont.

Nej, nej! Det är Frääääääääscht!
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Krug skrev:
Nej, nej! Det är Frääääääääscht!

Nästa gång jag hör någon beställa en dylik (nu när jag vet vad det är) ska jag hörbart mumla: "Jävla fattiglapp som inte har råd med riktig champagne".
 

Krug88

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
Nästa gång jag hör någon beställa en dylik (nu när jag vet vad det är) ska jag hörbart mumla: "Jävla fattiglapp som inte har råd med riktig champagne".
Hoppsan, säger du så på andra forum får du pöbeln efter dig!
Trust me... :p
 

anders

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

Krug88 skrev:
Hoppsan, säger du så på andra forum får du pöbeln efter dig!
Trust me... :p

Peka mig till ett sådant forum så ska jag genast posta detta. Kan bli kul underhållning. :D
 

Krug88

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
Peka mig till ett sådant forum så ska jag genast posta detta. Kan bli kul underhållning. :D
Prova vinklubben, jag har ett gäng galna sossar och uteliggare efter mig as we speak...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Folklig Sauternes & Barsac

anders skrev:
Och glöm inte läsken! Jag undrar om vår supersommelier skulle rekommendera Loranga eller Cuba Cola i en d'Yquem 86. Jag kommer sitta andäktigt vid hans fötter och lyssna på hans utläggning i frågan. :D

Min gamla flickvän som blandade ut en 1983 Mouton med apelsinjuice skulle säkert uppskatta de drinkarna.
 
Toppen