Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

Elvis

Medlem
Jag märker att ni är totalt befriad av humorn på den här sidan … tyvärr! Eller är det också så, att de som inte har hundratals olika viner i källaren ignoreras fullständigt!

Jag förstår inte heller. Blev du verkligen sårad för att ingen kommenterade bilden på din korkskruv?...
 

Mattias Schyberg

Administratör
För övrigt vågar jag påstå att jag har minst antal viner i min källare av alla på hela forumet...
För att spinna vidare på galghumorn: Det lär dröja innan den fula nunan kallad "köpstopp" manifesterar sig och hindrar dig från att förlusta dig med allehanda avslappnande vinsafaris – mil från närmsta monopol! :cigarr:

Lyckost! ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
De få gånger jag dricker omousserat så används alla vinkyparöppnare med dubbel hävstång som man får gratis flitigt. Gärna från något okredit vinhus typ KMW eller Penfolds. Själv letar jag efter Graham Beck.:D

Absolut värsta som finns är när man har med sig en najs vinare och frågar efter öppnare, varpå man blir presenterad för någon dyr värdelös designöppnare...:mad:Oftast har jag med mig en reklamöppnare i väskan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Har heller aldrig använt något annat än gratisöppnare som man fått som reklam från olika håll men börjar bli lite orolig för hur det ska gå när jag ska dra korkarna på mina Ludon 1928&29 på BYOB kalmar om några veckor...

Har ingen erfarenhet att öppna så gamla viner... Behöver jag någon överkonstruerad tysk specialgrej laserskuren i Krupp-stål med inlägg av Leipzigermässing eller vad använder man för verktyg på så gamla flaskor?
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Har heller aldrig använt något annat än gratisöppnare som man fått som reklam från olika håll men börjar bli lite orolig för hur det ska gå när jag ska dra korkarna på mina Ludon 1928&29 på BYOB kalmar om några veckor...

Har ingen erfarenhet att öppna så gamla viner... Behöver jag någon överkonstruerad tysk specialgrej laserskuren i Krupp-stål med inlägg av Leipzigermässing eller vad använder man för verktyg på så gamla flaskor?
Bladöppnare är kung!

image.jpeg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har en Le Creuset LM 250, funkar på alla korkar hittills... har inte provat på riktigt gamla viner. Snabbare än Lucky Luke. Ingenjörskonstruktion i perfektion!
 

epeb

Medlem
-Har heller aldrig använt något annat än gratisöppnare som man fått som reklam från olika håll men börjar bli lite orolig för hur det ska gå när jag ska dra korkarna på mina Ludon 1928&29 på BYOB kalmar om några veckor...

Har ingen erfarenhet att öppna så gamla viner... Behöver jag någon överkonstruerad tysk specialgrej laserskuren i Krupp-stål med inlägg av Leipzigermässing eller vad använder man för verktyg på så gamla flaskor?

Den här https://thedurand.com/ öppnar alla gamla smulkorkar på absolut bästa vis. Den är inte billig men är väl värd varenda krona.
Har själv använt den i flera års tid på korkar som är varit mellan 25 och 40 år gamla och den har inte missat ännu.
Rekommenderas varmt om det är gamla flaskor som skall öppnas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den här https://thedurand.com/ öppnar alla gamla smulkorkar på absolut bästa vis. Den är inte billig men är väl värd varenda krona.
Har själv använt den i flera års tid på korkar som är varit mellan 25 och 40 år gamla och den har inte missat ännu.
Rekommenderas varmt om det är gamla flaskor som skall öppnas.
Nu snackar vi – one gadget to rule them all!

Men visst tusan räcker det med en bladöppnare! Skruven i mitten gör nog ingen större skillnad när man möter en gammal multen smulkork. Onödigt tillkrånglad ser det ut som. :)
 

Mats

Gone todash....
Håller med om att bladöppnaren är kung men när man får en sådan där kork som bara vill nedåt vilken typ av öppnare man än försöker med finns det ett annat kungligt par, skruvdragaren och hammaren! En bra självborrande trallskruv skruvas försiktigt ner med DeWalten och sedan drar man försiktigt med hammaren. Brukar funka klockrent. Råkar det samtidigt vara en smulkork är det bara att försiktigt trycka ner bladöppnaren medan man håller fast korken mha skruven. Mvh, MacG
 

epeb

Medlem
Nu snackar vi – one gadget to rule them all!

Men visst tusan räcker det med en bladöppnare! Skruven i mitten gör nog ingen större skillnad när man möter en gammal multen smulkork. Onödigt tillkrånglad ser det ut som. :)
... Och då står man med bladöppnaren och petar försiktigt ner den bredvid den gamla korken. Då när den kommit ner halvvägs börjar den trycka ner korken och sen försöker man försiktigt lirka upp fanskapet igen - fortsätter lirka, trycker ner, lirka, trycker ner... Och till slut är korkfan nertryckt i flaskan
Har hänt mig mer än en gång - då är LYX-gadgeten allt att föredra
... Men det är klart fortsätt ni gärna med trallskruv och DeWalt, skruvmejsel, spik och hammare och vad det annars finns i verktygslådan. En annan har i allafall råd med bättre verktyg än så

Skämt å sido, gamla murkna korkar leker man inte med och för mig är det ett måste att ha bra verktyg till det jag sysslar.
Tack för ordet.
 

Stenberg

Medlem
-Har heller aldrig använt något annat än gratisöppnare som man fått som reklam från olika håll men börjar bli lite orolig för hur det ska gå när jag ska dra korkarna på mina Ludon 1928&29 på BYOB kalmar om några veckor...

Har ingen erfarenhet att öppna så gamla viner... Behöver jag någon överkonstruerad tysk specialgrej laserskuren i Krupp-stål med inlägg av Leipzigermässing eller vad använder man för verktyg på så gamla flaskor?
Kanske det gamla skotricket kan vara nåt? Vid behov kan du få låna en av mina 46:eek:r. ;)

 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske det gamla skotricket kan vara nåt? Vid behov kan du få låna en av mina 46:eek:r. ;)

Härligt värre med gigantiska fötter! Har dock insett att jag vanligtvis trycker ner fötterna i alldeles för små skor för att slippa specialbeställa här i Svedala. Det händer ju inte särskilt ofta att man hittar större än 46 i butik tyvärr. I USA är det dock en baggis. Senaste inköpet blev lite comfy 47or! :)
 
Toppen