Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

Göran

Medlem
Har en fundering på bladöppnare. I och med att jag fått tränga lite djupare in i källaren hos några vinbönder har jag också fått köpa lite äldre flaskor. Dessa är nästan alltid svåröppnade med min vanliga pull-tab. Kanske kan en bladöppnare vara lösningen. Jag tittade på en Peugeot Mathus, som jag trodde skulle vara lämplig. Men då sa en av mina mest kunniga vinvänner att det bara är skräp som istället trycker ner korken. Han var tydlig med att jag behöver en Durand, men då springer ju priset iväg lite mer än jag tänkt mig. Har han rätt? Och i så fall var köper man bäst en sådan?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har en fundering på bladöppnare. I och med att jag fått tränga lite djupare in i källaren hos några vinbönder har jag också fått köpa lite äldre flaskor. Dessa är nästan alltid svåröppnade med min vanliga pull-tab. Kanske kan en bladöppnare vara lösningen. Jag tittade på en Peugeot Mathus, som jag trodde skulle vara lämplig. Men då sa en av mina mest kunniga vinvänner att det bara är skräp som istället trycker ner korken. Han var tydlig med att jag behöver en Durand, men då springer ju priset iväg lite mer än jag tänkt mig. Har han rätt? Och i så fall var köper man bäst en sådan?
Jag tycker att Gitano fungerar bra för det mesta. https://www.pgw.se/korkskruv-gitano-gaffelmodell.html
Problemen kommer om korken har kläggat och torkat fast mot glaset. Då får man ta det väldigt försiktigt. En Durand är nog bättre i det läget, men man kan också trixa med en bladöppnare och en konventionell.
 

Helen

Medlem
Har en fundering på bladöppnare. I och med att jag fått tränga lite djupare in i källaren hos några vinbönder har jag också fått köpa lite äldre flaskor. Dessa är nästan alltid svåröppnade med min vanliga pull-tab. Kanske kan en bladöppnare vara lösningen. Jag tittade på en Peugeot Mathus, som jag trodde skulle vara lämplig. Men då sa en av mina mest kunniga vinvänner att det bara är skräp som istället trycker ner korken. Han var tydlig med att jag behöver en Durand, men då springer ju priset iväg lite mer än jag tänkt mig. Har han rätt? Och i så fall var köper man bäst en sådan?

När jag öppnade min affär för 10 år sedan var jag en stor hatare av bladöppnare på grund av att jag inte hade rätta knycket.
Efter att jag började att öva att öppna alla vinflaskor med en bladöppnare, hittade jag den rätta tekniken och det är den teknik som jag lär ut här i affären till alla som köper en bladöppnare. Har ännu inte hört någon som har kommit tillbaka och sagt att de inte klarade av bladöppnaren när de väl kommit hem. När man väl har lärt sig så är bladöppnaren ett härlig arbetsredskap.
Ps. Att trycka ner en kork känns lite väl olämplig och osexigt :-(
@Göran du kan väl komma förbi min affär så ska jag lära dig alla knep för hur du bemästrar en bladöppnare .
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Har en fundering på bladöppnare. I och med att jag fått tränga lite djupare in i källaren hos några vinbönder har jag också fått köpa lite äldre flaskor. Dessa är nästan alltid svåröppnade med min vanliga pull-tab. Kanske kan en bladöppnare vara lösningen. Jag tittade på en Peugeot Mathus, som jag trodde skulle vara lämplig. Men då sa en av mina mest kunniga vinvänner att det bara är skräp som istället trycker ner korken. Han var tydlig med att jag behöver en Durand, men då springer ju priset iväg lite mer än jag tänkt mig. Har han rätt? Och i så fall var köper man bäst en sådan?
Varför inte så här med en tång i stället ?
 
2st nya korkskruvar på rea kom med posten idag. Vin är en material sport :)
62242E10-FE34-492B-B45E-BA99F7720AC3.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Förra året köpte jag ett antal sådana här och gav bort i julklappar.
Har en själv, som jag använder ofta.
Bra kvalité, rekommenderas.
Det blir pengar över till mer vin.
Även om just den här med trähandtag inte finns just nu så har han många varianter.
 

The Wall

Medlem
Har en Le Creuset Geo som hette Screwpull...någonting när jag köpte den för en massa år sedan just när Creuset köpt märket Screwpull för att fasa ut det. Tror jag fick ge 700 kr för korkskruven. Öppnar alla korkar galant, enda minus är att nålen går hela vägen genom korken. Jag kom även över en klassisk kyparkorkskruv från Screwpull/Le Creuset för en billig peng och det är faktiskt den som jag använder mest, i princip nästan uteslutande.
Code 38 ser löjligt cool ut, men jag undrar över funktionaliteten, den lilla flärp på "hävstången" som Le Creuset och Coutale har och som man kan trycka in när man tar första taget saknas på Code, och även Laguiole.
 

buteljen

Medlem
Code 38 ser löjligt cool ut, men jag undrar över funktionaliteten, den lilla flärp på "hävstången" som Le Creuset och Coutale har och som man kan trycka in när man tar första taget saknas på Code, och även Laguiole.
Jag tror det är det som är grejen. Två-stegs är för amatörer/hobby och sommelierer/proffs använder en-stegs. Tror det är lite B att inte kunna dra ut korken hel i ett enda drag :rolleyes::D
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har en Le Creuset Geo som hette Screwpull...någonting när jag köpte den för en massa år sedan just när Creuset köpt märket Screwpull för att fasa ut det. Tror jag fick ge 700 kr för korkskruven. Öppnar alla korkar galant, enda minus är att nålen går hela vägen genom korken. Jag kom även över en klassisk kyparkorkskruv från Screwpull/Le Creuset för en billig peng och det är faktiskt den som jag använder mest, i princip nästan uteslutande.
Code 38 ser löjligt cool ut, men jag undrar över funktionaliteten, den lilla flärp på "hävstången" som Le Creuset och Coutale har och som man kan trycka in när man tar första taget saknas på Code, och även Laguiole.
Men på gamla korkar är det en fördel att nålen går igenom korken.
 
Toppen